Joo...se keltamusta kuvio pyöri loputtomiin ruudulla eikä MITÄÄN muuta sitten näkynytkään. Ääni oli KOKO ajan tosi kova. Onko niin, että sen äänen kuuluukin koko ajan huutaa? Miten siinä sitten työskentelee....Kone meni jumiin ym. just sen takia kun ei se keltamusta ikinä häipynyt ruudulta..TheKraken kirjoitti:Ajattelin nyt vaan infota, vaikkei sinänsä asiaan liitykään, että se kova ääni ja keltamusta kuvio on ihan normaalia.koillismaan kirjoitti:Olen yhden kerran laittanut sen Firefire -johdon kahden macin välille, eivät olleet Intel -koneita. Silloin ruutuun tuli pyörimään keltamusta kuvio ja toinen kone piti tosi kovaa ääntä. Muuta hyötyä tapauksesta ei ollut kuin se, että koko kone meni jumiin eikä käynnisrynyt enää. Se piti alustaa ja laittaa kaikki uusiksi. Siksi epäilen sitä FF -juttua.
Se ei sitävastoin että kone ei sen jälkeen enää käynnistyisi. Virta-nappia pitkään pohjassa painamalla sen pitäisi sammua ja sitten käynnistyä taas ihan normaalisti.
Yhteys kahden iMacin välille
-
Viesti Kirjoittaja koillismaan »
-
Viesti Kirjoittaja teroyk »
Hmm..keltamusta kuvio..eli Intel-mac ilmeisesti. Se keltamusta ei kuulukkaan häipyä ruudulta, vaan silloin kone näkyy toiselle koneelle kiintarina. Mutta noi Intel-macit eivät aina näy toiselle kunnolla ja tuulettimet huutaa täysillä.koillismaan kirjoitti: Joo...se keltamusta kuvio pyöri loputtomiin ruudulla eikä MITÄÄN muuta sitten näkynytkään. Ääni oli KOKO ajan tosi kova. Onko niin, että sen äänen kuuluukin koko ajan huutaa? Miten siinä sitten työskentelee....Kone meni jumiin ym. just sen takia kun ei se keltamusta ikinä häipynyt ruudulta..
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Musta tuntuu, että tässä on nyt jotain jäänyt ymmärtämättä. Mennääs kaikki asjat:koillismaan kirjoitti:Joo...se keltamusta kuvio pyöri loputtomiin ruudulla eikä MITÄÄN muuta sitten näkynytkään. Ääni oli KOKO ajan tosi kova. Onko niin, että sen äänen kuuluukin koko ajan huutaa? Miten siinä sitten työskentelee....Kone meni jumiin ym. just sen takia kun ei se keltamusta ikinä häipynyt ruudulta..TheKraken kirjoitti:Ajattelin nyt vaan infota, vaikkei sinänsä asiaan liitykään, että se kova ääni ja keltamusta kuvio on ihan normaalia.koillismaan kirjoitti:Olen yhden kerran laittanut sen Firefire -johdon kahden macin välille, eivät olleet Intel -koneita. Silloin ruutuun tuli pyörimään keltamusta kuvio ja toinen kone piti tosi kovaa ääntä. Muuta hyötyä tapauksesta ei ollut kuin se, että koko kone meni jumiin eikä käynnisrynyt enää. Se piti alustaa ja laittaa kaikki uusiksi. Siksi epäilen sitä FF -juttua.
Se ei sitävastoin että kone ei sen jälkeen enää käynnistyisi. Virta-nappia pitkään pohjassa painamalla sen pitäisi sammua ja sitten käynnistyä taas ihan normaalisti.
1. Keltamustan kuvion (FireWire-logon) kuuluu ehdottomasti pyöriä, jos kone on target modessa.
2. Toisella koneella, johon target mode -kone on FireWire-kaapelilla yhdistetty, pitäisi näkyä target mode -koneen kovalevy(t) työpöydällä. Jos ei näy, se toinen kone pitää käynnistää uudelleen minkä jälkeen näkyy.
3. Target mode -koneen huutaminen on yleensä normaalia. Jotkin mallit huutaa, toiset ei. Kun tuuletinta ei säädä mikään, se voi mennä täysille.
4. Target mode -konetta ei pysty käyttämään mitenkään, se on vain toisen koneen ulkoinen levy. Kun halutaan taas työskennellä normaalisti, kone sammutetaan ja käynnistetään virtanapista.
Toivottavasti selkis.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Re: yhteys 2 iMacin välille
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Target mode ei oikein passaa tässä Koillismaan tapauksessa.koillismaan kirjoitti:Kyseessä on työ, jossa kaksi käyttäjää räpläävät koko ajan toistensa koneilta tavaraa Muistitikku ei ole ratkaisu, ei niitä viitsi satatuhatta kertraa vuodessa siirtää koneelta toiselle.
Koneissa täytyy myös olla netti koko ajan käytössä, molemmissa, toisessa myös ftp.

-
Olet MDCLXXVIII kerran käsittänyt asian pienimmätkin alkeishiukkaset totaalisen oikein, mutta piti kai tuo target moden olemuskin selvittää jotta se sijoittuu kartalla paikalleen. 8)Miklu kirjoitti:Target mode ei oikein passaa tässä Koillismaan tapauksessa.koillismaan kirjoitti:Kyseessä on työ, jossa kaksi käyttäjää räpläävät koko ajan toistensa koneilta tavaraa Muistitikku ei ole ratkaisu, ei niitä viitsi satatuhatta kertraa vuodessa siirtää koneelta toiselle.
Koneissa täytyy myös olla netti koko ajan käytössä, molemmissa, toisessa myös ftp.Vai olenko minä käsittänyt jotain ihan totaalisen väärin?
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Tuo on totta! Pitäisikö jostain kehitellä kompassikin?Repe Ruutikallo kirjoitti:...mutta piti kai tuo target moden olemuskin selvittää jotta se sijoittuu kartalla paikalleen. 8)
-
Kompanssi loisi ainakin tasapainoa, kun simpasseja on täällä jo ennestään.Miklu kirjoitti:Tuo on totta! Pitäisikö jostain kehitellä kompassikin?Repe Ruutikallo kirjoitti:...mutta piti kai tuo target moden olemuskin selvittää jotta se sijoittuu kartalla paikalleen. 8)
-
Taidan pysytellä siinä netin yli menevässä h i t a a s s a yhteydessä tai muistitikuissa. Kiitos kuitenkin kaikille vastauksista.
-
Niin, jos olet jaksanut lukea ketjuasi ajatuksen kera, niin voit huomata, että mm. minä selitin, että sillä koneella ei nimenomaan mitään voi tehdä, mistä seuraa että target mode ei ole ratkaisu tähän kysymykseen.koillismaan kirjoitti:No jopas meni oudoksi. Miten ihmeessä molemmat koneenkäyttäjät muka voivat työskennellä, jos toisessa koneessa se keltamusta pökäle pyörii koko ajan... miten sillä koneella silloin muka mitään töitä tekee...höh.
Luonnollisesti voit käyttää samaa Firewire-kaapelia myös oikean verkon rakentamiseen koneitten välille, kuten täällä lienee myös vihjailtu.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kuinka hidas on hidas? Jos liikenne tosiaan kiertää netin kautta, niin modeemin säätäminen kestää korkeintaan muutaman minuutin ja sillä ratkeaa tämä ongelma. Sitten vielä ohjaat ne ftp-portit toiselle koneelle, niin homma toimii.koillismaan kirjoitti:No jopas meni oudoksi. Miten ihmeessä molemmat koneenkäyttäjät muka voivat työskennellä, jos toisessa koneessa se keltamusta pökäle pyörii koko ajan... miten sillä koneella silloin muka mitään töitä tekee...höh.
Taidan pysytellä siinä netin yli menevässä h i t a a s s a yhteydessä tai muistitikuissa. Kiitos kuitenkin kaikille vastauksista.
Ei ole mikään mahdoton temppu. Kerro vaan modeemin malli, niin voidaan neuvoa tarkemmin.
Ja siis kukaanhan ei ratkaisuksi edes yrittänyt tarjota Target disk modea ja firewireä, vaan ihan itse otit sen puheeksi ja kun et selkeästi silloin ymmärtänyt mikä sen pointti on, niin sen asian selvitimme.
Lähiverkon voi myös muodostaa firewiren yli, mutta itse en näe siihen syytä ellei oikeasti todella isoja tiedostoja siirrä usein. Tuo modeemin säätämäminen NAT-tilaan on tähän se "oikea" ratkaisu.
-
Niin, jos olet jaksanut lukea ketjuasi ajatuksen kera, niin voit huomata, että mm. minä selitin, että sillä koneella ei nimenomaan mitään voi tehdä, mistä seuraa että target mode ei ole ratkaisu tähän kysymykseen.Repe Ruutikallo kirjoitti:koillismaan kirjoitti:No jopas meni oudoksi. Miten ihmeessä molemmat koneenkäyttäjät muka voivat työskennellä, jos toisessa koneessa se keltamusta pökäle pyörii koko ajan... miten sillä koneella silloin muka mitään töitä tekee...höh.
Hmm..jos olisit arvoisa repe Sinä jaksanut seurata alusta, ymmärtäisit, etten voi käyttää FireWire -ohjeita. Tässä muistin virkistämiseksi näiltä sivuilta eilinen viestini:
Kyseessä on työ, jossa kaksi käyttäjää räpläävät koko ajan toistensa koneilta tavaraa Muistitikku ei ole ratkaisu, ei niitä viitsi satatuhatta kertraa vuodessa siirtää koneelta toiselle.
Koneissa täytyy myös olla netti koko ajan käytössä, molemmissa, toisessa myös ftp.
Kiitos silti vastauksista.
-
Niin, jos olet jaksanut lukea ketjuasi ajatuksen kera, niin voit huomata, että mm. minä selitin, että sillä koneella ei nimenomaan mitään voi tehdä, mistä seuraa että target mode ei ole ratkaisu tähän kysymykseen.Repe Ruutikallo kirjoitti:koillismaan kirjoitti:No jopas meni oudoksi. Miten ihmeessä molemmat koneenkäyttäjät muka voivat työskennellä, jos toisessa koneessa se keltamusta pökäle pyörii koko ajan... miten sillä koneella silloin muka mitään töitä tekee...höh.
Hmm..jos olisit arvoisa repe Sinä jaksanut seurata alusta, ymmärtäisit, etten voi käyttää FireWire -ohjeita. Tässä muistin virkistämiseksi näiltä sivuilta eilinen viestini:
Kyseessä on työ, jossa kaksi käyttäjää räpläävät koko ajan toistensa koneilta tavaraa Muistitikku ei ole ratkaisu, ei niitä viitsi satatuhatta kertraa vuodessa siirtää koneelta toiselle.
Kiitos silti vastauksista.
-
Minä olen myös tarjonnut nyt jo kahdesti ratkaisua ja esittänyt lisäkysymyksiä, joihin et reagoinut mitenkään. Vielä kerran:
1. Miten hidas se tällä hetkellä on?
2. Minkä merkkinen on modeemisi?
Näihin kun vastaat, niin ongelmasi on ratkottu.
-
Modemi on Cisco ja reititn muistaakseni Xycel tms. En ole varma, olen itse nyt Oulussa ja koneet Koillismaalla.TheKraken kirjoitti:Jos taas sinä koillismaan lukisit tarkemmin, niin Repe tuossa jo kertaalleen sanoi, että ei yrittänyt Target disk modea tarjota ratkaisuksi, vaan ajatteli vaan selvittää miten se toimii, kun sinä et selvästikään sitä ymmärtänyt.
Minä olen myös tarjonnut nyt jo kahdesti ratkaisua ja esittänyt lisäkysymyksiä, joihin et reagoinut mitenkään. Vielä kerran:
Käyttöohjeita ei enää löydy.
Itse en hiiskunut FireWirestä, vaan ykkössivulla sitä ehdotti Pbman -nimimerkki. Siihen vastattuani ketju meni raiteiltaan.
Kuten olen koko ajan kertonut, tällaiset asiat ovat minulle vieraita.
Lähin expertti löytyy 250 km päästä. Pc-liikkeet eivät osaa auttaa.
Katson maanantaina merkit ja mallit tarkemmin ja palaan asiaan.
Esim 10 megan siirto koneelta toiselle kestää niin kauan, että kahvilla ehtii naapuribaarissa käydä ja lehdenkin lukea.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Firewireä siis voi käyttää myös ilman Target disk modea ja sitä Pbman yritti tarjotakoillismaan kirjoitti:Modemi on Cisco ja reititn muistaakseni Xycel tms. En ole varma, olen itse nyt Oulussa ja koneet Koillismaalla.TheKraken kirjoitti:Jos taas sinä koillismaan lukisit tarkemmin, niin Repe tuossa jo kertaalleen sanoi, että ei yrittänyt Target disk modea tarjota ratkaisuksi, vaan ajatteli vaan selvittää miten se toimii, kun sinä et selvästikään sitä ymmärtänyt.
Itse en hiiskunut FireWirestä, vaan ykkössivulla sitä ehdotti Pbman -nimimerkki. Siihen vastattuani ketju meni raiteiltaan.
Esim 10 megan siirto koneelta toiselle kestää niin kauan, että kahvilla ehtii naapuribaarissa käydä ja lehdenkin lukea.

Hmm. Kyllä tuosta nyt voisi olettaa että tuo Zyxel toimii NATtaavana, eli se "hidas" on siis ihan normaali siirtonopeus verkossa. Et ole vielä kertonut kuinka isoja tiedostoja siirtelet? Kyllä tuolla nyt satoja megoja jaksaa siirtää, mutta kun gigoihin mennään, niin alkaa jo vähän hitaalta vaikuttaa. Nopeus on joitakin megatavuja sekunnissa.
Mikäli on tuosta huomattavasti hitaampi, niin sitten voi olla että systeemi on vain siltaava. Tämän näet kun kurkkaat mikä on koneesi IP-osoite. Jos se on 10.0.0.X tai 192.168.XXX.XXX niin olet todnäk lähiverkossa, mutta jos taas jotain muuta, niin sitten muualla. Heitä vaikka nuo ekat luvut tänne nähtäville, niin kerrotaan miten asian laita on.
-
Re: Yhteys kahden iMacin välille
Viesti Kirjoittaja sepeto »
Kyllä siinä on.. Onhan se kuitenki 54Mb/s..TheKraken kirjoitti: Tossa langattoman verkon virittämisessä pelkästään tuota varten mitään järkeä. Väliaikaisratkaisuna voisi mennä.
Tai käytännössä reippaasti alle, mutta itse ainakin katson elokuvia tuon verkon yli.
Eikä se varsinaisesti sotke nettiyhteyttäkään, kunhan oletusreitti on oikein, niin pelkästään paikalliset yhteydet kulkee koneelta toiselle.
Äkkiä ajateltuna vois olla helpoin vaihtoehto.
-
Re: Yhteys kahden iMacin välille
En ymmärrä tätä logiikkaa tässä? Miksi koneet pitäisi virittää kahteen eri verkkoon, kun homma sujuu yhdelläkin? Ja vieläpä tuplaten nopeammin niin (tai liki 20 kertaa nopeammin jos gigabitin ethernet)? Säätäminenkään ei ole mitenkään vaikeaa.sepeto kirjoitti:Kyllä siinä on.. Onhan se kuitenki 54Mb/s..TheKraken kirjoitti: Tossa langattoman verkon virittämisessä pelkästään tuota varten mitään järkeä. Väliaikaisratkaisuna voisi mennä.
Tai käytännössä reippaasti alle, mutta itse ainakin katson elokuvia tuon verkon yli.
Eikä se varsinaisesti sotke nettiyhteyttäkään, kunhan oletusreitti on oikein, niin pelkästään paikalliset yhteydet kulkee koneelta toiselle.
Äkkiä ajateltuna vois olla helpoin vaihtoehto.
Eikä tuommoisen Airport-viritelmän toimintaan pistäminen minusta nyt erityisen helppoakaan ole. Vai tajuaako kone muka heti, että ei esim. yritä nettiin sen toisen kautta vaan edelleen pitää yhteyden maailmalle piuhaa pitkin?
-
Siirretään pienehköjä, n. 10 megan epsejä ja tiffejä koneelta toiselle. Olen siis tähän asti tehnyt seuraavasti: siirry-yhdistä palvelimeen ja sitten kirjoittanut toisen koneen IP -osoitteen. Se on aina alkanut muistaakseni 82. -alkuisella numerosarjalla, ei ikinä mainitsemillasi numeroilla.TheKraken kirjoitti:Firewireä siis voi käyttää myös ilman Target disk modea ja sitä Pbman yritti tarjotakoillismaan kirjoitti:Modemi on Cisco ja reititn muistaakseni Xycel tms. En ole varma, olen itse nyt Oulussa ja koneet Koillismaalla.TheKraken kirjoitti:Jos taas sinä koillismaan lukisit tarkemmin, niin Repe tuossa jo kertaalleen sanoi, että ei yrittänyt Target disk modea tarjota ratkaisuksi, vaan ajatteli vaan selvittää miten se toimii, kun sinä et selvästikään sitä ymmärtänyt.
Hmm. Kyllä tuosta nyt voisi olettaa että tuo Zyxel toimii NATtaavana, eli se "hidas" on siis ihan normaali siirtonopeus verkossa. Et ole vielä kertonut kuinka isoja tiedostoja siirtelet? Kyllä tuolla nyt satoja megoja jaksaa siirtää, mutta kun gigoihin mennään, niin alkaa jo vähän hitaalta vaikuttaa. Nopeus on joitakin megatavuja sekunnissa.
Mikäli on tuosta huomattavasti hitaampi, niin sitten voi olla että systeemi on vain siltaava. Tämän näet kun kurkkaat mikä on koneesi IP-osoite. Jos se on 10.0.0.X tai 192.168.XXX.XXX niin olet todnäk lähiverkossa, mutta jos taas jotain muuta, niin sitten muualla. Heitä vaikka nuo ekat luvut tänne nähtäville, niin kerrotaan miten asian laita on.
-
Ok.koillismaan kirjoitti:Siirretään pienehköjä, n. 10 megan epsejä ja tiffejä koneelta toiselle. Olen siis tähän asti tehnyt seuraavasti: siirry-yhdistä palvelimeen ja sitten kirjoittanut toisen koneen IP -osoitteen. Se on aina alkanut muistaakseni 82. -alkuisella numerosarjalla, ei ikinä mainitsemillasi numeroilla.TheKraken kirjoitti:Firewireä siis voi käyttää myös ilman Target disk modea ja sitä Pbman yritti tarjotakoillismaan kirjoitti:Modemi on Cisco ja reititn muistaakseni Xycel tms. En ole varma, olen itse nyt Oulussa ja koneet Koillismaalla.TheKraken kirjoitti:Jos taas sinä koillismaan lukisit tarkemmin, niin Repe tuossa jo kertaalleen sanoi, että ei yrittänyt Target disk modea tarjota ratkaisuksi, vaan ajatteli vaan selvittää miten se toimii, kun sinä et selvästikään sitä ymmärtänyt.
Eli siis siirtyy netin kautta. Eli sitten vaan reititintä vähän säätämään, niin se on siinä. Kun pääset vehkeiden luo, niin jos kerrot sen mallin, niin voin kirjoitella simppelin ohjeen sen säätämiseen. Ei ole monen minuutin operaatio. Kirjaudut vaan reitittimeen sisään ja vaihdat siellä yhden ruksin ruudusta toiseen.
-
Soitan huomenna töihin ja pyydän vehkeiden tiedot. Lähetän ne sitten tänne. Lauantaina yritän sitten äpöstää ohjeidesi mukaan.
Mutta: voivatko mitkään asetukset email-, netti- tai ftp -yhteyksissä mennä sen seurauksena "sekaisin" ja toimintakyvyttömiksi?
Eli siis siirtyy netin kautta. Eli sitten vaan reititintä vähän säätämään, niin se on siinä. Kun pääset vehkeiden luo, niin jos kerrot sen mallin, niin voin kirjoitella simppelin ohjeen sen säätämiseen. Ei ole monen minuutin operaatio. Kirjaudut vaan reitittimeen sisään ja vaihdat siellä yhden ruksin ruudusta toiseen.[/quote]
-
No siis hetkellisesti netti pätkäisee ja on mahdollista, että jotain menee pieleen ja esim. se toisen koneen pyörittämä ftp-palvelin vaatii vähän lisäsäätöä. (Eli reitittimelle pitää kertoa kumpaan koneeseen ftp-liikenne ohjataan).koillismaan kirjoitti:Va bene.
Soitan huomenna töihin ja pyydän vehkeiden tiedot. Lähetän ne sitten tänne. Lauantaina yritän sitten äpöstää ohjeidesi mukaan.
Mutta: voivatko mitkään asetukset email-, netti- tai ftp -yhteyksissä mennä sen seurauksena "sekaisin" ja toimintakyvyttömiksi?
Mutta siis jos homma ei pelitä, niin vaihtaa ruksit vanhoille paikoille niin ollaan taas lähtötilanteessa. Harvinaista silti että näin kävisi.
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
TheKraken kirjoitti:Ok.koillismaan kirjoitti:Siirretään pienehköjä, n. 10 megan epsejä ja tiffejä koneelta toiselle. Olen siis tähän asti tehnyt seuraavasti: siirry-yhdistä palvelimeen ja sitten kirjoittanut toisen koneen IP -osoitteen. Se on aina alkanut muistaakseni 82. -alkuisella numerosarjalla, ei ikinä mainitsemillasi numeroilla.TheKraken kirjoitti:Firewireä siis voi käyttää myös ilman Target disk modea ja sitä Pbman yritti tarjotakoillismaan kirjoitti: Modemi on Cisco ja reititn muistaakseni Xycel tms. En ole varma, olen itse nyt Oulussa ja koneet Koillismaalla.
Eli siis siirtyy netin kautta. Eli sitten vaan reititintä vähän säätämään, niin se on siinä. Kun pääset vehkeiden luo, niin jos kerrot sen mallin, niin voin kirjoitella simppelin ohjeen sen säätämiseen. Ei ole monen minuutin operaatio. Kirjaudut vaan reitittimeen sisään ja vaihdat siellä yhden ruksin ruudusta toiseen.
Nyt siis yhteys menee netin yli. MUTTA ei nykyaikaisen nettiyhteyden ylikään 10 megan siirto kestä baarissa käynnin vertaa eli oudolta kyllä kuulostaa Voisiko saada hieman tarkemman arvion ajasta?
Reitittimen säädöllä homma pitäisi korjaantua joka tapauksessa. Ketju tosiaan hieman karkasi, koska tuo mainittu Target-moodi, jossa tulee se pelkkä kuvio ruutuun, ei pitäisi tulla noilla jutuilla mitä alussa esitettiin ja siksi käyttäjälle on tullut virheellinen luulo äärimmäisen hyvästä piuhasta. (En nyt kaikkea kerinnyt tavaamaan läpi, mutta sain kuvan että koneita ei ole erikseen käynnistetty targettiin, joten sitä ei pitäisi tulla).
Mitä itse tosiaan ehdotin olisi pelkkä piuha koneiden välille, ei Target-moodia. Tosin kuten mainittua on hieman tarpeetonta virittää toista väylää tiedostojen siirtoon kun yksi on jo olemassa, MUTTA jos ei ole mahdollista säätää reititintä niin tuo on hyvä vaihtoehto. Reitittimen säätö voi olla esimerkiksi yrityksissä mahdotonta. Ei viitsitä korjata sinänsä toimivaa systeemiä.
-
Selvä pyy.TheKraken kirjoitti:No siis hetkellisesti netti pätkäisee ja on mahdollista, että jotain menee pieleen ja esim. se toisen koneen pyörittämä ftp-palvelin vaatii vähän lisäsäätöä. (Eli reitittimelle pitää kertoa kumpaan koneeseen ftp-liikenne ohjataan).koillismaan kirjoitti:Va bene.
Mutta siis jos homma ei pelitä, niin vaihtaa ruksit vanhoille paikoille niin ollaan taas lähtötilanteessa. Harvinaista silti että näin kävisi.
Lähetän ne tiedot huomenna heti aamusta, kun olen ensin käynyt kauppahallista ostamassa rieskaa ja sen päälle Kuhan kalatiskiltä paksut siivut kylmäsavustettua rasvaista lohta.
-
yhteys 2 iMacin välille
Modeemi on Cisco 575LRE, reititin TP-Link TL-SF 1016 D.
Se modeemi taitaa olla puhelinlaitoksen toimittama ja omistama, en ole kyllä varma...
-
Tuo "reititin" näyttäisi olevan pelkkä kytkin, joten se on tuo modeemi jota pitää päästä säätämään. Cisco on sen tuen jo lopettanut ja näemmä sen säätämiseen ei ole minkäänlaista graafista työkalua, vaan juttelu pitäisi hoitaa komentorivin kautta.
Ja vaikka kuinka manuaalia pläräsin, niin siellä ei missään mainittu taikasanoja NAT tai edes DHCP, vaan höpöteltiin jostain ihan muusta.
Kyseessähän ei myöskään ole ADSL-vehje, vaan VDSL ja se tekniikka on minulle täysin tuntematonta, joten en tiedä vaikuttaako operaattoripään toiminta sitten jotenkin tähänkin. Löysin kuitenkin keskustelua kotimaisilta foorumeilta, joissa kerrottiin että laitteen konffaaminen on lähestulkoon mahdotonta ja liittymän vaihto on paras ratkaisu (Dna-baana oli näissä tapauksissa liittymänä Oulun seudulla).
Eli sitten voisi miettiä suunnitelmaa b. Onko molemmissa iMaceissa Airport? Sillä saa tavaran myös liikkumaan, vaikka onkin hitaampaa, mutta kuitenkin huomattavasti nopeampaa kuin netin kautta liikuttelu.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka