Minulla on nyt tuo vanha pc tuolla nurkassa jo jonkin aikaa. Muutamaa peliä sillä pelailen koska eivät toimi macilla. Nyt ei kuitenkaan enää toimi melkein ollenkaan ja on ollut jo pitempään ajatuksena asentaa tähän macille se windows. Youtubesta kattelin erästä step by step -videota jossa ladattiin joku windows7 candidate (testiversio oletan?) ja poltettiin levylle ja käytettiin bootcampissa. Kokeilin linkkiä mutta kyseistä latausta ei enää sieltä siis löydy. Jostain olen myös katsellut että olisi mahdollista torrenttina ladata windows7, avata torrentti ohjelmalla, polttaa tiedosto levylle ja käyttää sitten tätä bootcampissa. En vain tiedä mistä löytäisin kyseistä torrenttia, tai onko tuo edes laillista? Täällä tuntuu olevan asiansa osaavia ihmisiä joten täältä päätin nyt tulla kyselemään 8) .
Minulla on käytössäni versio 10.6.6, macbook (normaali valkoinen).
Onko ainoa tapa sitten ostaa kaupasta se windows7 vai onko mahdollista se jotenkin ilmaiseksi asentaa? Ajattelin myös että jos eräällä kaverillani sattuisi olemaan se, olisiko mahdollista asentaa se myös omalle koneelleni?
Olen myös kuullut noista paralleleista (ajureitako ne on?) jotka siis toimivat windows7 macilla. onkos noita sitten saatavana ilmaiseksi? En käyttäisi windowsta kuin muutamaa peliä varten.
Minulla on nyt tuo vanha pc tuolla nurkassa jo jonkin aikaa. Muutamaa peliä sillä pelailen koska eivät toimi macilla. Nyt ei kuitenkaan enää toimi melkein ollenkaan ja on ollut jo pitempään ajatuksena asentaa tähän macille se windows. Youtubesta kattelin erästä step by step -videota jossa ladattiin joku windows7 candidate (testiversio oletan?) ja poltettiin levylle ja käytettiin bootcampissa. Kokeilin linkkiä mutta kyseistä latausta ei enää sieltä siis löydy. Jostain olen myös katsellut että olisi mahdollista torrenttina ladata windows7, avata torrentti ohjelmalla, polttaa tiedosto levylle ja käyttää sitten tätä bootcampissa. En vain tiedä mistä löytäisin kyseistä torrenttia, tai onko tuo edes laillista? Täällä tuntuu olevan asiansa osaavia ihmisiä joten täältä päätin nyt tulla kyselemään 8) .
Minulla on käytössäni versio 10.6.6, macbook (normaali valkoinen).
Onko ainoa tapa sitten ostaa kaupasta se windows7 vai onko mahdollista se jotenkin ilmaiseksi asentaa? Ajattelin myös että jos eräällä kaverillani sattuisi olemaan se, olisiko mahdollista asentaa se myös omalle koneelleni?
Olen myös kuullut noista paralleleista (ajureitako ne on?) jotka siis toimivat windows7 macilla. onkos noita sitten saatavana ilmaiseksi? En käyttäisi windowsta kuin muutamaa peliä varten.
Torrenttina tai kaverilta lainaus on laitonta ja tuo release candidatekin on jo vanhentunut juttu, eli ei enää ole luvallisesti saatavana.
Ostettava se on, ellet saa työpaikalta tai koulusta lisenssiä.
EDIT: jos vanhalla koneellasi sattuu Windows 7 olemaan niin voit toki asentaa sen Maciin jos sinulla on levy ja lisenssiavain tallessa, etkä käytä sitä enää vanhassa koneessa.
Viimeksi muokannut kari.patila, 4.2.2011 klo 0.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Treno kirjoitti:Jostain olen myös katsellut että olisi mahdollista torrenttina ladata windows7, avata torrentti ohjelmalla, polttaa tiedosto levylle ja käyttää sitten tätä bootcampissa. En vain tiedä mistä löytäisin kyseistä torrenttia, tai onko tuo edes laillista?
Parallels, vmware ymv. ovat virtualisointiohjelmia, joilla windowsia (ka muita käyttiksiä) voi ajaa buuttaamatta, ja windows toimii os x:n ollessä "pääkäyttiksenä". Nämäkin vaativat windows lisenssin.
Windows on maksullinen käyttöjärjestelmä, laillisesti et sitä ilmaiseksi saa. Warettamisesta ei täällä tai oikeastaan juuri muuallakaan kannata kysellä. Likimain kaiken mahdollisen toki löytää ilmaiseksi (ja laittomasti) verkosta. Kaverin medialta asentaminen ei laillisuuteen muutosta tuo koska lisenssi on kone tai vähintäänkin talouskohtainen.
Jos satut opiskelemaan yliopistossa tai korkeakoulussa niin ne jakavat Windowsin eri versioita ilmaiseksi MSDNAA kampanjan avulla. Myös seiska kuuluu ilmaisohjelma listalle. Ainoa työläs juttu tuon ilmaisen version saannissa on löytää koulun MSDNAAn yhteyshenkilö, jolle pitää antaa oma koulun sähköposti osoite. Jos satut saamaan seiskan jostain niin Windowsin saa toimimaan Macissa ilmaiseksi Bootcampilla tai virtualisoinnilla VirtualBoxilla.
1. MacBook Pro 15" 2.4GHz i7, 16GB
2. MacBook Pro 15" 2.4GHz C2D, 8GB
iPhone 4 32GB
*Ot aiheeseen
- "vanha jone nurkassa?!" -hyvä muistaa että Win7 esim pro,jne käytännössä vaativat kunnolla toimiakseen vähintään dualcore prossun + 2gb muistia ja sataII kovan.. ja DX10pystyvän näytönohjaimen min.256 muistilla - toki pyörii alle tuonkin mut, sitten ollaan alueella miksi windowsia syytetään " sen kanssa menee hermot"..
Viimeksi muokannut jooojooo, 20.2.2011 klo 14.25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko sinulla tallessa vanhan koneesi asennuslevy ja lisenssi? Voisit niitä käyttää.
Rahat lopussa? Liity CasCardiin ja ansaitset puhdasta rahaa suorittamalla tehtäviä ja saat samalla ostovinkkejä sinua kiinnostavista aiheista jotka voit valita itse http://www.cascard.com/liity/VYsrCyqJxK
Opiskelijat muistakaas käyttää msdn palvelua, josta saa microsoftin ohjelmat ilmaiseksi, ainakin tuon professional version. Officea ei valitettavasti löydy.
Lisenssin voi myös ottaa talteen myöhäisempää käyttöä varten, eikä se vanhene vaikka opiskelut loppuisivat. En tiedä missä kaikkialla tuo palvelu on tarjolla mutta ainakin koulussani ja muutamassa muussa tietämässäni koulussa on sama systeemi.
Kokeilin. Valitettavasti sieltä ei saanut suoraan kopioitua dvd-imagea, vaan sai wintoosassa toimivan downloaderin sitä varten. Noh en sitten viittinyt asentaa virtuaalikoneeseen linuxia ja siihen wineä, jotta saisin downittua wintoosan sitä virtuaalikonetta varten. Totesin, että pitäkää tunkkinne.
tsjlehti kirjoitti:Kokeilin. Valitettavasti sieltä ei saanut suoraan kopioitua dvd-imagea, vaan sai wintoosassa toimivan downloaderin sitä varten. Noh en sitten viittinyt asentaa virtuaalikoneeseen linuxia ja siihen wineä, jotta saisin downittua wintoosan sitä virtuaalikonetta varten. Totesin, että pitäkää tunkkinne.
No ota yhteytta oppilaitoksesi MSDNAA yhteyshenkiloon ja pyyda silta se image. Helppoa kuin heinanteko.
Käytännössä jos "omistaa" lisenssin, saa asennusmedian ladata mistä tykkää. Jos on laillinen lisenssikoodi, saa käyttis olla vaikka poltetulla levyllä muttei sitä tietysti saa myydä. Korjatkaa jos olen väärässä. Onhan maceissakin niin, että jos koneessa on ostettaessa 10.6.x ja hukkaat asennusmediasi, voi koneen formatoida ja ladata koneeseen kuuluvan käyttiksen haluamastaan lähteestä ja asentaa sen koneelle, koska mac koneeseen on sidottu lisenssi yhteen, sillä toimitettuun käyttikseen. Sama toimii windowsseissa, jos esim omistaa xp:n levyaskin jossa koodit ja liput ja laput ja esim levy halki, on laillista ladata image netistä.
Mulla on windows-puhelin, ja mikkiksen tuotetukeen soitettaessa antoivat luurin mallitietoja vastaan uuden lisenssikoodin hävinneen tilalle. Sitten latasin torrenttina softan ja asensin uudelleen luuriin. Oli laillista.
En löydä haulla vaikka kuinka yritän muuttaa hakukriteerejä, joten apua tarvitsen. Luin tältä foorumilta muutamia viikkoja sitten jotain vanhaa topicia jossa joku oli linkittänyt sivun missä voi tarkistaa onko oikeus päivittää Windows Vista -> Windows 7. Kävin kyseisen linkin katsomassa ja kappas, oma kouluni oli listalla. Annoin koulun meili osoitteen niin kuin sivulla pyydettiin ja samassa hyppäsi teksi näkyviin. Se meni jotenkin näin, "Koulunne täyttää ehdot ja olet oikeutettu päivittämään Vistan Windows 7:n ilmaiseksi. Ota yhteyttä koulusi IT-tuki henkilöön"
Kysyin heti seuraavana päivänä oman koulun IT-nörtiltä, että pitääkö paikkansa. Vastaus oli että kyllä pitää mutta he eivät jaksa nyt siihen perehtyä koska aiheuttaa liikaa paperitöitä.
Eli plan-B käyttöön. Kuulun koulumme oppilaskunnan hallitukseen, varajäsenenä tosin, aiomme tehdä esityksen koulun rehtorille tuosta päivitys asiasta.
Nyt en kuitenkaan löydä enää ko. aihetta mistä pääsisin tarkistamaan oliko asiassa jotain rajoituksia. Josko joku muistaisi lisänneensä kyseisen linkin tai lukeneensa saman postauksen. Olisin kiitollinen kaikesta avusta.
MacBook Pro Retina 13,3"/Intel Core i5/256 GB SSD/8GB Memory Macbook Pro 13"/Intel Core 2 Duo/4GB Memory/250GB Hard Drive iPhone 4S 16 Gt White iPhone 5S 32 Gt Space Gray iPhone 6S 64 Gt Hopea iPad mini 32 Gt WI-FI + Cellular
crocket kirjoitti:Kysyin heti seuraavana päivänä oman koulun IT-nörtiltä, että pitääkö paikkansa. Vastaus oli että kyllä pitää mutta he eivät jaksa nyt siihen perehtyä koska aiheuttaa liikaa paperitöitä.
Kysypä reksiltä kans, maksaako joku tuolle ”IT-tuelle” jotain ”palvleuistaan”.
Saamasi vastaus viittaisi siihen, että hoitavat asiaa harrastuspohjalta ilman palkkioita....
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.