Nyt tuli tenkkapoo;
Päivitin uuden käyttöjärjestelmän (10.6.3) iMacciini ja nyt en pysty päivittämään mitään ohjelmia enään, sillä en tiedä mikä on ylläpitäjä tunnukseni? Tai luulen toki sen tietäväni, mutta kone ei sitä hyväksy? Olen buutannut uudelleen koneen ja vaihtanut salasanani varmuuden vuoksi mutta saan aina herjan; jos sallit ohjelman Printer Installer.app tekevän muutoksia, syötä ylläpitäjän käyttäjätunnus ja salasana. ja syöttämisen jälkeen tulee; antamasi tunnus tai salasana on virheellinen...
Auttakee please
Viimeksi muokannut amanita, 13.12.2010 klo 12.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Ketju siirretty.
Geemies kirjoitti:Käynnistys DVD sisään ja buutti ja sieltä käyttäjän hallintaan. Siellä saa vaihdettua root:n ja pääkäyttäjän tms. salasanat jos ne on unohtunut.
No tämän olen tehnyt jo pari kertaa, mutten ilmeisesti ole valinnut oikeita kohtia, eli miten tarkkaanottaen ja mitä pitää tehdä, että tuo pääkäyttäjä päivittyy??
renssi kirjoitti:No tämän olen tehnyt jo pari kertaa, mutten ilmeisesti ole valinnut oikeita kohtia, eli miten tarkkaanottaen ja mitä pitää tehdä, että tuo pääkäyttäjä päivittyy??
Sieltä kelailet kohtaan admin käyttäjän salasanan vaihtaminen.
Jos olet jo niin tehnyt, niin kannattaa tarkistaa, että on valittu suomalainen näppäinkartta, jos haluat käyttää salasanassasi erikoismerkkejä, muuten menee vikaan kirjautumisvaiheessa. Ehkä helpointa pistää tuossa vain jokin pelkästään kirjaimia sisältävä salasana, senhän voi sitten vaihtaa myöhemmin kun pääset kirjautumaan adminina sisään.
renssi kirjoitti:No tämän olen tehnyt jo pari kertaa, mutten ilmeisesti ole valinnut oikeita kohtia, eli miten tarkkaanottaen ja mitä pitää tehdä, että tuo pääkäyttäjä päivittyy??
Sieltä kelailet kohtaan admin käyttäjän salasanan vaihtaminen.
Jos olet jo niin tehnyt, niin kannattaa tarkistaa, että on valittu suomalainen näppäinkartta, jos haluat käyttää salasanassasi erikoismerkkejä, muuten menee vikaan kirjautumisvaiheessa. Ehkä helpointa pistää tuossa vain jokin pelkästään kirjaimia sisältävä salasana, senhän voi sitten vaihtaa myöhemmin kun pääset kirjautumaan adminina sisään.
/---
ap
Vaikka kuinka yritän, niin ei onnistu, eli tuntuu että käyttäjätunnus ei ole oikea (vaikka sitä ei pääse edes vaihtamaan?) Salasanan luulisi olevan oikein, koska antaa myös oikean vinkin (jonka olen siis sinne tallentanut)
Edelleen silti herjaa että käyttäjätunnus tai salasana ovat väärin?!
Onhan sulla molemmissa sama näppäimistön layout? Kokeile vielä vaihtaa salasana vaikka ihan vain salasanaksi ja kokeile jos se toimisi niin voisit sitten oikean käyttöjärjestelmän kautta vaihtaa sen taas uuteen.
Oliko tässä ylipäätään kyse lumileopardin asennuksesta vanhemman kissapedon päälle, vai pelkästä lumileon pilkkupäivityksestä?
Jos kyseessä oli tiikerin tai leopardin päivitys lumileoon, onko se nyt sitten täysin mahdoton ajatus asentaa se lumileopardi uudelleen tyhjennetylle kovalevylle? Vai onko syynä joku periaate tai kenties omistusoikeudellinen ongelma?
Jos kone on ollut omassa käytössäsi, sulla on varmaan myös varmuuskopiotkin olemassa ajalta ennen päivitystä, tai ainakin sellaiset pystyt ottamaan, eikös vaan.
Jotenkin kuulostaa, että tuohon salasana- ja muuhun äpöstykseen kuluneessa ajassa olisi homman hoitanut kuntoon vaikka useampaankin kertaan, ainakin jos kyseessä oli vanhan käyttiksen päivitys lumileopardiin.
Jos kyseessä oli pelkkä pilkkupäivitys ja pääkäyttäjän salasanasi ei kelpaa, kaitpa se salasana jota tarjoat on silloin edelleen väärä, näppiksessä caps lockki päällä, tai jotain semmoista.
Tai ehkä kyse onkin vaan siitä, että siinä login-ikkunassa käyttis tarjoaa sitä käyttäjän oikeaa nimeä, ja sinne pitäisi tarjota se varsinainen login-nimesi, jonka valitsit siellä käyttiksen asennusvaiheessa.
TS. jos et ole vielä kokeillut tuota, pistä sinne käyttäjätunnusta kyselevään ikkunaan sekä se käyttäjätunnuksesi että salasanasi, vaikka sen käyttäjän kohdalla näyttäisikin olevan oma nimesi jo valmiina.
Tai ehkä se käyttis on rikkoontunut, syystä tai toisesta. Varmuuskopiointi ja uudelleenasennus ainakin poistaisi senkin ongelman.
Touho kirjoitti:Oliko tässä ylipäätään kyse lumileopardin asennuksesta vanhemman kissapedon päälle, vai pelkästä lumileon pilkkupäivityksestä?
+Päivitin muistaakseni 10.5. jostakin ja nyt on 10.6.3
Jos kyseessä oli tiikerin tai leopardin päivitys lumileoon, onko se nyt sitten täysin mahdoton ajatus asentaa se lumileopardi uudelleen tyhjennetylle kovalevylle? Vai onko syynä joku periaate tai kenties omistusoikeudellinen ongelma?
+Ei ole ongelma (muutoin kun käyttäjän kapasiteetti/taidot)
Jos kone on ollut omassa käytössäsi, sulla on varmaan myös varmuuskopiotkin olemassa ajalta ennen päivitystä, tai ainakin sellaiset pystyt ottamaan, eikös vaan.
+Time capsulella löytyy...
Jotenkin kuulostaa, että tuohon salasana- ja muuhun äpöstykseen kuluneessa ajassa olisi homman hoitanut kuntoon vaikka useampaankin kertaan, ainakin jos kyseessä oli vanhan käyttiksen päivitys lumileopardiin.
+Olen samaa mieltä, mutta näin se on aina ongelmatapauksissa, kun ei ole tietoa/kokemusta (siksi minulla on vain mäkkejä)
Jos kyseessä oli pelkkä pilkkupäivitys ja pääkäyttäjän salasanasi ei kelpaa, kaitpa se salasana jota tarjoat on silloin edelleen väärä, näppiksessä caps lockki päällä, tai jotain semmoista.
+Ongelma on siinä, etten voi vaihtaa sitä ylläpitäjää, eli siinä on valinnat minun nimi ja administrator. Eli en voi vaihtaa/nollata lainkaan. Salasanan olen vaihtanut jo monesti ja se tuntuu vaihtuneen, koska antaa ainakin sinne laittamani vihjeen. Caps lock ei ole ja näppis on valittu suomen lipun alta suomalaiseksi - mistä muualta pitää katsoa?
Tai ehkä kyse onkin vaan siitä, että siinä login-ikkunassa käyttis tarjoaa sitä käyttäjän oikeaa nimeä, ja sinne pitäisi tarjota se varsinainen login-nimesi, jonka valitsit siellä käyttiksen asennusvaiheessa.
TS. jos et ole vielä kokeillut tuota, pistä sinne käyttäjätunnusta kyselevään ikkunaan sekä se käyttäjätunnuksesi että salasanasi, vaikka sen käyttäjän kohdalla näyttäisikin olevan oma nimesi jo valmiina.
+tässä kohdassa ei ole tarjolla mitään käyttäjää? Kirjoitan sinne itse sen oman nimeni (monasti olen kokeillut, että varmasti olisi oikeassa muodossa)
Tai ehkä se käyttis on rikkoontunut, syystä tai toisesta. Varmuuskopiointi ja uudelleenasennus ainakin poistaisi senkin ongelman.
+yksinkertaiset ohjeet mit tehdä ja missä järjestyksessä, niin voisin kokeilla...
Kiitos ja anteeks - taas kerran pulaan joutunut!
Jaahans, vähän harmi ettei nyt näe sinne systeemiin, siitä olisi tässä tapauksessa varmaan paljon apua. Joka tapauksessa ajoin tuossa takaa juuri sitä, että ainakin joissakin tilanteissa siinä tunnaria kysyvässä ruudussa on täytettävissä kaksi kenttää, eli juuri se oma nimesi ja salasanakenttä erikseen. Jos tällaisen näet, ajatuksena oli se, että naputtelet siihen nimi-kenttään oman nimesi sijaan sen varsinaisen käyttäjänimesi. Jos taas siellä ei ole muuta kuin vetovalikko, jossa on valittava joko oma nimesi tai administrator, on tilanne tietty hiukan toinen.
Katsos nyt vielä vaikka ne Järjestelmäasetukset kohdista Käyttäjät (Accounts) ja vaikka Turvallisuus (Security), ja ettei siellä ole jäänyt jotain huomaamatta, tai joku ei-toivottu rasti ruutuun.
Tuota lumileopardin asennusta uudelleen tyhjennetylle kovalevylle on käsitelty aika monta kertaa muissa ketjuissa, eli hakusanoilla "asennus", "lumileopardi", "OS X", "10.6", "uudelleenasennus" tms. pitäisi tältä foorumiltakin löytyä jo lukuisia eri viestiketjuja, joissa tuo homma on selitetty ihan pykälä kerrallaan. Kokeile siis ekana vaikka sitä, ja jos ei onnistu, palataan sitten asiaan. Tai jos ei edelleen onnaa, varmaan joku meistä ehtii naputtelemaan ne ohjeet pääpiirteissään tänne uudelleen.
Viimeksi muokannut Touho, 14.12.2010 klo 21.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pienimuotoinen ongelma koneen kanssa, kun olin vaihtanut vähän aikaa sitten just koneen salasanan ja nyt en mitenkään muista sitä. En pääse tietenkään päivittämään ohjelmia, kun salasana on hukassa eikä mun parane hirveesti sammutella konetta koska asetuksissa on salasanan kysyminen aukasun yhteydessä. Mitä mun täytyis tehdä? Muistan kyllä edellisen salasanan vielä, joten saako sen palautettua? Pitääkö mun asentaa koko käyttis kokonaan uusiks vai mikä tässä olis neuvoksi....?
en saa ladattua mitään tiedostoja kun en muista salasanaani ja kun laitoin kaikkiin tiedostoihin että ei pääse ilman salasanaa mitä teen että se toimii?
Viimeksi muokannut amanita, 23.12.2010 klo 23.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Ketjut yhdistetty.
Lainaanpa aihetta, onko kukaan törmännyt sellaiseen ohjelmaan jolla voisi tulostaa kaikki Keychainin salasanat? Tuo olisi niin tärkeä, kätevä ja mieltärauhoittava ohjelma, olen ihmetellyt että miksei keychain Accessissa ole print-valikkoa. Taas jonkun tietoturvainsinöörin idioottileimaus.
Jamac kirjoitti:Lainaanpa aihetta, onko kukaan törmännyt sellaiseen ohjelmaan jolla voisi tulostaa kaikki Keychainin salasanat? Tuo olisi niin tärkeä, kätevä ja mieltärauhoittava ohjelma, olen ihmetellyt että miksei keychain Accessissa ole print-valikkoa. Taas jonkun tietoturvainsinöörin idioottileimaus.