Nyt olis aika päivittää iMac G5 Leopardiin, mutta vielä olisi yksi ongelma hoidettavana.
Eli miten saisin OS 9:n asennettua leopardin kanssa?
Mulla on tikrun levyllä 9.2:n asennusmediat, mutta saako niitä pelkästään asennettua?
Onko ainoa mahdollisuus asentaa OS 9 omalle osiolle, ja kuinka paljon tilaa se vie?
Ja jos mun pitäis asentaa tuo tiikeri kylkeen, niin paljonkohan tilaa vie tikru + classic?
Tuota ysiä tarvitaan ainoastaan lasten pelejä varten.
Auttakee, auttakee...
Leopard + OS 9
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Leopard + OS 9
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
-
Re: Leopard + OS 9
Viesti Kirjoittaja gramdel »
G5 koneita ei saa buuttaamaan ysiä. Classicia ei leopardissa ole. Ainoa keino saada ysi ja sitä kautta ohjelmat toimimaan, on SheepShaver (onkohan niitä muita) emulaattori, toimivuudesta ei omia kokemuksia. Ja tietty tuo tiger+classic yhdistelmä.
Tikrun system requirementseissa näköjään sanotaan minimissään 3GB kiintolevytilaa, joten viidellä varmasti pääsee pitkälle.
/---
ap
Tikrun system requirementseissa näköjään sanotaan minimissään 3GB kiintolevytilaa, joten viidellä varmasti pääsee pitkälle.
/---
ap
Viimeksi muokannut mikastus, 13.8.2009 klo 18.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: gb->GB
Syy: gb->GB
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Kiitosta tosta. Olisihan sitä itekkin pitänyt tajuta kattoa Tiikerin vaatimuksista tuo koko, mutta eihän sitä tajunnut.gramdel kirjoitti:G5 koneita ei saa buuttaamaan ysiä. Classicia ei leopardissa ole. Ainoa keino saada ysi ja sitä kautta ohjelmat toimimaan, on SheepShaver (onkohan niitä muita) emulaattori, toimivuudesta ei omia kokemuksia. Ja tietty tuo tiger+classic yhdistelmä.
/---
ap
Vois tuota SheepShaveriä testata, mutta kysynpä vielä että miten saan toisen osion tuolle Tikrulle tehtyä näppärästi?
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
No sitä suuremmalla syyllä ainakin minusta se käytännöllisin ja toimivin ratkaisu ko. dilemmaan olisi toinen kone. Uudempi kone leopardille, ja wanhempi mäkki ysiä ja kenties tiikeriä varten. Pysyypähän se pääkonekin sitten paremmin ja pitempään kunnossa.mun_kero kirjoitti:Nyt olis aika päivittää iMac G5 Leopardiin, mutta vielä olisi yksi ongelma hoidettavana.
Eli miten saisin OS 9:n asennettua leopardin kanssa?
Mulla on tikrun levyllä 9.2:n asennusmediat, mutta saako niitä pelkästään asennettua?
Onko ainoa mahdollisuus asentaa OS 9 omalle osiolle, ja kuinka paljon tilaa se vie?
Ja jos mun pitäis asentaa tuo tiikeri kylkeen, niin paljonkohan tilaa vie tikru + classic?
Tuota ysiä tarvitaan ainoastaan lasten pelejä varten.
BTW, kylläpä sitä isommatkin pelais mielellään session vaikka Crystal Questia, jos tuon System 7:n aikaisen pelin sais vielä jotenkin kympissäkin pelaamaan...
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja trosberg »
Kokeile SheepShaveria, se toimii myös PowerPC-koneissa. Tarvitset PowerPC-Macin ROMmin tiedostona, ja Mac OS asennusmedian (versiot 7.5.2 - 9.0.4 toimivat)
http://gwenole.beauchesne.info//en/projects/sheepshaver
Jos haluat käyttää vain 68k-prosessoreille tehtyjä ohjelmia, Basilisk II. Tarvitset 68k-Macin ROMmin jne.
Mulla on se kahdessa PowerPC-Macissa, on hiomattomampi. Mutta nopeampi kuin nopein Quadra.
Tuomas
http://gwenole.beauchesne.info//en/projects/sheepshaver
Jos haluat käyttää vain 68k-prosessoreille tehtyjä ohjelmia, Basilisk II. Tarvitset 68k-Macin ROMmin jne.
Mulla on se kahdessa PowerPC-Macissa, on hiomattomampi. Mutta nopeampi kuin nopein Quadra.
Tuomas
-
SheepShaver -ongelma
ei jaksa vielä omaa konetta lapsille laittaa, kun ovat vielä melko pieniä.Touho kirjoitti:No sitä suuremmalla syyllä ainakin minusta se käytännöllisin ja toimivin ratkaisu ko. dilemmaan olisi toinen kone. Uudempi kone leopardille, ja wanhempi mäkki ysiä ja kenties tiikeriä varten. Pysyypähän se pääkonekin sitten paremmin ja pitempään kunnossa.
BTW, kylläpä sitä isommatkin pelais mielellään session vaikka Crystal Questia, jos tuon System 7:n aikaisen pelin sais vielä jotenkin kympissäkin pelaamaan...
Saavat sitten tämän G5:sen, kun vaihdan uuteen.
Mutta nyt kaipaisin vinkkejä tuon SheepShaverin käytössä.
Mulla on se ROM-tiedosto ja Mac OS 9.0.4. -image, mutta en onnistu käynnistämään ysiä!
Tein sen 500MB uuden kansion (MacOS9) tuonne SheepShaver-kansioon ja muutenkin kaikki niinkuin nettiohjeissa neuvottiin, mutta silti saan vain harmaan ruudun missä on korpun kuva ja sisällä vilkuu musta kysymysmerkki.
Pitääkö se OS9-imagelevy vaan avata vai pitääkö sille tehdä jotain?
-
Viesti Kirjoittaja trosberg »
Kun levyke kysymysmerkkeineen vilkkuu, se tarkoittaa, että käynnistysrutiineista on päästy läpi, tarvitaan enää käynnistyslevy.
Törkkää silloin optiseen asemaan Mac OS 9 asennuslevy.
Ennen sitä SheepShaverille pitää kertoa, minkälainen kone sen halutaan olevan. Välilehdellä Memory/Misc osoitetaan ROM tiedosto, asetetaan muistin määrä. Välilehdellä Volumes luodaan levytiedosto, jolle Mac OS 9 sitten asennetaan.
http://uneasysilence.com/archive/2006/08/7352/
Tuomas
Ennen sitä SheepShaverille pitää kertoa, minkälainen kone sen halutaan olevan. Välilehdellä Memory/Misc osoitetaan ROM tiedosto, asetetaan muistin määrä. Välilehdellä Volumes luodaan levytiedosto, jolle Mac OS 9 sitten asennetaan.
Tuomas
-
näin tein, mutta ei onnistunut?trosberg kirjoitti:Kun levyke kysymysmerkkeineen vilkkuu, se tarkoittaa, että käynnistysrutiineista on päästy läpi, tarvitaan enää käynnistyslevy.
Tuomas
noh, löysin jonkun tekemän "Classic On Intel" -ohjelman, mikä käyttää Sheepshaveria suoraan ja siinä on OS9 valmiina.
Softahan on laiton, mutta tuolla mennään nyt, kun ei muuten onnistunut.
Nyt on myös Leopardi asennettuna ja kaikki toimii!

8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka