Jukava kirjoitti:No minä kyllä allekirjoitan. Sama se on kuinka hyvä tuote teoriassa on, jos huolto ei pelaa kun virheitä sattuu (ja niitä todistettavasti kaikille sattuu). Applen velvollisuus on vähintäänkin takuuhuollot koneillensa järjestää, ja vastaavat myös niiden laadusta. Se on sitten Applen asia haluavatko hoitaa huollot itse, vai käyttää alihankkijaa.
Se on tietysti eri asia mitä yksittäistapaus kertoo. Yhtälailla, jos Apple toimittaa tietokoneen viallisella näytöllä, ei se varmasti plussaa ole, mutta harvinaisina yksittäistapauksina ihan ymmärrettävää, ainakin jos hoitavat virheensä asiallisesti kuntoon.
Jos sitä periaatetta noudatetaan, että Apple ei vastaa valitsemiensa alihankkijoiden työstä, niin mistä se sitten vastaa? Veikkaan että rautapuolella ei juuri Applen omaa osaa ole ollenkaan.
Ja PC-kilpailijat, vaikka HP... mistä ne sitten vastaavat, kun eivät tee softaansakaan itse?
Täysin mustavalkoisesti ajateltuna Apple vastaa tietenkin asiakkaalleen tuotteensa huollon toimivuudesta, vaikka huolto olisikin ostettu alihankkijalta. Mielestäni kuitenkin tällä alihankkijalla on myös vastuu hoitaa hommansa kunnolla, vaikka Apple viimekädessä kaikesta vastaakin.
Tällä en todellakaan tarkoita sitä, että Apple voisi pestä kätensä huoltonsa laadusta. Jos epäonnistuneeseen huoltoon aikoo saada korjauksen, niin käytännössä se kuitenkin lienee huoltofirman kanssa "taistelu" edessä eikä Applen. Ja mikäli huolto ei suostu vastaamaan työstään, niin uskoisin soiton Applelle ja maininnan kuluttajasuoja-asiamiehestä riittävän saamaan asioihin vauhtia. Mutta minulla ei tosiaankaan ole käytännön kokemusta epäonnistuneista Apple-huolloista.
Käytännössä esim kokemani Acer-huoltokierre meni siten, että vasta kun uhkasin kaupan purkamisella (4. epäonnistuneen huollon jälkeen) melkein vuoden ikäiseen koneeseen, tuli Acerin maajohtajalta viestiä, että asiaa vähän selvitellään. Sitten sain viimein uudehkon (huom uudehkon) koneen tilalle. Jos kyseessä olisi ollut omppu, niin veikkaanpa, että soitto Applen tukeen olisi kerralla selvittänyt ongelmat. Tiedä tuota sitten...