Onko sinuun suhtauduttu eri tavalla ostettuasi mäkin?
-
Re: Onko sinuun suhtauduttu eri tavalla ostettuasi mäki
Viesti Kirjoittaja Heikki L »
Tavalliset selitykset joilla tänä päivänä pärjäilee: Apple on suuri pc-valmistaja, ei ole viruksia eikä haittaohjelmia, on Office eikä kukaan huomaa eroa kummalla käyttiksellä dokumentti on tehty, "mä harrastan digitaalista filmieditointia mun koneella", "ajattelin ostaa bluetooth näppiksen ja hiiren kun ne on niin edullisia". Mitä muita selityksiä löytyy joilla voi lyödä Windowsin omistajaa hienovaraisesti vyön alle? Niistä voisi herra Hopeinen Omena kerätä listan...
Heikki
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tilanne oli sellanen että olin aika pitkään ollu neljän seinän sisällä taloudellisella säästöliekillä. Ehkä siksikin olin hiukan herkähkössa mielentilassa... [:S]
Sitten tuli palaveripaikka (uuden) asiakkaan kanssa ja tuossa palaverissa sitten asiakas nappasi kannettavan PC:n laukustaan. Mä sanon ihan rehellisesti että mun piti purra kieltä ja poskea niin että melkein veren maku tuli suuhun. Mä yksinkertaisesti meinasin revetä hillittömään nauruun. Se oli vaan niin uskomattoman näköinen vehje. Viissenttiä paksu. Lelumuovia. Ei peeveli mä ajattelin. Jos siitä vehkeestä olisi vielä auennut kelkallinen CD asema niin mä olisin ihan varmasti konkreettisesti räjähtänyt nauruun. Koita siinä olla pokkana. Itte katellu parinsentin paksuista 17" PowerBookia joka on yksinkertaisesti järjettömän kaunis ja puhdaslinjainen metallinen kannettava.
Kyllä mä olin
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
Olen 24v ja kaveriporukka siinä paikkeilla myös, vähän alle ja päälle. Ja todellakin kommenttien laukojat ovat usein aika tietämättömiä. Ei vaan jaksais aina kaikille valistaa samoja asioita. Ei tuo juttu nyt niin älyttömän vakavaa ole ja hieman väsyksissä tämän topicin aloitin, mutta välillä noi kuittailut pistää vihaksi. Toki niihin pitää vastata hieman nokkelammin takaisin, mutta joskus noille jo valmiiksi mäkkiä vihaaville pc-käyttäjille on aivan turha yrittää sanoa mitään, koska he saattavat vain tahallaan vängätä vastaan vaikka tietäisivätkin mäkin olevan joissain asioissa parempi.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tosi ikävää, mutta yleensä tilanne paranee kun ikää kertyy vähän lisää. Oletan että kyse on aika nuoresta porukasta?
Hyviä esimerkkejä:
Jos sanon, että windowsin rekisteri kasvaa ajan myötä ja järjestelmä epävakautuu, mm. jonka takia joskus jotuu tekemään puhtaan asennuksen. pc-käyttäjä vastaa -> "no mulla ainakin on aina toiminu ihan hyvin, et vain osaa käyttää." tai "maksanko yli 2x hinnan mäkistä, vai suostunko asentamaan windowsin pari kertaa vuodessa uudestaan..."
pc käyttäjä sanoo: "mäkki maksaa yli 2x niin paljon kuin pc". Vastaan siihen: no mutta ethän voi verrata 1 prosessorin pc:tä tuplaprossu-mäkkiin. Tehoa on paljon enemmän, kone toimii vakaammin, eikä siitä tarvitse vaivata päätään, ei ole viruksia jne. Pitää ottaa kaikki asiat huomioon, jos tekee vertailua. Tähän pc-käyttäjä vastaa: "no aina mäk-miehet kääntää asiat tollai."
Joskus kieltämättä naurattaa, vaikka suututtaakin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Omalla studiolla pyörii myös PC, koska myönnetään, ettei se ole ihan turha keksintö. On ohjelmia joita ei OSX:lle julkaista koskaan ja joskus niitä vaan tarvitsee ja siksi myös joku PC on tarpeellinen. Pääosin teen äänityöt macillä, jo vuodesta...-95 ja eikä ole ainuttakaan duunia jäänyt tekemättä siksi että on Mac-järjestelmä! Tietysti mac on vain osa järjestelmää, mutta siihen se kaikki "kietoutuu".
Joskus se "ropelihattu" voi nuoruudessa pyörähtää vähän liian lujilla kierroksilla ja aiheuttaa pysyviäkin vauriota päähän, niin kuin tuon että vittuillaan nyt vielä 24 VUOTIAANA siitä että minun kone on parempi kuin sinun kone...voi per***e!
Jone-51k
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Joo, no kuten sanoin, ei tilanne nyt ihan niin paha ole, mitä ehkä ekasta postistani saattaa kuvastua . Kirjoitin sen hieman väsyneenä. Ja jos joku alkaa puhua mun kans mäk vs. pc:stä, niin ei siinä aina ole kysymys siitä, kumpi on parempi eikä sellaista jakoa voi vetää, kun joissain asioissa pc on parempi ja joissain mäk. Epäkohdat kuitenkin pitää korjata, jos tietämätön möläyttää mitä sattuu. Eikä tässä nyt mitään pysyviä vaurioita sentään päähän ole jäänyt. Pitääpä editoida nyt tuota ensimmäistä postia hieman...Jone-51K kirjoitti:Joskus se "ropelihattu" voi nuoruudessa pyörähtää vähän liian lujilla kierroksilla ja aiheuttaa pysyviäkin vauriota päähän, niin kuin tuon että vittuillaan nyt vielä 24 VUOTIAANA siitä että minun kone on parempi kuin sinun kone...voi per***e![:)]

Niin ja käytän itsekin pc:tä joka päivä mäkin rinnalla. Molemmat on hyviä koneita siinä missä ovat hyviä.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Oli muutama silmäpari katsomassa olan yli, kun:
-tökkäsin salkustani firewire-levyn kiinni työasemakoneeseen, joka ei ole verkossa
-asensin 10.3.8:n standalone-installerilla
-asensin AdobeReader seiskan
-asensin GraphicConverter 5.5:n
-leikin lämmittelyksi GarageBandillä
-jatkoin leikkiä ihan vaan vähän Logicilla
-ja vielä exposella shift + F9
Eiku ihan oikeasti ei ne keksineet yhtään hyvää vitsiä.
-
Viesti Kirjoittaja eMacisti »
Olen nyt puolisen vuotta käyttänyt eMaccia ja sen integroitu kuvaputkikin on parempi kuin mikään halppis-paska-monitori joita ostelin puucee-aikaan. Tuli aina ostettua sitä halvinta ja paskinta rautaa kun käytti puuceeta. 850 euroa tälläisesta eMac all-in-one-paketista ei kaiken sen paskan jälkeen todellakaan tuntunut kalliilta.
Kyllähän ne kaverit on vittuillu mutta vittuilu loppui sen jälkeen kun kokeilivat konetta. 2 tuttua on jo suunnitelleet siirtyvänsä Mac miniin

-
Viesti Kirjoittaja HappyAndy »
Ja täytyypä sanoa että joka päiväiset agressiot konetta kohtaan loppuivat kuin seinään. Jos jotain yrittää tehdä ja on kiire ja on varattu aikaa, mutta p*rk*l**n masiina ei vain toimi[:@]... vaihtaessa mäkkiin vastarintaa tuli niin perheeltä kuin kavereilta, oli kuin byrokraattien kourissa yrittämässä pelastaa maailmaa!!
Pelastautuminen valaistujen mac ihmisten joukkoon on ollut hurja kyyti...kone ei ole kaatunut kertaakaan, ei yhtään virusta, ongelmaa tai huolen aihetta. Kymmenen vuotta kestäneen puucee vs minä taiston jälkeen tuntuu kuin joku olisi pyyhkäissyt rätillä kaikki huolet pöydältä.
-
Viesti Kirjoittaja amok- »

Duuniin ennakkostatuksella "mäkkiekspertti", nyttemmin "mäkkifanaatikko", eli kuittia tulee mutta työkaverit on vielä työkavereita.

Suhtautuminen muuttuu selkeästi positiivisemmaksi asiakkaita kohtaan, jos ovat mäkkiä hankkimassa. Eipä sitä tule kenellekään PC:n hankkineelle toivotetuksi onnea uudelle koneelle, vaikka sitä ehkä enemmän tarvitsisivatkin.

-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Viesti Kirjoittaja keke68 »
On. kaikki vaihtaa pöytää/huonetta jos tulee puhe tietokoneasioista.
"taas tuo alottaa sen makkipajatuksen"
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
pallo kirjoitti:oma moka, ei huoltoa tms. tarvita jos on varmistukset waretuksista kunnossa.
Että mitä???
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kjk »
Toinen kämppikseni pähki myös Macin ja PC:n välillä, päätyen PC:hen samalla viikolla kun minä ostin Plussan. Huvittavinta oli että itse tein Plussallani aineopintoseminaaria jo samana iltana kun kone oli kannettu kotiin ja kämppikseni viritteli vielä DOS-järjestelmäistä PC:tään lähes kaksi viikkoa iltaisin ostamisen jälkeen eikä osannut sitä oikein käyttää kun DOS ei ollut tuttu. Vinoilin hänelle aina että olisit ostanut Macin, niin olisit jo tekemässä töitä etkä pähkimässä kryptisiä komentoja.
No, tälle kaverille tuli joku tuttu asentamaan DOSiin Shellin, jotta pääsee käyttämään hieman helpommin softaa ja sitten se kaveri oli taas pulassa kun se tipahti siitä shellistä ulos eikä osannut buuttaamatta mennä takaisin ; -) Huutelin kämppikselle aina kun kävelin hänen huoneensa ohi "varo ettet tipahda shellistä!" ja nauroin ääneen. Taisi kaveria vähän potuttaa.
Kolmas kaveri opiskelijasolussamme oli jo ehtinyt tietotekniikassa niin pitkälle että osasi virittää kepposia tämän toisen koneelle (kun käynnisti koneen,niin näytölle tuli teksti: Format C:? ja ainoa valittavissa oleva vaihtoehto oli Yes ; - ) No, se oli vain herja, eikä tehnyt mitään. Tämä kepposkaveri aina tuskasteli sitä että kun minulla on Mac, niin hän ei osaa tehdä siihen mitään kepposia.
Nämä tyypit olivat DOS-ihmisiä ja sanoin heille aina että on ajanhaaskausta opetella jotain DOSia kun kukaan ei enää muista koko järjestelmää muutaman vuoden päästä. He vain tuhahtelivat (molemmat opiskeli tekniikkaa ja minä taloustieteitä) ja sanoivat että graafiset systeemit on leluja. No, nyt tiedetään että leluilla ne tärkeimmät hommat tehdään.
Monet tuttavistani tietävät minut Mac-käyttäjäksi noilta ajoilta ja hämmästyvät kun tulevat kotiini: "vieläkö sulla on Macci?" Vastaan: Tottakai, ei ole ollut syytä vaihtaa, töissä kun on Windows-kone niin saan siitä ihan tarpeeksi enkä halua niitä harmeja enää kotiini.
On se joillekin vaikeaa ymmärtää, mutta en ole ruvennut enää ketään käännyttämään (paitsi isäni osti iBookin viime viikolla suosituksestani).
Tyytyväinen olen ollut ja pc-maailmakin on tullut tutuksi kun olin 6,5 vuotta erään konsernin atk-vastaavana (Novell-palvelin, Solaris-palvelin ja NT-palvelin sekä yli 80 pc:tä ynnä lukematon määrä tulostimia, linkkikoneita, erilaisia yhteyksiä modeemi- ja isdn-yhteyksiä, valokaapelointeja, backup systeemejä, ristiinkytkentätauluja, ups:eja, palomuureja, virustorjuntajärjestelmiä, softan päivtyksiä ja ties mitä...). Luojan kiitos en tee niitä hommia enää, voitte uskoa että kyllä joskus tuli töissä Maccia ikävä, siinä kun ei ollut mitään ihmevirityksiä ja kaikki toimi aina niin kuin pitikin , -)
-
Viesti Kirjoittaja Macmula »
-
Jep, harvoin tarttee itse tehdä aloitetta, kun joku pc-jannu jo alkaa naljailemaan. Se on vain ihmeellinen juttu toi, että kun on kasvanut pc-käyttäjäksi, niin jotenkin automaattisesti on mäkkiä vastaan. Ja kun ei ole oikeata tietoa mäk-koneista, niin niistä tulee kuviteltua kaikkea ihmeellistä ja varmasti 2 ensimmäisenä mieleen tulevaa asiaa ovat, että "se maksaa hirveästi" ja "ei sillä voi tehä mitään, kun ei se ole yhteensopiva".Macmula kirjoitti:Koulussa saan miltein joka kerta kun kevereiden kanssa hengataan kuulla siitä että olen mac käyttäjä. Se kyllä ottaa pottuun mutta minkäs teet kun pc idiootit eivät tajua että mac on yhtä hyvä kone eikä pc pärjää macille editointi saralla mitenkään.
Myönnän, että en itsekään vielä 2 vuotta sitten tiennyt oikein mitään mäkeistä ja mm. sen takia koin ne turhiksi. Sitten tulikin tilanne vastaan, että halusin käyttää ohjelmaa, joka toimii vain mäkillä, aloin ottaa selvää tuosta ihmeellisestä maailmasta. Laajan tiedonhaun tuloksena en enää pitänyt mäkkiä ollenkaan niin hölmönä keksintönä ja kun pääsin tekemisiin itse koneen kanssa, niin oikeasti vasta sitten tuli sellainen ahaa-elämys, että täähän ihan oikeasti on hyvä. Sitä ei voinut tajuta vielä, kun olin vain sulkeutunut pc-käyttäjä. Eli vaikea seon sanoin selittää yhtään mitään jääräpäille, jotka eivät ole perillä siitä mistä puhutaan. Ne on istutettava mäk-koneelle ja annettava kokeilla sitä. Nykyään teenkin niin, että jos joku kaveri tulee käymään, niin sanon, että testaa siitä, kokeile vaikka seuraavia juttuja. Sitten he ehkä saattavat ymmärtää jotain, mistä me puhumme...

-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Sehän on kilttiä heiltä, jos itte et taho muistaa! Kun nämä asiathan ei Machenkilöllä koko ajan mielessä pyörine.Macmula kirjoitti:Koulussa saan miltein joka kerta kun kevereiden kanssa hengataan kuulla siitä että olen mac käyttäjä. Se kyllä ottaa pottuun mutta minkäs teet kun pc idiootit eivät tajua että mac on yhtä hyvä kone eikä pc pärjää macille editointi saralla mitenkään.
Ex-duunikaveri aina jakso kysellä että jokos Maceissa on värinäytöt, hehheh. No, hän on onneton kohta 50-vuotias poikamies (ja luultavasti poikanen) kun taas meitsillä on kylän komein muija ja patja pöllyää!
Että sikäli täällä Lapissa!
-
Viesti Kirjoittaja Kaiutin »
Voisitko sinä ja muut mac käyttäjät kertoa mitä juttuja pyydät pc hemmoja kokeilemaan macilla notta ymmärtäsivät vähän mistä puhutteMacmula kirjoitti:Ne on istutettava mäk-koneelle ja annettava kokeilla sitä. Nykyään teenkin niin, että jos joku kaveri tulee käymään, niin sanon, että testaa siitä, kokeile vaikka seuraavia juttuja. Sitten he ehkä saattavat ymmärtää jotain, mistä me puhumme...

Itse olen maccia hankkimassa ja haluan tietää mitä "kikkoja" voisi käyttää pc käyttäjien käännyttämiseen... Heh itse vielä käytän pc:tä ja jo suunnittelen käännyttämistä macciin. Voisi esim. Tector sponssata mulle koneen niin saisivat asiakkaita mun käännyttämistä ihmisistä

-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
No nyt ollaan asian ytimessä.Tuppu kirjoitti:Sitä ei voinut tajuta vielä, kun olin vain sulkeutunut pc-käyttäjä. Eli vaikea seon sanoin selittää yhtään mitään jääräpäille, jotka eivät ole perillä siitä mistä puhutaan. Ne on istutettava mäk-koneelle ja annettava kokeilla sitä. )
Minä havaitsin jo 15 vuotta sitten että PC- ja muiden yhdenasiankuunojen kanssa on aivan turha viäntää kättä. Mielipiteiden tulisi pohjata omaan kokemukseen, eikä ennakkoluuloon, muuten keskustelu ei ole keskustelua vaan jänkkäämistä. Kun kokemusta oikeasti karttuu, mielipiteetkin muuttuu.
Missä ovat esimerkiksi kaikki ne häiskät, jotka naureskelivat Mac-hankinnalleni vuonna 1990, syystä että siinä oli graafinen käyttöjärjestelmä? Tämä oli keskustelun taso silloin, uskokaa tai älkää.
Kelkka kääntyi Petteri Järviselläkin Windowsin myötä niin nopeasti että. Vielä 80-luvullahan ko, guru oli sitä mieltä että graafinen käyttöjärjestelmä "aiheuttaa viruksia" ja "ei ole oikeasti helppokäyttöinen". Klassinen on tietokonelehden Apple-koeajo jossa hän totesi "hiirellä tapahtuvan kursoriohjauksen" ja levykkeen kopiomisen raahaamalla ja pudottamalla mahdottoman vaikeaksi.
-
Viesti Kirjoittaja kjk »
eskofot kirjoitti:No nyt ollaan asian ytimessä.Tuppu kirjoitti:Sitä ei voinut tajuta vielä, kun olin vain sulkeutunut pc-käyttäjä. Eli vaikea seon sanoin selittää yhtään mitään jääräpäille, jotka eivät ole perillä siitä mistä puhutaan. Ne on istutettava mäk-koneelle ja annettava kokeilla sitä. )
Minä havaitsin jo 15 vuotta sitten että PC- ja muiden yhdenasiankuunojen kanssa on aivan turha viäntää kättä. Mielipiteiden tulisi pohjata omaan kokemukseen, eikä ennakkoluuloon, muuten keskustelu ei ole keskustelua vaan jänkkäämistä. Kun kokemusta oikeasti karttuu, mielipiteetkin muuttuu.
Missä ovat esimerkiksi kaikki ne häiskät, jotka naureskelivat Mac-hankinnalleni vuonna 1990, syystä että siinä oli graafinen käyttöjärjestelmä? Tämä oli keskustelun taso silloin, uskokaa tai älkää.
Kelkka kääntyi Petteri Järviselläkin Windowsin myötä niin nopeasti että. Vielä 80-luvullahan ko, guru oli sitä mieltä että graafinen käyttöjärjestelmä "aiheuttaa viruksia" ja "ei ole oikeasti helppokäyttöinen". Klassinen on tietokonelehden Apple-koeajo jossa hän totesi "hiirellä tapahtuvan kursoriohjauksen" ja levykkeen kopiomisen raahaamalla ja pudottamalla mahdottoman vaikeaksi.
Juu Petteri oli näistä asioista aika rankasti ulkona, mikä todistaa että asiantuntijakin voi erehtyä tai oikeastaan Petteri oli tuolloin Microsoft-asiantuntija enemmän kuin tietotekniikan asiantuntija. Itse en ymmärtänyt DOSista tuolloin mitääån enkä halunnutkaan ymmärtää kun olin tottunut tekemään töitä Macilla.
-
Viesti Kirjoittaja Macmula »
Voisitko sinä ja muut mac käyttäjät kertoa mitä juttuja pyydät pc hemmoja kokeilemaan macilla notta ymmärtäsivät vähän mistä puhutte

noh ensiksi minulle tulee mieleen tuo usb laitteiden kanssa miltein saumaton yhteistyö eli plu and play. Ei tarvita mitään turhia ajureita vaan suurin osa kaikista vempeleistä toimii ilma ajureita.
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Eipä vois mun tuttuja vähemmän kiinnostaa, minkä merkkinen kompuutteri mulla on!!
-
Viesti Kirjoittaja wille »
-
Viesti Kirjoittaja Tthx3 »
Pidän tätä kommenttia hyvin ihmeellisenä. Tutustuttuani DOS:in ja eri Windows-versioiden sekä UNIX:in jälkeen ensin Linuxiin ja sitten Macciin olen saanut todeta, että tuota mainitsemaasi "taistelua" käydään vain toiselta puolelta. Vain vähemmistökäyttisten käyttäjät taistelevat, radikalisoituvat, dogmatisoituvat ja muodostavat yhteisöjä. Eivät Windows-käyttäjät ole mitään henkeen ja vereen Windows-käyttäjiä yleensä. He käyttävät de facto monopoliasemassa olevaa käyttöjärjestelmää, koskaKieltämättä vasta hankinnan jälkeen tajusin, kuinka suuri tuo mäk vs. pc taistelu on.![]()
a) eivät muusta tiedä,
b) eivät uskalla yhteensopivuuspelkojen vuoksi muuta kokeilla,
c) eivät usko olevansa teknisesti riittävän lahjakkaita vaihtoehtojärjestelmän operoimiseen (erityisesti koskee Linuxia),
d) käyttävät tietokonetta vain välineenä joidenkin asioiden tekemiseen, mutteivät harrasta tietokonetta eivätkä halua käyttää paljoa rahaa yksinkertaisiin kotitietokonehommiin,
e) heidän työntantajansa on valinnan heidän puolestaan tehnyt.
Itse suhtaudun tietokoneasioihin hyvin pragmaattisesti ja käytännöllisesti. Raudan ja softan valitsen tarkoituksen ja tarpeen mukaan, en tunnustaakseni uskoa mitään tai ketään kohtaan. Pidän tärkeänä vaihtoehtojen olemassaoloa, jotta markkinat olisivat kilpaillut, mikä pistää kaikki toimijat kehittymään - en haluaisi missään nimessä yhtä monopolia toisen tilalle. Useimmat tietokonetta käyttävät ihmiset eivät ole erityisen kiinnostuneita tietokoneista itsestään. Useimmat peruspeeceekäyttäjät eivät myöskään edes erota ulkoapäin Maccia PC:stä eivätkä vois olla vähempää kiinnostuneita "suhtautumaan jotenkin erilailla" Macin käyttäjiin. Macin käyttäjissä on sekä niitä, jotka ovat valinneet alustansa esim. ammatillisista syistä, mutta valitettavan paljon myös niitä "uskontunnustajia". Nämä uskontunnustajat tuntuvat olevan oikeasti varsin konventionaalisia "pirtinkalustotyyppejä", jotka saavat kuitenkin jonkinlaisia kicksejä leikkimällä "mukaerilaista".
No joo, that's my 2 cents, olkaa vapaasti eri mieltä.
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Täytyy nyt kuitenkin vielä tunnustaa, että olen ollut aina jonkin verran oman polkuni kulkija, joten pieni erottautuminen massasta on ollut ja on vieläkin mieluisaa.
UmpiPCihmisten kommentit ovat aika huvittavia välillä: "Vieläkö niitä tehdään, vielä niilläkin joku hommia tekee..."
Teen nytkin ihan oikeita äänihommia vanhalla imacin rotiskolla, sinänsä aika simppeleitä sellaisia. Hyvä softa ja huolelliset liikkeet pitävät jumiutumisen minimissä.
SE, 7200, 9600, iMacG3, eMac, iMacC2D, Pearc, iPad
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka