En ajatellut kommentoida tätä threadia enää, sillä monet tuntuvat pistävän sanoja toisten suuhun. Mutta tämä edellinen oli niin maukas, että pyörsin päätökseni. Minua ovat nimittäin viimeaikoina ärsyttäneet ihmiset, joita ärsyttävät muitten "heti mulle kaikki tänne ja ilmaiseksi" -asenteet ja jotka avoimesti ilmaisevat huomionsa siitä, kuinka he löytävät sitä nykyään kaikkialta. Samalla he välillisesti ilmaisevat kuinka he itse ovat moraalisesti parempia. Ei tällaisilla lauseilla mielestäni saada mitään moraalista yliotetta, näitä on joka blogi täynnä.Janne V kirjoitti:No tuo rautapäivityksen mukaan veto oli kaiketi vain kuohahdus sen vuoksi, että viime aikoina on kaikkialta pistänyt silmään "heti mulle kaikki tänne ja ilmaiseksi"-asenne. Ottaa aivoon. Pahoittelen.
Muutamia syitä harkita kahdesti mac minin ostoa
-
Re: Muutamia syitä harkita kahdesti mac minin ostoa
Viesti Kirjoittaja elgringoblanco »
-
Viesti Kirjoittaja MS »
Tiger ilmestyy sitten kun se ilmestyy. Aina voi odottaa, jos niin haluaa tehdä. Silloin ei koskaan voi ostaa tietokonetta. Tietokone ostetaan silloin, kun selkeää tarvetta sellaiselle on. Nykyinen Mac OS X toimii hyvin päivittäisessä käytössä, että heti ei ole pakko päivitää Tigeriin, kun joskus ilmestyy. Montaa normaalikäyttäjää tuskin Tigerin uudet ominaisuudet edes kiinnostavat. Nykyinen kone, kun hyvin toimii niin päivitystarvetta ei ole.elgringoblanco kirjoitti:1) Tiger on tulossa. Tällä hetkellä koneen mukana tulee tietysti Panther, eikä ainakaan itselleni ole selvinnyt mikä päivityspolitiikka on (lukuunottamatta juuri julkaisua edeltävillä viikoilla ostetut). Joka tapauksessa tästä aiheutuu vaivaa.
80e 512MB muistipalikasta Apple Storessa ei mielestäni ole kovin paljon. Varmasti muistia voi saada jostain halvemmalla, mutta ei tuo hinta mikään kallis ole. Mac Miniin käy standardi näppäimistöt ja hiiret. USB-laitteita kuten tulostimia ja FireWire kovalevyjä saa monesta kaupasta edullisesti.elgringoblanco kirjoitti:2) Laajennusten hinnat. Tyypilliseen Apple-tapaan muistit ja laajennukset on hinnoiteltu törkeästi. Ostamalla käytetyn G4 koneen (esim. Quicksilver), saa kömpelömpikin itse laajennettua konetta järkevän hintaisilla osilla. Arkkiteehtuurihan ei ole mikään ihmeellisen "uusi" (kts. väylä, jne.).
Tavallinen käyttäjä ei tällä tee välttämättä mitään. 10.3.x pyrii hyvin ainakin Cubessa (G4 450MHz, 1.1GB RAM & 32MB ATI RADEON). Normaalikäyttö toimii hyvin ja ongelmitta.elgringoblanco kirjoitti:3) Quartz 2D Extreme (ja ilmeisesti Core Image). Nämä tigerin ominaisuudet toimivat vain Pixel Shader >= 2.0 korteissa, jollainen Radeon 9200 ei ole. Käyttöliittymän historialliseen tehottomuuteen olisi luvassa parannus, mutta ei mac miniin. Henkilökohtaisesti (myös x86-Windows/Linux-käyttäjänä) olen sitä mieltä, että esim. ikkunoiden koon muuttaminen ja monimutkaisen web-sivun "rullaus" on G5:ttä luukuunottamatta useilla koneilla ärsyttävän hidasta (verraten kilpaileviin alustoihin). Seuraavassa revisiossa saatta hyvinkin olla vaadittavankaltainen kortti.
Mac Minissä on tavittavat liitännät valmiina. Tavallisessa käytössä aika monelle riittävät Mac Minin liitännät. Ainkin Cuben perusliitännät ovat tähän menessä riittäneet mainiosti ja laajennettavuutta (PCI-kortit yms...) ei ole kaivattu. Ainakin ne normaalikäyttäjät, jotka minä tunnen ostavat koneensa vuosien käyttöä varten. Siinä vaiheessa, kun päivitys tulisi ajankohtaiseksi on halvempaa ostaa uusi kone. Näille henkilöille riittää, että tietokone toimii ja sillä saa hommat tehtyä helposti. Ohjelmistojakaan ei välttämättä päivitetä, jos ne toimivat ja niillä saa hommat tehtyä.elgringoblanco kirjoitti:3+1) Tätähän siivuutettiin jo tuossa, mutta koeneessa ei ole PCI-(tai PCI-X/E) paikkoja. Toki koneen hintakin on alahainen, mutta ei välttämättä käytettyihin koneisiin verrattuna. Onko muutaman sadan euron säästö laajennettavuuden menettämisen arvoinen? Ei ole ollenkaan varmaa, että lisälaitevalmistajat hyppäväät tukemaan miniä kuten imac-koneita aikoinaan.
Saat odottaa lupunelämääsi, koska aina tulee uutta ja parempaa.elgringoblanco kirjoitti:Kaksi syytä joiden takia saattaa soveltua joillekin, ovat pieni koko ja äänettömyys (suhteellinen), mutta itse odottaisin ja odotan hieman.
-
Viesti Kirjoittaja MS »
-
Missään nimessä minun, eikä nähdäkseni muidenkaan (lukuunottamatta paria viestiä) tarkoitus ollut "viedä* applen voittoja ja nakertaa samalla osakkeenomistajien luottamusta. Tässä oli tyypillinen ja ihan hyväksyttävä taka-ajatus rakastetun yhtiön menestymisestä. Taloustieteen perusolettamuksiin kuitenkin kuuluu se, että kuluttaja (ollessaan rationaalinen) maksimoi hyötyä, siitähän tässäkin on kyse. Tarkoitus on antaa tarpeeksi tietoa, jotta ostopäätös voidaan tehdä mahdollisimman otollisessa kohtaa (voidaan arvioida onko kiire vai halutaanko tiger, kiireen vaihtoehtoiskustannus on tiger jne.).Janne V kirjoitti: Mitä tuohon Tiikeriin vielä tulee, niin jos julkistaminen venähtää esim. heinäkuulle, niin niitä halukkaita on siis useita miljoonia. Ja koko ketjuhan sai alkunsa siitä, että miniä ei kannata vielä ostaa, mm. koska Tiikeri on nurkan takana. Samalla se sisältää piiloajatuksen siitä, että Pantterilla ei tee mitään, kun Tiikeri tulee. Ja itsekin viittaat Applen markkinoinnin sävyyn. Tästähän päästään sujuvasti siihen, että kaikkien Pantterikäyttäjien pitää ehdottomasti päivittää ja hintalappu olisi silloin satoja miljoonia taaloja menetettyä myyntiä. Mitä tuo sitten Applelle maksaisi, ei ole hajuakaan (ilmaiseksi päivittävät kaikki, kuinka moni ostaa ???) . Itse valitsen mieluummin halvemmat konehinnat ja pikku riskin, että joutuu sijoittamaan sen 150 € uuteen käyttikseen kuin korkeamman konehinnan ja 3 kuukauden sisällä mahdollisen käyttispäivityksen 20 €:lla. Nyt voi itse valita. Ilmaisen päivityksen maksaisivat kaikki ja veikkaanpa, että kuluttajalle kalleimman vaihtoehdon mukaan. Kaikella on puolensa. Ja lisääkö ilmainen päivitys myyntiä? En tiedä, mutta katetta se ainakin leikkaa ellei koneiden hintoja samalla nosteta. Ekonomithan noita laskee ja ei siitä insinööri paljoa tajua.
Oli siis tarkoitus antaa ajattelemista suomalaisen macfoorumin käyttäjille, jotka harkitsevat mac mini -koneen ostoa (ja erityisesti sille ryhmälle, jotka ovat kituuttaneet pitkään vanhalla koneella ja nyt ryntäävät halvan koneen kimppuun). Politiikka jonka Apple kulloinkin valitsee päivitysten suhteen on täysin yhtiön oma asia. Tarkoitus oli antaa neuvo, kun Tiger on tällä hetkellä vahvasti povattu Maalis-Huhtikuu:lle. Vaikka koko hopeisen omenan väki päättäisi odotella tigeriä seurauksena, ei se vaikuttaisi applen tulokseen merkittävästi.
Ja panther on sitäpaitsi jees käyttis.
-
Apple poistaa myös vanhan 256Mb -palikan, mutta ei hyvitä siitä mitään. Lisäksi palikan hinta on vielä mitä on (ei nyt aivan törkeä, mutta kallis).MS kirjoitti: 80e 512MB muistipalikasta Apple Storessa ei mielestäni ole kovin paljon. Varmasti muistia voi saada jostain halvemmalla, mutta ei tuo hinta mikään kallis ole. Mac Miniin käy standardi näppäimistöt ja hiiret. USB-laitteita kuten tulostimia ja FireWire kovalevyjä saa monesta kaupasta edullisesti.
-
Viesti Kirjoittaja JanneV »
Tarkoitukseni ei ollut ainakaan tietoisesti moralisoida ja varsinkaan nostaa itseäni muita paremmaksi. Kuten sanoin, itsekin sen ilmaisen päivityksen ottaisin hymyssä suin ja varmasti kehuisin Applea asiakkaiden arvostamisesta. Kaksinaamaista, I know. Ei täällä ole sen puhtaammat jauhot pusissa kuin kellään muullakaan (likaisemmat kyllä voi olla).elgringoblanco kirjoitti:En ajatellut kommentoida tätä threadia enää, sillä monet tuntuvat pistävän sanoja toisten suuhun. Mutta tämä edellinen oli niin maukas, että pyörsin päätökseni. Minua ovat nimittäin viimeaikoina ärsyttäneet ihmiset, joita ärsyttävät muitten "heti mulle kaikki tänne ja ilmaiseksi" -asenteet ja jotka avoimesti ilmaisevat huomionsa siitä, kuinka he löytävät sitä nykyään kaikkialta. Samalla he välillisesti ilmaiset kuinka he itse ovat moraalisesti parempia. Ei tällaisilla lauseilla mielestäni saada mitään moraalista yliotetta, näitä on joka blogi täynnä.Janne V kirjoitti:No tuo rautapäivityksen mukaan veto oli kaiketi vain kuohahdus sen vuoksi, että viime aikoina on kaikkialta pistänyt silmään "heti mulle kaikki tänne ja ilmaiseksi"-asenne. Ottaa aivoon. Pahoittelen.
Mac-keskusteluissa on (varsinkin ulkomaisilla foorumeilla, jossa osallistujia on runsaammin) valitettavan useasti se sama sävel. Kaikki halusivat näytöttömän halpis-Macin. No, vihdoin se saatiin, niin nyt siitä puuttuu tehoa, nopeutta, laajennettavuutta, näppis, hiiri, näyttö, tuleva käyttis jne. Samoin tuota Applen rottaa on haukuttu vuosia suureen ääneen: "eikö siihen p****leen rottaan saada kahta nappia ja rullaa... eihän tuommoisella paskalla kukaan mitään tee". Ja nyt, kun sitä ei pakkosyötetä koneen mukana, niin rutistaan, että ministä puuttuu hiirikin. Ei aina ymmärrä.
Sun kritiikki oli pääosin ihan asiallista. Mutta sehän on selvä, että laajennettavuutta ei näin pienessä voi oikein olla. Pitikö siitä sitten näin pieni tehdä? Kai vissiin. Itse olen tyytyväinen. Minissä on mielestäni se jokin "Apple-juttu". Muistin hinnoittelusta olen kanssasi pääosin samaa mieltä (512 laajennus on onneksi siedettävä IMHO), muuten kyllä rankaistaan. Käyttispäivityksen osalta mun mielipiteeni taisikin tulla jo esille

Kaiken kaikkiaan (kuten sanoitkin) on (ja on aina ollut) vain kysymys siitä millaiseen käyttöön konetta tarvitsee ja milloin. Kun tietää tarpeet, voi varmistaa, että tulevasta koneesta ei puutu näitä tarpeellisia ominaisuuksia. Ja silloin voi päättää pitääkö joitain tulevia ominaisuuksia odottamisen arvoisina. Ja kuten olet todennut, niin kuluttajahan pyrkii maksimoimaan hyödyn ja pahoin pelkään niin myös Apple. Siitä kai se kompromissi on sitten löydettävä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että meillä Macin käyttäjillä ei ole tähän mennessä koskaan ollut talousmielessä asiat näin hyvällä mallilla. Jos ajatellaan Miniä, iBookia tai uusia Powerbookeja, niin nyt saa paljon mäkkiä "vähällä" rahalla. Toivotaan, että markkinaosuus kasvaa ja kuluttajina saamme hyötyä siitä jatkossa. Ei saa jäädä paikoilleen,muuten käy huonosti.
Kaiken kaikkiaan vuodatukseni ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi, joskus kai vaan kuppi tulee yli

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Sorry, JanneV, paikka on varattu...
Mutta ihan oikeassa olet, mulla on ollut tota samaa fiilistä jo pitkään. Ja osasin ennustaa jo ennenkuin miniä esiteltiin, että siinä on just nämä puutteet (tai ainakin sinnepäin). Tyyliin ostaisin heti kymmenen, jos siinä olis tää näytönohjain/nopeempi levy/enemmän RAMmia/PCI paikka/whatever. Näitähän riittää.
Applen pitäis tehdä kone joka on tekniikaltaan parasta mitä huomenna rahalla saa, tyylikäs, pieni, äänetön, laajennettava ja ennenkaikkea HALVEMPI kuin mikä tahansa piece of crap halpis-PC.
Tota samaa on saanut lukea joka ainoan mallin esittelyn jälkeen. Onneksi aika moni asiakas äänestää lompakollaan. Ja ostaa Mac minin tai kaksi.
-
Viesti Kirjoittaja MjP2 »
Minä luulin, että Longhorn on tulossa tällä vuosikymmenellä.JAL kirjoitti:Eli jos nyt olisin sittenkin ostanut uuden pc:n olisi mukaan kuulunut tulla Longhorn, joka on myös tulossa tänä vuonna??
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ninja Turtle, sinullako ei todellakaan nyi Mac OS X:ssä ikkuna, kun sen kokoa muuttaa? Millainen kone sinulla mahtaa olla? Minun 1,3 GHz:n PB:ssani ainakin nykii niin, että jos vaikka tämän Safarin ikkunan tempaisen nopeasti pikkuiseksi, ikkunasta ehtii piirtyä n. kaksi freimiä.
MjP2
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, ajattelin ostaa minin vasta tiikerin tultua ulos häkistään kahdesta syystä: 1) en halua maksaa erikseen tiikeristä, jonka kuitenkin haluan hankkia, ja 2) eipä tässä mitään kiirettä ole uutta konetta hankkia. Olenhan pärjännyt vähemmällä tähänkin asti. Ja jos joku haluaa kitistä siitä, että sitten kun tiikeri tulee, niin taas odotetaan... ei käy, koneen ostopäätös on tehty ja siinä pysytään. Hankinta-aika on vaan muutaman kuukauden pidempi.
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Vaan eniten minissä houkutteli sen erinomainen laajennettavuus: Rammin, firewire- ja USB2-laitteiden lisäksi voin myöhemmin läntätä koneen sisään esim. 16-nopeuksisen dual layer-DVD-moninormiaseman, isomman ja nopeamman kovalevyn ja Airport Extreme-kortin. (Tässä fuskasin vähän ja hankin koneen Bluetoothilla jotta sain mezzanine-adapterin, johon Airporttikin kiinnittyy. Antennjohto on vanhasta G4:sta jo odottamassa laatikossa).
Vaan tällä 40Gb levylläkin (plus ulkoisella firewirelevyllä) ja puolikkaalla gigalla RAMmia vaatimaton peruskäyttö onnistuu: Final Cut Express, Logic Audio Express 7, Indesign CS, Photari CS, Dreamweaver, Freehand MXa jne pyörivät hyvin. En sentään ole uskaltanut kokeilla oikeita ammattilaisten ohjelmia, kuten Unrealin tai Halon uusia versioita. Niihin ei tehot tässä pikkumyllyssä varmaankaan riitä. Videokortti, vertexit, voxelit, core image, v-ram ja muuta diibadaabaa...
-

Macco on selvästi harkinnut tarpeensa ja koneen päivityksen ajankohdan. Näin ollen siihen ei liene juuri nokan koputtamista. Vaikka kuinka olisi nopeampia ja laajennettavampia, niin jos ei tarvi, niin sitten ei tarvi.
Kuluttajan tarvitsee vain valita tarjolla olevista sopivin. Siitähän lienee helppoa olla yhtä mieltä.
-
Viesti Kirjoittaja JAL »
Olet asian ytimessä. Mac on julkaissut mielestäni todella mielenkiintoisia härpättimiä viimeisen puolen vuoden sisällä. Nyt minin jälkeen valikoimassa on jokaiselle jotakin. Halvalla saa miniä ja eMaciä, keskiluokassa voivat valita jo kannettavaa ja iMackiä ja tehokäyttäjille on powerit. Valinnan varaa on.MacFinn kirjoitti:"onkohan musta kovaa vauhtia tulossa se kylän vanha, kiukkuinen äijä,"
Sorry, JanneV, paikka on varattu...
Mutta ihan oikeassa olet, mulla on ollut tota samaa fiilistä jo pitkään. Ja osasin ennustaa jo ennenkuin miniä esiteltiin, että siinä on just nämä puutteet (tai ainakin sinnepäin). Tyyliin ostaisin heti kymmenen, jos siinä olis tää näytönohjain/nopeempi levy/enemmän RAMmia/PCI paikka/whatever. Näitähän riittää.
Applen pitäis tehdä kone joka on tekniikaltaan parasta mitä huomenna rahalla saa, tyylikäs, pieni, äänetön, laajennettava ja ennenkaikkea HALVEMPI kuin mikä tahansa piece of crap halpis-PC.
Tota samaa on saanut lukea joka ainoan mallin esittelyn jälkeen. Onneksi aika moni asiakas äänestää lompakollaan. Ja ostaa Mac minin tai kaksi.
Ja vielä siitä OSX:stä. Jos käyttiksen suurin vika on hidas ikkunan koon muutos niin jokainen voi tutkia itseää peilistä. Ja sen jälkeen mennä PC:n ääreen ottaman erän windows XP:tä. Minä ainakin nautin pantterin käytöstä tai pikemminkin sen käytönopettelusta.
Hiukan löysätään sitä omppupipoa

-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Olen juuri samaa mieltä.li0 kirjoitti:Mutta ottakaapas nyt huomioon se mac minin alkuperäinen käyttötarkoitus; perusmacintosh surffailuun, kevyeen työntekoon ja iLife käyttöön. Ei tässä nyt mitään ammattimuusikon tai 100 eri lisälaitteen kanssa räpeltävän tekniikkaihmisen työjuhtaa olla koskaan oltukaan hakemassa. Nimenomaanhan mac minillä yritetään saada vaihtajia niistä PERUSkäyttäjistä. Silloin siltä tuskin voi vaatia samaa kuin hinnakkaammilta ratkaisuilta..
-
Viesti Kirjoittaja muumio »
No tota joo. Minä olen tähän asti käytellyt G4 450x2 768Mb RAM PowerMaccia kuvankäsittelyyn, taittoon, kuvituksiin, äänitykseen, miksaukseen, videontekoon ja ties mihin, ja kaikki ihan ammatin merkeissä. En tietysti odota tulevan Mac Minini olevan tuplageevitosen tasoinen, mutta parannus tulee joka tapauksessa olemaan huima. Ja lisälaitteitakin minulla piisaa. Tiikerikään minua ei erityisemmin huolestuta, koska tähän asti jokainen OS X-päivitys on parantanut koneen toimintaa, ja toisaalta voin aina pysyä pantterissa, koska se on mielestäni vallan toimiva käyttis. Koneillani on kuitenkin tyypillisesti kertynyt käyttöikää yli 5 vuotta, ja siinä ajassa ilmestyy luultavasti 10.5 (leijona?) ja 10.6 (norjalainen metsäkissa?)li0 kirjoitti:Mutta ottakaapas nyt huomioon se mac minin alkuperäinen käyttötarkoitus; perusmacintosh surffailuun, kevyeen työntekoon ja iLife käyttöön. Ei tässä nyt mitään ammattimuusikon tai 100 eri lisälaitteen kanssa räpeltävän tekniikkaihmisen työjuhtaa olla koskaan oltukaan hakemassa.
Tämmöistä se on kun työhuoneita on joka kaupunginosassa; ostaako yksi kannettava kone vai samantehoinen Mac mini joka offiisiille.
-
Viesti Kirjoittaja Gascibator »
raudan puolesta voikin sitten kotvasen odotella, esim noitten uusien powermäkkien ostamista viivyttänyt saa taputtaa itseään selkään.
----------------------------------
-
Viesti Kirjoittaja funfunk »
et jo aina vartot atk-hankinnoissa jotain uutta tai parempaa, komeempaa jne.
Niin ilman oot ja ihmettelet sit "kirstun" pohjalla, et mitä olis ollut se Mac Mini.!
Tässä yks malli esimerkki elämästä joka pikkuisen liippaa liki ko. miettimistä:
Olipa yks puolituttu kaveri joka mietiskeli uuden pesukoneen ostoo,
lueskeli siinä kaikki testi tm..jne. Ja avot vuosi ku oli vierähtänyt,
niin sen muija suivaantu ja hyppäs taksiin, sillä sitten lähimpään kodinkoneliikkeeseen
ja osti ekan masiinan joka sattui eteen. Kotiinkuljetettuna ja asennettuna.
No "ukko" kun hiipaili duunista himaan, niin oli "putkikassi" venaamassa
ja vielä täynnä likaisia vaattehia! Siispä kannattiko odottaa ja miettiä?
= Ei siis aina, vaan tilanteen mukaan.
_ff_
-
Viesti Kirjoittaja MjP2 »
Onneksi Apple ei ajattele noin, vaan tiedostaa puutteet ja pyrkii usein peräti korjaamaan ne. Kuten vaikka tämän ikkunan koon muutoksen, joka viimein versiossa 10.3.8 saatiin lähes kuntoon. \o/JAL kirjoitti:Ja vielä siitä OSX:stä. Jos käyttiksen suurin vika on hidas ikkunan koon muutos niin jokainen voi tutkia itseää peilistä. Ja sen jälkeen mennä PC:n ääreen ottaman erän windows XP:tä. Minä ainakin nautin pantterin käytöstä tai pikemminkin sen käytönopettelusta.
MjP2
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja muumio »
Tähän mennessä jokainen OS X-päivitys on nopeuttanut konetta, eli lienee turvallista olettaa tiikerinkin jatkavan tätä linjaa.
-
Viesti Kirjoittaja waltari »
Itse odotin MacMedia-konetta tuosta Ministä, joten ihmetyttää kaksi asiaa: 2,5" kovalevyjen käyttö ja optisen ääniulostulon puute. 2,5" levyt ovat kalliita ja pieniä, joten eipä tuolle 80 gigan levylle mitään medikirjastoja rakennella tai tv-ohjelmia talletella. Ja kun optinen ääniulostulo puuttuu niin sinne meni kotistereoihin liitettävä dvd-soitin. Ehkä tämä korjautuu Tigerin QuickTimessä niin, että Airport Extreme with iTunes alkaa tukea myös leffojen monikanavaääntä kun käyttää Applen omia softia.
Core Imagesta vielä. Vaikka speksit eivät kiinnosta, niin ex-pc-käyttäjillehän käyttöliittymä ei voi olla koskaan liian nopea. XP:hän on tässä suhteessa aivan toivoton ja Apple pistää jo nyt 100-0 PC:tä kun puhutaan useamman ohjelman samanaikaisesta käytöstä ja käyttöliittymän nopeudesta. Kun yhdistetään Core Image + G5, saadaan oikeasti kone joka nimenomaan "tuntuu" käytössä nopeammalta kuin yksikään XP-raakki. Ikkunat avautuvat nopeasti ja iPhoto ja iMovie pyyhkivät pöytää ei-core-image-yhteensopivilla softilla. Kannettavissa tämä näkyy toivottavasti alenevana virrankulutuksena. Suoritin ei syö kaikkea virtaa, lämmitä konetta ja huudata tuulettimia kun grafiikkaprossu hoitelee samat hommat helpommalla. Nythän esimerkiksi iPhoto alkaa lagaamaan iMac G5.llä kun kuvia on tarpeeksi.
Itse odotan Tigeriä innolla, koneet menee päivitykseen vasta kun Tikrun julkaisu ja lopulliset ominaisuudet ovat selvillä. Apple tekee mielestäni fiksun siirron kun keskittyy megahertsikisan sijaan nopeuttamaan olemassolevien koneiden toimintaa käyttöjärjestelmäominaisuuksien kautta ja helpottamaan ohjelmistokehittäjien elämää.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jep, mutta minin tarkoitushan ei ole se, vaan se on enemmän iMacin heiniä. Applellähän mun mielestä on se periaate, että halvin vehje ei vaan tarjoa samaa mitä kalliimpi. Vaikkakin mini olemukseltaan sopisi siihen hommaan, mutta se ei sovi niinkään Applen bisnekseen.. Miiniin on sitten alitettava ulkoinen audioboksi tota varten. Ja jos minin haluaa ulkoisista syistä tohon hommaan niin sitten ollee valmis hankkimaan sen motikan.Itse odotin MacMedia-konetta tuosta Ministä
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
-
Ei ni. Sehän on melkein 2 senttiä pidempi kuin Maglite miniRewes kirjoitti: Eikä se edes ole niin pieni kun ne väittää.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Sivulla on ingressi, jossa lukee:JHA kirjoitti:Ja oikeastaan tässä avainkysymyksenä on mielestäni enemmän Applen markkinointiviestinnän sävy kuin se että pitäisikö päivitys olla jo mukana vai ei.
Jos avaa Applen sivuilta osion OS X niin heti ensimmäiseksi kerrotaan Tiikeristä ja siitä mitä hienoa ja miten Applella saa aikaan ja että miten Tiikeri mullistaa koneenkäytön ja vasta pienellä mainitaan että oikeastaan jos ostat Applen nyt niin et sinä mitään näin hienoa saakkaan vaan kaikki on vain kauniita lupauksia tulevasta ja jolla on hintalappu kyljessä.
Hivenen ristiriitaista viestintää kuluttajan suuntaan.
"Käy kiertoajelulla ja tutustu Tigeriin, maailman edistyneimmän käyttöjärjestelmän tulevaan versioon. Vuoden keskivaiheilla ilmestyvä Tiger sisältää monia uusia ominaisuuksia, jotka auttavat sinua saamaan kaiken irti Macistasi. Valitse jokin alla olevista ominaisuuksista, niin saat lisätietoja ja ainutlaatuisen QuickTime-esittelyn."
Kyllä tuossa melko selvästi annetaan ymmärtää, ettei kyseinen versio ole vielä olemassa, eli se ei silloin maalaisjärjen mukaan myöskään tule vielä koneiden mukana.
-
Viesti Kirjoittaja Mictlantecuhtli »
Tuon mini-ikkunan takia iTunesin normaali "zoom" toimiikin alt-näppäimen (vai onko se "option" nimeltään) kanssa.MjP2 kirjoitti:Kun nyt pääsin tälle uralle, niin mainitsenpa hiljattain huomaamani hankaluuden. Jos iTunes on kauppatilassa, ja ikkuna sattuu olemaan niin pieni, ettei kauppa mahdu kunnolla ruutuun, tekee mieli painaa yläreunan +-nappia, jotta ikkuna zoomautuisi sopivaksi. Vaan sepä meneekin ystävällisesti mini-soitinikkunaksi. Ainoa vaihtoehto on tarttua nurkasta kiinni ja taas nykii.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka