telegram kirjoitti:Vanhainkodissa asumisen hinta riippuu asukin tulotasosta. Jos on pelkkä kansaneläkkeen perusosa, asuminen maksaa vähemmän kuin rikkaammalla. Ei se aina ole 2000 e / kk. Useimmille se on paljon vähemmän.
Olen saanut valtion maksamaa koulutusta n. 18 vuotta maksamatta siitä mitään. Päinvastoin, opintotukea tuli nosteltua useampi vuosi. Tiedän, että monissa länsimaissa tai vaikka tuolla tasaverotuksen Virossa olisin joutunut lukion jälkeisistä puuhasteluistani makselemaan jokusen kymmentä tuhatta euroa. Että en minä nyt ihan tavattoman katkera osaa olla, olen vielä voiton puolella. Saisi verotus tietysti lievempääkin olla, kyllähän se minulle sopii, jos vain keksitään joku tapa millä yhteiskunnan rahat riittävät.
Aika harva saa pelkkää kansaneläkkeen perusosaa. Se tarkoittaisi, ettei henkilö ole koskaan ollut töissä kodin ulkopuolella, eli muita kuin perhettään hyödyttävissä hommissa. No, nykyäänhän ihmiset säästävät itse eläkkeensä eläkevakuutuksella, muuten ei saa juuri mitään (koska valtiolla ei ole rahaa).
Ehkä ne jotka maksavat vanhainkotiin 2000 (pk-seudulla jopa 4000) kuussa, ihmettelevät että kannattiko maksaa 55% veroa kymmeniä vuosia. Lisäksi kulutuksesta 22%. Arvostan kyllä niitä jotka viitsivät käydä palkkatyössä.
Yhteiskunnan rahat saisi riittämään kahdella tapaa:
1) pätevät ihmiset perustamaan vientiyrityksiä. Valtiosihteerit, kunnanjohtajat, ylitarkastajat (esim. opetusministeriössä on 45 ylitarkastajaa tyhjän panttina !! )
Kaikki ovat rekrytoidessa niin päteviä mihin tahansa, paitsi itsensä työllistämiseen saati sitten muiden. Muurarit, putkimiehet, autonkorjaajat ja antenniasentajat voittaa ne 100-0.
2) Pienempi vero sallisi säästämisen, ja yrityksen perustamisen ilman isoa lainaa. Se sitouttaisi päteviä Suomeen, yleensähän he muuttavat ulkomaille, varsinkin nyt kun se on helpompaa.
3) Tasavero tulee Suomeen muutamassa vuodessa, se on melko varma asia, koska sitä ei juuri mikään puolue vastusta. Verosumma kasvaa, jolloin siitä on enemmän jaettavaa mm. opintotukeen. Ilmeisesti sinä saat siis verorahaa palkkaan ja nautit kuitenkin opiskelija-eduista ? Jatko-opiskelijan palkat ei kyllä ole kummoisia, sitäkin on tullut joskus harrastettua. Pitäisi jatkaa, alkais tekemään vaikka väitöskirjaa aiheesta mikä ei kiinnosta tai hyödytä ketään.