matti503 kirjoitti:Mitkä "ihmevetkuttimet"? == kaikki atk-laitteet mitä Lidl myy. En kovin suuresti luottaisi niihin. yks tuttu osti sieltä 1,5v sitten muutaman härvelin, niistä hiiri toimii edelleen.
Mä ostin sieltä usbihubin ja se toimii vieläkin vaikka kissa oksensi päälle.
1. ibm os/2 riitelu mikkiksen kanssa...mikkis teki jämistä nt:n (windows entee näin niinku ammattlaisten keskuudessa)
2. mikkis windows me, xp home, vista (testasin vie 480 megaa muistia lepotilassa) kun käynnistää notepadin muistinkäyttö oli huimat 880megaa
3. sco haastaa ibm:n (scon osakkeella voi kohta pyyhkiä takapuoli)
4. isdn (it still does nothing)
5. novell seikkailut (v95 markkinajohtaja ja nyt ei edes kunnolla tunnettu)
Nyt en oikein ymmärrä, miksi joku väittää että Apple ei tee Intelin kanssa mitään yhteistyötä, vaan ns. ottaa mitä satutaan antamaan. Mulla on tämmöinen mutukäsitys, että Applen ja Intelin insinöörit tekisivät kovastikin yhteistyötä.
arcana kirjoitti:Nyt en oikein ymmärrä, miksi joku väittää että Apple ei tee Intelin kanssa mitään yhteistyötä, vaan ns. ottaa mitä satutaan antamaan. Mulla on tämmöinen mutukäsitys, että Applen ja Intelin insinöörit tekisivät kovastikin yhteistyötä.
Jeps:
"As Apple began development of the Mac Pro last October, it turned to Intel's Oregon division for the expertise in constructing a logicboard capable of housing a dual-processor Woodcrest configuration (or in other words, a graphics powerhouse sporting a total of four cores of processing power). Initially, it appeared that the two companies had aspirations of developing a radically compact board design, but they later settled on one approximately the same size as those found in Apple's current Power Mac G5 systems." Lähde: Appleinsider.
Edit: Tämä siis napsittu huhusivustolta, joten mitään varmaa tässä ei ole, mutta noin yleisesti tämä on se kuvio, miten tietokoneita nykymaailmassa rakennellaan.
arcana kirjoitti:Nyt en oikein ymmärrä, miksi joku väittää että Apple ei tee Intelin kanssa mitään yhteistyötä, vaan ns. ottaa mitä satutaan antamaan. Mulla on tämmöinen mutukäsitys, että Applen ja Intelin insinöörit tekisivät kovastikin yhteistyötä.
Yhteistyötä harrastetaan varmasti mm. emolevyjen suunnittelussa, mutta esim. prosessorien suunnittelussa Apple ottaa sen mitä Intel tarjoaa.
CaptainNapalm kirjoitti:
Mietipä vain kuinka hyvin mennävuosikymmeninä Wintelit hibernoi vs. Mac nukkui. Mielestäni Apple on ollut johtotähti, jota muut ovat apinoineet, sekä käyttiksen että kovon suunnittelussa. Nyt Apple on siirtynyt seuraajien joukkoon kovossa. Tällä ei voi olla vain positiivisia vaikutuksia. Mut joo , etäänytään taas aiheesta...
Mac nukkuu Intelistä riippumatta edelleen mainiosti, toisin kuin Wintelit, joissa hibernointi ei edelleenkään toimi fiksusti. Tällaisestakaan hyvästä Mac-ominaisuudesta ei siis tarvinnut luopua, vaikka emolevy / logiikkakortti onkin Intelin valmistama. Ainoa asia, joka menetettiin on siis FW800? Kaipaako sitä joku oikeasti niin kovasti?
Valtaosa siitä, mikä Applen koneissa on ollut innovatiivista liittyy käyttikseen ja käyttiksen ja laitteiston sopuisaan yhteiselämään. Tuskinpa tämä innovatiivisuus on vaarassa jatkossakaan.
Huoh... Ei tarvitse luopua ei, kun ne on jo kehitetty. Pyysit esimerkkejä siitä, mitä ei olisi olemassa, jos Apple ei olisi kehittänyt omia koneita aikoinaan.
FW800 on pro-koneiden keskeinen ominaisuus. En tiedä, mikä on todellinen syy poisjätölle 15" mallista mutta syyksi ilmoitettiin, ettei Intelin emo sitä tue. Ilmeisesti Apple on tehnyt 17" jonkin lisähärpäkkeen, jota ei tehnyt 15" malliin. Oli syy mikä hyvänsä, niin koko FW:tä ei olisi, jos Apple ei olisi aikoinaan kehittänyt omia koneita.
PS. en jaksa kommentoida jokaiselle erikseen mutta monella näyttää menneen riippuvuus ja riski sekaisin. Jos tekee itse vähemmän kuin ennen on riippuvaisempi muista (piste). Se on eri asia liittyykö tähän enemmän tai pahempia riskejä kuin siihen, että tekisi itse.
Nemesis kirjoitti:Yhteistyötä harrastetaan varmasti mm. emolevyjen suunnittelussa, mutta esim. prosessorien suunnittelussa Apple ottaa sen mitä Intel tarjoaa.
Ja kun Intel näyttäisi tarjoavan lähitulevaisuuden parhaat prosessorit, niin mikä tässä kuviossa on vialla a) yleensä ja b) verrattuna PPC-aikaan?
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Nemesis kirjoitti:Yhteistyötä harrastetaan varmasti mm. emolevyjen suunnittelussa, mutta esim. prosessorien suunnittelussa Apple ottaa sen mitä Intel tarjoaa.
Ja kun Intel näyttäisi tarjoavan lähitulevaisuuden parhaat prosessorit, niin mikä tässä kuviossa on vialla a) yleensä ja b) verrattuna PPC-aikaan?
Tuskinpa siinä on mitään vikaa. PM G5 Quadin jäähdytysyksikkö on Cuben kokoinen.
MacBook Pro 13" 4/750 GB + 6 HDD
iPhone 3G 16
FJS tornikone: Scientific Linux 6.1
"If it makes money... We don't make a lot of money, not to start out... We'll figure out how to make money on the community perhaps later."
-Steve Ballmer
CaptainNapalm kirjoitti:PS. en jaksa kommentoida jokaiselle erikseen mutta monella näyttää menneen riippuvuus ja riski sekaisin. Jos tekee itse vähemmän kuin ennen on riippuvaisempi muista (piste). Se on eri asia liittyykö tähän enemmän tai pahempia riskejä kuin siihen, että tekisi itse.
teroyk kirjoitti:Applen tyhmin moka on tällä hetkellä myydä koti käyttöön Intel-macejä, vaikkei
niissä toimi oikein mikään peli. Ja pelejä kotikäyttäjät haluaa.
Eli jos joskus vuoden 1985 vuoden jälkeen on voinut sanoa, että uudella macillä
ei voi pelata, niin nyt on aika oikeassa.
Samaa mieltä, jostain syystä Apple on tietokonepelien suhteen jättänyt pelaajat kuin nallit kalliolle. Ehkäpä se ei sovi Applen brändiin.
Toisekseen uusimmat pelit ovat mielettömiä tehosyöppöjä, eli näytönohjain/prossu pitäisi uusia kerran kahdessa vuodessa ellei useamminkin.
Itse olen sitä mieltä että jos pelata täytyy niin osta PC, työt voidaan tehdä sitten sillä Mäcillä.
teroyk kirjoitti:Applen tyhmin moka on tällä hetkellä myydä koti käyttöön Intel-macejä, vaikkei niissä toimi oikein mikään peli. Ja pelejä kotikäyttäjät haluaa.
Jaa. Ei ehkä pakasta vedetyllä, mutta kyllä tuo BootCampin asennus on helppoudessaan jokaisen pelitaitoisen ulottuvilla. Ja, niin inha ajatus kuin tämä meille kaikille Microsoftin tuloksesta huolestuneille onkin, myös waretettu Windows kuuluu toimivan Macissa ihan hyvästi.
Niin tota, mitähän Applen muuten sitten pitäisi myydä kotikäyttöön jos ei Inteleitä? Mik' oisikaan se todellinen vaihtoehto? Yksipyttyinen G5?
teroyk kirjoitti:Applen tyhmin moka on tällä hetkellä myydä koti käyttöön Intel-macejä, vaikkei niissä toimi oikein mikään peli. Ja pelejä kotikäyttäjät haluaa.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Jaa. Ei ehkä pakasta vedetyllä, mutta kyllä tuo BootCampin asennus on helppoudessaan jokaisen pelitaitoisen ulottuvilla. Ja, niin inha ajatus kuin tämä meille kaikille Microsoftin tuloksesta huolestuneille onkin, myös waretettu Windows kuuluu toimivan Macissa ihan hyvästi.
Mutta mitä tuo tarkoittaa pitkän päälle...ihmiset alkaa käyttämään winkkua?
Repe Ruutikallo kirjoitti:Niin tota, mitähän Applen muuten sitten pitäisi myydä kotikäyttöön jos ei Inteleitä? Mik' oisikaan se todellinen vaihtoehto? Yksipyttyinen G5?
Noh eipä se kaksiytiminen taida paljoa sen enempää maksaa. Jäähdytys vain vaati hieman enempi. Mutta olisko tulevasta Playstation 3:n PPC Cell-prossusta ollu joksikin...Ehkäpä joku olis voinut sitten siihenkin kehitellä BootCampin, että Pleikkari 3 peläjä olis pelannut mäkillä
teroyk kirjoitti:Mutta mitä tuo tarkoittaa pitkän päälle...ihmiset alkaa käyttämään winkkua?
Ihmiset nimenomaan käyttää nyt juuri Winkkua, tai ainakin ylivoimainen enemmistö heistä. Tämä siis tarkoittaa, että he voi(si)vat uudessa Apple-koneessaan käyttää myös parempaa käyttistä silloin kun eivät pelaa – ja joissakin tapauksissa myös pelatessaan, kun OS X:n UB-pelejä tulee jatkuvasti lisää. Ei monikaan halua Macissa käyttää Windowsia yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Xp:ssä ei ole OS X:n rinnalla juuri mitään puoleensavetäviä ominaisuuksia.
Mut siis eihän Applea hommatakkaan pääsääntösesti pelikäyttöön! Sitä varten meillä on kaiken maailman konsolit (mulla Xbox). Mutta eihän tää sitä tarkota, etteikö esim MacBookilla vois pelata, vaikka heikohko näyttis luokin aika suuren pullonkaulan.. Vaikka esim. Civ IV:n vaatimuksissa puhutaankin aikuisten oikeista näyttiksistä, joku ymmärtääkseni / muistaakseni puhu et sen pitäs jollain asteella pyörii ihan MacBookissa (I hope)
Once you go Mac, you never go back
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
MasBe kirjoitti:Vaikka esim. Civ IV:n vaatimuksissa puhutaankin aikuisten oikeista näyttiksistä, joku ymmärtääkseni / muistaakseni puhu et sen pitäs jollain asteella pyörii ihan MacBookissa (I hope)
Voin vahvistaa että Civ IV pyörii Bootcampin kautta täydellä resolla ja parhailla asetuksillla todella jouhevasti minun MB:lläni. (Karvalakkimalli jossa muistia nykyään 2GB.)
Eräs kaveri joka on pelannut Civ IV:ää PC:llään (joku 3ghz P4) sanoi että peli pyörii aikalailla yhtä jouhevasti MacBookilla kuin hänen koneellaan.
Taas macversio Civistä ei pyöri juuri ollenkaan MacBookilla, joka on vähintäänkin kumma juttu kun ottaa huomioon yllämainitun.
MasBe kirjoitti:Vaikka esim. Civ IV:n vaatimuksissa puhutaankin aikuisten oikeista näyttiksistä, joku ymmärtääkseni / muistaakseni puhu et sen pitäs jollain asteella pyörii ihan MacBookissa (I hope)
Voin vahvistaa että Civ IV pyörii Bootcampin kautta täydellä resolla ja parhailla asetuksillla todella jouhevasti minun MB:lläni. (Karvalakkimalli jossa muistia nykyään 2GB.)
Eräs kaveri joka on pelannut Civ IV:ää PC:llään (joku 3ghz P4) sanoi että peli pyörii aikalailla yhtä jouhevasti MacBookilla kuin hänen koneellaan.
Taas macversio Civistä ei pyöri juuri ollenkaan MacBookilla, joka on vähintäänkin kumma juttu kun ottaa huomioon yllämainitun.
Onko joku tuota Mac versioo Civistä päässy kokeilemaankin?
Tavoite olis just ollu pysyy kerran M$:stä erossa, kun siitä vihdoin ja viimein irti pääsin
Apple iMac late 2012
macaslak kirjoitti:Kokeilin macversiota iMac G5 pöytäkoneessani, ja pyöri ihan ok. (1,9ghz, 1,5GB RAM, 128MB näyttis.)
Mutta paremmin se pyöri Windowsissa MB:llä...
Tuo Civ IV on siis jo kaupoissa? Näin ainakin tuosta ymmärrän.. itte oon ollu kokoajan siinä uskossa ettei oo viel kauppoihin päässy...
Apple iMac late 2012
MasBe kirjoitti:Mut siis eihän Applea hommatakkaan pääsääntösesti pelikäyttöön!
Tosin tuohonkin olen kuullut poikkeuksia. Kuulin tuossa sivukorvalla, että Alankomaalaisilla uusrikkailla ollut tapana hankkia PowerMac G5:ia peli käyttöön, kuulemma ei töki verkkopeleissä, kun vaihtaa vain näytönohjaimen
Itse en paljoa pelaa, mutta tiedän, että System 7 - OS9:lle on aikoinaan tehty yllättävän paljon hyviä pelejä. Ja ne on hauskoja ne C64 aikaisten pelien Mac käännökset, ja yllättävän monet jopa toimivat jopa OSX:n classicissa (tosin ilman ääniä), ja OS9:ssä
toimii suurin osa.