(HUOM! Seuraava virke on kirjoitettu ISO leveä virne naamalla !!)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vaikka sain tällä projektillani huomattavan määrän kyseenalaisia kommentteja sen ’järkevyydestä’, päätin viedä jutun loppuun ihan kokeilemisen ilosta ja siitä syystä, että niin moni on kysellyt Windows XP toimivuutta tälläkin foorumilla ja saanut lähinnä ruikutusta hullujen puhumisesta ja Extreme-OS X™ käyttäjäkunnan vihat niskoilleen.
Tästä dokumentista:
Tämä on kirjoitettu testidokumenttina, tätä ei missään nimessä tule käyttää asennusohjeena! Tämä on kirjoitettu informaatiomielessä yhden käyttäjän näkökulmasta. Allekirjoittanut ei ota mitään vastuuta jos joku muu yrittää tehdä saman ja onnistuukin tuhoamaan tärkeää tietoa koneestaan! Mikä toimi minulle ei välttämättä toimi sinulle
Editoin tätä alkuperäistä tekstiä foorumin sallimin keinoin kun katson päivitystarvetta olevan. Jokainen lisäys päivämääritetään niin, että seuraamalla tätä viestiketjun ensimmäistä viestiä tiedät, missä vaiheessa testini menee – tätä taustaa vasten tämä on tavallaan projekti-blogi.
Keskustelu on mitä suurimmin toivottua, seuraan tähän tulevia viestejä mielelläni, kommentoinkin jos aivan selkeää tarvetta ilmenee, mutta muilta osin toivoisin rakentavat parannusehdotukset yms laitettavan yksityisviestinä nimimerkilleni – kiitos!
Ota Kaikki Henkilökohtaiset Materiaalisi Talteen Sellaisessa Formaatissa Jota Myös Windows Lukee (Esim CD/DVD:lle poltettuna)!
----------
Lähtökohta:
Olen ollut PC/Windows käyttäjä jo vuodesta -88, kun ensimmäisen 286 –pohjaisen tietokoneen itselleni sain. Vuosien saatossa erilaiset rauta-arkkitehtuurit ja käyttöjärjestelmät ovat tulleet tutuksi, olen syrjähypellyt niin harrastusten kuin työn puolesta SUN:n ja HP:n järjestelmissä, Linuxia unohtamatta.
Kotikäytössä Windows/Linux yhdistelmä on toiminut niin hyvin, että en ole kokenut tarvetta lähteä OS X polulle. Ainoa, mikä on vuosien saatossa muuttunut, on käyttöjärjestelmien versiot ja rauta jolla niitä ajan.
Tällä hetkellä suurin tarve päivitykselle on ollut tehon tarve – tarvitsin erittäin pienikokoisen matkakoneen, joka pärjää laskentatehossa isommallekin pöytärotiskolle – ja mikäpä olisikaan parempi vaihtoehto kuin MacBook!
Koska Apple lähti aktiivisesti markkinoimaan koneitaan ”Windows ystävällisinä” päätin tarttua Omenaan ja tutkia toimivuuden ihan omakohtaisesti.
-----
Ok, eli miten homma käytännössä meni?
Helpostihan se meni, tosin tein koko homman ns. pitkän kaavan mukaan, koska halusin nähdä koko prosessin alusta loppuun ja koska käytössäni oli täysin iskemätön uunituore MacBook, jota ei oltu käytetty koskaan ennen ja näin ollen se ei myöskään sisältänyt mitään henkilökohtaista materiaalia, jota olisi pitänyt varmuus kopioida. Muutamaa pientä ongelmaa lukuun ottamatta (mainitaan myöhemmin tässä tekstissä) kaikki meni vaivattomasti ja alla hyrisee pirun nopsakka Windows XP.
Alkuvalmistelut:
Kuten kuvaan kuuluu, ensin pitää lukea kaikki Applen ohjeistus Windowsin asentamiseksi. Aivan simppeli homma ei ole, etenkään sellaiselle, joka ei kuuna päivänä ole OS X:ää tahi Windowsia käyttänyt!
Kuten aikaisemmin sanoin, tein homman pitkän kaavan mukaan, koska halusin kannettavani kovalevyn kapasiteetista kaiken irti Windows käyttöä ajatellen. En tiennyt, mitä kaikkea sontaa esiasennettu kone pitää sisällään, esimerkkitervetuloaheimetäällä –videoita, promootiomateriaalia ja ohjelmistojen demoja yms – päätin laittaa boottaavan asennus DVD:n kannettavaan ja asentaa koko roskan uusiksi siinä toivossa, että samalla kovalevyltä häipyisi mahdollisimman paljon ei-haluttua materiaalia. Seurasin manuaalia ja asensin siis koko koneen (=OS X) uudestaan aivan alusta.
