Onnistumisiakin minulla on. Sain toimimaan Mini+Itunesin ohjauksen íPhone+Remotella Ariport Express +stereovahvistinyhdistelmaan ja aika helpostikin
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viesti Kirjoittaja Macfan »
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Tervetuloa Macin käyttäjäksi, toivottavasti tulet olemaan tyytyväinen koneeseen. Valikkorivi on Mac OS X:ssa aina ylhäällä, Windowsin tehtäväpalkki toimii eri tavalla. Luulen, että tulet tottumaan tuohon hyvin. Toinen juttu on Dock, jonka sijoittelun, koon ja näkyvyyden saat muokattua mieleiseksesi Järjestelmäasetusten kohdasta Dock. Dock on mukava, kun sinne voi viskellä linkit mieluisiin ohjelmiin ja dokkareihin ja vastaavasti nakattua pois linkit turhiin ohjelmiin. Kannattaa tutustua Ohjeet-valikon tarjoamiin vinkkeihin, niistä on paljon hyötyä.Macfan kirjoitti:Hankin juuri ensimäisen Mac:ini (Mini) joten kysymykseni ovat aloittelijamaisia, pyydän ymmärtämystä niille. Miten saan siirrettyä näytön ylälaidassa olevan toimintorivin näytön alalaitaan ja saako sen päälle Dashboardin ?
Ei taida toimia ilman jotain ulkopuolisia laajennuksia, joista joku muu ehkä tietää jotain. Itse en kyllä halua katsoa kuvien vaihtoehtotekstejä, joita mm. IE tuputtaa aina näkösälle.Toinen kysymykseni liittyy Sarariin; millä konsitlla sen saa näyttämään esim. webbisivulla olevien kuvien properties -tiedot kuten Firefox tekee ?
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Koodi: Valitse kaikki
defaults write com.apple.safari IncludeDebugMenu 1
Viesti Kirjoittaja kermit »
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tarkoittanet kai Dockia? Dashboard on se näkymä mikä aukeaa, kun painat siitä näppikseltä Dashboard-nappia tai Dockissa Dashboardin kuvaketta (semmoinen musta ympyrähenkinenmittarisysteemi).Macfan kirjoitti:...ja saako sen päälle Dashboardin[:)]
Viesti Kirjoittaja Macfan »
Viesti Kirjoittaja atheos »
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Mutta onko joku napin tai palkin siirtäminen oikeasti työtä helpottava seikka?Fixx kirjoitti:Tässähän joudutaan hakemaan sopivaa kompromissia kustomoitavuuden ja yleiskäyttöisyyden välillä. Joskus ysissä kustomoitavus oli aika hyväkin, OSX:n aikoina sitä on tingitty. Henkkoht tykkään että konetta voi säätää työhön sopivaksi.
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Se on tuotetuen kannalta painajaismaista. Samoin käyttöohjeet olisivat aika oraakkelimaisia: "Etsi jostain valikkorivi. Se voi olla missä päin tahansa. Siellä pitäisi olla kolmentena vasemmalta, oikealta, ylhäältä tai alhaalta kohta Muokkaus, ellet ole poistanut, siirtänyt sitä tai nimennyt sitä uudestaan. Siellä taas voi olla kohta "Kopioi" ellet ole poistanut sitä tai muuttanut sen nimeä."TheKraken kirjoitti:Mutta onko joku napin tai palkin siirtäminen oikeasti työtä helpottava seikka?
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Minulla on päinvastainen kuva asiasta. Joudun työni puolesta seuraamaan n. 20 Mac käyttäjän toimia ja yllättävän moni, jostain syystä, pienentelee niitä ikkunoita, Ei niinkään keltaisesta painikkeesta, vaan tupla klikillä yläpalkkiin. En tiedä onko sillä merkitystä, että suurimalla osalla tästä porukasta on yli kymmenen vuoden Mac tausta, ominaisuushan tuli jossain tuolla OS 8 paikkeilla.TheKraken kirjoitti: pps. OS X:ssä juuri kukaa ei "minimoi" ikkunoita (eli windowsissa siis ohjelmia) Dockiin vaan täällä päin on tapana joko vain jättää ne sinne muiden alle piiloon ja selata exposella / cmd-tabilla tai sitten piilottaa ne cmd-h yhdistelmällä.
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Itse käytän cmd-h -yhdistelmää tai Exposea.Timoz kirjoitti:Minulla on päinvastainen kuva asiasta. Joudun työni puolesta seuraamaan n. 20 Mac käyttäjän toimia ja yllättävän moni, jostain syystä, pienentelee niitä ikkunoita, Ei niinkään keltaisesta painikkeesta, vaan tupla klikillä yläpalkkiin. En tiedä onko sillä merkitystä, että suurimalla osalla tästä porukasta on yli kymmenen vuoden Mac tausta, ominaisuushan tuli jossain tuolla OS 8 paikkeilla.TheKraken kirjoitti: pps. OS X:ssä juuri kukaa ei "minimoi" ikkunoita (eli windowsissa siis ohjelmia) Dockiin vaan täällä päin on tapana joko vain jättää ne sinne muiden alle piiloon ja selata exposella / cmd-tabilla tai sitten piilottaa ne cmd-h yhdistelmällä.
Itse en ole koskaan oppinut minimoimaan.
Omasta tuttavapiiristä taas yksikään ei minimoi. Kun otan uuden Macin käyttöön niin eka asetus jonka rukkaan on se kaksoisklikminimoinnin poistaminen käytöstä. Sitä kun tekee helposti vahingossa.Timoz kirjoitti:Minulla on päinvastainen kuva asiasta. Joudun työni puolesta seuraamaan n. 20 Mac käyttäjän toimia ja yllättävän moni, jostain syystä, pienentelee niitä ikkunoita, Ei niinkään keltaisesta painikkeesta, vaan tupla klikillä yläpalkkiin. En tiedä onko sillä merkitystä, että suurimalla osalla tästä porukasta on yli kymmenen vuoden Mac tausta, ominaisuushan tuli jossain tuolla OS 8 paikkeilla.TheKraken kirjoitti: pps. OS X:ssä juuri kukaa ei "minimoi" ikkunoita (eli windowsissa siis ohjelmia) Dockiin vaan täällä päin on tapana joko vain jättää ne sinne muiden alle piiloon ja selata exposella / cmd-tabilla tai sitten piilottaa ne cmd-h yhdistelmällä.
Viesti Kirjoittaja richidi »
Missäpäin tuo asetus on? Ei ole osunut silmään. Haluaisin tuon ominaisuuden pois.TheKraken kirjoitti:Kun otan uuden Macin käyttöön niin eka asetus jonka rukkaan on se kaksoisklikminimoinnin poistaminen käytöstä.
Viesti Kirjoittaja tkt »
Järjestelmäasetukset > Ulkoasu. Katso ikkunan keskeltä.richidi kirjoitti:Missäpäin tuo asetus on? Ei ole osunut silmään. Haluaisin tuon ominaisuuden pois.TheKraken kirjoitti:Kun otan uuden Macin käyttöön niin eka asetus jonka rukkaan on se kaksoisklikminimoinnin poistaminen käytöstä.
Viesti Kirjoittaja mkio »
No voi ny... Safarin kanssa olen tuota kironnut uuden tabipalkin kanssa että jatkuvasti tulee erheellisesti minimoitua Safarin akkuna. Nyt se on loppu, kitos.tkt kirjoitti:Järjestelmäasetukset > Ulkoasu. Katso ikkunan keskeltä.richidi kirjoitti:Missäpäin tuo asetus on? Ei ole osunut silmään. Haluaisin tuon ominaisuuden pois.TheKraken kirjoitti:Kun otan uuden Macin käyttöön niin eka asetus jonka rukkaan on se kaksoisklikminimoinnin poistaminen käytöstä.
--Ari
Viesti Kirjoittaja atheos »
Viesti Kirjoittaja Macco »
En minäkään ole oppinut minimoimaan, vaikka OS kasin ja ysin aikana sitä yläpalkkia innokkaasti klikkailinkin. Macciahan olen käytellyt 12 vuotta.Timoz kirjoitti: Minulla on päinvastainen kuva asiasta. Joudun työni puolesta seuraamaan n. 20 Mac käyttäjän toimia ja yllättävän moni, jostain syystä, pienentelee niitä ikkunoita, Ei niinkään keltaisesta painikkeesta, vaan tupla klikillä yläpalkkiin. En tiedä onko sillä merkitystä, että suurimalla osalla tästä porukasta on yli kymmenen vuoden Mac tausta, ominaisuushan tuli jossain tuolla OS 8 paikkeilla.
Viesti Kirjoittaja zs6234i »
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”