Hei, mulla on Microsoft Office 2008 ja haluaisin käynnistää aina .rtf -tiedostot Wordissa enkä suinkaan TeXturissa. Vaikka kuinka monta kertaa laittaisin rastin kohtaan "Avaa aina sovelluksessa" niin kun koneen seuraavan kerran käynnistää, oletusohjelma on taas muuttunut takaisin TeXturiksi. Pitäisikö mun vain luovuttaa ja nimetä tiedosto .dociksi vai olisiko tässä jokin mystinen ratkaisu olemassa?
Pikkujuttuhan tämä on, mutta silti kiusallinen...
Avaa (rtf-tiedosto) aina sovelluksessa...
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Avaa (rtf-tiedosto) aina sovelluksessa...
Viesti Kirjoittaja Gospelist »
-
Re: Avaa (rtf-tiedosto) aina sovelluksessa...
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Oikeuksien korjaus on varmaan ajettu ja uusin softapäivitys?
-
Anteeksi, olen aika pihalla noista oikeuksien korjaamisista. Käyttöjärjestelmän päivitykset kyllä hoituu säännöllisesti, mutta pitäisikö mun siis millä konstein korjata oikeudet? Asiaan olen perehtynyt vaan SSH-ohjelmien kautta, en ollenkaan Office-paketissa (vai oliko kyse OS X 10.6:n oikeuksista)...
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Oikeuksien korjaaminen tapahtuu esim. Levytyökalulla, joka löytyy Ohjelmat -> Lisäohjelmat -kansiosta.
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
-
Viesti Kirjoittaja septic »
Itse taas uskoisin, että teet vaan asian väärin. Tuolla rastilla et tee tätä valintaa kuin kyseiselle tiedostolle.
Jos haluat, että kaikki .rtf-tiedostot aukeavat Wordissä, niin klikkaa kakkospainikkeella kuvaketta ja valitse "Näytä tietoja" (tai valitse tiedosto ja paina Command+i). Sieltä löytyy kohdat "Avaa ohjelmalla:" ja "Vaihda kaikki".
Jos haluat, että kaikki .rtf-tiedostot aukeavat Wordissä, niin klikkaa kakkospainikkeella kuvaketta ja valitse "Näytä tietoja" (tai valitse tiedosto ja paina Command+i). Sieltä löytyy kohdat "Avaa ohjelmalla:" ja "Vaihda kaikki".
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tämän puolesta pistäisin minäkin roponi likoon. Oikeuksien korjaaminen on yleensä semmoinen erikoistoimenpide, jota ei normaalisti tarvitse juuri koskaan tehdä, ainakaan yhden käyttäjän systeemissä, eikä se liity suoraan tuohon associate -hommaan muutenkaan. Siis jos koneessa on muutenkin kaikki kohdallaan ja kondiksessa.septic kirjoitti:Itse taas uskoisin, että teet vaan asian väärin. Tuolla rastilla et tee tätä valintaa kuin kyseiselle tiedostolle.
Mitä taas tulee tuohon MS Wordin käyttämiseen pdf-dokkarien oletusohjelmana, ehkä se mäkki on vaan yrittänyt suojella sinua itseltäsi.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja L4rz4 »
RTF-tiedostojahan se aloittaja haluaisikin aukoaTouho kirjoitti:Mitä taas tulee tuohon MS Wordin käyttämiseen pdf-dokkarien oletusohjelmana, ehkä se mäkki on vaan yrittänyt suojella sinua itseltäsi.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Kappas juu, tuli taas parin kirjaimen kirjoitusvirhe, mutta eipä tuo kovin paljoa silti kommentin teemaa muuta. Miksi aukoa rtf:iäkään MS Wordilla, jos ei ole pakko.L4rz4 kirjoitti:RTF-tiedostojahan se aloittaja haluaisikin aukoaTouho kirjoitti:Mitä taas tulee tuohon MS Wordin käyttämiseen pdf-dokkarien oletusohjelmana, ehkä se mäkki on vaan yrittänyt suojella sinua itseltäsi.

-
Kiitokset kaikille. Septicin neuvo näyttää toimivan! 
Kummallista ongelmassani oli se, että juuri sen yksittäisen tiedoston käynnistämisen oletusohjelma siirtyi aina rtf-tiedostojen yleiseen oletusohjelmaan takaisin koneen uudelleenkäynnistämisen myötä. Tein asian kuten aikoinaan Windows-käyttäjänä olin tottunut, kun sellainen vaihtoehto Macissakin oli, mutta eipäs se sitten samalla logiikalla toiminutkaan.
Wordiin liittyen puolestaan... sitä kun olen alun perin käyttänyt, niin en viitsi kesken saman tiedoston muokkaamisen ainakaan ohjelmaa vaihtaa. Hyvin se mulla tähän asti on toiminut ja kun iWorkia ei ole tullut hommattua ja TeXturi taitaa kuitenkin aika karvalakkiohjelma olla, niin...

Kummallista ongelmassani oli se, että juuri sen yksittäisen tiedoston käynnistämisen oletusohjelma siirtyi aina rtf-tiedostojen yleiseen oletusohjelmaan takaisin koneen uudelleenkäynnistämisen myötä. Tein asian kuten aikoinaan Windows-käyttäjänä olin tottunut, kun sellainen vaihtoehto Macissakin oli, mutta eipäs se sitten samalla logiikalla toiminutkaan.
Wordiin liittyen puolestaan... sitä kun olen alun perin käyttänyt, niin en viitsi kesken saman tiedoston muokkaamisen ainakaan ohjelmaa vaihtaa. Hyvin se mulla tähän asti on toiminut ja kun iWorkia ei ole tullut hommattua ja TeXturi taitaa kuitenkin aika karvalakkiohjelma olla, niin...
-
Juu, OS X ei ole Windows. Kannattaa vaan opetella ja totutella uusiin hiukan erilaisiin metkuihin.Gospelist kirjoitti:Kiitokset kaikille. Septicin neuvo näyttää toimivan!
Jos klikkaat hiiren oikealla näppäimellä ko. tiedostoa, avautuvan valikon kaksi ensimmäistä komentoa ovat avaa ja avaa sovelluksessa. Jos valitset tuon jälkimmäisen, saat listan mahdollisista ohjelmista, ja nappulan "muu...", johon ilmeisesti viittasit. Siellä tosiaan on se nappula avaa aina sovelluksessa. Sillä saa ko. yksittäisen tiedoston avautumaan aina halutussa sovelluksessa, mutta oletusohjelma ei muutu miksikään. Se ei siis vaihdu takaisin uudelleenkäynnistyksessä, vaan pysyy koko ajan ennallaan. Kyseisen tiedoston saat silti edelleen auki haluamassasi ohjelmassa. Olet ilmeisesti vain sekoittanut keskenään oletusohjelman ja avaa sovelluksessa -toiminnon.
Jos esim. teet ja tallennat ensi kertaa jonkun .rtf -päätteisen tiedoston TextEditillä, ko. tiedoston oletusohjelmaksi tulee TextEdit, ellet sitten muuta ko. avaa sovelluksessa -asetusta erikseen jollekin toiselle ohjelmalle, tai määritä jonkun oletusohjelman erikseen kaikille .rtf -päätteisille tiedostoille.
iWork tai paremminkin sen sisältämä Pages ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto MS Wordille, ja TextEditin karvalakkiuskin lienee suhteellinen käsite. Vai mikäs tarkalleen ottaen siitä tekee karvalakin, oletko oikeasti kokeillut sen käyttöä?Wordiin liittyen puolestaan... sitä kun olen alun perin käyttänyt, niin en viitsi kesken saman tiedoston muokkaamisen ainakaan ohjelmaa vaihtaa. Hyvin se mulla tähän asti on toiminut ja kun iWorkia ei ole tullut hommattua ja TeXturi taitaa kuitenkin aika karvalakkiohjelma olla, niin...
Kyllä silläkin aika pitkälle tekee ja muotoilee tavanomaisia tekstidokumentteja, ja se on kuitenkin ilmainen. Siinä on aika iso ero siihen, että hommattaisiin hillittömän iso ja kallis MS Office paketti pelkästään tavanomaista tekstinkäsittelyä ja kevyehköä .rtf -dokumenttien tekoa varten. Vähän sama juttu Open Officenkin kanssa - miksi hommata edes ilmaista maastokuorma-autoa parin kilon kauppakassin kuskaamiseen.
Siitä mihin TextEditin ominaisuudet loppuvat, voidaan jatkaa melko edullisesti jollain maksullisella tekstinkäsittelyohjelmalla, joista lienee jauhettu jo lukemattomissa ketjuissa ennestään.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka