Se, mitä cmd+tabin takana piilee onkin yksi niitä asioita, jotka OS X:n ikkunanhallinnassa ja yleisessä käyttölogiikassa on vikana ja pitäisi parantaa.skip kirjoitti:cmd+tab pomppimista saattaisi haitata aika paljon, että kaikki widgetit olisivat omia ohjelmiaan, kuten muutkin. Olen itse erittäin tyytyväinen, että Dashboard on olemassa, eikä kaikkia hommia tarvitse hoitaa selaimella tai erillisillä normaaleilla ohjelmilla.
Tarttuessani 10.3:een pidin cmd+tab, cmd+~ yhdistelmiä nerokkaina ja ajattelin, että ikkunoiden jaottelu tuollalailla ohjelman mukaan oli paljon parempi kuin Linuxin ikkunamanagerien ja Windowsin yksittäisten ikkunoiden kaitseminen. Ja niin se olikin - melkein mikä tahansa ikkunoita jaotteleva työkalu olisi ollut parempi kuin ei työkalua ollenkaan.
Jälkikäteen olen tajunnut, että ikkunakeskeisyys on perustaltaan kestävämpi. Ei käyttäjän pitäisi tarvita manipuloida ikkunoita sen mukaan, mitä softaa joku ikkuna edustaa. Jos meillä on auki vaikka kaksi selainikkunaa, jotka ovat kumpikin puoli ruutua ja yhdessä peittävät koko ruudun, ja kaksi tekstieditori-ikkunaa jotka yhdessä peittävät koko ruudun, OS X:ssä ei ole mitään fiksua tapaa nostaa yksi selainikkuna ja yksi editori-ikkuna näkymään vierekkäin. Mac OS:n ohjelma- eli datanörttikeskeisyys on pohjimmiltaan sodassa esimerkiksi useamman näytön tai virtuaalityöpöydän käytön kanssa.