Kuinka muut hyödyntävät spotlight:ia käytännössä? Itse ole havainnut sen nopeimmaksi ja todella tehokkaaksi tavaksi työskennellä.
Jos keskeneräisiä projekteja on hallinoitavana useita ja jokaisella projektilla on kohtuullisen syvä hakemistorakenne nopeasti selviää, että finderin avulla hakemistojen selaaminen on hidasta puuhaa. Varsin usein käy niin, että tiedosto(t) on tallennettu väärään hakemistoon vahingossa, eikä sitä enää käytännössä pienellä vaivalla löydy.
Olen koittanut miettiä tehokkaan tiedostojen nimeämistavan, jotta spotlight löytäisi aukottomasta sekunneissa etsimäni tiedostot. Homma on alkanut pelata varsin mallikkaasti pienen väännön jälkeen. Kiinnostaisi tietää, miten "pro-käyttäjät", joilla on jo vuosien spotlight/mac os x kokemus hoitavat asian?
Tää on nyt hiukan offtopiccia mutta itse kanssa pyöritän useampaa projektia yhtä aikaa, joissa hakemistorakenne on kanssa "syvä" ja tiedostoja kohtuullisesti.
Itsellä ei kuitenkaan tulisi mieleen antaa koneen hoitaa muistamista puolestani. En tuntisi olevani kontrollissa projektista, jos en tiedä mitä missäkin on. Riittävän selkeä kansiohierarkia auttaa löytämään tiedostot helposti ilman finderiäkin.
Siinä samass se vihje. Tee selkeä kansiorakenne ja jaa tiedostot oikeisiin paikkoihin. Kuvat kuviin, tekstit teksteihin, x:ät x:iin jne. Jos haluat etsiä spotlightilla projektin x kuvia niin tiedostonimi voisi olla projektix_kuva_kuvatiedostonnimi. Auttaa spotlightinkin kanssa
Quicksilverillä löytää kyllä mielestäni tietyt tiedostot nopeammin kuin Spotlightilla, koska Quicksilver esimerkiksi oppii käyttäjän valinnoista, osaa käyttää lyhenteitä ("ttg" = thingsToGet.txt", jne).
Tulevaisuudessa haluaisin, että koko tiedostojärjestelmä tai ainakin käyttäjälle näkyvä osa siitä olisi vielä enemmän sellainen tietokantamainen kuin hakemistopuihin perustuva. Olen hahmotellut sellaiseen käyttöliittymää. Olen jopa kopioinut 440 kappaletta aivan eri aiheiden dokumentteja yhteen flat-hakemistoon ja etsiä sieltä tiedostoja Spotlight-tagien ja hakusanojen avulla, mutta se ei ehkä toimi vielä tarpeeksi hyvin, koska nuo OS X:n välineet eivät ainakaa vielä tue tuollaista toimintatapaa tarpeeksi hyvin.
tgynther kirjoitti:Tää on nyt hiukan offtopiccia mutta itse kanssa pyöritän useampaa projektia yhtä aikaa, joissa hakemistorakenne on kanssa "syvä" ja tiedostoja kohtuullisesti.
Itsellä ei kuitenkaan tulisi mieleen antaa koneen hoitaa muistamista puolestani. En tuntisi olevani kontrollissa projektista, jos en tiedä mitä missäkin on. Riittävän selkeä kansiohierarkia auttaa löytämään tiedostot helposti ilman finderiäkin.
Siinä samass se vihje. Tee selkeä kansiorakenne ja jaa tiedostot oikeisiin paikkoihin. Kuvat kuviin, tekstit teksteihin, x:ät x:iin jne. Auttaa spotlightinkin kanssa
Näinhän se on. Lähinnä ajattelin hyödyntää spotlightia köyhän miehen dokumenttienhallintajärjestelmänä, joissa ei myöskään käyttäjä varsinaisesti tiedä missä fyysisesti tiedostot sijaitsevat vaan hakevat ne joidenkin hakukriteerien avulla. Tässä nuo hakukriteerit muodostuisivat tiedostonimestä.
Ja tuo kuvaamani tilanne on vain se ikävä tosiasia, että kaikkea ei voi kontrolloida 100% ja tunnetila sen mukainen.
Nimeäisin tiedostot seuraavasti: projektin nimi _ tiedoston tyyppi _ tiedoston nimi _ versio ja viimeisin versio ei olisi numero vaan jokin kirjainyhdistelmä esim. new
Näin voit spotlightillä hakea esim. projektin kaikki tiedostot tai projektin kaikki tietyn tyyppiset tiedostot tai projektin uusimmat tiedostot.
tgynther kirjoitti:Nimeäisin tiedostot seuraavasti: projektin nimi _ tiedoston tyyppi _ tiedoston nimi _ versio ja viimeisin versio ei olisi numero vaan jokin kirjainyhdistelmä esim. new
Näin voit spotlightillä hakea esim. projektin kaikki tiedostot tai projektin kaikki tietyn tyyppiset tiedostot tai projektin uusimmat tiedostot.
Ja sitten tiedostojen nimet ovat pitkiä ja sekavia. Finderissa liittää tiedostoon Spotlightin hakusanoja "Get Info":n kautta. Sinne voi kirjoittaa projektin nimen ja version, tai jos haluaa, että ei tule muita tiedostoja ollenkaan, niin sanan eteen voi laittaa vaikka &, esim. &projektin_nimi. Automatorilla voi myös lisätä noita hakusanoja tai tageja esim. kokonaisen hakemiston kaikkiin tiedostoihin,
Kunkin projektin materiaalit omaan kansioonsa vaan. Alakansioita sitten lisää joa materiaalia on paljon. Time- ja kind-lajittelu auttaa haussa. Ja duunia tehdessä sitten kansiot finderissä auki ohjelman alla niin pääsee vetäisemään graffan tai tekstin ohjelmaan tarpeen mukaan.
Spotlight tai joku muu hakutoiminto sitten jos ei heti satu silmään tarvittava palanen.
tgynther kirjoitti:Nimeäisin tiedostot seuraavasti: projektin nimi _ tiedoston tyyppi _ tiedoston nimi _ versio ja viimeisin versio ei olisi numero vaan jokin kirjainyhdistelmä esim. new
Ja sitten tiedostojen nimet ovat pitkiä ja sekavia. Finderissa liittää tiedostoon Spotlightin hakusanoja "Get Info":n kautta.
Mutta spotlightin kommentit taitavat hävitä tiedostoja siirrellessä muille. Tämä ei tietenkään ole ongelma jos työskentelee yksin.
Ja sitten tiedostojen nimet ovat pitkiä ja sekavia. Finderissa liittää tiedostoon Spotlightin hakusanoja "Get Info":n kautta.
Mutta spotlightin kommentit taitavat hävitä tiedostoja siirrellessä muille. Tämä ei tietenkään ole ongelma jos työskentelee yksin.
Ai niin, unohdin ongelmat tiedostojen siirtelyissä. Muistaakseni Tigerissa tagit säilyivät, kun Finderilla siirteli tiedostoja, mutta katosivat Terminalilla siirtäessä. Äsken kokeilin Leopardilla siirtelyä ja tiedostossa näytti olevan tagit vielä komentorivisiirron jälkeen. Tämä oli hauska huomata sen jälkeen, kun olin siirtänyt suurimman osan dokumenteistani yhteen hakemistoon ja luokitellut ne kaikki noilla metatiedoilla.
Tosin huomasin pikaisella testillä muita kummallisuuksia: kun siirsin tiedoston pois ja tein samannimisen uuden tiedoston, niin siinä oli ne vanhat tagit. Kun poistin tiedoston Finderista, niin tagit eivät enää ilmestyneet uuteen tiedostoon. Eli nuo tagit (tai "Spotlight Comments") on taas yksi sellainen ominaisuus, joku toimii vähän miten sattuu eikä sen päälle ehkä kannata rakentaa koko luokitteluaan. Minä tosin olen jo sitä kokeillut.
Fixx kirjoitti:Kunkin projektin materiaalit omaan kansioonsa vaan. Alakansioita sitten lisää joa materiaalia on paljon. Time- ja kind-lajittelu auttaa haussa. Ja duunia tehdessä sitten kansiot finderissä auki ohjelman alla niin pääsee vetäisemään graffan tai tekstin ohjelmaan tarpeen mukaan.
Spotlight tai joku muu hakutoiminto sitten jos ei heti satu silmään tarvittava palanen.
Dokumentteja näissä minun töissä syntyy todella paljon. Käytännössä hakemistorakenne jokaisella projektilla on noin 7-10 tasoinen. Jokaisessa alatasossa on noin 5-10 alakansiota. Vaikka kansiojaottelu on hioutunut vuosien saatossa varsin aukottomaksi, niin tiedostojen hakeminen on työlästä.
Spotlightilla olen kyennyt melkoisesti parantamaan tehokkuutta. Esimerkiksi haettaessa jonkin projektin tietyn tahon tekemiä kokousmuistiota tietystä aihealueesta. Jos tiedostot ovat nimetty oikein esim. projekti _ tekijä _ tyyppi (muistio tms.) _ aihealue _ alkuperäinen dokum. numero tai nimi _ päivämäärä, niin homma onnistuu. Perään olen vielä lisännyt "tavallaan" dokumentin elinkaaren tason esim. "kesken". Samalla logiikalla pystyy rakentelemaan älykkäitä kansioita niputtamaan vaikka keskeneräisiä töitä.
Spotlighthan osaa hakea myös tiedoston sisällön perusteella, joten ei kaikkia hakukriteerejä tarvitse välttämättä tiedoston nimeen laittaa. Kunhan vaan tietää suunnilleen mitä esim. kokousmuistiossa on kirjoitettu, niin kyllä se löytyy.
Itse olen erittäin hyödyllisiksi huomannut Smart folderit, joiden avulla saa helposti listattua esim. viimeisen viikon aikana muokatut/luodut tiedostot tietyn hakemiston alta.