No ei tietenkään estetä, kyllähän kuka vaan saa ostaa mitä vaan, kysymys on vain siitä mikä on järkevää. Jos kauppatieteiden opiskeija haluaa koneen kirjoittamiseen ja luentokäyttöön niin siinä hommassa iBook /MacBook on paljon kätevämpi ja halvempi kuin MacBook Pro. Saman homman sillä MacBook Prolla tehtyä, mutta se on isompi, painavampi, luottamattomampi (rev. A) ja ennekaikkea helvetisti kalliimpi. Ja vaikka MacBook pron akkukesto oli protoluokkaa, en usko että se silti iBookkia hakkaa.Applefarmer kirjoitti: Mutta älkää nyt hyvät ihmiset estäkö häntä ostamasta MacBook Pro:ta, jos sellaista tekee mieli.
Miksi opiskelijan pitäisi valita Mac?
-
Re: Miksi opiskelijan pitäisi valita Mac?
Viesti Kirjoittaja tBa »
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja taistogunnar »
Saisikohan virtual pc:llä windows sovelluskehittimet(delphi, yms.) toimimaan?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Koulumme wlan ei toiminut ainoallakaan kymmenestä pc-läppäristä ongelmitta ja ilman säätöä. PowerBook sekä iBook taas verkkoon menivät sen kummempia kyselemättä.
-
Viesti Kirjoittaja mestari hiltunen »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Älä sano valehtelijaksi, kun et nähtävästi asioista tiedä. Moinen syyttely ja panettelu on aikalailla hyväntavan vastaista. Asiasta on foorumeilla, turuilla ja toreilla keskusteltu ennenkin, ja yleensä päädytään siihen lopputulokseen, että järkevintä on sammuttaa windows matkojen ajaksi. Tätä ohjetta käytetään paitsi omalla työpaikallani, niin tiedän myös monien asiakkaidemmekin niin tekevän, eikä todellakaan suotta. Hibernate todellakin tallentaa keskusmuistin + swapin kovalevyllä, herääminen kestää sen mukaa, mitä on ollut käynnissä. Tämä operaatio puolestaan on yleensä tuskastuttavan hidasta, sillä tusina sadan megan valokuvia + joku pikku taitto ja nettisivuja luonnollisesti varaa muistia ihan mukavasti. Parhaimmillaan hibernate failien koko onkin ihan käsittämätön ja yhdistettynä a) vähääkin vanhempaan tekniikkaan b) pieneen keskusmuistimäärään (alle 1,5gt) ja c) hitaaseen kovalevyyn, on tuskastuttavan hidasta. Ja jos tähän nyt vastaa että ne ohjelmat voi sulkea, niin sitten nämä eivät kyllä ole macin vastaavan kanssa mitenkään verrattavissa. Minulle jäi myös kuva, silloin kuin windows läppäriä käytin, että hibernate tiedostot ovat melko herkkiä korruptoitumaan. Standbyn kanssa puolestaan on kamalasti ongelmia eri alustoilla. Milloin kone ei herää, milloin kaatuu, lisälaitteet eivät toimi, kone käynnistyy uudelleen, Direct X ei toimi kunnolla. Nopea silmäys googleen hakusanoilla Windows Standby problems, selvittää tilannetta. Hienoa jos sinulla toimii, tosiasiassa se ei ilmeisesti kuitenkaan ole niin luotettava kuin ompun unitila.omenaseppo kirjoitti:Niin mukavaa kuin windowsin pilkkaaminen onkin, niin eipä nyt sentään valehtelemaan rueta. Windowsissa (XP) on kaksi nukkumistilaa:jonesb kirjoitti:Windowsin nukkumistoiminto (hibernate) on täysin erilainen ja lähinnä painajainen maciin verrattuna, macissa nukkuminen toimii niikuin pitää.
Lepotila (hibernate): Tallentaa keskusmuistin sisällön kovalevylle, herääminen kestää vain hieman vähemmän aikaa kuin normaali käynnistäminen, etu on että voi jatkaa siitä mihin jäi. Tässäkään tapauksessa ei tosin näe biosin dialogeja.
Valmiustila (stand-by): Kone sammuttaa virrat muista osista paitsi keskusmuistista, ja kun avaan kannen ja painan jotain nappia se hyppää samaan tilaan missä oli - noin 2 sekunnissa. Eli sama kuin Macilla.
Toiminnoista saa määriteltyä kumman haluaa tapahtumaan silloin kun kannen sulkee. Itsellä juuri tuo Stand-by sen kätevyyden takia.
-
Viesti Kirjoittaja omenaseppo »
Sitten meillä on käyttäjinä eroa aika paljon, tai sinun koneesi oli paljon enemmän halpis kuin minun. Itselläni on tuo suhteellisen tykki malli 5021WLMi, eli giga muistia, 1,6ghz Turion. Windows XP SP2 ei ole tiltannut kertaakaan puolen vuoden aikana, muuta kuin ehkä kerran pari kun olen itse söhlännyt jotain mistä en ole ihan varma ollut.tBa kirjoitti:Itsellä oli Acerin halpiskannettava käytössä ja sen suurin käytettävyysongelma oli juuri nukkumisessa. Stand-by oli itselläkin valittuna. koneen herääminen kesti jonkin aikaa (mikä ei ole itselle ongelma, kyllä aikaa on), suurimpana ongelmana oli stand-by- tilan järjetön virrankulutus ja sen epäluotettavuus. Ei käynyt yksi eikä kaksi kertaa että kone jäi jumiin puoleen väliin heräämistä ja muistiinpanot meni hukkaan. Lisäksi Windowsin päällä pitäminen yli vuorokauden kerrallaan aiheutti niin massiivisen jumin että oli pakko bootata.omenaseppo kirjoitti:Niin mukavaa kuin windowsin pilkkaaminen onkin, niin eipä nyt sentään valehtelemaan rueta. Windowsissa (XP) on kaksi nukkumistilaa:jonesb kirjoitti:Windowsin nukkumistoiminto (hibernate) on täysin erilainen ja lähinnä painajainen maciin verrattuna, macissa nukkuminen toimii niikuin pitää.
Lepotila (hibernate): Tallentaa keskusmuistin sisällön kovalevylle, herääminen kestää vain hieman vähemmän aikaa kuin normaali käynnistäminen, etu on että voi jatkaa siitä mihin jäi. Tässäkään tapauksessa ei tosin näe biosin dialogeja.
Valmiustila (stand-by): Kone sammuttaa virrat muista osista paitsi keskusmuistista, ja kun avaan kannen ja painan jotain nappia se hyppää samaan tilaan missä oli - noin 2 sekunnissa. Eli sama kuin Macilla.
Toiminnoista saa määriteltyä kumman haluaa tapahtumaan silloin kun kannen sulkee. Itsellä juuri tuo Stand-by sen kätevyyden takia.
Stand-by on ollut pommin varma, ja siinä tosiaan menee se 1-2 sekuntia kun se nousee siitä ylös. Olisikohan Acerissasi ollut joku vika?
-
Viesti Kirjoittaja omenaseppo »
Okei, kun tässä nyt kaksi negaatiota omiin kokemuksiini tuli, niin ilmeisesti se nukkumiskoodi ei ihan aukoton windowsissa ole. Kerroin kuitenkin miten itselläni on pelittänyt, kuin myös kavereillani. Käytössä meillä on XP ja SP2, sekä melko uudet ärhäkät läppärit.jonesb kirjoitti:Älä sano valehtelijaksi, kun et nähtävästi asioista tiedä. Moinen syyttely ja panettelu on aikalailla hyväntavan vastaista. Asiasta on foorumeilla, turuilla ja toreilla keskusteltu ennenkin, ja yleensä päädytään siihen lopputulokseen, että järkevintä on sammuttaa windows matkojen ajaksi. Tätä ohjetta käytetään paitsi omalla työpaikallani, niin tiedän myös monien asiakkaidemmekin niin tekevän, eikä todellakaan suotta. Hibernate todellakin tallentaa keskusmuistin + swapin kovalevyllä, herääminen kestää sen mukaa, mitä on ollut käynnissä. Tämä operaatio puolestaan on yleensä tuskastuttavan hidasta, sillä tusina sadan megan valokuvia + joku pikku taitto ja nettisivuja luonnollisesti varaa muistia ihan mukavasti. Parhaimmillaan hibernate failien koko onkin ihan käsittämätön ja yhdistettynä a) vähääkin vanhempaan tekniikkaan b) pieneen keskusmuistimäärään (alle 1,5gt) ja c) hitaaseen kovalevyyn, on tuskastuttavan hidasta. Ja jos tähän nyt vastaa että ne ohjelmat voi sulkea, niin sitten nämä eivät kyllä ole macin vastaavan kanssa mitenkään verrattavissa. Minulle jäi myös kuva, silloin kuin windows läppäriä käytin, että hibernate tiedostot ovat melko herkkiä korruptoitumaan. Standbyn kanssa puolestaan on kamalasti ongelmia eri alustoilla. Milloin kone ei herää, milloin kaatuu, lisälaitteet eivät toimi, kone käynnistyy uudelleen, Direct X ei toimi kunnolla. Nopea silmäys googleen hakusanoilla Windows Standby problems, selvittää tilannetta. Hienoa jos sinulla toimii, tosiasiassa se ei ilmeisesti kuitenkaan ole niin luotettava kuin ompun unitila.omenaseppo kirjoitti:Niin mukavaa kuin windowsin pilkkaaminen onkin, niin eipä nyt sentään valehtelemaan rueta. Windowsissa (XP) on kaksi nukkumistilaa:jonesb kirjoitti:Windowsin nukkumistoiminto (hibernate) on täysin erilainen ja lähinnä painajainen maciin verrattuna, macissa nukkuminen toimii niikuin pitää.
Windowsissa muuten lukee, "kun tietokone siirtyy lepotilaan, muistin sisältö tallennetaan kiintolevylle ja tietokone sammutetaan". Eli Hibernate vie tilaa tasan keskusmuistin määrän verran, ei enempää ei vähempää. Tällä hetkellä itsellä esim.: "lepotilaan vaadittava levytila 1023Mt". Miksi swap tallennettaisiin kovalevylle kun se siellä on jo? Eihän tuossa mitään järkeä ole.
Matkojen ajaksi tosiaan suositellaan sammuttamaan, mutta tämähän nyt on ihan omasta uskalluksesta kiinni. Jos mäkki kovalevyt tai muistit ei hajoa matkojen aikana, niin miksi windowsin vastaavat komponentit hajoaisi? Ilmeisesti virransyötön kannalta tilanne on laitteissa sama.
Ihmekös tuo jos google on täynnä, jos windows koneita on maailmalla n. 20 kertaa enemmän kuin mäkkejä? Kyllähän tuolla hopeisen omenan ongelma palstalla tekstiäkin tuntuu ihan kiitettävästi olevan....
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No, mutta, tämä keskustelu ajautuu naurettavaksi ja turhaksi jos sitä jatketaan. Tämähän on mac-palsta eikä windows. Halusin kuitenkin vain tuoda sikäli pointtia tähän, ettei se nyt niin turha ole se nukkumineen tosiaan näissä uusissa PC-läppäreissä kuin joidenkin kirjailijoiden annista voi saada kuvan.
-
Viesti Kirjoittaja applebook »
http://www.apple.com/fi/education/hed/students/
http://www.apple.com/fi/education/hed/s ... asion.html
-
Viesti Kirjoittaja mossi »
Olen itse opiskellut Helsingin kauppakorkeassa. Teen juuri nyt gradua ja yritän epätoivoisesti löytää jostain sopuhintaista ibookia tähän tarkoitukseen :pteemulaitinen kirjoitti:Kaupallista alaa olen lähdössä opiskelemaan, joko Kauppakorkeaan tai johonkin Yliopistoon. Eli varmaankin tuo perus office tulee olemaan tärkein työväline (oletus)
Itselläni oli ensimmäiset 2 vuotta ikuisen vanha läppäri, jossa Win NT. Vaihtokoulussa ollessa ostin nykyisen koneeni, eMachinesin tehomyllyn. Lähinnä hain pelikonetta ja sellaisena tämä on toiminut mainiosti. Painoa on kuitenkin sen verran, että luennoilla tätä ei jaksa raahata mukaan. Olin ostamassa jo tuolloin iBookia, mutta vaihtokoulussani ei saanut käyttää kuin Windows XP-koneita!
Oman kokemukseni perusteella ohjelmistoista kauppakorkeassa tekee aineesta riippuen eniten juuri Excelillä, Wordilla ja Powerpointilla. Adobe Acrobat kuuluu kanssa varustukseen.
Arvioisin, että rahoituksessa, laskentatoimessa, kansantaloudessa ja kvantitatiivisissa menetelmissä Excel on kaikkein tärkein softasi. Ainakin Helsingissä siihen Excelin kylkeen dumpataan kursseilla kaiken maailman lisäpalikoita. En todellakaan tiedä uppoavatko nämä palikat Macin Excelin kylkeen. Aina on tietenkin mahdollista käyttää koulun koneilla kaikkia ohjelmia! Datan analyysissä ollaan kuitenkin siirtymässä pikkuhiljaa SPSS:n ja SAS:n käyttöön.
Jos haaveilet sen sijaan jostain pehmeämmästä aineesta kuten markkinointi, johtaminen, kansainvälinen liiketoiminta, yrittäjyys, nousee presentaatioiden tekeminen omaan arvoonsa. Hyvät kauniit esitykset ovat etenkin markkinoinnissa ehdottoman oleellisia. Vaihdossa ollessani näin mm. erään ryhmän voittavan erään kurssin Amelie-henkisellä Dove-jogurttimainoksellaan

Suurin projektisi läppärillä tulee varmaan olemaan gradu. Teknisillä aloilla tarvitsen jonkun hyvän tavan käsitellä suuria määriä dataa, tallentaa dataa, analysoida dataa. Itse koodailen Visual Basic for Applicationsilla erilaisia makroja, jotka hakevat dataa netistä, muokkaavat dataa, järjestävät dataa, kertovat datan virheistä jne. Tätä dataa sitten analysoin Excelissä (ollapa SPSS).
Itse gradu kannattaisi kuitenkin kirjoittaa jollakin latex-ohjelmalla. Näitä saa macille mukavasti.
Vielä lopuksi, mitä keveämpi läppärisi on, sitä mukavampi sitä on raahata mukaan kirjastoon ja luennoille.
Summa summarum, itse hankkisin ehkä 12" iBookin Microsoftin Office-paketilla ja suomenkielisellä näppäimistöllä. Excelillä datan käsittely, Latexilla jo alusta asti esseet yms. ja Macin omilla softilla presikset.
-
Viesti Kirjoittaja blues »
Luennoilla pärjää mainiosti. Itselläni on kaksi akkua jotta pärjää koko päivän kun ei sitä aina pelkästään muistiinpanoja tee..syytän siitä koulun nopeaa wlania (nopeimmillaan saanut lähes 6000kb/sek)
Konetta tulee muutoin käytettyä pääasiassa valokuvien korjailuun ja viimeistelyyn sekä musiikki-/videokeskuksena. Toimii mainiosti kun laittaa isomman näytön kiinni ja SE K750i on toiminut mainiona kaukosäätimenä leffoja katsellessa bluetoothin avulla sekä ppoint-esityksiä pitäessä.
Suosittelen lämpimästi kaupallisen alan "pehmeämpiin" aiheisiin. Muista kun ei ole kokemusta.
-
Viesti Kirjoittaja asa »
SPSS:stä on mäkkiversio saatavilla, ainoa ongelma on ettei HKKK ole listattuna SPSS:n opiskelijalisenssiin oikeutettujen yliopistojen joukossa (ei ainakaan ollut kun viimeksi katsoin).
Jos päätyy opiskelemaan vähänkään kvantitatiivista puolta kauppakorkeassa, tilastoohjelma R:stä on olemassa mäkkiversio ja mikä parasta, ohjelma on ilmainen.
Myös minun täytyy korostaa kuinka tärkeää opikellessa on se, että kone on kevyt, akku kestää pitkään (iBook käytännössä 4-5 tuntia vrt. pc-läppärin 2 tuntia) ja että kone on heti käytössä kun avaa sen kannen. Kenties pieneltä kuulostavia asioita, mutta käytännön opiskelijan arjessa todella merkittäviä
-
Viesti Kirjoittaja tgynther »
Samaa mieltä että läppärin tärkeimmät ominaisuudet ovat keveys ja pitkä akunkesto, mutta nyky pc-läppäreissä* akunkesto on jotain ihan muuta kuin kertomasi 2 tuntia...asa kirjoitti: Myös minun täytyy korostaa kuinka tärkeää opikellessa on se, että kone on kevyt, akku kestää pitkään (iBook käytännössä 4-5 tuntia vrt. pc-läppärin 2 tuntia) ja että kone on heti käytössä kun avaa sen kannen. Kenties pieneltä kuulostavia asioita, mutta käytännön opiskelijan arjessa todella merkittäviä
*) Halvimmissa Acer-romuissa voi tietenkin näin olla mutta yleensä se akkukesto on 4-5h ihan samaan tapaan kuin iBookissa/Powerbookissa.
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
omenaseppo kirjoitti:Niin mukavaa kuin windowsin pilkkaaminen onkin, niin eipä nyt sentään valehtelemaan rueta. Windowsissa (XP) on kaksi nukkumistilaa:
Lepotila (hibernate):
Valmiustila (stand-by):
Mulla on itellä ollut kaksi pc kannettavaa tässä käytössä. Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin kyllä noi nukkumis featuret toimii ihan ok. Fujitsu-Siemenssissä oon tilanteen mukaan käyttänyt jompaa kumpaa, ja näin toimittuna on kone tavallaan ollut esim. nyt päällä kolme viikkoa. Jos kone muuten on vakaalla pohjallla niin kyllä toi ihan hyvin toimii, ilma uusia asennuksia. IBM:ssä on siiten muutaman kerran ollut ongelmia horroksesta heräämisen kanssa. Yleisesti täytyy sanoa, että toi stanby tila ei tosiaan vastaa Macin nukkumista. Kone herää hitaammin ja niinkuin tBa totesikin myös vie virtaa enempi kuin Mac, ei kuitenkaan niin paljon että tuo olisi kelvoton fiitseri. Parin tunnin käytön jälkeen se kyllä jaksaa sinnitellä kymmenisen tuntia stanby tilassa.tBa kirjoitti:Itsellä oli Acerin halpiskannettava käytössä ja sen suurin käytettävyysongelma oli juuri nukkumisessa. Stand-by oli itselläkin valittuna. koneen herääminen kesti jonkin aikaa (mikä ei ole itselle ongelma, kyllä aikaa on), suurimpana ongelmana oli stand-by- tilan järjetön virrankulutus ja sen epäluotettavuus. Ei käynyt yksi eikä kaksi kertaa että kone jäi jumiin puoleen väliin heräämistä ja muistiinpanot meni hukkaan. Lisäksi Windowsin päällä pitäminen yli vuorokauden kerrallaan aiheutti niin massiivisen jumin että oli pakko bootata.
-
Viesti Kirjoittaja niamh24 »
Suoraan sanominen ei ole nyky-yhteiskunnassa koskaan poliittisesti korrektia, mutta ON. Itse siirryin aika tietämättömänä mac-puolelle, kun tarvitsin yliopisto-opiskelua tukemaan kannettavan tietokoneen terveydellisistä syistä. Kotona käyttämäni pöytä-PC yritti parhaansa mukaan tehdä minusta kahelia, enkä kestänyt ajatella, että joutuisin raahaamaan saman kiusan myös luennoille. Ennen kuin sain omani (iBook) odotin koneelta todella paljon ja sain vielä enemmän. Tekstinkäsittely on aina pomminvarma (itse käytän AppleWorksia, tässä voi olla eriäviä mielipiteitä mukavuudesta, minulle sopii kuin nenä päähän), langaton internet toimii yliopiston tiloissa mahtavasti, akku kestää jatkuvalla tekstinkäsittely/AirPort käytöllä ainakin viitisen tuntia, eikä koskaan tarvitse kesken luentoa pitää "toimi nyt p*****een *****" -sessiota.
Huomaako innostukseni?
2. Miten toimii käytännössä jos pitää liikutella tiedostoja Macin ja Windowsin välillä?
En ole vielä törmännyt ongelmiin, vaikka monenlaisia tiedostoja olen Windows-koneille lähettänyt.
3. Onko jotain perusteita sille että Mac olisi erityisesti opiskelukäytössä parempi vaihtoehto?
Toimintavarmuus, ei tarvitse tapella haittaohjelmien tai virusten kanssa. Tyylikkyys hivelee itsetuntoa (saa nauraa, olen pinnallinen)
4. Mites nuo ohjelmat? Löytyykö Macille yhtä paljon ohjelmia kuin Windowsille?
Tuntuu löytyvän aika paljon ja aina vain lisää mukavia yllätyksiä. Niin kuin joku jo mainitsi toimimattomia raakileohjelmia aikaa hukkaamassa huomattavasti vähemmän.
Jos kuvankäsittely kiinnostaa, niin valokuvausta opiskelevan ystäväni mukaan homma on macilla aivan eri planeetalta. Ja kyseessä siis väriasioista ja kaikesta mahdollisesta minulle käsittämättömästä vaahtoava tyyppi.
Ai niin ja lopuksi tiedoksi, että annoin PC-pöytäkoneelleni kokonaan kenkää. Helpotti. Ja jos muuten ajattelet, että enhän minä ole mitenkään erikoisen tyytymätön PC:n käyttämiseen niin voin vannoa, että macin käyttö on kuitenkin parempaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Eikös Macin mukana tule justiinsa siksi se Omppulogotarra? Saa liimata vanhan PC:n päälle ja sitten viskata se PC ikkunasta kadulle – ompputerveisin.Ai niin ja lopuksi tiedoksi, että annoin PC-pöytäkoneelleni kokonaan kenkää. Helpotti. Ja jos muuten ajattelet, että enhän minä ole mitenkään erikoisen tyytymätön PC:n käyttämiseen niin voin vannoa, että macin käyttö on kuitenkin parempaa.
Hmm.. tietenkään näin ei saa tehdä...
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Onko siellä toisella planeetalla helvetillisen kuumaa tai jäätävän kylmää? Minä ainakin viihdyn tällä nimenomaisella planeetalla ;-) koska olosuhteet ovat varsin miellyttävät hyttiäisistä huolimatta.niamh24 kirjoitti: Jos kuvankäsittely kiinnostaa, niin valokuvausta opiskelevan ystäväni mukaan homma on macilla aivan eri planeetalta. Ja kyseessä siis väriasioista ja kaikesta mahdollisesta minulle käsittämättömästä vaahtoava tyyppi.
-
Viesti Kirjoittaja macqmin »
1. : ON.
2. Hyvin. Mielikuvitus rajana.
3. Olemisen sietämätön keveys. Kaikki toimii. Helposti. Voit keskittyä harrastamaan tietokoneella harrastamatta tietokonetta. (lue: keskity olennaiseen, tee mitä haluat, jätä säätäminen ohjelmien tekijöiden murheeksi...

4. Kuten sanottu, riippuu tarvitsemistasi softista mutta Macissa tulee mukana aiemmin mainittu iLife-ohjelmisto joka sisältää olennaisimmat ohjelmat. Lisäksi voi hankkia erinomaisen laadukkaasta valikoimasta tarvitsemansa ohjelmat, Applelle löytyy kaikki tarvittava käytännössä helpommin kuin Windows-koneelle. Valikoima on suppeampi, mutta laadukkaampi...
Appleen vaihto ei ole hyppy tuntemattomaan, tulet huomaamaan valon pitkän ja ankean Windows-tunnelin päässä kajastamassa, astut rohkeasti pois tunnelista ja huomaat kuinka helposti asiat voi tehdä Macilla. Jää aikaa muuhunkin. Ehkä ainaisen säätämisen unohdettuasi voit jopa joskus vaikka kirjoitella joutilaana tänne Hopeiseen Omenaankin 8)
Videoiden editoinnista:
Jos editoit lähinnä dv-materiaalia, olet tekemässä oikean valinnan.
Kaatuilu ja sekoilu ohjelmien ja koneen osalta loppui siihen (myös editoija vähensi kaatuiluaan ja sekoiluaan)
Toimii.
-
Viesti Kirjoittaja jme »
Ostin itse 12" 800MHz G4 iBookin pari vuotta sitten. Kone on toiminut lähestulkoon moitteettomasti. Olen harmi kyllä kerran joutunut asentamaan käyttiksen uudestaan mutta tämä on vissiin aika harvnaista.
Vaikka koneeni ei mikään vauhtihirmu ole niin se on vakaa ja voi pitää useaa ohjelmaa auki samaan aikaan, ilman että kone hyytyy.
Koneellani on Office ja se pyörii ihan hyvin. Ehkä hieman tahmeaa mutta ei ainakaan minua häiritse.
Olen jopa kokeillut Windowsin ajoa VPC7:n kautta mutta sitä en suosittele

iBook on suhkoht kevyt, se on tyylikäs ja pieni. Sitä jaksaa kantaa mukana.
Eli...suosittelen iBookia lämpimästi ja se on huomattavasti edullisempi kuin MacBook Pro.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Tässähän on sitten spekuloinnin paikka että koska ne Intelit tulee iBookkeihin? Silloin tilanne sitten on ihan toinen kun iBookit poistuu linjalta ja MacBook tai jokin tulee tilalle. Alunperinhän niitäkin vahvasti ennakoitiin vuodenvaihteeseen, mutta ei tullut; seuraava teelehdistä tulkittu julkistus tapahtuu kuulemma joskus pääsiäisen aikoihin. Mutta, kyllä se iBook vielä ihan käypää rautaa on, pari kierrosta niitä intel-iBookkejakin kannattaa katsella ennenkuin sellaisen ostaa.jme kirjoitti:Eli...suosittelen iBookia lämpimästi ja se on huomattavasti edullisempi kuin MacBook Pro.
iPod Touch 16GB
-
-
Viesti Kirjoittaja nolifer »
Pöydällä on IBM Thinkpad T22 (~5v vanha) ja Windows XP sisällä. Standby nukahtaminen/herääminen tapahtuu kolmessa sekunnissa.omenaseppo kirjoitti: Halusin kuitenkin vain tuoda sikäli pointtia tähän, ettei se nyt niin turha ole se nukkumineen tosiaan näissä uusissa PC-läppäreissä kuin joidenkin kirjailijoiden annista voi saada kuvan.
5v vanhalla koneella 3sek, kuinka nopeasti tuo mäkillä tapahtuu?Simppa kirjoitti: Yleisesti täytyy sanoa, että toi stanby tila ei tosiaan vastaa Macin nukkumista. Kone herää hitaammin...

-
Viesti Kirjoittaja longinus »
Tämä on kyllä apple-tietokoneiden parhaita puolia, ei enää mene aikaa siihen ainaiseen pikku rypeltämiseen mitä windowskoneilla tulee harrasteltua. Eli virustutkat, spywaret, turha pelaaminen, security center-varoitukset yms. Nytkin kun tämä on melkein kuukauden minulla ollut oon ehtiny lukea kaksi kokonaista kirjaa ja valokuvata aina arkisinkinmacqmin kirjoitti: 3. Olemisen sietämätön keveys. Kaikki toimii. Helposti. Voit keskittyä harrastamaan tietokoneella harrastamatta tietokonetta. (lue: keskity olennaiseen, tee mitä haluat, jätä säätäminen ohjelmien tekijöiden murheeksi...)

-
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Ohjelma sopii opiskelijalle hyvin. Riippuu tietenkin käyttötarkoituksesta. Tyylikkäitä julkaisuja ja pientä taittoa ohjelmalla voi tehdä helpolla ja hienoa jälkeä syntyy. Perustekstinkäsittelytoiminnot löytyy Pagesista ja ohjelmasta saa ulos PDF:ää ja Word -dokumenttia, jos tarvitsee availla tiedostoja Windows -puolella. Itse käytän säännöllisesti Pagesia ja Word on jäänyt vähemmälle. Siinä perusjutut on helpommin ja nopeammin tehtävissä.kenkka kirjoitti:millanen ohjelma on pages 2? sopiiko opiskelijoille yms? onks se yhtään samanlaine ku mikrosoftin word?
-
Viesti Kirjoittaja kenkka »
¨kiitoksia. miten vertaisitte sitten keynotea powerpointtiin?joonahe kirjoitti:Ohjelma sopii opiskelijalle hyvin. Riippuu tietenkin käyttötarkoituksesta. Tyylikkäitä julkaisuja ja pientä taittoa ohjelmalla voi tehdä helpolla ja hienoa jälkeä syntyy. Perustekstinkäsittelytoiminnot löytyy Pagesista ja ohjelmasta saa ulos PDF:ää ja Word -dokumenttia, jos tarvitsee availla tiedostoja Windows -puolella. Itse käytän säännöllisesti Pagesia ja Word on jäänyt vähemmälle. Siinä perusjutut on helpommin ja nopeammin tehtävissä.kenkka kirjoitti:millanen ohjelma on pages 2? sopiiko opiskelijoille yms? onks se yhtään samanlaine ku mikrosoftin word?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka