Mac OS X:n loppu
-
Re: Mac OS X:n loppu
Viesti Kirjoittaja Mikkoja »
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
No ei voi mitään jos et ymmärrä, mutta moinen ajattelutapa on tuttua myös Applen sisällä, ja se on yksi merkittävimmistä tekijöistä Applen viimeaikaisen nousun ja menestyksen takana. Asian voisi tiivistää kolmeen sanaan; iOS ja iPad.spiidi78 kirjoitti:Monien täälläkin kirjoittelevien jutuista paistaa läpi, että OSX:stä tulisi jotenkin parempi käyttis, kun siitä otettaisiin kaikki mahdollinen pois, jolla voi ITSE vaikuttaa koneen toimintaan. En itse oikein ymmärrä kyseistä tapaa ajatella..kronos kirjoitti:Olen samaa mieltä kuin spiidi78 mutta pahoin pelkään, että tulevaisuudessa Apple karsii juurikin näitä toimintoja OS X:n alta.
Tosin asialla ei ole mitään tekemistä itse (Mac) OS X:n kanssa, vaikka noiden kahden käyttiksen alla ilmeisesti paljon yhteistäkin löytyy. Kahden eri käyttislinjan rakentaminen eri laitteille on ollut Applelta ihan järkiratkaisu.
Moni näkee asian tasan toisinpäin. Apple on tehnyt fiksusti kehittämällä kaksi eri käyttistä, kevyemmän ja karsitumman mobiililaitteilleen ja OS X:n tietokoneilleen.OSX ei toimi lähellekään niin hyvin, etteikö ruuvausta tarvitsisi edes joskus.. Minun puolesta siihen voi lisätä jonkun moodin, jossa jengi käyttää iOS-tyyppistä rajoitettua ympäristöä ja maksaa itsensä kipeäksi Apple supportille sitten, KUN kone on levinnyt käsiin. Vapautta ei pitäisi ottaa kuitenkaan muilta pois.
Onneksi se ei ole edes yrittänyt ympätä niitä väkisin samaan pakettiin kuten mikkisoftalla, missä ilmeisesti wanhan wintoosan päälle ollaan ymppäämässä uutta laatta-gui:a, ja yhden ja saman systeemin pitäisi pelata optimaalisesti niin lättykoneissa kuin puuceissakin, usampaa eri käyttöliittymää ja logiikkaa käyttävien ohjelmien kera. Ei hyvä, ei toimi. Pieni insinörttien ja rupelihattujen joukko poislukien.
Millaiseksi Applen tietokonekäyttis muodostuu jellonan, eli mahdollisesti viimeisen perinteisen kissakäyttiksen jälkeen, se onkin jo ihan oma juttunsa. Sitäkin voidaan toki arvailla.
Nuo jellonan uudet iOSmaiset lisukkeet eivät kuitenkaan tee OS X:stä vielä mitään iOSia, eivätkä poista sen hc user -ominaisuuksia. Kyllä se shelli ja muut vimpaimet siellä näyttäisivät edelleen olevan, kuten ennenkin.
Minusta on vaan vähän turha lähtä kinastelemaan jo etukäteen aiheesta iOS vs OS X, kun ne ovat kaksi ihan eri asiaa, eikä niitä olla edes yhdistämässä. Ei ainakaan ihan lähiaikoina, koska siinä ei olisi mitään järkeä.
Eri asia sitten jos Apple luopuisi jatkossa koko Mac-tuotelinjastaan, ja alkaisi touhuamaan pelkkien mobiililaitteiden (post-PC) parissa. Mutta liekö se jo oman ketjunsa paikka.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
En ole huomannut että tuollaista suuremmin vaadittaisiin. Itse olen yksinkertaisuuden kannalla, mutat se ei tarkoita sitä etteikö säätäminen tulisi olla mahdollista, optiona.spiidi78 kirjoitti:Monien täälläkin kirjoittelevien jutuista paistaa läpi, että OSX:stä tulisi jotenkin parempi käyttis, kun siitä otettaisiin kaikki mahdollinen pois, jolla voi ITSE vaikuttaa koneen toimintaan. En itse oikein ymmärrä kyseistä tapaa ajatella.kronos kirjoitti:Olen samaa mieltä kuin spiidi78 mutta pahoin pelkään, että tulevaisuudessa Apple karsii juurikin näitä toimintoja OS X:n alta.
-
Viesti Kirjoittaja jalski »
Itse odottelen mielenkiinnolla, että BlackBerry saa QNX:ään pohjautuvia puhelimia markkinoille ja tablettinsa softan kuntoon. Tulee varmasti olemaan kova kilpailija Applen tuotteille, jos vaan eivät tee virhettä ja lukitse alustaa harrastelijoilta ja kehittäjiltä. Itse olen QNX:ää joskus Ipaq:illa ajanut ja vaikutuin kyllä, miten helposti tuo skaalautui kyseiseen hommaan. Mielenkiintoista tulee kyllä olemaan...Touho kirjoitti:Tosin asialla ei ole mitään tekemistä itse (Mac) OS X:n kanssa, vaikka noiden kahden käyttiksen alla ilmeisesti paljon yhteistäkin löytyy. Kahden eri käyttislinjan rakentaminen eri laitteille on ollut Applelta ihan järkiratkaisu.
Apple on tehnyt fiksusti kehittämällä kaksi eri käyttistä, kevyemmän ja karsitumman mobiililaitteilleen ja OS X:n tietokoneilleen.
Onneksi se ei ole edes yrittänyt ympätä niitä väkisin samaan pakettiin kuten mikkisoftalla, missä ilmeisesti wanhan wintoosan päälle ollaan ymppäämässä uutta laatta-gui:a, ja yhden ja saman systeemin pitäisi pelata optimaalisesti niin lättykoneissa kuin puuceissakin, usampaa eri käyttöliittymää ja logiikkaa käyttävien ohjelmien kera. Ei hyvä, ei toimi. Pieni insinörttien ja rupelihattujen joukko poislukien.
-
Tokkopa silti täällä asti. Ei taida noita Blackberryjä ihan heti näkyä täällä periferioissa asti, jos nyt ollenkaan. Nyt kun näyttää siltä, että edes WebOS:lla verustettuja HP:n lättyjäkään ei tänne asti olla saamassa, ainakaan tämän ensimmäisen sukupolven osalta. Saas nährä miten käy kännykkämallien kohdalla, ja tuleekohan sitä toista HP-lättysukupolvea kovinkaan pian, saati ollenkaan.jalski kirjoitti: Itse odottelen mielenkiinnolla, että BlackBerry saa QNX:ään pohjautuvia puhelimia markkinoille ja tablettinsa softan kuntoon. Tulee varmasti olemaan kova kilpailija Applen tuotteille, jos vaan eivät tee virhettä ja lukitse alustaa harrastelijoilta ja kehittäjiltä. Itse olen QNX:ää joskus Ipaq:illa ajanut ja vaikutuin kyllä, miten helposti tuo skaalautui kyseiseen hommaan. Mielenkiintoista tulee kyllä olemaan...
Minäkään en nyt niin hirveästi pistäisi pahakseni paria riittävän tasokasta kilpailijaa sinne lättymarkkinoille, kunhan tekevät konseptinsa oikein ja järkevästi, jotta homma voisi ylipäätään toimia jopa kannattavasti.
En myöskään pistäisi pahakseni sitä, että jatkossakin rinnalla säilyy myös kunnollinen mäkkikäyttis näitä mäkkejä varten, joita niitäkin toivon mukaan tehdään vielä jatkossakin. Tuskinpa niitä nyt ihan lähivuosina ollaan vielä lopettamassakaan, ja iOS-puoli jatkaa omaa elämäänsä itsenäisenä alustana.
...Ikäänkuin aasinsiltana takaisin aiheeseen. 8)
-
Ehkä sen Nokian olisi pitänyt ostaa RIM vielä kun oli voimissaan.jalski kirjoitti:Tulee varmasti olemaan kova kilpailija Applen tuotteille, jos vaan eivät tee virhettä ja lukitse alustaa harrastelijoilta ja kehittäjiltä.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Onneksi ei ostanut. Olisi mennyt hyvä firma pilalle, siis RIM.eskofot kirjoitti:Ehkä sen Nokian olisi pitänyt ostaa RIM vielä kun oli voimissaan.jalski kirjoitti:Tulee varmasti olemaan kova kilpailija Applen tuotteille, jos vaan eivät tee virhettä ja lukitse alustaa harrastelijoilta ja kehittäjiltä.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
-
Viesti Kirjoittaja mpmartik »
Englanniksi Apple erittäin huolella ääntää OS X:n "OS ten" eli uskoakseni mikään OS X 11 tms. on täysin poissuljettu vaihtoehto.eskofot kirjoitti:Niin, Applen alusta olisi OS X ja sen mobiili versio iOS.Macco kirjoitti:Eli OS X -käyttistä käytettäisi pelkästään Mac-tietokoneissa?eskofot kirjoitti:Edelliseen viitaten, jos Mac nimi tippuu pois käyttiksen nimestä, eikö se viittaa pikemminkin päinvastaiseen tendenssiin?Macco kirjoitti:Ja kieltämättä tuosta tulee sitten mieleen se, että tullaanko OS X -käyttöjärjestelmää käyttämään myös laitteissa, jotka eivät ole Maceja.
Totta, mutta X taitaa olla myös markkinointigimmick, visuaalinen elementti. Siksi veikkaan OS X 11.x -kaavaa ennemmin kuin OS XI 11.x -formuajalski kirjoitti: Mielestäni nykypäivänä on turha enää tuolla unixilla mainostaa ja ainakaan sen takia tuota X:ää nimessä mukana roikottaa.
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
Viesti Kirjoittaja wohhey »
Oikeastaan ei. Tuolta sivulta nappasin lauseen.eskofot kirjoitti:Myöskin toinen muutos: sana PC tarkoittaa uudelssa Apple-kielessä henkilökohtaista tietokonetta.
OS X doesn’t get PC viruses.
MacBook Pro 16" (2019)
iPhone 12 Pro Max
PSN: CruelPorkkana
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Kissapedotkin ovat pian lopussa...mpmartik kirjoitti:
Englanniksi Apple erittäin huolella ääntää OS X:n "OS ten" eli uskoakseni mikään OS X 11 tms. on täysin poissuljettu vaihtoehto.
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Mutku mä haluun lisää kissojaTouho kirjoitti:Millaiseksi Applen tietokonekäyttis muodostuu jellonan, eli mahdollisesti viimeisen perinteisen kissakäyttiksen jälkeen, se onkin jo ihan oma juttunsa. Sitäkin voidaan toki arvailla.
Nuo jellonan uudet iOSmaiset lisukkeet eivät kuitenkaan tee OS X:stä vielä mitään iOSia, eivätkä poista sen hc user -ominaisuuksia. Kyllä se shelli ja muut vimpaimet siellä näyttäisivät edelleen olevan, kuten ennenkin.

Ilves olisi vielä käyttämättä. Tietenkin iOS-versiot voisi nimetä sitten pikkukissojen (kotikissojen) mukaan. iOS 6.0 British shorthair, 6.1 Exotic...
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Eikä ole. Tässäkin ihan uusi tuttavuus: http://www.highlandtiger.com/OmenaOnPunainen kirjoitti:Kissapedotkin ovat pian lopussa...
-
No hommaa ittelles pari kissanpentua löytöeläintalosta. Tekisit siinä samalla päivän/kuukauden hyvän työn.paulaw kirjoitti: Mutku mä haluun lisää kissoja![]()

Erään eilisen lehtiuutisen mukaan löytöeläintalot täyttyvät taas hyvää vauhtia kodittomista kissanpennuista, ja etenkin jo isommille löytökissoille olisi kovasti tarvetta uusista kodeista.
-
Joo, pientä säätöä vielä, mutta kyllä yleismerkitys on selvästi muuttunut. Uusi iOS5 on "no PC", se ei tarkoita etteikö se toimisi Windowsilla, vaan että se ei tarvitse henkilökohtaista tietokonetta. Ja voihan ton löytämäsikin lauseen tulkita, että OS X:ään eivät tartu henkilökohtaisten tietokoneiden virukset, eikö?wohhey kirjoitti:Oikeastaan ei. Tuolta sivulta nappasin lauseen.eskofot kirjoitti:Myöskin toinen muutos: sana PC tarkoittaa uudelssa Apple-kielessä henkilökohtaista tietokonetta.OS X doesn’t get PC viruses.
Mac OS 11 Kitty?OmenaOnPunainen kirjoitti:Kissapedotkin ovat pian lopussa...
Eiköhän ne aloita uuden teeman pian. Onhan nämä vaihtuneet aiemminkin, vrt. muzak-aihepiiri: Gershwin & Rhapsody. Näitä kissaotuksiakin on muuten aiemmin esiintynyt jonkun toisen OS:n lempinimiä, en nyt enää muista minkä, mutta jotain PC-DOS ajan juttuja olivat.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
^ Mac OS __ Kitty menisi kyllä kaupaksi - sehän voisi olla vaihtoehtoinen teema...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Steve Jops ei diggaa vaihtoehtoteemoista. Mies meni ja tuhosi Mac OS 8.5:n vaihtoehtoiset teemat.arisel kirjoitti: Mac OS __ Kitty menisi kyllä kaupaksi - sehän voisi olla vaihtoehtoinen teema...
Oli muuten käyttöliittymäsuunnittelun kannalta historiallinen alennustila, nuo ilmeisesti Coplandiin (muzak!) suunnitellut Gizmo yms. teemat, jotka melkein pääsivät levitykseen kasissa.
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Tämä on valitettavan totta.arisel kirjoitti:^^ Löytökissat ovat ehtymätön luonnonvara - ihmiset kun ovat vastuuttomia, huolimattomia ja piittaamattomia.]
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
eskofot kirjoitti: Mac OS 11 Kitty?
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Mutta jotta ei mene taas karvisteluksi tämä ketju (niitä mikä-kissaeläin-seuraavaksi-ketjuja on jo ainakin kaksi), niin jätettäiskö ne seuraava kissa -veikkailut pois...
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Sopii (paitsi vielä yksi: OS XXX Pussy Cat)Macco kirjoitti:Sieltä tulee vielä OS X Nyan Cat.
Mutta jotta ei mene taas karvisteluksi tämä ketju (niitä mikä-kissaeläin-seuraavaksi-ketjuja on jo ainakin kaksi), niin jätettäiskö ne seuraava kissa -veikkailut pois...
-
Äläs nyt maalaile piruja seinille. Tuostahan ei olisi enää edes hengenvedon mittaa siihen, että seuraavat käyttisversiot alettaisiinkin nimeämään anime-hahmojen tai peräti violettien ponien mukaan. Niissäkin ilmeisesti riittäisi nimiä pariksikin vuosikymmeneksi eteenpäin.Macco kirjoitti:Sieltä tulee vielä OS X Nyan Cat.

-
Ooh.OmenaOnPunainen kirjoitti:eskofot kirjoitti: Mac OS 11 Kitty?
PS. MacOS 11.1 Catfish.
(Suomeksi siis Monni, joka on knutssonilaisessa katsannossa myös kissa)
-
- Jäähyllä
Viesti Kirjoittaja jorra »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)

AirPort Express, iPhone 5 32Gt Black, iPad2 32Gt 3G Black
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka