wanders kirjoitti:En sekoita. Itsellänikin on kokemuksia joistakin mainitsemistasi verkkokaupoista, eikä Apple ole omissa ostoksissa herättänyt huonompaa kuvaa. Luettelemani koneet ovat ostettu Apple Storesta, kaikkia ostamiani Apple-tuotteita en suinkaan siihen listannut.
Täytyypä pahoitella, että ymmärsin sanomasi väärin. Enivei, omalla kohdallani kaikilla yrityksillä on tullut floppi. Tosin AppleStoren puolustukseksi on sanottava, että yrityksiä sen kautta on ollut vain yksi. Varsin todennäköisesti oli samalla ensimmäinen ja viimeinen kerta, mutta eihän sitä ihan varmaksi tiedä.
tianyl kirjoitti:Mitenkään erityisesti Applea puolustelematta täytyy todeta että ei tuollaisia viivytyksiä todellakaan välttämättä tiedä etukäteen. Varastot ovat tänä päivänä sen verran ohuet että pienetkin ongelmat heiastuvat koko ketjuun. Ja tässä sinun tapauksessasi tilanne korostuu kun kyseessä on uusi malli jota ei todennäköisesti ole edes varastossa. Eihän tuollaisessa viivytyksessä tartte olla sen kummallisemmasta asiasta kyse kuin että kontti on myöhästynyt tehtaalta lähetettäessä tai jumittanut jonnekin matkan varrelle. Apple (eikä kukaan muukaan) ei pysty millään tälläisiä ennakoimaan. Ei Apple ole yrittänyt sinulle henkilökohtaisesti vi***lla, joten jäitä kypärään ja malttia odotukseen.
Heh. Tiedän kyllä, mitä nykypäivän leanit, jitit, on-demandit jne. tarkoittavat. Ymmärrän myös, että ohuet varastot aiheuttavat ongelmia helposti. Pahassa tapauksessa hyvin lyhyt viivytys saa koko linjan yskähtämään ja vielä lisäongelmana säätöä logistiikkaan, kun ne osat, jotka eivät viivästyneet, ovat kuitenkin jo matkalla. Nähdäkseni tässä ei kuitenkaan voi olla kyse yhdestä kontista tms. En usko, että noita koneita olisi mennyt kaupaksi vain yksi kontillinen. Vaikka olisikin, en usko, että koko kysyntä tulisi täytetyksi tällä viivästymisellä ja eilen tai tänään tilauksen tehneille kone voitaisi toimittaa päivää myöhemmin kuin minulle osoittivat. Tilaamani kone ei oli täysin normaalilla konfiguraatiolla, joten selitykseksi ei sovi sekään, että koneeni painui kontin mukana merenpohjaan. Seuraava kontti oli kuitenkin tulossa toisella laivalla. Ja taitavatpa kalliin kilohintansa ja nopean pilaantumisen vuoksi lentää läppärit lentokoneella.
Olet oikeassa, että riskit viivytyksistä uuden mallin kohdalla ovat suurempia kuin vanhemman, jonka valmistuksessa prosessi on jo koeteltu. Mutta etkai ihan tosissasi väitä, että joku kontti yllättäen jumiutuisi matkalle kolmeksi viikoksi? Jos kontti jumiutuisi, sen oletettaisi alussa luultavasti saapuvan vain muutamia, ei kymmeniä, päiviä myöhemmin.
Viestisi lopusta olemme samaa mieltä. Apple ei varmasti yrittänyt vittuilla juuri minulle. Ei, mutta ehkä kaikille asiakkailleen tai tiettyä konetta ostaville asiakkaille tasapuolisesti. Tai ehkä vain niille, jotka sattuvat erään nimeltämainitun AppleStoren kautta ostamaan konetta, jolla on toimitusvaikeuksia.
Jäitä en viitsinyt kypärään laittaa, kastuisi ikävästi eikä ole vielä pesun tarpeessa. Maltti ei kuulu minun sanavarastooni, eikä varsinkaan työkalupakkiini. Peruutin tilauksen ja kävin noukkimassa vanhanmallisen airin paremmalla prosessorilla hyvään hintaan, kun joku oli moisen jättänyt kaupasta noutamatta. Kiitokset humacille nopsasta toimituksesta, kone löysi perille vajaassa tunnissa. Hinta oli sen verran mukava uuteen verrattuna, että ei edes kaduta, vaikka tulevaisuudessa GPU:sta osoittautuisi olevan suurikin hyöty. Ja toisaalta, tässä vaiheessa on vaikeaa arvioida, kuinka nopeasta GPU:sta alkaa mitään hyötyä olemaan.
Pahoittelut viestin sisältämästä off-topicista.