Käyttäjän poisto?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Käyttäjän poisto?
Viesti Kirjoittaja umpio »
Olen siirtämässä vanhaa konettani vaimolle (käyttis on Leopard), ja ajattelin poistaa kaikki omat tietoni turhaa tilaa viemästä levyltä. Voinko poistaa käyttäjätunnukseni kokonaan, vai tuleeko tuosta jotakin ongelmia (muistelin tikrussa kotikansion poiston/uudelleennimeämisen kanssa olleen jotain ongelmaa). Olen itse tällä hetkellä pääkäyttäjänä, ja vaimon tunnus on normaali (muistaakseni). Eli mikä näistä: a) luon uuden pääkäyttäjän ja poistan oman tunnukseni, b) pidän oman tunnukseni mutta poistan kaiken mahdollisen turhan kotikansiostani vai c) poistan omat tunnukseni ja annan vaimolle pääkäyttäjän oikeudet. Tuo viimeisin ei oikein vainoharhaan taipuvaisena nappaa, mutta kertokaa toki, jos voin noin huoletta tehdä.
"Vetää kestää niin p...sti mutta työntää ei yhtään..."
-
Re: Käyttäjän poisto?
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Jonkun on oltava koneen ylläpitäjä, eli jos koneelle jää yksi tunnus niin sillä on oltava ylläpito-oikeudet.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Entäs se loogisin vaihtoehto eli d) uusi käyttäjä asentaa käyttiksen uudelleen omilla tunnareillaan ja parhaaksi katsomallaan tavalla. Mikä estää tekemästä hommaa asennuslevyn kanssa ilman turhia säätämisiä oikeuksien vekslaamisineen?umpio kirjoitti:Olen siirtämässä vanhaa konettani vaimolle (käyttis on Leopard), ja ajattelin poistaa kaikki omat tietoni turhaa tilaa viemästä levyltä. Voinko poistaa käyttäjätunnukseni kokonaan, vai tuleeko tuosta jotakin ongelmia (muistelin tikrussa kotikansion poiston/uudelleennimeämisen kanssa olleen jotain ongelmaa). Olen itse tällä hetkellä pääkäyttäjänä, ja vaimon tunnus on normaali (muistaakseni). Eli mikä näistä: a) luon uuden pääkäyttäjän ja poistan oman tunnukseni, b) pidän oman tunnukseni mutta poistan kaiken mahdollisen turhan kotikansiostani vai c) poistan omat tunnukseni ja annan vaimolle pääkäyttäjän oikeudet. Tuo viimeisin ei oikein vainoharhaan taipuvaisena nappaa, mutta kertokaa toki, jos voin noin huoletta tehdä.
Jos sille on esteenä periaate, laiskuus tai vaikka asennusmedian uupuminen, olisi toiseksi loogisin vaihtoehto tuo a) poistat omat tunnarisi ja luot uuden pääkäyttäjän, tai uusi käyttäjä tekee sen itse. Tosin tuo c) vaikuttaisi käytännössä lähes samalta vaihtoehdolta.
-
??? Miksi _ihmeessä_ minun pitäisi *nix -pohjaisessa systeemissä _yhden_ käyttäjän takia asentaa koko hoito uusiksi? Mikäli ei mieltäni olisi kaivertanut tuo kotikansio-jutska (se oli muuten se, että kotikansion nimeä _ei_ saanut muuttaa); olisin ilman muuta tehnyt kuten ennenkin, eli poistanut koko käyttäjän ja tehnyt uuden pääkäyttäjän. En vain halunnut saada itselleni ylimääräistä säätämistä, kun ei ohjeistakaan ihan pikavilkaisulla mitään spesiaalia tuohon kotikansio- tilanteeseen löytynyt. Ja c) vaihtoehto ei edelleenkään nappaa, kun pääkäyttäjän oikeuksilla olisi sen jälkeen varustettu ihminen, joka joka kysymykseen vastaa YES, jos se sattuu juuri senhetkistä toimintaa haittaamaan... Mutta kiitos nopeasta avusta; nyt häipyy viimeinenkin PC tästä tilastaTouho kirjoitti:Entäs se loogisin vaihtoehto eli d) uusi käyttäjä asentaa käyttiksen uudelleen omilla tunnareillaan ja parhaaksi katsomallaan tavalla. Mikä estää tekemästä hommaa asennuslevyn kanssa ilman turhia säätämisiä oikeuksien vekslaamisineen?
Jos sille on esteenä periaate, laiskuus tai vaikka asennusmedian uupuminen, olisi toiseksi loogisin vaihtoehto tuo a) poistat omat tunnarisi ja luot uuden pääkäyttäjän, tai uusi käyttäjä tekee sen itse. Tosin tuo c) vaikuttaisi käytännössä lähes samalta vaihtoehdolta.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuo a vaihtoehtohan on ihan toimiva. Hallinnoija on oltava ja vaimolle et sitä halua. Kunhan vaan teet ensin sen uuden käyttäjän ja vasta sitten poistat oman tunnuksesi.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
OK, eli esteenä oli siis se ensimmäinen vaihtoehto, eli periaate.umpio kirjoitti: ??? Miksi _ihmeessä_ minun pitäisi *nix -pohjaisessa systeemissä _yhden_ käyttäjän takia asentaa koko hoito uusiksi?
No tuommoista taas ei tuo alkuperäinen tarina tarpeesti selkeästi kertonut. Tulin kait tehneeksi oletuksen, että siellä vaimo-osastolla olisi joku Aman, Annien jne. kaltainen she-geekki.pääkäyttäjän oikeuksilla olisi sen jälkeen varustettu ihminen, joka joka kysymykseen vastaa YES, jos se sattuu juuri senhetkistä toimintaa haittaamaan...
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Eli mikäs siinä sitten, siitä vaan sitä vaihtoehto a:ta kehiin. Mutta kuten tuossa jo todettiin, älä sitten hölmöile, ettei mene lisää säätämiseksi.
-
Niin, tai sitten halu tehdä asiat kuten ne on tarkoitettu tehtäviksi, eli yksinkertaisesti. Ilman tuota muistikuvaani kotikansio-ongelmasta olisin jo toteuttanut vaihtoehdon a). Tottahan sinäkin myönnät, että käyttäjän poisto ja uuden luominen on _pikkaisen_ nopeampi ja simppelimpi tapa kuin uudelleenasennus?Touho kirjoitti:OK, eli esteenä oli siis se ensimmäinen vaihtoehto, eli periaate.umpio kirjoitti: ??? Miksi _ihmeessä_ minun pitäisi *nix -pohjaisessa systeemissä _yhden_ käyttäjän takia asentaa koko hoito uusiksi?
No, homma on tehty; ensimmäiset kommentitkin on jo Apple -maailmasta saatu (vaimo käyttää Firefoxia kuten ennenkin, samaten Thunderbirdiä postiohjelmana): Tätä on ihan kauhea käyttää! Miten niin? Etkö osaa käynnistää ohjelmia tai muuten käyttää sitä? Tää hiiri on ihan kökkö! Mä haluan saman näppiksen ja hiiren kun tossa vanhassakin koneessa oli.

-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Oijoi. Kohta menee jotakin vaihtoon.
Vaikka asia ei ole nyt ajankohtainen, niin lisävaihtoehtona on kohta e) Poistetaan /var/db/.AppleSetupDone -tiedosto ja käynnistetään kone.
Ennenkuin kukaan yrittää tätä, niin kerrottakoon että ko. tiedosto kertoo koneelle käyttöönottoasetusten olevan olemassa. Tiedoston puuttuessa edetään normaalin käyttöönottoproseduurin mukaisesti, mutta ilman käyttöjärjestelmän asennusta. Eli toisinsanoen luodaan verkkoasetukset, suoritetaan rekisteröinnit ja määritellään käyttäjät.
--Ari
PS. Ei kannata yrittää huvikseen, eikä tuotantokäytössä olevalla koneella. Ei ainakaan omalla.
Vaikka asia ei ole nyt ajankohtainen, niin lisävaihtoehtona on kohta e) Poistetaan /var/db/.AppleSetupDone -tiedosto ja käynnistetään kone.
Ennenkuin kukaan yrittää tätä, niin kerrottakoon että ko. tiedosto kertoo koneelle käyttöönottoasetusten olevan olemassa. Tiedoston puuttuessa edetään normaalin käyttöönottoproseduurin mukaisesti, mutta ilman käyttöjärjestelmän asennusta. Eli toisinsanoen luodaan verkkoasetukset, suoritetaan rekisteröinnit ja määritellään käyttäjät.
--Ari
PS. Ei kannata yrittää huvikseen, eikä tuotantokäytössä olevalla koneella. Ei ainakaan omalla.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka