Tervehdys kaikille! Tässä muutaman päivän upouutta 13" MBP:ta käyttäneenä ajattelin kirjoitella ensikommentteja:
Pros:
* Koko+paino. Miksi tehdä hillittömän paksu ja painava (PC-)läppäri jos ohuemmankin voi tehdä? (vastaus: hinta

)
* Design: Alumiinikuori + koko laite suorastaan huokuu laatua verrattuna entiseen muoviseen PC-läppäriin. Ei natise, kaiuttimet ei resonoi, jne.
* Näyttö: Vaikka ilmeisesti TN-paneeli onkin, niin laadultaan paljon parempi kuin edellisessä koneessa. Parempi katselukulma + väritoisto.
* Touchpad: En ole IKINÄ käyttänyt yhtä hyvää kosketuspaneelia. Ja 2/3/4-sormi gesturet lisäävät käytettävyyttä huimasti!
* Akku: 1.5h 720p leffan katselu vei akusta n. 30 %-yksikköä. Vastaava toimenpide edellisellä läppärillä ois varmasti syönyt koko akun.
* Toimivuus: Ei jumittele tai kaadu kovinkaan herkästi.
* Pikku yksityiskohdat: MagSafe laturi, näppiksen taustavalo.
* Hiljainen: "peruskäytössä" laitteesta ei juuri kuulu pihaustakaan.
Cons:
* Suljetumpi kokonaisuus: pitkän linjan Linux-käyttäjänä olen tottunut siihen, että lähes joka tarpeeseen löytyy softa suoraan apt-get:illä.
* Näppäimistön layout: pipe-merkkiä ja aaltosulkuja sai hieman etsiskellä

* UI:n konfiguroitavuus / käytettävyys: Linux (KDE) puolelta olen hieman jäänyt kaipailemaan muutamia pikkuasioita.
* Yhteensopivuus: esim. ext3-formatoitu usb-kiintolevy tarvitsi kikkailua toimiakseen ja silti on tolkuttoman hidas käyttää.
* Näytön resoluutio: tuo 1280x800 taitaa olla pienin, mitä nykyläppäreistä löytyy (pl. "miniläppärit")
* Mediatuki: Esim. MKV:n soitto onnlstuu VLC:llä, mutta tällöin videon dekoodaus tapahtuu CPU:lla. HW-kiihdytys säästäisi akkua entisestään.
Kuten listasta näkyy, suurin painoarvo minulla on itse laitteessa, ei niinkään käyttöjärjestelmässä. Itseasiassa kaikki käyttispuolen asiat näyttäiskin olevan tuolla miinuspuolella

En silti ole OS X:stä mihinkään siirtymässä, koska tämä toimii niin luotettavasti. Tosin VirtualBoxin kautta asentelin koneeseen Linuxin "varmuuden vuoksi", jotta pääsen tiettyjä asioita tekemään sinne, mikäli en keksi keinoa tehdä niitä OS X:n puolella. Esim. tuo ext3-kiintolevyn käyttö toimii jouhevammin sieltä puolelta kuin MacFUSE-ajurin avulla.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen ostokseeni.