Finder-ketjussa tulin esittäneeksi omia näkemyksiä Finderin erinomaisuudesta, ja tässä hieman lisäselvitystä.
"25 modauksen" vasen palkki ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta jotain erikoista siinä kuitenkin on. Laitetaan tähän kuva Finder-ikkunastani.
Suurin osa on tietysti ihan perusjuttuja, eli iMacin kiintolevy ja verkossa oleva Time Capsule jaettuna levynä. Sitten riittävä määrä paikkoja eli kansioita, joita välillä tulee lisää ja välillä poistuu. Ja kuten tarkka huomaa, osa kansioiden kuvakkeista on modattu omannäköisiksi. Toimii minulle, kun olen näihin modauksiin tottunut.
Mielenkiintoisia tässä ovat Keskeneräiset, joka on aktiivinen Dropbox-kansio (löytyy sinänsä myös Dockista) ja Ohjelmien alapuolella oleva "stealth.ioni.org", joka on virtuaalinen FTP-kansio. Se toimii Yummy FTP -ohjelman kautta, ja sinne voin heittää nopeasti ftp-siirtoa varten tiedostoja, kuten juuri äsken tuon finder.png-kuvan. Ohjelman ei tarvitse olla käynnissä eikä salasanoja kysellä, kun ne on tallennettu.
Sitten loput ovatkin hakukansioita, joista kaksi ensimmäistä ovat oletuksena Finderissa ja loput ovat omaan käyttöön modattuja. Suuri osa työtiedostoista löytyy näistä hakukansioista.
Sitten oma juttunsa ovat nuo kaksi kuvaketta yläpalkissa. Sinnehän voi vetää mitä tahtoo, mulla nuo kaksi. Oikeanpuoleinen on "normaali" Time Machine, eli kun olen halutussa kansiossa, klikkaan tuosta ja TM avautuu kyseisestä kansiosta.
Sen vasemmalla puolella on painike applescriptiin, joka toimii niin, että se näyttää koko ruudun pikkukuvakkeina kaikkien Finder-ikkunassa olevat tiedostot. Parhaiten se toimii, kun on vaikka 1-20 kuvatiedostoa yhdessä kansiossa, jolloin voi selata niitä Quicklookilla. Tottakai se toimii vaikka PDF:illä tai millä vain, mitä QL osaa esittää.
Palatakseni OS X vs. Windows ikkunamanageriin, niin kyllä nämä ovat minulle sellaisia juttuja, joista ainakin osaa kaipaan Windowsia käyttäessäni. Eikä se siitä parane, vaikka kuka esittäisi nämä samat asiat mahdollisiksi Windowsin puolella.