Elikkäs tällaista asiaa olen mietiskellyt uunituoreena Macin omistajana, että asennanko uuteen MBP:hon winkkua ollenkaan. Luulisi, että Macille löytyy suurinpiirtein vastaavat ohjelmat, ettei koko p*skaa tarvisi enää tässä huushollissa käyttää. Tätä viestiä kyllä kirjoittelen vielä winkusta, kun tuo uusi MBP joutui heti takuuhuoltoon. Tarkoituksena olisi, että tuo PC pönttö muuttaa ulos heti, kun omppu tulee huollosta. Oletteko siis Windowsista Maciin siirtyneet käyttäjät löytäneet soppelit ohjelmat tarpeisiinne?
Ja voi tätä odotuksen tuskaa. Tänään kuriiri toi ovelle AirPort Expressin ja BT -hiiren, mutta ne vain odottelevat omppua kotiin huoltoreissulta
koo-mikko kirjoitti:Elikkäs tällaista asiaa olen mietiskellyt uunituoreena Macin omistajana, että asennanko uuteen MBP:hon winkkua ollenkaan. Luulisi, että Macille löytyy suurinpiirtein vastaavat ohjelmat, ettei koko p*skaa tarvisi enää tässä huushollissa käyttää.
Eihän sitä Windowsia kannata asentaa jos et sieltä mitään tarvitse
Itsellä on kotikäytössä kulunseuranta-ohjelma minkä takia joutuu virtuaalikonetta ajamaan. Työkäytössä Windows-only softia onkin sitten useampia.
Kyllä 97% ohjelmista löytyy saman asian hoitava versio, mutta välillä tulee vastaan kummallisuuksia jotka toimivat vain Windowsissa. Itse viimeksi tänään kävin Boot campin kautta purkamassa .uif tiedoston jota ainoastaan yksi ohjelma Windowsin puolella osaa purkaa. Noh, sitä ennen taisin kuukausi sitten käydä pelailemassa jotain. Siinä mielessä sitä ei tarvitse edes niin paljon suojata (kevyet virustorjunnat riittävät), jos ei siellä säilytä mitään tärkeitä tiedostoja ja jos sitä käyttää vain harvakseltaan. Samoin esim. pelistä riippuen ja tuon purun suoritin ilman nettiyhteyttä niin eipä tule ongelmia.
Summa summarun (inhoan tuota sanontaa): Windows on hyvä löytyä kotoota hätätapauksena, ja jos ei halua sitä harmaata pönttöä hurisemaan nurkkaan niin tuo on oiva tapa.
Olen karvainen ja maskuliininen mies
"I have a rule: if you're an idiot then don't speak"
koo-mikko kirjoitti:Elikkäs tällaista asiaa olen mietiskellyt uunituoreena Macin omistajana, että asennanko uuteen MBP:hon winkkua ollenkaan. Luulisi, että Macille löytyy suurinpiirtein vastaavat ohjelmat, ettei koko p*skaa tarvisi enää tässä huushollissa käyttää.
Itsellä on kotikäytössä kulunseuranta-ohjelma minkä takia joutuu virtuaalikonetta ajamaan. Työkäytössä Windows-only softia onkin sitten useampia.
Onko tuo virtuaalijuttu sellainen, ettei tarvitse Winkkua asentaa, vaan sen saa MS-ohjelmaa tarvittaessa käyttöön OS X:ään? Ja jos on, niin pelittääkö sellainen hyvin?
Onko tuo virtuaalijuttu sellainen, ettei tarvitse Winkkua asentaa, vaan sen saa MS-ohjelmaa tarvittaessa käyttöön OS X:ään? Ja jos on, niin pelittääkö sellainen hyvin?
Windows tarvitsee asentaa myös virtuaalikoneeseen. Virtuaalikone simuloi PC:täsi käytönnässä 1:1. Pääset kuitenkin fyysisesti PC:stäsi eroon asentamalla Windowsin Parallelsiin tai VMWaren Fusioniin. Windowsin asennuksen jälkeen käynnistät valitsemasi virtuaalikoneen ja Windows aukeaa OS X:n työpöydälle omaan ikkunaansa.
Kannattaa käydä lukemassa Parallelsin ja Fusionin tuotekuvaukset niin saa parhaimman kuvan asiasta.
Siinähän siis asennetaan jollain softalla (VMware) Windows joka tapahtuu todella nopeasti eikä tarvitse paljon säätöjä miettiä kun se automaagisesti asentaa. Tarvitset tietenkin toimivan Windows levyn tai imagen sekä serialin siihen. Windows käynnistyy OS X:ään kuin ohjelma ja siellä voit kaikkea puuhailla.
J4n1 kirjoitti:Siinähän siis asennetaan jollain softalla (VMware) Windows joka tapahtuu todella nopeasti eikä tarvitse paljon säätöjä miettiä kun se automaagisesti asentaa. Tarvitset tietenkin toimivan Windows levyn tai imagen sekä serialin siihen. Windows käynnistyy OS X:ään kuin ohjelma ja siellä voit kaikkea puuhailla.
No kuulostais hyvältä. Todennäköisesti windows-ohjelmien käyttö tulee olemaan erittäin satunnaista ja hyvähän se olis, ettei tarvis ruveta konetta buutailemaan, jonkun pienen jutun tekemiseen. Pitänee ottaa homma testaukseen, kun se hedelmä sieltä kotiin tulee
Toki yksi vaihtoehto on CrossOver, jolloin windowsia ei tarvitse asentaa, vaan voi ajaa win ohjelmia käynnistämättä sitä virtuaalikoneessa tai bootcampillä. Ohjelmavalikoima, joka sillä suostuu asentumaan on kyllä rajoittunut.
Ei miksikään. Olen itse nyt hoitanut asiani 3 vuotta täysin Macilla. Kertaakaan en ole sitä windowsia tarvinnut mihinkään. Ongelmia tietty tulee, jos tarvitsee mukamas olla juuri se sama ohjelma kuin windowsissakin, mutta korvaava löytyy aina jos ei samaa.
On tietty jotain spesiaalitarkoituksia ja ohjelmia joita ei löydy, mutta ne on sitten sellaisia hommia, että silloin ei sitä maccia kannata ostaakaan. Puhutaan siis jostain ammattikäytöstä. Tietyt 3d-formaatit CAD-softat yms muuta erikoista.
koo-mikko kirjoitti:No kuulostais hyvältä. Todennäköisesti windows-ohjelmien käyttö tulee olemaan erittäin satunnaista ja hyvähän se olis, ettei tarvis ruveta konetta buutailemaan, jonkun pienen jutun tekemiseen. Pitänee ottaa homma testaukseen, kun se hedelmä sieltä kotiin tulee
Virtuaalikoneessa on myös se etu, että windowssia ajetaan hiekkalaatikossa (sandbox) eli suljetussa ympäristössä ja sen tietoturvan saa haluttaessa 100%:ksi. Itse laitoin hetki sitten VMWaren Fusionin ja siihen XP:n ja vaikuttaa lyhyen kokeilun jälkeen pätevältä. Luot XP-virtuaalikoneen ja fusion kysyy XP:n sarjanumeroa. Tämän jälkeen XP:n romppu asemaan ja odota tovi niin asennus menee automaattisesti loppuun. Ajureista ja muista ei tarvitse välittää mitään (toisin kuin bootcampilla).
Fusionilla voit ajaa winkkaria OSX:n rinnalla kokoruudulla, ikkunassa tai ns. unity-moodissa. Tällöin windows-ohjelmat ovat kaikki omissa ikkunoissaan suoraan OSX:n työpöydällä eikä "harjaantumaton" käyttäjä edes huomaa että jossain on virtuaalikone.
Vakio-asetuksilla Fusion luo virtuaalikoneelle oman aliverkon (NAT) ja tarjoaa siten yksinkertaisen suojauksen joten voit rauhassa ajaa winkkarin softwareupdatesta tarvittavat tietoturva yms. päivitykset. Kun kaikki säädöt on kunnossa voi winkkarin sen hetkisestä tilasta ottaa snapshotin johon voi aina palata mikäli joku menee pieleen.
Parallelsilla kokeilin MPB:ni hankittua XP:tä ja hyvin toimi kunnes sain siirryttyä kaikissa sovelluksissa ja peleissa Mac-versioihin. Tavoitteena oli ettei konetta tarvitse buuttailla jos XP:stä jotain kaipaa. Nyt XP on edelleen asennettuna virtuaalikoneeseen mutta ainoa sovellus jota siinä joskus käyttää on Ficoran Nettimittari tai MSN Live (kumpaakin kokeilen hyyyyvin harvoin). Aivan kaikkeen mihin minä konettani käytän olen löytänyt Mac-versiot (tekstinkäsittely, valokuvat, videokameratuotokset yms.). Muutamassa viikossa koneen hankinnasta pärjäsin jo hyvin ilman XP:tä.
Itsehän ruoskin itseäni ajamalla Guitar Pro:ta Windowsissa Parallelsin avituksella. Mac versio ko. ohjelmasta ei miellyttänyt...
MBP 2.3GHz Intel Core i5 13''|320Gb (5400rpm)|2x2Gb 1333MHz DDR3|Mac OS X 10.6.8
Samsung Syncmaster 225BW
WD My Book Studio Edition II 2TB
WD My Book Home 1TB
Logitech Z-5500 Digital
No sen jälkeen, kun itse vaihdoin maciin niin en ole kertaakaan tarvinnut mitään windows-puolelta. Jos ei tosiaan mitään ihan spesiaaleja ohjelmia tarvitse niin kaikki kyllä löytyy myös os x:lle. Olen usein sen huomannut myös, että ne vastaavat ohjelmat on pääsääntöisesti olleet myös parempia kuin wintoosassa käyttämäni. Usein niissä käytetään tätä os x:n logiikkaa, joka itselleni kaikista parhaiten sopii.
Cathi777 kirjoitti:Usein niissä käytetään tätä os x:n logiikkaa, joka itselleni kaikista parhaiten sopii.
Vihjaatko että Windowsissa olisi jokin logiikka?
MBP 2.3GHz Intel Core i5 13''|320Gb (5400rpm)|2x2Gb 1333MHz DDR3|Mac OS X 10.6.8
Samsung Syncmaster 225BW
WD My Book Studio Edition II 2TB
WD My Book Home 1TB
Logitech Z-5500 Digital
asentaisin imacciin xp:n lapsen pelejä varten, onnetonta kun edellisen läppärin xp on esiasennus eli ei oo levyä, kertokaa nyt joku mistä saan xp levyn laillisesti tai muulla tavalla - täyshintasta en osta, en osta..
maaomena kirjoitti:asentaisin imacciin xp:n lapsen pelejä varten, onnetonta kun edellisen läppärin xp on esiasennus eli ei oo levyä, kertokaa nyt joku mistä saan xp levyn laillisesti tai muulla tavalla - täyshintasta en osta, en osta..
Fyysistä asennusmediaa oleellisempaa lienee se lisenssipuoli..
Jos edesmennyt läppäri on oikeasti kaputt & pois käytöstä niin sillä samaisella oem-lisenssillä käyttöönotettu mac-asennus lienee juridisesti yhtä pätevä / vähemmänpätevä oli installeri ajettu miltä asennuslevyltä tahansa...
Itse en pärjää ilman Windowssia. Koneessani siis on winukka bootcampin kautta asennettuna.
Käytän windows-puolta joka päivä, kun teen koulujuttuja AutoCAD ohjelmilla.
ArchiCAD olisi tietenkin aikalailla korvaava. Enemmän arkkitehtuuri osastoa kuin teknistä piirtämistä, mutta ajaisi AutoCADin asemaa. Ei vain satu olemaan 4000e tällä hetkellä.