Tiger vai Leopard?
-
Tiger vai Leopard?
Viesti Kirjoittaja Gotnine »
Peruskäytössäni en sinänsä koe tarvitsevani "ihan sitä viimeisintä versiota", ja Panther kyllä täyttää edelleenkin vaatimukseni, mutta jossain vaiheessa se "päivittäminenkin" kai pitää tehdä, joten siksi olisin kiitollinen vinkeistä/näkemyksistänne tämän asian suhteen. ('[8-|]')
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja Jiiel »
Kuten Wespa jo totesi, jos sinulla tehot riittävät (väh. noin 800-megainen G4 muistaakseni), niin vaihda suoraan Leopardiin. Ja lisää muistia. Muuten: ota Tiger käyttöön. On sillä vielä jokunen vuosi elinaikaa.
Leopardi innosti minua, mutta sitten tuumin pysytteleväni vielä hetken aikaa Tigerissä, kun ensimmäisten Leopardien asennuksissa on ihmisillä ollut ongelmia. Tiger aikoinaan suorastaan hujahti ongelmitta Pantherin päälle, mutta se oli silloin. Meidän vanha eMac (1,25 gigan G4 1 gigan ramilla) pyörittäisi Leopardia, mutta luulen, että olisi L:n alla hitaampi kuin Tigerin kanssa. Panee miettimään.
-
Virallinen vaatimus taisi olla 867 MHz, mutta asentuu kyllä kikkailemalla hitaampiinkin koneisiin.Jiiel kirjoitti:(väh. noin 800-megainen G4 muistaakseni)
Lisää muistia vaan, niin on todennäköisesti ainakin yhtä nopea kuin Tiikerikin, jos vaan kovalevy ja näytönohjain ovat suhteellisen kurantteja.Jiiel kirjoitti:Meidän vanha eMac (1,25 gigan G4 1 gigan ramilla) pyörittäisi Leopardia, mutta luulen, että olisi L:n alla hitaampi kuin Tigerin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tuolla minun iBookillakin pyörähtää livakammin kuin Tiikeri. Tai ainakin siltä tuntuu.Wespa kirjoitti:Virallinen vaatimus taisi olla 867 MHz, mutta asentuu kyllä kikkailemalla hitaampiinkin koneisiin.Jiiel kirjoitti:(väh. noin 800-megainen G4 muistaakseni)
Lisää muistia vaan, niin on todennäköisesti ainakin yhtä nopea kuin Tiikerikin, jos vaan kovalevy ja näytönohjain ovat suhteellisen kurantteja.Jiiel kirjoitti:Meidän vanha eMac (1,25 gigan G4 1 gigan ramilla) pyörittäisi Leopardia, mutta luulen, että olisi L:n alla hitaampi kuin Tigerin kanssa.
-
Paljonko sinusta on riittävästi? Minusta giga on Tigerillä enemmän kuin tarpeen (meidän ohjelmilla + käytöllä), joten luulisi Leopardillekin riittävän.Wespa kirjoitti:Lisää muistia vaan, niin on todennäköisesti ainakin yhtä nopea kuin Tiikerikin, jos vaan kovalevy ja näytönohjain ovat suhteellisen kurantteja.
-
Tuo riippuu tosi paljon käytöstä, mulla on kaiken maailman lisähärpäkettä (Dashboardit sun muut) niin en ihan gigalla pärjäisi, mutta tämä kaksi gigaa on jo ruhtinaallisesti. Peruskäytössä luulisi että gigallakin Leopardi pyörähtää ihan sujuvasti.Jiiel kirjoitti:Paljonko sinusta on riittävästi? Minusta giga on Tigerillä enemmän kuin tarpeen (meidän ohjelmilla + käytöllä), joten luulisi Leopardillekin riittävän.
-
Mulla tuossa iBookissa tuo 1,5 Gt ja lähestulkoon kokoajan on vähintään 512 Mt vapaana, ellen jotain raskaampaa tee, eli väitän että riittäisi nätisti.Wespa kirjoitti:Tuo riippuu tosi paljon käytöstä, mulla on kaiken maailman lisähärpäkettä (Dashboardit sun muut) niin en ihan gigalla pärjäisi, mutta tämä kaksi gigaa on jo ruhtinaallisesti. Peruskäytössä luulisi että gigallakin Leopardi pyörähtää ihan sujuvasti.Jiiel kirjoitti:Paljonko sinusta on riittävästi? Minusta giga on Tigerillä enemmän kuin tarpeen (meidän ohjelmilla + käytöllä), joten luulisi Leopardillekin riittävän.
-
-
-
-
Ja Applen "tuki" Tiikerille jatkuu niin kauan kunnes uusi vielä nimeämätön kissaeläin tulee. Eli Apple tarjoaa turvapäivityksiä ja pitää huolen että softat toimii vähintään 2 viimeisimmällä versiolla.tinttia kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, kuinka kauan Apple jatkaa vanhemman käyttiksen myyntiä? Eli vetävätkö ne Tigerin nyt sileäksi ja panostavat vain Leopardiin? Mites uusien koneiden mukana, saako niitä vielä Tigerilla varustettuna, vai tuleeko kaikki automaattisesti Leopardina?
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja antti.tahtinen »
No mä keksin: susiruman ulkoasun ja huonontuneen käytettävyyden lisäksi Leopard on huomattavasti Tiikeriä epävakaampi. Minulla kone kaatuillut asennuksen jälkeen keskimäärin kahdesti viikossa, aiemmin ei muistaakseni ikinä. Myös monet ohjelmat, kuten Firefox ja Skype sekä Adoben CS3-paketti, ovat bugittaneet huomattavasti aiempaan verrattuna.MacFinn kirjoitti:Sama juttu, en yksinkertaisesti keksi yhtään syytä olla käyttämättä Leopardia.
-
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Makuasioista voi kiistellä. Tykkään itse monin paikoin selkeytyneestä ulkoasusta. Toki huononnuksiakin on tullut.antti.tahtinen kirjoitti:susiruman ulkoasun
Käytettävyys on ainakin parantunut. Toimii vikkelämmin ja tavarat löytää nopeammin, kiitos nopeutuneen Spotlightin ja CoverFlow + QuickLookin, sekä uusiutuneen Finderin.antti.tahtinen kirjoitti: huonontuneen käytettävyyden
Ai. Mulla tää toimii vakaammin kuin Tiikeri samalla koneella.antti.tahtinen kirjoitti: Leopard on huomattavasti Tiikeriä epävakaampi.
Tilanne parantunee huomattavasti niin käyttiksen kuin softienkin päivitysten myötä. Ei se Tiikerikään ilmestyttyään hirvittävän vakaa ollut.antti.tahtinen kirjoitti: Myös monet ohjelmat, kuten Firefox ja Skype sekä Adoben CS3-paketti, ovat bugittaneet huomattavasti aiempaan verrattuna.
-
-
Viesti Kirjoittaja tsehov »
Jaa-a, minusta tuo 'stacks' on suorastaan kammottava. Se vaikuttaa siltä kuin se olisi tehty puolisokeita vajaaälyisiä silmällä pitäen: holtittoman suuret kuvakkeet joita ei mahdu kovinkaan monta yhdellä kertaa näkymään. Ja pahinta on että sitä ei voi asetuksista muokata mihinkään suuntaan.Erño kirjoitti:Rumaa koko käyttiksessä mielestäni on vain se oletustausta, sekä uusittu dockin ulkonäkö.antti.tahtinen kirjoitti:...susiruman ulkoasun...
No joo, minä palasin viikon testailun jälkeen Tiikeriin ...
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Noh, sitähän ei ole pakko käyttää, roudaa vaan stacksit dockista pois.tsehov kirjoitti: Jaa-a, minusta tuo 'stacks' on suorastaan kammottava. Se vaikuttaa siltä kuin se olisi tehty puolisokeita vajaaälyisiä silmällä pitäen: holtittoman suuret kuvakkeet joita ei mahdu kovinkaan monta yhdellä kertaa näkymään. Ja pahinta on että sitä ei voi asetuksista muokata mihinkään suuntaan.
No joo, minä palasin viikon testailun jälkeen Tiikeriin ...
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tsehov »
Niin, kas kun mulla on tiikerissä dockiin vedettyinä mm. koko applications -kansio sekä vielä launcher -kansio jossa on useimmiten käyttämieni ohjelmien aliakset (n. 30 kpl.) ja kun haluan käynnistää jonkin ohjelman voin tiikerissä klikata oikealla hiirulaisen napilla ja minulle aukeaa sievästi koko kansion (applications tai launcher) sisältö mukavana valikkona josta sitten klikkaan haluamani ohjelman kuvaketta/nimeä käynnistääkseni haluamani ohjelman. Leopardissahan se ei todellakaan käy näin kätevästi.
No, tästä samasta asiasta löytyy netistä lukuisia huomioita mm. kirjoittamalla Googlen hakuun sanat 'Leopard' ja 'Stacks'.
Vielä pari syytä joiden takia palasin takaisin Tiikeriin:
1. Minulla sattuu olemaan ihan laillinen lisenssi Photoshop 7:ään joka ei käynnisty ensinkään Leopardissa. (Ei, mulla ei ole ainakaan tällä hetkellä varoja - eikä ehkä tarvettakaan - päivittää po. ohjelmaa) sekä lisäksi omistan lisenssin Dreamweaver MX 2004:ään, joka kyllä toimii L:ssa mutta käynnistyminen kestää tolkuttoman kauan.
2. Ja lisäksi: mun Macbookini on pari kertaa kaatunut hetikohta L:n asentamisen jälkeen. Olen ostanut tämän koneen joskus kuluvan vuoden huhtikuun alussa eikä tämä ole kaatunut/jumittanut kertaakaan tänä aikana tiikeriä käyttäessäni. Ja nyt kun asensin L:n on pari kertaa käynyt niin että avatessani koneen kantta (lue:herättääkseni masiinan unitilasta) on kaikki ollut pysähdyksissä: hiiri ei toimi, trackpad ei toimi, näppäimet eivät toimi ... Ainoa keino on painaa virtanamikasta kone kiinni ja käynnistää uudelleen.
Summa summarum: kumma kyllä, mainittuihin ongelmiin en ole Tiger:ia käyttäessäni törmännyt.
Ehkäpä tässä oli selitystä tarpeeksi.
-
No tämä nyt on aikalailla itsestäänselvyys. Jos on vanhoja softia, eikä tarvetta päivittää, niin eipä sitä ole silloin mahista käyttistäkään päivittää. Se ei ole Leopardin vika, vaan softan tekijän, jos ei vanhoihin versioihin tee patchiatsehov kirjoitti:1. Minulla sattuu olemaan ihan laillinen lisenssi Photoshop 7:ään joka ei käynnisty ensinkään Leopardissa. (Ei, mulla ei ole ainakaan tällä hetkellä varoja - eikä ehkä tarvettakaan - päivittää po. ohjelmaa) sekä lisäksi omistan lisenssin Dreamweaver MX 2004:ään, joka kyllä toimii L:ssa mutta käynnistyminen kestää tolkuttoman kauan.

Ittellä kolme konetta nyt Leopardilla ja toimivuus on yhtä hyvä ellei parempi kuin Tiikerissä. En muista kaataneeni kertaakaan ainuttakaan.
-
Viesti Kirjoittaja jussi79 »
Mä en kyllä ymmärrä tollasta tapaa käynnistää ohjelmia. Miksi ihmeessä et käytä Spotlightia tai Quicksilveriä? Eikö niillä homma suju huomattavasti kätevämmin? Toki on ihmisiä, jotka välttelevät näppistä ja tekevät kaiken mieluiten hiirellä, eikä siinä toki mitään väärää ole.tsehov kirjoitti:Niin, kas kun mulla on tiikerissä dockiin vedettyinä mm. koko applications -kansio sekä vielä launcher -kansio jossa on useimmiten käyttämieni ohjelmien aliakset (n. 30 kpl.) ja kun haluan käynnistää jonkin ohjelman voin tiikerissä klikata oikealla hiirulaisen napilla ja minulle aukeaa sievästi koko kansion (applications tai launcher) sisältö mukavana valikkona josta sitten klikkaan haluamani ohjelman kuvaketta/nimeä käynnistääkseni haluamani ohjelman. Leopardissahan se ei todellakaan käy näin kätevästi.
iPhone 3GS 32GB
iPad 16GB WiFi
iPod nano 8GB (product) red 2nd Gen
-
Ah-niin-klassinen XMenu riittää minulle silloin, kun Dock ei riitä.jussi79 kirjoitti:Miksi ihmeessä et käytä Spotlightia tai Quicksilveriä? Eikö niillä homma suju huomattavasti kätevämmin?
Korjaan: vapaan muistin määrän saa putoamaan 200 megaan, kun kone on vähän pidempään buuttaamatta. Lopputulema jää silti samaksi.Jiiel kirjoitti:Vapaan määrä ei meidän käytöllä putoa alle 300 megan. Ja auki ovat skannerisoftat, tietokannat, Mellel, Camino, Mail jne. Juu ja Dashboardissa on pari sanakirjaa ja radiota, nytkin soi BBC3.
(Korjaan 2: Soi Yle 1, Knalli ja sateenvarjo ;)
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka