StupidityRepe Ruutikallo kirjoitti: Nämät olettaa aika yleisesti, että sitten kun hankkii taas uuden PC:n, asiat jotenkin ihmeellisesti korjaantuu. Kai se on osa sitä Tukholman syndroomaa eli on olennainen syy siihen että Microsoft on menestynyt niin satumaisesti. Hirveän monelle on kuitenkin tärkeintä se, että hankkii sitä minkä tuntee nimeltä entuudestaan ja mitä mainostetaan niin valtavasti että alitajunta yhä uudestaan vakuuttuu siitä että se omista huonoista kokemuksista huolimatta kuitenkin viimeinkin olisi seuraavalla kerralla oikeasti hyvä.
Ensinmäinen MAC!
-
Viesti Kirjoittaja mluttinen »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
JUST!mluttinen kirjoitti:StupidityRepe Ruutikallo kirjoitti: Nämät olettaa aika yleisesti, että sitten kun hankkii taas uuden PC:n, asiat jotenkin ihmeellisesti korjaantuu. Kai se on osa sitä Tukholman syndroomaa eli on olennainen syy siihen että Microsoft on menestynyt niin satumaisesti. Hirveän monelle on kuitenkin tärkeintä se, että hankkii sitä minkä tuntee nimeltä entuudestaan ja mitä mainostetaan niin valtavasti että alitajunta yhä uudestaan vakuuttuu siitä että se omista huonoista kokemuksista huolimatta kuitenkin viimeinkin olisi seuraavalla kerralla oikeasti hyvä.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja The evil weasel »
Nyt on vanhuksilla uusi pc.... jonka kimpussa olen jo yhden illan tuhlannut kun ovat sen jo viruksilla kansoittaneet. Lisäksi he saivat koneesta äänet katoamaan mystisesti skypen kanssa puljaillessa

-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Vaikka meillä pari viikkoa kyläillessään vuoren viisas vanhus kyllä osasi käyttää iBookkia (kirjoittamiseen, sähköpostiin ym.) niin eipä uskaltanut ostaa Maccia uudeksi koneeksi viime syksynä. Vaimon kanssa demonstrotiin iChatin toimivuutta ja kuvan laatua, mutta ei mennyt jakeluun. Osti ukko jonkin PC-läppärin, samanhintaisen kuin MacBook. Kun ei sitä vanhana kuulemma oppisi käyttämään mitään mäkkejä. (Vaikka meillä se käyttö kyllä onnistui ihan OK.) Liikkeessäkin olivat sanoneet ettei sitä mäkkiä vanhana opi.
Niinpä olen joutunut toimimaan etätukihenkilönä monta kertaa, kun on tullut viruksia, joku asia ei ole toiminut, skype sekoilee, ääni kaikuu ja hidastelee kuulokkeissa, plää plää plää.

-
Ainoa hyvä puoli tuossa on, että ilmeisesti kovapäisyys ei ole periytynyt. Ja kovin kilttiä on jälkikasvu, tietysti pitääkin olla mutta olisko joku raja sentään jossain... kumma että se apu kelpaa, kun et kuitenkaan heidän mielestään paljon tietokoneista ymmärrä...?The evil weasel kirjoitti:Hyvä esimerkki tuosta tukholma-syndroomasta on omat vanhempani. Kysyin heiltä miksi eivät halua vaihtaa pc:tä toimivaan mac koneeseen kun uuden hankinta on käsillä. He sanoivat syyksi sen että kun ovat aina pc:tä käyttäneet eivät he halua opetella uutta ja hankalaa(!?!) laitetta käyttämään. Hetken siinä kerrottuani mac:in hyvistä puolista löin hanskat tiskiin ja totesin että siinähän iskette kätenne kakkaan.
Nyt on vanhuksilla uusi pc.... jonka kimpussa olen jo yhden illan tuhlannut kun ovat sen jo viruksilla kansoittaneet. Lisäksi he saivat koneesta äänet katoamaan mystisesti skypen kanssa puljaillessa
Yksi maailman ärsyttävimpiä ilmiöitä on juuri tuo, että ensin ei tehdä kuten neuvotaan ja sitten vaaditaan siivoamaan sen oman virheratkaisun jälkiä. Todella raivostuttavaa!

Joko minä tiedän tietokoneista tai en tiedä, eikä se autettava varmasti saa päättää niin että hän saapi uskoa yhden asian ja olla uskomatta toisen niinku oman valintansa mukaan. Täähän on digitaalinen maailma ja se on joko ykkönen tai nolla!
-
Viesti Kirjoittaja MacXMan »
Mulla oli samanlaisia tukitehtäviä appivanhempien kanssa. Ratkaisin ongelman muutama vuosi sitten ostamalla ITSE heille lahjaksi käytetyn PowerMac G4:n jollain 150 eurolla. Asensin siihen valmiiksi tarvittavat ohjelmat AppleWorks, iLife ja pasianssi). Sitten PC leppään, ja Mäkki tilalle. Eivätpä ole sen jälkeen paljon tukea tarvinneet... Pari viikkoa sitten heidän ostama perusdigiboksi on vaatinut jo enemmän tukea, kuin Mäkki parissa vuodessa.Turmeric kirjoitti:Appiukon kanssa ihan sama juttu.
Vaikka meillä pari viikkoa kyläillessään vuoren viisas vanhus kyllä osasi käyttää iBookkia (kirjoittamiseen, sähköpostiin ym.) niin eipä uskaltanut ostaa Maccia uudeksi koneeksi viime syksynä. Vaimon kanssa demonstrotiin iChatin toimivuutta ja kuvan laatua, mutta ei mennyt jakeluun. Osti ukko jonkin PC-läppärin, samanhintaisen kuin MacBook. Kun ei sitä vanhana kuulemma oppisi käyttämään mitään mäkkejä. (Vaikka meillä se käyttö kyllä onnistui ihan OK.) Liikkeessäkin olivat sanoneet ettei sitä mäkkiä vanhana opi.
Niinpä olen joutunut toimimaan etätukihenkilönä monta kertaa, kun on tullut viruksia, joku asia ei ole toiminut, skype sekoilee, ääni kaikuu ja hidastelee kuulokkeissa, plää plää plää.
Sitten vähän myöhemmin yksin asuva tätini tarvitsi elämänsä ensimmäisen tietokoneen, ja kyseli apua asiaan. Hän tarvitsi käyttöönsä tietokoneen, joka ei vie paljon tilaa, sähköpostin, internetin, tekstinkäsittelyohjelman ja printterin. Opastin tädin ostamaan iBookin, Canonin mustesuihkarin ja Welhon langattoman nettiyhteyden. Asensin kaikki kamppeet valmiiksi. Sitten yhden illan tehokoulutus Macin ja ohjelmien käytöstä. Kuukauden kuluttua, kun ei ollut tädistä mitään kuulunut, lähetin säköpostin tarkistaakseni, käyttääkö se koko konetta. Vastaus tuli sähköpostitse jo samana päivänä, ja hehkutti sitä, kuinka hyvin kaikki toimii. Eikä tämän jälkeenkään ole tullut, kuin pari tukipyyntöä sähköpostitse, ja nekin liittyen johonkin tekstin muotoilujuttuihin yms.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Kunniamaininnan arvoista toimintaa!MacXMan kirjoitti: Mulla oli samanlaisia tukitehtäviä appivanhempien kanssa. Ratkaisin ongelman muutama vuosi sitten ostamalla ITSE heille lahjaksi käytetyn PowerMac G4:n jollain 150 eurolla. Asensin siihen valmiiksi tarvittavat ohjelmat AppleWorks, iLife ja pasianssi). Sitten PC leppään, ja Mäkki tilalle. Eivätpä ole sen jälkeen paljon tukea tarvinneet... Pari viikkoa sitten heidän ostama perusdigiboksi on vaatinut jo enemmän tukea, kuin Mäkki parissa vuodessa.
Sitten vähän myöhemmin yksin asuva tätini tarvitsi elämänsä ensimmäisen tietokoneen, ja kyseli apua asiaan. Hän tarvitsi käyttöönsä tietokoneen, joka ei vie paljon tilaa, sähköpostin, internetin, tekstinkäsittelyohjelman ja printterin. Opastin tädin ostamaan iBookin, Canonin mustesuihkarin ja Welhon langattoman nettiyhteyden. Asensin kaikki kamppeet valmiiksi. Sitten yhden illan tehokoulutus Macin ja ohjelmien käytöstä. Kuukauden kuluttua, kun ei ollut tädistä mitään kuulunut, lähetin säköpostin tarkistaakseni, käyttääkö se koko konetta. Vastaus tuli sähköpostitse jo samana päivänä, ja hehkutti sitä, kuinka hyvin kaikki toimii. Eikä tämän jälkeenkään ole tullut, kuin pari tukipyyntöä sähköpostitse, ja nekin liittyen johonkin tekstin muotoilujuttuihin yms.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Niin tuttua tuo. Minulla on kyllä sellainen linja, että jos ei neuvot kelpaa, niin ei apuakaan tipu.The evil weasel kirjoitti:Hyvä esimerkki tuosta tukholma-syndroomasta on omat vanhempani. Kysyin heiltä miksi eivät halua vaihtaa pc:tä toimivaan mac koneeseen kun uuden hankinta on käsillä. He sanoivat syyksi sen että kun ovat aina pc:tä käyttäneet eivät he halua opetella uutta ja hankalaa(!?!) laitetta käyttämään. Hetken siinä kerrottuani mac:in hyvistä puolista löin hanskat tiskiin ja totesin että siinähän iskette kätenne kakkaan.
-
Tuo upea ja oikeamielinen periaate menee vain joskus lähisuvun kaa teorian puolelle. Elämä on.CaptainNapalm kirjoitti: Minulla on kyllä sellainen linja, että jos ei neuvot kelpaa, niin ei apuakaan tipu.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja The evil weasel »
Pitää valitettavasti paikkansa. Suomalaisessa stereotyyppi perheessä menee välit kylmiksi, jos jälkikasvu tai vävypoika toteaa "mitä minä sanoin? siinähän vellotte omassa liemessänne"Repe Ruutikallo kirjoitti:Tuo upea ja oikeamielinen periaate menee vain joskus lähisuvun kaa teorian puolelle. Elämä on.CaptainNapalm kirjoitti: Minulla on kyllä sellainen linja, että jos ei neuvot kelpaa, niin ei apuakaan tipu.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Kuinkakohan monta suomalaista "velloo omassa limessä" edes huomaamatta asiaa. Sanoisin että se on taito jota ei kannata hukata. Iskäni velloo ompuliemessä ja hyvin on marinoitunut. Isäni sanoin "Poika, älä pelleile koko ajan, miten tämä oikein tehdään". Äidin viinimarinaaideista nyt puhumattakaan.The evil weasel kirjoitti:Pitää valitettavasti paikkansa. Suomalaisessa stereotyyppi perheessä menee välit kylmiksi, jos jälkikasvu tai vävypoika toteaa "mitä minä sanoin? siinähän vellotte omassa liemessänne"Repe Ruutikallo kirjoitti:Tuo upea ja oikeamielinen periaate menee vain joskus lähisuvun kaa teorian puolelle. Elämä on.CaptainNapalm kirjoitti: Minulla on kyllä sellainen linja, että jos ei neuvot kelpaa, niin ei apuakaan tipu.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Shipment Details
Shipped to HELSINKI, FINLAND, FI 25 Feb 2007
Estimated Delivery Date 05 Mar 2007 (Subject to change)
Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment on Schedule 25 Feb 2007
Alkaa jo jänskättää!
Kannattaako olla optimistinen ja odotella ehkä koneen saapumista ennen tuota viidennettä päivää, luultavasti tuo on ns. viimeinen mahdollinen päivä koneen saapumiselle?
TNT tuo koneen.
Ihan
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Disparil »
Mutta kun vähän tarkemmin katsoo niin ei nuo nyt niin pahanhintaisia vehkeitä ole (toisaalta tienaankin nykyään vähän paremmin aikaisempaan verrattuna). Tarkoituksena oli hommata ensin Macbook, mutta koska läppärille tuskin tulee pakottavaa tarvetta ennen kesää, ajattelin odotella että jos ne saisivat uusia malleja ja ehkä Leopardinkin ulos siihen mennessä. Sillä aikaa tutustelen Macin maailmaan vähän vanhemmalla laitteistolla, tulikin tuolta Myydään-palstalta hommattua Power Mac G4. Tuskin maltan odottaa sitä kaunotarta

Vaikka jos vanhemmasta laitteistosta puhutaan niin tuolla hyllyn päällä on ollut jo muutamia vuosia Mac Plus ja IIcx, mutta ne eivät taida antaa kovin ajan tasalla olevaa kuvaa Macista ;D
-
Viesti Kirjoittaja themes »
Eka omppu saapui taloon muutama päivä sitten, huikea PM G3/350/b&w. Kokemus mäkeistä aikaisemmin on hyvin pieni, mutta jo pienellä testauksella positiiviselta näyttää. Hellasärö aiheuttaa tällähetkellä sen, että omppu on autotallissa ja 100mbit kaapelin kautta vnc:llä hoitelen sitä toistaiseksi.
Ite haaveilin siitä vanhan pena 166mhz palvelimen korvaajaa, mutta sitäpä en tiedä onnistuuko.
-
-
Viesti Kirjoittaja Päälakimies »
Päätin vihdoin osallistua palstan kirjoitteluun. Olen seurannut ”salaa” täällä olevia keskusteluja jo viime syksystä (aika ennen Macia). Kiinnostuin Applen tuotteista oikein tosissani Joulun aikaan kun pojalle hommattiin iPod.
Helmikuussa eräs myyjä ja täällä olevat kirjoitukset saivat minut vakuuttuneeksi Mac:n paremmuudesta etsiessäni vaimolle läppäriä, joten sievä MacBook sai uuden kodin. Valinta oli helppo, etenkin kun oivalsin kuinka wintoosa pyöri Mac:n rinnalla. Molempien järjestelmien käyttö on vielä toistaiseksi välttämättömyys meillä (vaimo on siis sekakäyttäjä), mutta itse en suostu enää wintoosaa kotona käyttämään. Alkukipinä on kuitenkin täältä lähtöisin, kiitos tänne kirjoittavien.
Olen peuhannut kompjuuttereiden kanssa jo vuodesta 92, joten minulle uuden järjestelmän omaksuminen ei ole ollut ongelma. Kokemukseni mukaan se ei varmasti ole ongelma kenellekään (jos se ei ole periaatteellinen kynnys), joten rohkeasti vaan kaikki epäröivät kokeilemaan loistavaa järjestelmää.……..ihmettelen vaan, etten itse ole aiemmin ottanut Mac:a tosissaan!
Linuxiakin olen hämmentänyt wintoosan ohella, mutta se on toinen juttu.
Parasta mitä olen lyhyen käytön aikana aikaan saanut, niin ainakin viisi Mac:a on esittelyjeni jälkeen tuttavapiiriin ilmestynyt, enkä ole edes tuputtanut. Eräskin tuttu tuskaili työläppärinsä (viimeisintä huutoa oleva merkki PC) kanssa. Kannoin sievän valkoisen MacBook:n rinnalle ja suoritimme vertailua……hiljaisuus oli käsin kosketeltava esittelyn jälkeen ja n. kk myöhemmin käydessäni siellä uudestaan, oli sinne ilmestynyt kaksi Macia!
Omissa haaveissani on vielä iMac (saisin toisen pöytä puuceen pois talosta). Yksi puucee pitää kuulemma vielä jättää……muistoksi vanhoista huonoista ajoista (vai oliko se poikien vaatimus).
Niin ja itse aiheeseen liittyen, minua ainakin katsottiin ensimmäinen kuukausi hieman alta kulmien kun nostin MacBook:n pöydälle, mutta nykyään saan ihailevia ja osin myös kateellisia kommentteja viisaudesta ja rohkeudesta kokeilla ja käyttää jotain muuta kuin valtavirta.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Ihana valaistuminen on siis kohdallesi saapunut, täällähän meitä onkin jo tuhansittain! Hienoa iMacia kannattaakin tavoitella, toivottavasti tästä haaveestasi piankin jo tulee totta! Viihtymisiin foorumilla!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka