Vain ex-Windows-henkilöille: tiedostojen hallinta
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
Re: Vain ex-Windows-henkilöille: tiedostojen hallinta
Ainakin meillä vaimoa sotkee se finderin sivupalkin "omat tiedostot" joka ei ole kansio vaan lista tiedostoista. Emäntä aina yrittää löytää sitä kautta asioita kun ne olisi kansioissa jos osaisi hakea. Itseltäni olen poistanut sen näkyvistä, pitäis varmaan ottaa emännältäkin.
Se tallennusnäkymä on tosiaan hölmö, ehkä siinä nyt haetaan "helppoutta" mutta me vaan ei sitä olla tajuttu kun halutaan valita kansioita.
Muuten ei kyllä ollut ongelmaa windowssista luopuessa.
Se tallennusnäkymä on tosiaan hölmö, ehkä siinä nyt haetaan "helppoutta" mutta me vaan ei sitä olla tajuttu kun halutaan valita kansioita.
Muuten ei kyllä ollut ongelmaa windowssista luopuessa.
-
Re: Vain ex-Windows -henkilöille: tiedostojen hallinta
Viesti Kirjoittaja BigShowMan »
dir opus oli kyllä jotain ihan mahtavaa. Winkkumaailmassa tuli käytettyä Windows Commanderia / Total Commanderia, näihin tykästyneenä etsinkin vastaavaa mäkille ja löysinkin hyvin vastaavan Double CommanderinKahvikatti kirjoitti:Itse kaipaisin Mackiin toimintoa tai ohjelmaa jolla olisi helppo kopioida/siirtää ym. useampiakin tiedostoja kerralla. Joskus aikoinaan minulla oli Amiga ja siinä mainio ohjelma: Directory Opus, sama ohjelma minulla oli myöhemmin PC:ssä. Harmillista kun eivät tee ko. ohjelmasta Mac-versiota...
http://doublecmd.sourceforge.net
uskoisin että tuolla pääset ainakin pikkaisen lähemmäksi sitä amigamaailman peruskauraa...
iPhone 3 --> iPhone 3GS--> iPhone 4
iPad 1st 16GB WiFi + 3G
iMac 17" 1,83 C2D 2006
MacBook Air 2,13 C2D 2009
iMac 27" 3,06 C2D Late 2009
iPad 1st 16GB WiFi + 3G
iMac 17" 1,83 C2D 2006
MacBook Air 2,13 C2D 2009
iMac 27" 3,06 C2D Late 2009
Täytyy myöntää olevansa täydellinen keltanokka.
Pari kysymystä, miten saan lähetettyä tiedostoja imacista iphoneen?
Finderissä ei näy luuri, eikä näy icloudikaan.. yms.
oon ihan apari tän kans. auttakaa!
Voit käyttää esim. sähköpostia tai Dropboxia. Jos sinulla ei ole Dropboxia, niin voit rekisteröityä mun allekirjoituksessa olevan linkin kautta.remotion kirjoitti:Täytyy myöntää olevansa täydellinen keltanokka.
Kalle
Apple Mac Mini 2018 / 3,6 GHz Quad-Core i3 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / MacOS Monterey 11.2 / ASUS VP228 Display 21,5"
Talart JT Ready pyörätuoli vm 2021
Elämä ei ole pelkkää jaloilla tanssimista - https://www.facebook.com/kallehannadance/
Apple Mac Mini 2018 / 3,6 GHz Quad-Core i3 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / MacOS Monterey 11.2 / ASUS VP228 Display 21,5"
Elämä ei ole pelkkää jaloilla tanssimista - https://www.facebook.com/kallehannadance/
Oisko tästä hyötyä kenties? http://lifehacker.com/5986888/files-is- ... ipod-touchremotion kirjoitti:Täytyy myöntää olevansa täydellinen keltanokka.
Kalle
https://bu.mp/ on myös naurettavan yksinkertainen.
Ei siihen mitään Dropboxia tarvii, iTunesin kautta ne menee kaikki.kakeMBP kirjoitti:Voit käyttää esim. sähköpostia tai Dropboxia. Jos sinulla ei ole Dropboxia, niin voit rekisteröityä mun allekirjoituksessa olevan linkin kautta.remotion kirjoitti:Täytyy myöntää olevansa täydellinen keltanokka.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Osaako se itunes vieläkää synkkailla ilman piuhaa? Muutenkin typerää ku käyttiksessä(ja käyttiksissä) on jo tiedostojenhallinta softa,niin pitää erikseen i-laitteita varten käyttää itunesia. Jopa tiedostojen siirtoon. imo, dropbox on erittäin kätevä tiedostojen synkkailuun. Toki voi tehdä vaikeastikkin asiat. Ainiin, mut eiköhä se sit ole hieno juttu, ku Apple sen "keksii".MacFinn kirjoitti:Ei siihen mitään Dropboxia tarvii, iTunesin kautta ne menee kaikki.kakeMBP kirjoitti:Voit käyttää esim. sähköpostia tai Dropboxia. Jos sinulla ei ole Dropboxia, niin voit rekisteröityä mun allekirjoituksessa olevan linkin kautta.remotion kirjoitti:Täytyy myöntää olevansa täydellinen keltanokka.
Viimeksi muokannut mindgame, 1.3.2013 klo 16.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sitä odotellessa voi tyytyä laitteisiin, jossa saa päättää asian toteutuksesta.mindgame kirjoitti:Ainiin, mut eiköhä se sit ole hieno juttu, ku Apple sen "keksii".
★
Mulla on sellainen muistikuva, että tuosta spotlightin löytämästä listasta sai jotenkin jollain napilla joko auki finderin siitä kohdasta missä kyseinen tiedosto on tai näkemään sen polun mistä tiedosto löytyy mutta en millään saa pähääni mitä nappia piti painaa... joku varmaan muistaisi?tsehov kirjoitti: Mutta tuo Spotlight on todellakin aivan lyömätön työkalu dokumenttien ym. tiedostojen nopeaan etsimiseen ja avaamiseen.
Ja mitä commandereihin tulee (Ei norton tai volkov commander) niin itse tule seka käyttäjänä käytettyä muCommanderia: http://www.mucommander.com/
cmd+clickWhig kirjoitti: Mulla on sellainen muistikuva, että tuosta spotlightin löytämästä listasta sai jotenkin jollain napilla joko auki finderin siitä kohdasta missä kyseinen tiedosto on tai näkemään sen polun mistä tiedosto löytyy mutta en millään saa pähääni mitä nappia piti painaa... joku varmaan muistaisi?
Palaan vielä vanhaan aiheeseen, kysyin tätä aiemmin enkä ymmärtänyt ja nyt asia tuli taas vastaan.
Ilmeisesti olen tössinyt Mac tiedostohallinnan kun yritän käyttää sitä kuin Windowsin joka on
mielestäni niin selkeä, ainakin tässä asiassa, tiedostot on siellä missä ne näyttää olevan.
Nyt yritän siivota Downloads hakemistoa ja siellä on hakemisto Tamrotor, samainen Tamrotor löytyy
myös Finderin vasemmasta palkista, mutta jos poistan Downloads hakemistosta hakemiston Tamrotor,
se katoaa myös Finderin sivupalkista. Olen tosi old-school ja vanha, en vaan ymmärrä miten toimia ja
vanha Win tiedostohallinta on aika syvällä minussa.
Voi kun olis joku systeemi tähän väliin, WIn / Mac. WIndows on erittäin selkeä, mutta tolkuttoman työläs,
ei oikein kokemusta näistä uusista, mutta Mac taas niin ehdoton, Cupertinossa tai jossain on päätetty että
näin on ja on vaan koetettava ymmärtää että näin on loppukäyttäjälle parasta. Ja kun on kontamitoitunut
Windowsilla, tämä aiheuttaa vaihtelevan tasoista tuskaa.
Ilmeisesti olen tössinyt Mac tiedostohallinnan kun yritän käyttää sitä kuin Windowsin joka on
mielestäni niin selkeä, ainakin tässä asiassa, tiedostot on siellä missä ne näyttää olevan.
Nyt yritän siivota Downloads hakemistoa ja siellä on hakemisto Tamrotor, samainen Tamrotor löytyy
myös Finderin vasemmasta palkista, mutta jos poistan Downloads hakemistosta hakemiston Tamrotor,
se katoaa myös Finderin sivupalkista. Olen tosi old-school ja vanha, en vaan ymmärrä miten toimia ja
vanha Win tiedostohallinta on aika syvällä minussa.
Voi kun olis joku systeemi tähän väliin, WIn / Mac. WIndows on erittäin selkeä, mutta tolkuttoman työläs,
ei oikein kokemusta näistä uusista, mutta Mac taas niin ehdoton, Cupertinossa tai jossain on päätetty että
näin on ja on vaan koetettava ymmärtää että näin on loppukäyttäjälle parasta. Ja kun on kontamitoitunut
Windowsilla, tämä aiheuttaa vaihtelevan tasoista tuskaa.
Ihan ne samalla tavalla ovat hakemistoissa ja niiden alihakemistoissa. Se sivupalkin kuvake on vain linkki, ei varsinainen hakemisto / erikseen.
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Oletko kokeillut Finderin palstanäkymää - silloin näet sen hierarkian vasemmalta oikealle.
Jos avaat alle toisen samanlaisen palstanäkymäikkunan niin voit helposti siirrellä (tai kopioida) tiedostoja paikasta toiseen.
Finderissa voi olla avoinna useita ikkunoita - Windowsin Resurssienhallinnassa vain yksi.
[Olen kyllä pikemminkin X Window -henkilö kuin otsikossa ilmaistu.]
Jos avaat alle toisen samanlaisen palstanäkymäikkunan niin voit helposti siirrellä (tai kopioida) tiedostoja paikasta toiseen.
Finderissa voi olla avoinna useita ikkunoita - Windowsin Resurssienhallinnassa vain yksi.
[Olen kyllä pikemminkin X Window -henkilö kuin otsikossa ilmaistu.]
Linkki joo, mutta yks ongelma on et jos/kun poistan jonkun tiedoston Downloads hakemistosta, se lähtee muualta myös,
mistä tiedän onko joku tiedosto linkitetty vai ei?
Miten mun pitäis korjata tämä ettei tiedostot olis linkitetty?
Viimeksi muokannut jjpeltola, 1.10.2024 klo 13.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus kuntoon
Syy: Lainaus kuntoon
Siis Finderin sivupalkki on aliasten tai kirjanmerkkien kokoelma, samanlainen kuin tuo kuvakkeiden Dock, joka oletusarvoisesti on näytön alaosassa. Sana 'linkki' tarkoittaa hieman samaa mutta sillä on täsmällinen merkitys Unixissa.
Finderin sivupalkissa näkyviä 'oikoteitä' hallitaan Finderin asetuksissa, myös 'raahaa ja pudota' toimi sivupalkissa - ja myös Dockissa. Kun sivupalkista poistaa jotain, ko. alkio poistuu sivupalkista, ei muuta,
Levyn sisällön, hakemistojen ja alihakemistojen selailuun ja esikatseluun on sitten se Finderin varsinainen ikkuna, sivupalkin oikealla puolella jos sivupalkki on valittu näkyville. Tiedostojen, kansioiden ja niiden nimien muokkaus vaikuttaa suoraan levyn sisältöön ja hakemistorakenteeseen.
Tiedosto voi olla myös linkki, sellaisen tiedoston poistaminen poistaa siis vain sen eli linkin. Linkin viittaamalle oliolle ei tapahdu mitään. Finderin sivupalkissa näkyvät alkiot eivät siis ole tällaisia linkkejä tai aliaksia.
Jos poistat tiedoston Downloads-hakemistosta, se poistuu vain sieltä koska siellä se on. Mitä tarkoitat "...se lähtee muualta myös..."?
Finderin sivupalkissa näkyviä 'oikoteitä' hallitaan Finderin asetuksissa, myös 'raahaa ja pudota' toimi sivupalkissa - ja myös Dockissa. Kun sivupalkista poistaa jotain, ko. alkio poistuu sivupalkista, ei muuta,
Levyn sisällön, hakemistojen ja alihakemistojen selailuun ja esikatseluun on sitten se Finderin varsinainen ikkuna, sivupalkin oikealla puolella jos sivupalkki on valittu näkyville. Tiedostojen, kansioiden ja niiden nimien muokkaus vaikuttaa suoraan levyn sisältöön ja hakemistorakenteeseen.
Tiedosto voi olla myös linkki, sellaisen tiedoston poistaminen poistaa siis vain sen eli linkin. Linkin viittaamalle oliolle ei tapahdu mitään. Finderin sivupalkissa näkyvät alkiot eivät siis ole tällaisia linkkejä tai aliaksia.
Jos poistat tiedoston Downloads-hakemistosta, se poistuu vain sieltä koska siellä se on. Mitä tarkoitat "...se lähtee muualta myös..."?
Siis kun alkuperäinen poistetaan niin linkit poistuvat myös, minne niitä onkin raahattu.
Ehkä ongelma on siinä että Td5 on saanut satunnaisen kokoelman linkkejä tuohon ikkunan vasempaan reunaan. Siitä voi vetää pois ne joille ei löydä käyttötarkoitusta. Alkuperäiset kyllä pysyvät siellä missä ovatkin.
Ehkä ongelma on siinä että Td5 on saanut satunnaisen kokoelman linkkejä tuohon ikkunan vasempaan reunaan. Siitä voi vetää pois ne joille ei löydä käyttötarkoitusta. Alkuperäiset kyllä pysyvät siellä missä ovatkin.
Juuri näin, tyhmyyttäni olen yrittänyt tehdä kuten Windows tiedostohallinta, siellä kun raahat jonkun hakemiston / tiedoston johonkin, sinne se menee, tai ainakin aiemmin meni, eikä tuu mitään linkkejä.Siis kun alkuperäinen poistetaan niin linkit poistuvat myös, minne niitä onkin raahattu.
Minulla ehkä huono tapa et downloadaan kaikenlaista netistä ja ne menee Downloads hakemistoon, sit koitan ajoittain siivota D hakemistoa siirtelemällä tiedostoja aiheen mukaisesti nimettyihin hakemistoihin. Kuten esimerkiksi se Tamrotor hakemisto, hain ruuvikompuran teknisiä juttuja
Download hakemistoon ja sit tein Tamrotor hakemiston ja olin siirtäväni ne tiedostot sinne, mutta siirsinkin vain tiedon missä kyseinen tiedosto on.
Pitää varmaan alkaa Googlaa: MacOS file directory tutorial....
Mulla on vanha iMac ja M1 Macbook Air, jotenkin pitäis saada molempien tiedostot samanlaisiksi ja sama juttu Mail hakemistoon.
En kyllä ymmärrä miten saat tehtyä aliaksia tai linkkejä vain raahamalla hiirellä?
Finderin normaali toiminto tiedostoille raahatessa on aina ollut ja on mielestäni edelleen:
- raahaaminen saman levyosion sisällä hakemistosta toiseen siirtää tiedoston
- kopiointitoiminto saadaan aikaan painamalla Optio-näppäintä raahauksen aikana
- jos raahaaminen tapahtuu osiolta toiselle (esimerkiksi sisäiseltä levyltä USB-tikulle), tiedosto kopioituu. Poistaminen on tehtävä molemmille erikseen tarvittaessa.
Työpöytäkin on samanlainen hakemisto kuin muutkin eli sen kuvakkeet käyttäytyvät samalla tavalla.
Finderissa on erikseen valikkovalinta 'Tee alias', joka luo linkin. Se näkyy alkuperäisen kaltaisena symbolina - nimen perässä 'alias' - mutta vasemmassa alakulmassa on nuoli aliaksen/linkin merkiksi.
Finderin normaali toiminto tiedostoille raahatessa on aina ollut ja on mielestäni edelleen:
- raahaaminen saman levyosion sisällä hakemistosta toiseen siirtää tiedoston
- kopiointitoiminto saadaan aikaan painamalla Optio-näppäintä raahauksen aikana
- jos raahaaminen tapahtuu osiolta toiselle (esimerkiksi sisäiseltä levyltä USB-tikulle), tiedosto kopioituu. Poistaminen on tehtävä molemmille erikseen tarvittaessa.
Työpöytäkin on samanlainen hakemisto kuin muutkin eli sen kuvakkeet käyttäytyvät samalla tavalla.
Finderissa on erikseen valikkovalinta 'Tee alias', joka luo linkin. Se näkyy alkuperäisen kaltaisena symbolina - nimen perässä 'alias' - mutta vasemmassa alakulmassa on nuoli aliaksen/linkin merkiksi.
Jos hakemiston raahaa finderin vasempaan reunaan, niin eikö siihen silloin muodostu linkki kyseiseen hakemistoon. Eli ei kannata raahata siihen vasempaan laitaan mitään ylimääräistä.
Itse tykkään avata kaksi finderia rinnakkain ja avaan vasempaan esim sen downloads kansion ja oikeaan sitten sen kohdekansion. Siitä on kätevä raahata kamaa paikasta toiseen nopeasti.
Itse tykkään avata kaksi finderia rinnakkain ja avaan vasempaan esim sen downloads kansion ja oikeaan sitten sen kohdekansion. Siitä on kätevä raahata kamaa paikasta toiseen nopeasti.
Oman kokemukseni mukaan Windowsin tehtäväpalkin kansiokuvakkeesta aukeaa vain yksi ikkuna, mutta windows-e näppäinkomento avaa uuden ja kansion klikkaus hiiren kakkosella tuo valikkomahdollisuuden avata se uuteen ikkunaan.
Finder on yksi suoritettava ohjelma, jossa on mahdollisuus avata useita ikkunoita - kuten Macintoshien ja Maccien käyttöliittymän perusperiaate on: multiple document interface.
Windowsin Resurssinhallinta-ohjelmassa on vain yksi ikkuna. Finderia vastaavan näkymän saamiseksi täytyy Windowssissa käynnistää lukuisia ilmentymiä ko. ohjelmasta pyörimään rinnakkain.
Finderin sivupalkki on sivupalkki, ei näkymä tiedostojärjestelmään vaan joukko painikkeita, oikoteitä levylle ja verkkoon. Samoin kuin Dock.
Alias komennolla syntyy linkki, joka on erityistyyppinen tiedosto levyllä. Finderin
sivupalkin ja Dockin oikotiet eivät ole samassa mielessä linkkejä. Ne eivät näy levyllä linkkeinä vaan ovat Finderin ja Dockin sisäistä dataa.
Windowsin Resurssinhallinta-ohjelmassa on vain yksi ikkuna. Finderia vastaavan näkymän saamiseksi täytyy Windowssissa käynnistää lukuisia ilmentymiä ko. ohjelmasta pyörimään rinnakkain.
Finderin sivupalkki on sivupalkki, ei näkymä tiedostojärjestelmään vaan joukko painikkeita, oikoteitä levylle ja verkkoon. Samoin kuin Dock.
Alias komennolla syntyy linkki, joka on erityistyyppinen tiedosto levyllä. Finderin
sivupalkin ja Dockin oikotiet eivät ole samassa mielessä linkkejä. Ne eivät näy levyllä linkkeinä vaan ovat Finderin ja Dockin sisäistä dataa.
...ja sitten on oma ryhmänsä otsikolla 'iCloud', 'Sijainnit' (=ulkoiset levyt ja palvelimet) sekä 'Tunnisteet'. Jo näidenkin pitäisi viestiä siitä, ettei sivupalkki ole osa tiedostohierarkiaa vaan oma juttunsa.
Windowsin Resurssinhallinnasta tulleelle tämä on ymmärrettävästi ajatukset sekoittava juttu kun siellä ei vastaavaa ole vaan koko ikkuna - sen kaikki kaksi palstaa - samaa navigointialuetta. Parhaiten vastaavan näkymän saa Finderissa kun valitsee ikkunan näkymäksi 'Palstanäkymä'n ja muistaa, että sivupalkki ei kuulu tiedostonäkymään.
Jos Finderin asetuksissa on valinnut välilehtien käytön, se sekoittaa ajattelua entisestään. Ja mielestäni vain aikeuttaa navigointia - selkeintä on avat uusi ikkuna jos haluaa nähdä samanaikaisesti selvästi eri kohtia tiedostohierarkiasta.
Windowsin Resurssinhallinnasta tulleelle tämä on ymmärrettävästi ajatukset sekoittava juttu kun siellä ei vastaavaa ole vaan koko ikkuna - sen kaikki kaksi palstaa - samaa navigointialuetta. Parhaiten vastaavan näkymän saa Finderissa kun valitsee ikkunan näkymäksi 'Palstanäkymä'n ja muistaa, että sivupalkki ei kuulu tiedostonäkymään.
Jos Finderin asetuksissa on valinnut välilehtien käytön, se sekoittaa ajattelua entisestään. Ja mielestäni vain aikeuttaa navigointia - selkeintä on avat uusi ikkuna jos haluaa nähdä samanaikaisesti selvästi eri kohtia tiedostohierarkiasta.
Näinhän se Resurssienhallinta teknisesti toimii, mutta 99.9% käyttäjistä tuskin tätä tietää/noteeraa, kun sillä ei ole juurikaan käytännön merkitystä.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka