Miten voin piilottaa jonkun kansion tai laittaa siihen salasanan ?
Salasana onnistui OS 9:ssä helposti aikoinaan ja piilotus onnistuu Winkulla helposti. Mitens OS X Tiikerissä ?
Kiitos!
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Viesti Kirjoittaja ilkka »
Viesti Kirjoittaja Macco »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Tuota noin, mitenkäs se sitten taas saadaan näkyviin?Juhani L kirjoitti:Helpoin tapa piilottaa näkyvistä on laittaa tiedoston nimen alkuun piste.
Viesti Kirjoittaja sieda84 »
Pääte (eng terminal)??amanita kirjoitti:Tuota noin, mitenkäs se sitten taas saadaan näkyviin?Juhani L kirjoitti:Helpoin tapa piilottaa näkyvistä on laittaa tiedoston nimen alkuun piste.
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Tota, eiks tää ny hoidu sillä, että kaikilla koneen käyttäjillä on oma useri, eikä pääsyä muiden kotikansioihin?ilkka kirjoitti:Juu kaikkia ko. hommia oon kokeillut.
1. Levytiedoston koko pitää määritellä etukäteen. Ei hyvä kaikissa tapauksissa.
2. Filevault - tarkoitettu vitsiksi, ei ole aikaa ootella sen kryptailuja
3. Piste tiedoston eteen? kuulostaa linux tason räpellykseltä.
Teoriassa kyllä. Admin - käyttiksellä vaan saa kaikkien kansioiden sisällön auki jos haluaa.Simppa kirjoitti:Tota, eiks tää ny hoidu sillä, että kaikilla koneen käyttäjillä on oma useri, eikä pääsyä muiden kotikansioihin?ilkka kirjoitti:Juu kaikkia ko. hommia oon kokeillut.
Siis roottina saa, muttei kait sentään adminina? Admin käyttäjät eivät näe toistensa kotikansioita.ilkka kirjoitti:Teoriassa kyllä. Admin - käyttiksellä vaan saa kaikkien kansioiden sisällön auki jos haluaa.Simppa kirjoitti:Tota, eiks tää ny hoidu sillä, että kaikilla koneen käyttäjillä on oma useri, eikä pääsyä muiden kotikansioihin?ilkka kirjoitti:Juu kaikkia ko. hommia oon kokeillut.
Kyllä saa! Just testasin vielä varmuudeksi!Simppa kirjoitti:Siis roottina saa, muttei kait sentään adminina? Admin käyttäjät eivät näe toistensa kotikansioita.ilkka kirjoitti:Teoriassa kyllä. Admin - käyttiksellä vaan saa kaikkien kansioiden sisällön auki jos haluaa.Simppa kirjoitti:Tota, eiks tää ny hoidu sillä, että kaikilla koneen käyttäjillä on oma useri, eikä pääsyä muiden kotikansioihin?ilkka kirjoitti:Juu kaikkia ko. hommia oon kokeillut.
Sori epäilevä asenteeni, mut en mä kyl onnistu. En chmodilla, enkä get infolla. Käyttäjäkansion päätason voi avata, mutta siellä alla lähes kaikki on suljettua paitsi yleiset kansiot, jotka on tarkoitettukin katsottaviksi. Pääsetkö siis esim. toisen käyttäjän Documents kansioon? Roottina onnistuin tietty, et siltä hemmolta jää suurimmat salaisuudet salaamatta.ilkka kirjoitti:Kyllä saa! Just testasin vielä varmuudeksi!Simppa kirjoitti:
Siis roottina saa, muttei kait sentään adminina? Admin käyttäjät eivät näe toistensa kotikansioita.
Kyllä pääsen. Avaan käyttäjän hakemiston ja valitsen Get Info ja sieltä Omistus ja oikeudet lisätiedot Omistajaksi oma käyttäjätunnus. Kysyy tietty mun salasanaa ja syötän sen niin siten on täys access tiedostoihin..Simppa kirjoitti:Sori epäilevä asenteeni, mut en mä kyl onnistu. En chmodilla, enkä get infolla. Käyttäjäkansion päätason voi avata, mutta siellä alla lähes kaikki on suljettua paitsi yleiset kansiot, jotka on tarkoitettukin katsottaviksi. Pääsetkö siis esim. toisen käyttäjän Documents kansioon? Roottina onnistuin tietty, et siltä hemmolta jää suurimmat salaisuudet salaamatta.ilkka kirjoitti:Kyllä saa! Just testasin vielä varmuudeksi!Simppa kirjoitti:
Siis roottina saa, muttei kait sentään adminina? Admin käyttäjät eivät näe toistensa kotikansioita.
Kokeilitko sitä itsekkin ? Onnistuiskohan toi sillon kun on Filevaultti päällä. Toki haluasin sen yhteen kansioon vaan ilman että tarvis mitään mounttailla.Simppa kirjoitti:Okei, no ei tosta sitten ole apua.ilkka kirjoitti:
Kyllä pääsen. Avaan käyttäjän hakemiston ja valitsen Get Info ja sieltä Omistus ja oikeudet lisätiedot Omistajaksi oma käyttäjätunnus. Kysyy tietty mun salasanaa ja syötän sen niin siten on täys access tiedostoihin..
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Meneeks toi tosiaan niin, että jos koneella on kaksi ylläpitäjää niin ne molemmat voivat käpistellä toistensa kotikansioita? Mikä se ero roottiin sitten on? Mä ymmärrän kyllä vielä sen, että pääkäyttäjä voi käpistellä tavallisen käyttäjän filejä.morbusg kirjoitti:Tiikeristä minulla ei ole tietoa, mutta pantterissa ainakin voi listata .hidden tiedostoon hakemistot joita ei halua finderissa näkyvän.
Ja tuo oikeuksien anto toisen hakemistoon; jos käyttäjätunnuksesi on määritetty koneen ylläpitäjäksi, niin oikeudet on tehdä mitä vaan, ihan niinkuin pitääkin (vrt. sudo)
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Testasin juuri:Simppa kirjoitti:Meneeks toi tosiaan niin, että jos koneella on kaksi ylläpitäjää niin ne molemmat voivat käpistellä toistensa kotikansioita? Mikä se ero roottiin sitten on? Mä ymmärrän kyyllä vielä sen, että pääkäyttäjä voi käpistellä tavaallisen käyttäjän filejä.morbusg kirjoitti:Tiikeristä minulla ei ole tietoa, mutta pantterissa ainakin voi listata .hidden tiedostoon hakemistot joita ei halua finderissa näkyvän.
Ja tuo oikeuksien anto toisen hakemistoon; jos käyttäjätunnuksesi on määritetty koneen ylläpitäjäksi, niin oikeudet on tehdä mitä vaan, ihan niinkuin pitääkin (vrt. sudo)
Koitikko vaihtaa filen omistajaa? Silleen pitäis päästä käsiksi tavallisen käyttäjän fileihin, mut mun käsittääkseni toisen pääkäyttäjän omistussuhteeseen ei vois puuttua. Ei pääse ny koittaan.TheKraken kirjoitti:Testasin juuri:Simppa kirjoitti:Meneeks toi tosiaan niin, että jos koneella on kaksi ylläpitäjää niin ne molemmat voivat käpistellä toistensa kotikansioita? Mikä se ero roottiin sitten on? Mä ymmärrän kyyllä vielä sen, että pääkäyttäjä voi käpistellä tavaallisen käyttäjän filejä.morbusg kirjoitti:Tiikeristä minulla ei ole tietoa, mutta pantterissa ainakin voi listata .hidden tiedostoon hakemistot joita ei halua finderissa näkyvän.
Minä en ainakaan pääse tekemään mitään kauniimman osapuoleni tiedostoille, vaikka olenkin Admin-tunnuksilla koneella. En pääse Get infon kautta myöskään oikeuksia muuttamaan. Se vain sanoo, että "Ei pääsyä" ja kaikki oikeudet on harmaana.
Viesti Kirjoittaja tt »
Kun FileVault on päällä, on käyttäjän kotihakemistossa vain yksi tiedosto: <käyttäjänimi>.sparseimage, eli esim. käyttäjällä "ilkka" on vain "ilkka.sparseimage". Ton kyllä sitten admin saa auki, koska FileVaultin käyttöönotossa on pakko määritellä pääsalasana, jolla koneen kaikki FileVaultit aukeaa jos käyttäjän oma salasana pääsee unohtumaan.ilkka kirjoitti:Onnistuiskohan toi sillon kun on Filevaultti päällä. Toki haluasin sen yhteen kansioon vaan ilman että tarvis mitään mounttailla.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”