Kun kone oli alustettuna, annoin sen raksutella rekisteröinnit ja muut asetusten teot ihan rauhassa. Tämän jälkeen seurasin päivitysten tekemiseen tarkoitettua ohjetta ja latasin sekä asensin kaikki tuoreimmat firmware- ja käyttöjärjestelmäpäivitykset, mitä Apple sivuiltaan tarjosi.
Nyt oli vuorossa itse Bootcamp –asennus ja ajurilevyjen luonti. Applen sivuilta vaan Bootcampin asennuspalikka lataukseen, sen asentaminen ja ohjeiden seuraaminen – tämä oli helppoa, kaikki oli tehty helpoksi toteuttaa.
CD –levyn valmistuttua Bootcamp ehdotti suoraan Windowsin asentamisen aloittamista. En kuitenkaan tätä tehnyt, sillä huomasin OS X:n uudelleenasennuksen tuoneen silti mukanaan hirvittävän läjän ei-toivottua dataa koneelle (Microsoft Office yms). Lopetin Bootcampin suorittamisen tässä kohdin ja siirryin puhdistamaan ylimääräistä dataa pois koneelta. Ohjeet löysin täältä foorumilta, joten homma oli nopeasti ohi ja koneessa yli 10 gigaa enemmän tilaa kovalevyllä!
Kone puhdistettu, Bootcamp uudelleen käyntiin – kyllä, minulla oli jo ajurilevy, käynnistä asennus!
Bootcamp tarvitsee erillisen partition, jonne Windows asennetaan ja tätä varten siinä on mukana äärettömän simppeli partitiointi toiminne. Se kysyy, kuinka suuren osan kovalevystä haluan Windowsille antaa. Valitsin ensin kaiken mahdollisen tyhjän tilan, Bootcamp huomauttaa minulle, että FAT32 ei tue yli 32 gigan partitioita – ei se mitään, anna silti 62 gigaa Windowsille, valitsen levyformaatiksi NTFS:n myöhemmin. Bootcam varaa automaattisesti 5 gigaa ylimääräistä OS X:n käyttöön, joten ei pelkoa, että OS X vahingoittuisi levytilan loputtua siltä. Ja ei kun partitioimaan!
VIRHE!!!
Kone herjaa aikansa raksutettuaan, että ei voikaan partitioida levyä haluamakseni ja että on palauttanut alkuperäisen levykonfiguraation! Aikani hommaa ihmeteltyäni ja kokeiltuani löytyi Googlettamalla vinkki, vähennä Bootcampin ehdottaman maksimilevykoosta 1G ja sitten toimii – ja toimikin, eli kun Bootcamp kertoi, että maksimissaan voin käyttää Wintoosalle 62 gigaa valitsinkin sille vain 61 gigaa.
Sitten pyydeltiin Windows XP SP2 asennuslevyä, okei, kiekko sisään ja Enteriä ... tästä eteenpäin koko homma oli ihan tavallista Windowsin asentamista, levyformaatiksi NTFS niin saa kaiken tilan käyttöön. Kun Windows ensimmäisen kerran oli käynnissä Bootcampilla luotu ajuriromppu sisään ja kuppi kahvia.
Kaikki pelasi automaattisesti, itsestään, kaikki rauta tuettu, ei sitten mitään ongelmaa!
-----
Nyt on mennyt viikon verran, olen asennellut koneeseen kaikki ohjelmistoni, konffannut mieleisekseni, kaikki eksoottisetkin lisälaitteet (Kuten USB kasettidekki) toimivat ihan juuri niin hyvin kuin ne Windows ympäristössä ovat aina toimineet! Yksikään ulkoinen härväke ei ole sanonut, että ei toimisi rautatason sopimattomuuden vuoksi – jopa ”Creative Live! Motion” web-kamera lähti pelaamaan laakista (entisessä koneessani HP:n käyttämä USB piirisarja ei ollut yhteensopiva kameran kanssa).
No, kaikki ei ole ollut kuitenkaan aivan niin ruusuista – otettuani koneen sitten todelliseen arkipäiväiseen rääkkiin alkoi pieniä kummallisuuksia esiintymään. Se, onko vika sitten raudassa, Bootcamp –ajureissa tai itse Windowsissa, sitä en tiedä. Windows ja PC maailmasta opittuna kone saattaa olla täysin toimiva, mutta kuun asento ja auringon pilkut vaan aiheuttavat ongelmia
Listaan alle näitä pieniä kummallisuuksia sitä mukaa, kun niitä ilmenee. Jos jollekin löytyy korjaus liitän siitä myös tiedon.
Viat/kummallisuudet:
- Näytön kirkkauden säätö sekoaa, kun käyttää välissä ulkoista näyttöä ja palaa kannettavaan tilaan irrottamalla ulkoisen näytön kaapelin. Sovittimena Applen MiniDVI -> VGA sovitin. Toistaiseksi vain Windowsin uudelleenkäynnistys palauttaa näytön kirkkaudensäädön toimivaksi – epäilen beta-ajurivikaa.
- Bootcamp ajurit eivät vielä tässä vaiheessa tue kaikkia virransäästöominaisuuksia XP:ssä, ongelman voi kiertää asentamalla SpeedSwitchXP nimisen ohjelman, joka laajentaa Windows XP:n virranhallintakykyä – ei aivan OS X tasolle, mutta huomattavasti kuitenkin. Akkukesto peruskäytössä on 2.5h – 3h (näytönkirkkauden ollessa minimissään).
- Hibernation ja Standby -tilat ovat varsin epävakaita. Standby ei välttämättä koskaan herää, Hibernation tilasta palaaminen ei käynnistä Windowsia. Jälleen kerran epäilen beta-ajureita.
- Microsoft Outlook 2003 tuntuu olevan hurjan epävakaa (ei tietoa, johtuuko juuri nyt Macistä vai ei) – tuttua myös Windows puolelta, joten voi olla ihan vaan Officen kiukuttelua.
- Hiiren kursori katoaa eikä tule takaisin vaikka kuinka hiirtä liikuttaisi kun näyttö käy virransäästötilassa ulkoisen monitorin kanssa - palauttaminen onnistuu, kun avaa ohjauspaneelin näppäimistön kautta ja vaihtelee hiiren asetuksista, että näytetään hiiren jälki - se palauttaa kursorin ruudulle. Beta-ajurit taas vauhdissa.
-----
Loppusanat:
En kyllä löytänyt prosessista mitään niin fataalia, miksi en voisi suositella tällaista kokoonpanoa Windows-tehokannettavaa haluavalle nörtille. Äitimuori voisi olla hukassa koneen kanssa
Jos ja kun Bootcamp ajuritkin saavuttavat viralliset versiot luulen monen edellä mainitun pikku ongelman väistyvän. Kone on pirun nopea – suhteutettuna edelliseen kannettavaani, HP:n Pavilion DV8000 sarjalaiseen on kone keskimäärin 12 kertaa nopsempi numeronmurskaaja. Eniten vaikuttaa toki Dual Core 2 prosessori, mutta ei muukaan rautatason integrointi ole hidastamassa – päinvastoin.
OS X:ää ei saa koskaan kokonaan pois koneelta, sillä sitä tarvitaan Bootcamp –ajureiden päivittämiseen, koneen Firmwaren päivittämiseen ja moneen muuhun – itse ihastuin ajatukseen käyttää kahta käyttöjärjestelmää, kumpaakin siihen, mikä parhaiten tilanteeseen sopii. Windows on minulla työ- ja harrastusympäristö ja OS X sai minulla paikan matkamediana, akunkesto ja selkeästi vaivattomat multimediaominaisuudet OS X:n puolella olivat varma tae elokuvaelämyksestä ilman verkkovirtaa, vaikkapa linja-autossa.
Mm Mikro-Bitin testissä kritiikkiä saanut varustelutaso on minusta hieman teennäinen miinus pisteissä. Kun olen kotona ja kone pöydällä on minulla kytkettynä FireWire kovalevy ja kaksi USB-jakajaa koneen portteihin, jolloin liitäntäkapasiteettia on yllin kyllin. Kun lähden liikkeelle on koneen koko suurin plussa, se on pieni, kaikki ylimääräinen on karsittu pois mobiili toimiston pyörittämiseksi ja kyllä kaksi USB porttia riittää, kun ulkoinen hiiri, kännykkä ja tulostin juttelevat MacBookin kanssa Bluetoothin kautta ja USB porteissa on korkeintaan muistitikkuja.
Kerrassaan riemastuttava valkoinen surffilauta