Onko OS X:llä mitää mahdollisuutta järjestellä ohjelmia kategorioihin kuten Linuxissa (esim. Ubuntussa homma on mielestäni melko toimiva).
En uskalla vakio-ohjelmia mennä siirtelemään Applications-kansiosta alikansioihin, ettei tule mitään hämminkejä, enkä tiedä olisiko jokaisesta ohjelmasta erillisen aliaksen tekeminenkään paras vaihtoehto, koska sillon pitäisi aina vertailla Applications-kansiota ja kansioita joissa aliakset ovat, että onko jokaisesta muistanut tehdä aliaksen.
Kyllä niitä ohjelmia uskaltaa siirrellä ihan minne tahansa. Tee ohjelmille omat kategoriat (kansiot), jotka sitten raahaat vaikka dockiin. Silloin niiden käytössä voisi olla jotain järkeäkin.
MacBook Pro 15" • iPhone 6 Plus • PowerBook G4 12"
Mutta jos siirtelet ohjelmia, saattaa päivitysten kanssa tulla ongelmia. Tee ennemmin kansiot, joihin pistät aliakset ohjelmista ja sitten ne kansiot Dockiin. Niin minä olen tehnyt.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Mitä moisella jaottelulla yleensä tekee - ohjelmathan voi käynnistää vaikka spotlightin avulla. Itse olen mapannut spotlightin komento+välilyöntiin sitten vaan ohjelman alkukirjaimet esim le (levytyökalu) + enter.
masa kirjoitti:Mitä moisella jaottelulla yleensä tekee - ohjelmathan voi käynnistää vaikka spotlightin avulla. Itse olen mapannut spotlightin komento+välilyöntiin sitten vaan ohjelman alkukirjaimet esim le (levytyökalu) + enter.
Jeps. Noin miekin teen...
Säästää säätämiseen menevää aikaakin.
MacBook Pro 15" • iPhone 6 Plus • PowerBook G4 12"
Taikka sitten etsit jonkun softan, joka järjestelee asiat näppärästi. Minulla on Overflow-niminen ohjelma, johon voi lisätä haluamiaan ohjelmia (tai mitä vaan tiedostoja) sekä järjestellä ne omiin kategorioihinsa. Ohjelma aukeaa Dockista tai pikanäppäimelleä. Kuva on kai selventävämpi, kuin epäselvä selostukseni.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
masa kirjoitti:Mitä moisella jaottelulla yleensä tekee - ohjelmathan voi käynnistää vaikka spotlightin avulla. Itse olen mapannut spotlightin komento+välilyöntiin sitten vaan ohjelman alkukirjaimet esim le (levytyökalu) + enter.
sama vika täällä - aivan käsittämättömän nopeaa ja helppoa. On toi dock silti aika pullollaan, mutta Spotlight on kovassa käytössä.
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
Kaikilla ei ole noin suurta muistikapasiteettia kuin sinulla, siksi esilajittelemme ohjelmamme.
NeliX4 kirjoitti:Ei muista mitä ohjelmaa aikoo avata?
Ei niin muista ohjelman nimeä kun näitä on niin tuhottomasti!
Tämä. Itse en ainakaan muista yhden ainoankaan kuvankäsittelyohjelman nimeä, paitsi gimpin, mutta se on niin ärsyttävä käyttää, että vältän sitä viimiseen asti. Muutenkin sitä on kaikenlaista ohjelmaa koneella ja jos ne olisi jotenkin hienosti järjestelty, olisi vähän harvemmin käytettyjen ohjelmien löytäminen paljon helpompaa. Jos muistan ohjelman nimen, tai edes osan siitä, lauon sen spotlightilla, mutta aina ei muista, ei sitten millään.
Pitää toi overflow tsekata. Tais saada siihen ilmasen lisenssinkin Mac Heististä.
Yäk, tuohan haisee ihan komentoriviltä...
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Maza kirjoitti:Taikka sitten etsit jonkun softan, joka järjestelee asiat näppärästi. Minulla on Overflow-niminen ohjelma, johon voi lisätä haluamiaan ohjelmia (tai mitä vaan tiedostoja) sekä järjestellä ne omiin kategorioihinsa. Ohjelma aukeaa Dockista tai pikanäppäimelleä. Kuva on kai selventävämpi, kuin epäselvä selostukseni.
Samainen softa on itsellä käytössä.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Ainoastaan CS3-softat ovat kiukutelleet siirtelemisen jälkeen, mut ne ovat muutenki vähän erilaisia lapsia. Muuten kyllä aika huolettomasti siirtelen niitä.
Ei kyllä kannattais mennä siirtelemään ohjelmia, vaan tehdä niistä vaan tarvittaessa pikakuvakkeet/aliakset, kuten tuolla jo todettiin.
Ei ne ohjelmat siellä Linuxissakaan ole tolviisiin jaoteltu eri kategorioihin, ainoastaan pikakuvakkeet niihin ovat. Itse asiassa sieltä Linuxin kansionäkymästä on huomattavasti hankalampi löytää se ohjelman käynnistävä kuvake kuin tuolta OS X:n Applications -kansiosta. Leopardissa voi lisäksi tehdä oman stackin haluamistaan ohjelmista erikseen, jos niitä ei normikonstein katso tarpeeksi hyvin löytävänsä.
Kieltämättä tuo (Gnome) -Linuxin alias-valikko on aika näppärä ja toimiva systeemi. Itsellä on tuommoisen virkaa hoitanut omalta osaltaan tuo viimeksi käytetyt ohjelmat -vaihtoehto omppuvalikossa. Yleensähän sitä tulee käytettyä samoja softia useaan otteeseen, ja jos nyt jotain harvemmin käyettyä tarvii, ei tuo softan haku Applications -valikosta (tai näppäinkomennolla) ole ainakaan vielä ollut ylivoimainen tehtävä. Eihän se toki haitaksi olisi, jos vaikka omppuvalikon viereen tai yhteyteen tulisi joskus joku samanlainen kategorisoitu pikavalikko kuin Linuxissa on, mutta ilmankin kyllä pärjää. Siksipä ei ole tullut mitään lisukeohjelmaa hankittua, ohjelmien siirtelystä nyt puhumattakaan.
Yäk, tuohan haisee ihan komentoriviltä...
Näppis nyt vaan on ehdottomasti nopein tapa käyttää tietokonetta
Mulla on ohjelmien avaus just noin tehtynä kuin tuossa ubuntu-kuvassa. Omppuvalikossa kansiot apps, helps ja players, joissa aliakset itse ohjelmiin. Omppuvalikko toimii classic menu -kilkkeellä (joka kyllä on minusta hiukan hidas).