Ymmärrän. Olen minäkin ylläpitänyt n. 60 Maciä sekaympäristössä (työni ohella vapaa-ajalla). Tähdennän edelleen, että jos hommat on tehty vaikeiksi, niin ne on vaikeita. Eirtyisen vaikeaa on silloin, kun asiat on tehty IT-osastolle helpoiksi.jussiu kirjoitti:Ei mulla ole mitään sellaisia väärinkäsityksiä. Sen voin vain sanoa että ylläpidon kannalta sekäympäristöt vain vaikeuttavat IT-osaston hommia suhteettoman paljon. Tämä johtuu tietysti ennen kaikkea siitä että mikkiksen kanssa kaikki standardit ja avoimet rajapinnat ovat pelkkä vitsi. Siksi on paljon helpompaa pitää talo mikkis-only muodossa kuin ruveta tukemaan macciä myös (ihan oikeasti, miten voi esim printteriajureiden kanssa olla välillä niin hankalaa).Captain Napalm kirjoitti: Tässä on nyt sulla että tolla toisella sellainen omituinen väärinkäsitys, että Mac-only ympäristö olisi jotenkin autuaaksi tekevä tai että vain siten Mac olisi yrityskelpoinen. Jos tuo peikko on oikeasti todellen (mitä epäilen), niin sekin hoituu sillä, että hoidetaan asiat standardien mukaan, jolloin on ihan sama mikä käyttis siellä esim. javan alla pyörii.
Näkökulma on selkeäsi eri kuin sulla. Mä lähestyn ylläpidon, hankinnan ja infran kautta, sulla ilmeisesti enemmän näkökantana se mikä ihmisillä on siinä omalla työpöydällä. Silloin standardeilla ja javalla on mekistystä. Mutta ensin pitää saada sen kone siihen pöydälle, asentaa käyttis ja softat, päivitykset, sitoa kone domainiin ja mahdollistaa verkkobuutti, standardoida etähallinta kaikille koneille ja asentaa tulostimet käytettäväksi. Sen jälkeen rupeaa standardeilla olemaan merkitystä.
Olen ylläpitänyt paria maccia _isoissa_ yritysverkoissa, ja asiat eivät todellakaan olleet helppoja järjestää. Ihan perus verkkoyhteydet voivat olla yllättävän kinkkisiä jäjestää.
/jussi
EDIT: IT-osastolle helpoksi = tehdään mitä osataan, tehdään niinkuin ennenkin, tehdään niinkuin MS-myyntitykki neuvoi, ei kuunnella käyttäjiä, vakiodaan standardoinnin sijaan, mennään sieltä mistä aita on matalin (AD ja Access esim.), ei suunnitella vaan reagoidaan jne...