anttirl kirjoitti: ...mutta olikos tuossa minissä muuten mikrofoniliitäntää? Vähän muistelisin jossakin mainittaneen, että ei. Hoidan kontaktini koko perheeseeni Skypen kautta. Puhelinlaskut ovat kiitettävän alhaiset! Onnistuuko se sillä ollenskaan?
Osta USB mikrofoni, ei maksa paljoa (niin tämä koskee vanhempaa Mac miniä, intel minissä on mikrofoniliitäntä). Laajennettavuus tietty kärsii kun siinä vanhassa Mac mini G4 ei ole kuin kaksi kpl USB paikkoja (intel Mac minissä 4kpl). Tietty ongelmaa ei ole jos käytät applen usb näppistä jossa on itsessään kaksi usb paikkaa (toinen hiirelle, toinen vaikka kameralla yms.) tai ostat jonku halvan usb jakajan.
Toinen vaihtoehto on Bluetooth Headset mutta niiden äänenlaatu on huono, todella huono.
Viimeksi muokannut am_tiainen, 10.8.2006 klo 22.47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
Mulla oli tuossa vähän aikaa käytössä G4 466mhz kone jossa reilut 600MB muistia. Kone pyöritti iloisesti kaikkia testattuja divx leffoja, ja oli varsin käytettävä. Ainut jossa hieman tökki, oli isojn valokuvatiedostojen selaamminen (johtuisko siitä että valokuvat oli isompia kuin näytönohjaimen muistii?). Vertailukohtana olen käyttänyt viimeaikoinakin jotain vanhoja P3 (800-1000mhz) jotka ovat tuntuneet reilusti hitaammilta.
Koneessa oli käyttiksenä Tiger, ja piti kyllä huolehtia siitä ettei unohtanut liian montaa ohjelmmaa taustalle auki.
kamina kirjoitti:Mulla oli tuossa vähän aikaa käytössä G4 466mhz kone jossa reilut 600MB muistia. Kone pyöritti iloisesti kaikkia testattuja divx leffoja, ja oli varsin käytettävä. Ainut jossa hieman tökki, oli isojn valokuvatiedostojen selaamminen (johtuisko siitä että valokuvat oli isompia kuin näytönohjaimen muistii?). Vertailukohtana olen käyttänyt viimeaikoinakin jotain vanhoja P3 (800-1000mhz) jotka ovat tuntuneet reilusti hitaammilta.
Koneessa oli käyttiksenä Tiger, ja piti kyllä huolehtia siitä ettei unohtanut liian montaa ohjelmmaa taustalle auki.
Ja nyt samaisessa koneessa on GF MX2-näyttis ja 1gb muistia.
Millainen kone (G4 [tai G3]) tehoiltaan tarvitaan, jotta perusäänitys (lähinnä puheen äänitys linjan kautta, tiedän, mitä olen tekemässä ) onnistuisi? Riittääkö joku ~400MHz G4 (mieluusti lampunjalka…)?
Jyre kirjoitti:Jatkanpas tätä omalla kysymyksellä.
Millainen kone (G4 [tai G3]) tehoiltaan tarvitaan, jotta perusäänitys (lähinnä puheen äänitys linjan kautta, tiedän, mitä olen tekemässä ) onnistuisi? Riittääkö joku ~400MHz G4 (mieluusti lampunjalka…)?
-jyrki
Riittää kyllä- äänen nauhoittaminenhan ei ole mitenkään prosessori-intensiivistä touhua. Sitten jos sitä aletaan editoimaan ja efektoimaan niin siitä tehosta on hyötyä. Kyllä G4/400 riittää ihan hyvin puheen äänittämiseen. Siinä on vielä muuten ihan hyvä sisäinen äänikorttikin.
Jyre kirjoitti:Jatkanpas tätä omalla kysymyksellä.
-jyrki
Riittää kyllä- äänen nauhoittaminenhan ei ole mitenkään prosessori-intensiivistä touhua. Sitten jos sitä aletaan editoimaan ja efektoimaan niin siitä tehosta on hyötyä. Kyllä G4/400 riittää ihan hyvin puheen äänittämiseen. Siinä on vielä muuten ihan hyvä sisäinen äänikorttikin.
No hyvä Nyt tietää siis, että uskaltaa pieniprossuisenkin ostaa (jos uskaltaa)… Entä riittääkö G3:t? Vai ovatko jo auttamattomasti liian vanhoja?
-jyrki
EDIT:
Toinen kysymys samaan sarjaan. Missä laitteissa (näissä vanhemmissa) tulee vakiona line-in ja mihin sellainen pitää ostaa jonkinlaisena usb-palikkana?
Jyre kirjoitti:Toinen kysymys samaan sarjaan. Missä laitteissa (näissä vanhemmissa) tulee vakiona line-in ja mihin sellainen pitää ostaa jonkinlaisena usb-palikkana?
Jos puhutaan puheen äänityksestä niin tuo sun toinen kysymyksesi on paljon olennaisempi. Macilla on "aina" riittänyt teho sisään tulevan (stereo)äänen tallennukseen, ainaskin siitä lähtien kun siinä on ollut CD-tasoiset äänipiirit (siis 16/44). Mikä hyvänsä powermac on siis riittänyt. Ongelmana on ollut enempi se, että macissa oli pitkään oma mikkiliitäntänsä (eli ei line-tasoinen), ja että joskus vaati melkoista selvittelyä, että systeemin innit ja tasot sai kohdalleen. Prot käytti tietysti omaa lisärautaa. Mutta käsittääkseni kaikissa G-luokan koneissa, joissa on audio in, se on myös line-tasoinen eli perusmikki menee suoraan kiinni (vai oliko G3:ssä vielä apple only liitäntä?). Jos audio-in-liitäntää ei ole tarvitaan joku USB-mokkula, joita on sitten erilaisia. Mulla on Griffin iMic, joka on kohtuullinen, vaikka senkin kanssa saa välillä tasojen kanssa taistella.
Sitten vielä kannattaa miettiä pitääkö kone minkä verran hurinaa. Puheäänityksessä vieressä meuhkaava kone laskee laatua uskomattoman paljon. Temppuna on ollut laittaa kone kaappiin ja vällyjä päälle. Pitkissä sessioissa vällyt sitten tietysti kuumentaa koneen jotta sitä kohti....
Fixx kirjoitti:Mutta käsittääkseni kaikissa G-luokan koneissa, joissa on audio in, se on myös line-tasoinen eli perusmikki menee suoraan kiinni...
Nyt puhut mies puutaheinää. Jos liitäntä on liinjatasoinen, vaatii mikrofoni etuasteen väliin. Eli siis maceissa on liitäntä, johon mikrofonin saa, mutta sitä ei voi liittää suoraan vaan vaaditaan esim. vahvistin tai mikseri siihen väliin.
Fixx kirjoitti:Mutta käsittääkseni kaikissa G-luokan koneissa, joissa on audio in, se on myös line-tasoinen eli perusmikki menee suoraan kiinni...
Nyt puhut mies puutaheinää. Jos liitäntä on liinjatasoinen, vaatii mikrofoni etuasteen väliin. Eli siis maceissa on liitäntä, johon mikrofonin saa, mutta sitä ei voi liittää suoraan vaan vaaditaan esim. vahvistin tai mikseri siihen väliin.
Eli linjatasoinen sen nimenomaan pitääkin olla minun käyttööni Tällainen siis löytyy suurimmasta osasta (kaikista) G4 mäkeistä, jotka ovat ns. pro-tasoa, vai?
Ja tuo hurina ei tule häiritsemään puheen äänitystä, tässä tapauksessa siis. Jotain muuta se kyllä häiritsee, nimittäin käyttäjää
Eli linjatasoinen sen nimenomaan pitääkin olla minun käyttööni Tällainen siis löytyy suurimmasta osasta (kaikista) G4 mäkeistä, jotka ovat ns. pro-tasoa, vai?
Ja tuo hurina ei tule häiritsemään puheen äänitystä, tässä tapauksessa siis. Jotain muuta se kyllä häiritsee, nimittäin käyttäjää
-jyrki
Lataapa koneellesi tämä ohjelma: http://www.mactracker.ca/ Siitä löytyy tiedot kaikkien valmistettujen maccien liitännöistä ja muista spekseistä. Erittäin kätevä.
EDIT: Kyllä G3 iMaceista ja iBookeista siis tuo liitäntä löytyy myöskin.
Kuten threadin aloittaja on jo kenties huomannutkin, G4:lla homma hoituu nyt ja tulevaisuudessa, hinta vaan voi olla se este. Minä ainakin väännän tällä omalla 1,25Ghz "lampunjalalla" hommia video-editoinnista lähtien. Enkä ole edes harkinnut vakavasti vaihtoa uudenpaan! Ja jos joku kaunispäivä ostan uuden koneen, jätän tämän "lampunjalan" kakkoskoneeksi, on tämä sen verran makea kapine!
Tämä vaan tiedoksi hyviä G4iMacceja etsiskeleville.
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
TheKraken kirjoitti:EDIT: Kyllä G3 iMaceista ja iBookeista siis tuo liitäntä löytyy myöskin.
Ei kai sentään? iBookeista ei mun mielestä mistään mallista, ja iMaceissa oli vain viimeisissä 2001-vuoden malleissa ennen iMac G4 -malleja.
Hupsheijaa. Tuli tuossa kirjoiteltua virheellisesti kyllä. iBookeista ei siis löydy liitäntää, mutta ihan jokaikisestä iMacista ihan ekasta G3 mallista lähtien kyllä löytyy.
EDIT: Ja siis noista iMaccien liitännöistä en osaa sen varmemmin sanoa onko linjaa vai mikkiä, mutta siis jokaisesta iMacista kyllä miniplugisisään-rööri kyllä löytyy. En nyt voi 100% varmaksi muistaa, mutta tuo ihan eka G3 iMac mikä minulla oli, niin kyllä muistaisin että jossain vaiheessa minulla siinä oli mikki kiinni ja se ääntä nauhoitti. En tosin tätä varmaksi muista, mutta muistaisin testanneeni kuitenkin.