Mihin pitäisi päivittää?
-
Mihin pitäisi päivittää?
Viesti Kirjoittaja kasu65 »
Mulla on Safari 5.1.10. ja se pitäis päivitää Safari 6.:een.
Käyttiksenä mulla on nyt OSX 10.6.8. (Lumileopardi ?). Toi Safari 6 ei vissiin pelitä tän Lumileopardin kanssa, joten
mihin käyttikseen tää pitäis päivittää niin, että tää mylly vielä jaksais pyöriä?
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: Mihin pitäis päivittää?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Lionin eli 10.7 saat täältä:
http://store.apple.com/fi/product/D6106ZM/A/os-x-lion
Mavericks löytyy MacAppStoresta eli voit sen ladata suoraan koneeseen.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
-
Viesti Kirjoittaja miumiu »
minulla vähän vastaava kysymys, johon yritin tuloksetta saada vastauksia toisessa ketjussa, vaan siirränpä nyt kysymykseni tänne.
Minulla on käsittääkseni tämä versio MacBookista: Apple MacBook "Core 2 Duo" 2.0 13" (Unibody) Specs, Identifiers: Late 2008 Aluminum - MB466LL/A - MacBook5,1 - A1278 - 2254, johon myöhemmin asennettu Snow Leopard, eli tällä hetkellä 10.6.8 versio. Muistia on lisätty maksimiin eli sitä on 8 gt.
Käytän konetta lähinnä surffailuun ja tekstinkäsittelyyn (Office) ja olen miettinyt kannattaako tähän päivittää uudempi käyttis vai ostaako ennemmin uusi kone (esim. MacBook Air)? Ihan suht ok tämä on toiminut ja akkukin kestää vielä aika hyvin (tosin en sitä kovin usein käytä). Mutta esim. Safaria ei ilmeisesti enää päivitetä, eikä tuo vanha kuulu enää nettipankin (OP) tukemiin versioihin. Pääasiassa tosin käytänkin Firefoxia.
Aiempien vastausten mukaan käyttöjärjestelmän vois päivittää tuohon uusimpaan eli 10.9 versioon, mutta samalla ehkä kannattaisi tehdä muitakin ehostuksia, kuten vaihtaa tuo kiintolevy ssd:en vai? En aio tehdä tätä itse, vaan vien koneen suosiolla johonkin huoltoon. Varmuuskopiot ovat olemassa ulkoisella kovalevyllä Time Machinen kautta tehtynä.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Kannatan molempia ehdotuksiasi (SSD&Mavericks).miumiu kirjoitti: Aiempien vastausten mukaan käyttöjärjestelmän vois päivittää tuohon uusimpaan eli 10.9 versioon, mutta samalla ehkä kannattaisi tehdä muitakin ehostuksia, kuten vaihtaa tuo kiintolevy ssd:en vai? En aio tehdä tätä itse, vaan vien koneen suosiolla johonkin huoltoon. Varmuuskopiot ovat olemassa ulkoisella kovalevyllä Time Machinen kautta tehtynä.
-
Viesti Kirjoittaja klany »
Kovalevyn vaihto tuohon koneeseen kyllä on varsin helppo tehtävä, tarttet vaan oikeankokoiset ruuvarit..En aio tehdä tätä itse, vaan vien koneen suosiolla johonkin huoltoon
http://www.youtube.com/watch?v=613Th34BBhg
-
Viesti Kirjoittaja jkoodari »
-
Miumiulla siis samansuuntainen keisi kuin minulla, paitsi että mulla on tää valkoinen kone.
Kandeisko siis minunkin tuunata tää masiina ( siis mikä on SSD? uus kovalevy? mistä sellainen hankitaan) ja päivittää suosiolla Maverickiin ?
Vai hankkia Lion ja mennä näillä kuin ennenkin ?
Pääasiassa koneella tehdään kevitä kotitöitä ja sen sellaista....
T: nimim. tietokonehommissa ihan kädetön floristi =)
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Tuohon käyttöön ei kannata, vaikka SSD toki nopeuttaakin toimintaa huomattavasti. SSD on tavallaan kovalevy, mutta pirun paljon nopeampi, sellainen hankitaan kaupasta. Jos homma toimii, niin turha päivittää, jos ei, niin sitten voi miettiä päivittämistä vaikka mountain lioniin tai miksei vaikka mavericksiin, jos se vaan koneeseen menee. Riippuu hiukan muistin määrästäkin kannattaako käyttistä päivittää, MLioniin/mavericksiin pitäisi kyllä olla melkein se 4GB, että kannattaa edes miettiä.kasu65 kirjoitti:Kandeisko siis minunkin tuunata tää masiina ( siis mikä on SSD? uus kovalevy? mistä sellainen hankitaan) ja päivittää suosiolla Maverickiin ?
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Valkoinen vuoden 2008 Macbook ei ole Mavericksin vaatimusten mukainen.kasu65 kirjoitti:Miumiulla siis samansuuntainen keisi kuin minulla, paitsi että mulla on tää valkoinen kone.
Kandeisko siis minunkin tuunata tää masiina ( siis mikä on SSD? uus kovalevy? mistä sellainen hankitaan) ja päivittää suosiolla Maverickiin ?
Mavericksin voi asentaa seuraaviin Maceihin:
iMac (vuoden 2007 puoliväli tai uudempi)
MacBook (13-tuumainen, alumiini, loppuvuosi 2008) ja MacBook (13-tuumainen, alkuvuosi 2009 tai uudempi)
MacBook Pro (13-tuumainen, vuoden 2009 puoliväli tai uudempi)
MacBook Pro (15- tai 17-tuumainen, vuoden 2007 puoliväli tai loppuvuosi tai uudempi)
MacBook Air (loppuvuosi 2008 tai uudempi)
Mac mini (alkuvuosi 2009 tai uudempi)
Mac Pro (alkuvuosi 2008 tai uudempi)
Xserve (alkuvuosi 2009).
Macissa täytyy olla
OS X Mountain Lion, Lion tai Snow Leopard 10.6.8 asennettuna
vähintään 2 gigatavua muistia
vähintään 8 gigatavua vapaata levytilaa.
-
Viesti Kirjoittaja miumiu »
Uuden koneen hankintaa ei siis suositellu kukaan?
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
No tähän on nyt kenenkään muun kuin sinun mahdoton sanoa yhtään mitään, jos haluat/tarvitset nopeamman koneen, niin sitten mars kauppaan.miumiu kirjoitti:Office on 2008 ja sillä pärjään vielä hyvin.
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Vanha mäkki toimii usein niin hyvin, että uusimiselle ei aina ole perusteita 8) Tökkiikö jokin asia nykyisessä laitteessasi?gramdel kirjoitti:No tähän on nyt kenenkään muun kuin sinun mahdoton sanoa yhtään mitään, jos haluat/tarvitset nopeamman koneen, niin sitten mars kauppaan.miumiu kirjoitti:Office on 2008 ja sillä pärjään vielä hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja eki »
Tämä koskee siis vaihtotyön mekaanista puolta, kyllähän levynvaihtoon tarvitaan käyttiksen/ohjelmien/datan asennus-/kopiointi-/siirtotaitoja. Ei erityisen vaikeaa sekään tosin.klany kirjoitti:Kovalevyn vaihto tuohon koneeseen kyllä on varsin helppo tehtävä, tarttet vaan oikeankokoiset ruuvarit..En aio tehdä tätä itse, vaan vien koneen suosiolla johonkin huoltoon
http://www.youtube.com/watch?v=613Th34BBhg
-
Viesti Kirjoittaja Zarquon »
Toinen ääni projektille, odottelen tässä että posti tuo Samsungin SSD:n tähän late 2008 alu MacBookkiin. Eli se vanhin kone johon Mavericksin saa. Se on nyttenkin koneessa eikä mitenkään erikoisemmin tahmaile mutta liikaa kuitenkin. Ajattelin, että nyt olisi puhdas asenus paikallaan niin vaihdetaan samalla kovokin.pallo kirjoitti:Kannatan molempia ehdotuksiasi (SSD&Mavericks).miumiu kirjoitti: Aiempien vastausten mukaan käyttöjärjestelmän vois päivittää tuohon uusimpaan eli 10.9 versioon, mutta samalla ehkä kannattaisi tehdä muitakin ehostuksia, kuten vaihtaa tuo kiintolevy ssd:en vai? En aio tehdä tätä itse, vaan vien koneen suosiolla johonkin huoltoon. Varmuuskopiot ovat olemassa ulkoisella kovalevyllä Time Machinen kautta tehtynä.
-
Re: Mihin pitäisi päivittää?
-
Toimiva valinta. Käyttökelpoinen laite palvelee jatkossakin, mutta tapahtuu myös uudistumista.kasu65 kirjoitti:Lämmin kiitos kaikille teille mäkkivelhoille hyvistä neuvoista. Onneks on olemassa tällainen foorumi, mistä saa apua aiantuntijoilta. Kun tässä vehkeessä ei mikään pahasti töki, taidan antaa tämän mukuloiden käyttöön, ottaa kynän käteen ja kirjoittaa kauniin kirjeen joulupukille. Oon mä sentään sen verran kiltti ollut =D. Mukavaa joulunodotusta kaikille teille !
-
Viesti Kirjoittaja Macmaid »
Minulla kotikoneena MacBook Pro 8.1, hankittu loppuvuodesta 2011. Käyttöjärjestelmä Mac OS X versio 10.6.8, (10K549), muisti 4Gt, prosessori Intel Core i5, 2 ydintä. L2-välimuisti (ydintä kohden): 256 Kt, L3-välimuisti: 3 Mt. Mikä käyttöjärjestelmä onnistuu/kannattaisi päivittää tähän? Entä tuorein selain? Tässä vielä Safari 5.1.10. Kone toiminut kuin unelma sen jälkeen kun sain vaihdetuksi viallisen modeemin.
Mistä päivitykset saatavissa helpoimmin? Vielä jos saisin rautalangasta väännetyt pikaohjeet päivitykseen. Olen tumpelo, mutta kiinnostunut.
Kiitos jo etukäteen!
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Sitä ennen tee TimeMachinella varmuuskopio koneesta.
Eikä paljon muuta tarvita. No, voisi kannattaa päivittää sen RAM joko 8 tai 16 gigaan. Vaikka täältä: www.crucial.com/eu
-
Viesti Kirjoittaja Zarquon »
-
Viesti Kirjoittaja Macmaid »
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka