![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
OS 9 ja muisti
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
OS 9 ja muisti
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Millä saan ysissä lisättyä muistia Finderille, muille ohjelmille olen kyllä saanut lisättyä. Koneeseen laitettiin 512 kampa ja luulen että iso osa siitä on käyttämättömänä ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Re: OS 9 ja muisti
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Eikös systeemi sentään (eli finder?) ota dynaamisesti itelleen lisämuistia noissa applen edellisen sukupolven loppupään käyttiksissä? Ainakin kasissa ja ysissä. Kun OS9:ssä avaat ja suljet randomilla ohjelmia, niin MacOS:in osuus siellä "tietoja tästä koneesta"-taulussa kasvaa, ja lopulta se syö niin paljon, että täytyy tilan vapauttamiseksi käynnistää koko kone. Muistinhallinta ei ollut ihan parhaasta päästä noissa.dogmulder kirjoitti:Millä saan ysissä lisättyä muistia Finderille, muille ohjelmille olen kyllä saanut lisättyä. Koneeseen laitettiin 512 kampa ja luulen että iso osa siitä on käyttämättömänä
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Ehei, vielä paljon OS 7:stä vesitetyssä OS 9:ssä piti muisti asettaa ohjelman asetuksissa.
Valitaan ensin ohjelma, sitten ainetaan penni-iitä (siis komento/omena/hannunvaakuna + I) ja valitaan välilehti muisti (Memory). Tässä sitten voi ruveta lahjoittamaan ohjelmalle muistia, kuten tässä annetaan WriteNow-ohjelmalle sen vaatiman minimin (alle 600 kilotavua) sijasta 15 megatavua. Kas näin:

Valitaan ensin ohjelma, sitten ainetaan penni-iitä (siis komento/omena/hannunvaakuna + I) ja valitaan välilehti muisti (Memory). Tässä sitten voi ruveta lahjoittamaan ohjelmalle muistia, kuten tässä annetaan WriteNow-ohjelmalle sen vaatiman minimin (alle 600 kilotavua) sijasta 15 megatavua. Kas näin:

-
Ilman muuta näin, mutta finderin muistinsäätö taas kaiketi ei onnistunut noin? Siihenkin taisi olla joku kikka sen ns. systeemin heap-osan kasvattamiseen, mutta muistelijan muisti taas pätkii nyt tässä kohden aika vahvasti. naps.Juhani L kirjoitti:Ehei, vielä paljon OS 7:stä vesitetyssä OS 9:ssä piti muisti asettaa ohjelman asetuksissa.
Mutta tämä keskusteluhan antaa nyt mukavasti syyn buuttailla SE/30 illalla system 7 käyttiksellä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Jep, tuolla hommalla en saanut Finderille muistia. Ja se on rohmunnut jo koko 50 megaansa.
Ja lisäkyssärinä, saako hiiren kakkosnapin toimintaan ysissä?
-
Näin käy varsinkin jos lopettelee ja aukoo paljon ohjelmia ja sattumanvaraisessa järjestyksessä. Jos ei noin tee, niin kestää kauemmin sen systeemin paisuminen, eikä tarvitse buuttailla niin usein.dogmulder kirjoitti:Jep, tuolla hommalla en saanut Finderille muistia. Ja se on rohmunnut jo koko 50 megaansa.
Vaan mitäköhän se kakkosnappi tekisi? Ohjelmat eivät osaa tulkita kakkosklikkausta, joten ei taida maksaa vaivaa.dogmulder kirjoitti:Ja lisäkyssärinä, saako hiiren kakkosnapin toimintaan ysissä?
-
Geenelkku bootataan kyllä aina joka päivä, vanhusta ei raaski pitää koko ajan päällä, ainoastaan G5 nukkuu, muut ovat virrattomina.
Aattelin vaan että oisko ollut enemmän iloa kun saatiin oikein optinen rullahiiri geenelkkuun, mut hyvin se pelaa näinkin, MacAlley lähti eläkkeelle.
Aattelin vaan että oisko ollut enemmän iloa kun saatiin oikein optinen rullahiiri geenelkkuun, mut hyvin se pelaa näinkin, MacAlley lähti eläkkeelle.
-
Viesti Kirjoittaja teroyk »
Minä ottaisin ensin virtuaalimuistin päältä pois, kun alkaa olemaan riittävästi muistia.dogmulder kirjoitti:Millä saan ysissä lisättyä muistia Finderille, muille ohjelmille olen kyllä saanut lisättyä. Koneeseen laitettiin 512 kampa ja luulen että iso osa siitä on käyttämättömänä
Ja ysissä ei kannata huolehtia Finderille muistin lisäämisestä se tekee sen aivan itse.
Ohjelmille sitävastoin kannattaa lisätä monesti nolla perään muistinvaraukseen tai
melkein niin paljon kuin koneessa on muistia, jos tietää että muita ohjelmia ei tarvitse.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Ei muistaakseni ollut mitään virkaa tuosta kakkosnapista ysissä.dogmulder kirjoitti:Jep, tuolla hommalla en saanut Finderille muistia. Ja se on rohmunnut jo koko 50 megaansa.
Niin ja tuo Finderin muistihommahan tulikin jo tuossa edellä.
Heh, tulipas nostalginen fiilis tuosta kuvasta. Joskus käy aina mielessä, että ois kiva olla joku vanha kone ihan vaan että vois välillä leikkiä noilla.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toisaalta kun miettii vähän taaksepäin, niin OS 9:n käyttö alkoi jäädä mimimiin jo melko varhaisessa vaiheessa 10.1:n julkaisun jälkeen, ja kun esim. FreeHand 10 karbonoitu versio ilmestyi yhdessä monen muun perussoftan kanssa, jäi yhä vähemmän syitä käyttää edes classicia. Sitten kun jaguaari tuli, jäi myös classicin käyttö kokonaan pois. Eli tokkopa tuota kovin pitkään jaksaisi moisilla leikkiä.
Mutta silti, ehkä semmoinen leluna menisi, varsinkin jos olis tarpeeksi wanha systeemi, ja tarpeeksi tilaa leluillekin.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
System heapin säätöön oli joku erillinen apuohjelma. Periaatteessahan systeemi piti itse huolta osoitetun muistin määrästä, mutta varsinkin jos laajennukset tekivät jotain muutosta niin muisti saattoi loppua.
Muistin käytölle oli jopa olennaista missä järjestyksessä ohjelmat avasi, fotari kannatti avata viimeksi niin se sai silloin kaiken mitä liikeni. Ramdoubler oli muuten loistava softa, sillä kun sai käyttikseen dynaamisen muistinhallinnan! jo vuonna 1 ja 2! Tosin Ramdoubler tuki vaan muistia johonkin naurettavaan 128MB asti ja sen jälkeen lopetti hommat..
Muistin käytölle oli jopa olennaista missä järjestyksessä ohjelmat avasi, fotari kannatti avata viimeksi niin se sai silloin kaiken mitä liikeni. Ramdoubler oli muuten loistava softa, sillä kun sai käyttikseen dynaamisen muistinhallinnan! jo vuonna 1 ja 2! Tosin Ramdoubler tuki vaan muistia johonkin naurettavaan 128MB asti ja sen jälkeen lopetti hommat..
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No on maar virkaa, samat sieltä löytyy kuin control-napilla klikattaessa. Jostain 7 käyttiksestä asti minä olen hiiren kakkosta käyttänyt.Touho kirjoitti:Ei muistaakseni ollut mitään virkaa tuosta kakkosnapista ysissä.dogmulder kirjoitti:Jep, tuolla hommalla en saanut Finderille muistia. Ja se on rohmunnut jo koko 50 megaansa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja teroyk »
Lähes kaikki erityisesti OS 9:lle tehdyt ohjelmat tukee kakkosnappia.Touho kirjoitti: Ei muistaakseni ollut mitään virkaa tuosta kakkosnapista ysissä.
Ja olipa minulla nelinappinen Logitecin rullahiirikin kiinni OS 9:ssä. Ja hyvin pelitti.
Tavallinen kaksinappinen rullahiiri toimii heittämällä. Nelinappiseen pitikin sitten
asentaa jo Logitechin omat ajurit.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka