pahismörköläinen kirjoitti:Aaaron kirjoitti:Jos ei pysty uudistumaan ja tuomaan uusia innovaatioita ja parantamaan laatua, niin pelkällä aggressiivisella markkinoinnilla ja käyttäjien sitomisella oman talon tuotteiden käyttäjiksi ei kovin pitkälle pötkitä.
On se tähän asti toiminut, mutta tietty ajat voi muuttua..
Sain juuri lukaistua Alan Cooperin mainion kirjan Nörttien valtakunta, joka keskittyy pyörittelemään asioita huonon ohjelmistosuunnittelun ja vuorovaikutussuunnittelun tarpeen ympärillä, mutta muistaa myös nostaa esimerkkejä, joista yksi on Microsoft.
Cooperin mukaan Microsoft jyrää markkinoilla pääosin rahalla ja kuten kaikki tiedämme, sitomalla käyttäjät tuotteisiinsa mm. turvautumalla epästandardeihin formaatteihin ja laajennoksiin, jotka estävät yhteensopivuuden muiden tuotteiden kanssa. Cooper nostaa esille myös Microsoftin suosiman kehitysmallin. Nostetaan markkinoille uusi tuote, joka on täysin paska. Esimerkkeinä tästä ovat perinteinen Windows, Windows NT, Silverlight, MOSS ja monet muut. Julkaistaan tiheään uusia versioita, joissa tuotteesta korjataan pahimmat viat ja puutteet käyttäjien vihaisen palautteen pohjalta, kunnes saadaan aikaiseksi tuote, joka tyydyttää käyttäjien tarpeet ollen kuitenkin laadultaan edelleen varsin kehno. Tähän heillä on varaa, koska heillä on kassakaappi pullollaan dollareita.
Cooperin mukaan Microsoftin taktiikka on näännytystaktiikka, jolla Neuvostoliitto mm. löi Saksan toisessa maailmansodassa. Laadulla ei niin väliä, mutta jyrätään massalla eikä säästellä rahassa. Hän on sitä mieltä, että sinä päivänä, kun kilpailijat hoksaavat panostaa vuorovaikutussuunnitteluun (kuten Apple tekee ja myös Linux-maailmassa ollaan panostamassa tähän jatkuvasti enemmän) Microsoft on yhtä haavoittuva jättiläinen kuin esim. General Motors 1970-luvun öljykriisin aikana, jolloin GM hävisi kilpailussa japanilaisille valmistajille.
Suosittelen lukemaan kirjan, mikäli vuorovaikutussuunnittelu vähääkään kiinnostaa ja etenkin, mikäli työskentelet IT-alalla.