Tai aloitampa suoraan tapauksesta iMac. Tuli vuodenvaihteessa (06-07) ostettua uusi iMac (vanhasta kokovalkoisesta 17” luovuin samalla). Hankin sitten samalla sen karvan verran ”paremman” version kyseisestä kapistuksesta: 20”, parempi näyttis, 2,4Ghz prossulla jne.
Hieno peli kaikin puolin. Paitsi että prossun tuuletin pyörii 3500 kierrosta minuutissa koko ajan. Siis tuuletin käy huutamaan viimistä päivää siitä lähtien, kun valkoinen ”latausruutu” harmaane omenaneen ja pyörivine viiva-ympyräineen tulee esille.
Tämä ei liene normaalia. Googlailen ja leikin Sherlockkia. Muillakin on samaa vikaa ja osa suositteli SMC Fanspeed-ohjelman asentamista. Sillä saa kuulemma laskettua tuulettimien pyörimisnopeuksia hardwaren minimitasoille (niitä ei siis pysty ohjelmallisesti alittamaan ---> vahinkoja ei ”voi” syntyä).
Kokeilin SMC-Fanspeedia ja se näyttää 3500 rpm. Se siitä. Ei millään mitään vaikutusta.
iStat pro näyttää 3500 rpm CPU fan speed.
Humina vaan jatkuu ja Apple Hardware Test antaa virheherjan: 4SNS/1/40000000:Tp0P , eikä mitään ole tehtävissä ---> takuuhuoltoonko?
Soitanpa Applen tukeen. Sieltä asiaa tutkittua nollattiin logiikkakortin asetukset, nollattiin SMC jne jne. Ei auta. Apple-tuki ei tunnu tuntevan koko virhekoodia (4SNS/1/40000000:Tp0P), eikä täten tunnu pystyvän tekemään asialle mitään – suosittelee vain toimittamaan sen takuuhuoltoon.
No mikäs se olisi hyvä takuuhuoltaja? TECTOR?
Sen täytyy olla Tektor tai Tector (rakkaalla asiantuntija-lafkallahan on monta nimeä) Oy – onhan se sentään tämänkin paikan ainokais-mainostaja ja sponsori.
MAALISKUU 2008
Soitin Tectorille ja kerroin puhelimessa tilanteen – samoin kuin kerroin Apple tukeen soittamani asian ja heidän neuvonsa.
HUOLTOKEIKKA NRO 1
Toimitin koneen Tectorille.
Tectorilta soitetaan ja kerrotaan, että koneessa ei ole mitään vikaa.
Sanoin, että kyllä siinä on vikaa kun se antaa sen AHT-virheenkin. Kerroin kuinka olin pystynyt mittaamaan sen CPU:n kierrosnopeudet niillä ohjelmilla, että kyllä se 3500 (eli täysillä) pyöri koko ajan.
Tector käy syyttämään, että OLENKO KÄYTTÄNYT KOLMANSIEN OSAPUOLIEN OHJELMIA? Öö olen – mitä vittua sitten?
Jaa – syyttely ei mennyt läpi. Tector käy myymään muisteja, koska tämä muisti EI ole APPLEN muistia vaan Kingstonin muistia (http://www.ec.kingston.com/ecom/configu ... it1=Search) mallia KTA-MB800 ja taisi olla 2 gigan kampa.
- OSTA meiltä halvalla APPLEN muistia – vika lienee siinä. Muisti kun näissä mäkeissä voi tehdä aina kaikenlaista.
Vai niin..? No ostetaan sitten jos se vika sillä lähtee.
Soitto tulee myöhemmin perässä, että nyt he ovat saaneet jonkin sortin virhetilanteen iMacciini.
- Uusimme logiikkakortin
Soitto tulee myöhemmin perässä.
- Uusimme nyt sitten HDD-tuulettimenkin, kun siinä on varmasti se vika.
CPU tuulettimen pyörimisnopeuden virheet ovat HDD-tuulettimen aiheuttamia??? Whatever.. vaihtakaa jos kiinnostaa..
Noin 3 viikkoa myöhemmin lähetyspäivästä:
HUOLLOSTA SAAPUU IMAC
Kone päälle, vartti ja tuuletin pyörii täysillä. 3500 rpm, eikä alas tule kuin sammuttamalla kone.
PERSNETTOSALDO: postikulut + turha muistinmyynti = noin. 85€
Soitto Tectorille ja ilmoitin, että tämän edellisen ”A:n” kanssa en asioi kirveelläkään, että joku muu nyt hoitaa tästä eteenpäin konettani. Sanoin, että huolto kesti jumalattoman kauan, minulle myytiin muistia aivan turhaan, syyteltiin ohjelmien käytöstä ja koneen hajottamisesta, eikä vika edes korjaantunut! Kerroin myös, ettei minulla ole taas NYT aikaa lähettää sitä konetta takaisin teille viikoiksi, kun se OLI jo lähes kuukauden poissa (tarvitsen työhommissa konettani).
Positiivista asiointia oli se, että tämä jamppa sanoi Tectorin maksavan seuraavat postikulut (tilisiirto tms).
ELOKUU 2008
Pari projektia ohi, nyt on aikaa toimittaa kone huoltoon. Soitin Tectoriin, kerroin asiani tälle samaiselle ”toiselle” henkilölle (kun ensimmäisen huoltajan kanssa kieltäydyin aikaisemmin toimimasta). Muisti palasi pätkittäin ja pätevältä kuulostava jamppa pyysi toimittamaan koneen heille.
(Sanoin vielä, että edellisessä huollossa oli jäänyt roskia näytön ja lasin väliin, mikä haittaa kun tehdään pikkutarkkaa työtä näytöltä..)
Samainen jamppa vielä muistutti, että he maksavat sitten postikulut ja ottavansa työn ENSIMMÄISEKSI, kun tämä on jo toinen huoltokerta.
Hienoa - paketti postiin 22.8.2008.
HUOLTOKEIKKA NRO 2
Soitan siinä viikon 35 lopulla, että mitä iMacille kuuluu?
- Ai, vastaa Jamppa. Ei täällä mitään sun iMaccia ole. Se on varmaan jäänyt tonne yläkerran porukalle, eikä ne oo toimittanu sitä tänne. Ne toimii välillä sillä tavoin.
Selvä. Jospa homma hoituu nyt sitten eteenpäin…
Jamppa soittaa Tectorila ja kertoo, että testien mukaan näytön lämpöanturi on viallinen ja senkun vaihtaa, niin avot. HUOMAUTIN, että katsovat nyt sitten, että näyttö on puhdas takaisin tullessa JA että VIRHEKOODIA ei tule, kun he sitä AHT:tä ajelevat. Että eivät lähetä edes sitä jos se tulee.
Jamppa kertoo JJFF-koodin, millä paketin saa postista.
AIKAA HUOLLOSSA: postitus: 22.8.2008 – 4.9.2008 haen postista JJF-koodilla, eli normaalisti se olisi tullut 5.9 se ilmoitus. Siitä jokainen voi laskea Jampan ”priorisoinnin”.
No hienoa, saanpahan koneen takaisin pitkästä aikaa..
HUOLLOSTA TOSIAAN SAAPUU IMAC 4.9.
Kone päälle ja tuuletin PYÖRII TÄYSILLÄ 3500 rpm.
Apple Hardware Test antaa virhekoodin: 4SNS/1/40000000:Tp0P.
Hevon ”!€%”!#€.
Soitto Applen tukeen ja lievästi suoros-otsassa avautuminen Tectorin toiminnasta ja ideologiasta. Kerroin myös huolenaiheeni jatkosta: missä huollan, kuka maksaa jne.
Applen tuesta vastataan hillitysti:
- Toimita kone vielä kolmannen kerran huoltoon, niin katsotaan sitten jos vika ei ole korjaantunut, että mitä tehdään.
TECTOR 5.9
Soitto 5.9 Tectoriin ja kerroin tarinan, kerroin myös, että alkaa suoraan sanottuna vituttamaan: postitus (hienovaraista käsittelyä, yms), vikaa ei ole korjattu, lupauksia, lupauksia, lupauksia..
- Aijaa. Vai niin. No pitää uusia sitten se näytön lämpöanturin piuha ja samalla vaikka se lämpöanturikin sitten uudestaan.
Kerroin myös sen, että kun Googlaa, niin olisi löytänyt aiheesta tällaisen (http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=1304417) artikkelin, missä vikakuvaus on TÄSMÄLLEEN SAMA kuin minulla: Alu iMac 20”, 2,4Ghz jne.
- Ei me tollasia kattella. Foorumit vääristää asioita ja todennäköisyyksiä. Meillä on omat ohjelmat millä me katsomme ongelmamme.
Kerroin, että nyt olisi 3 ja viimeinen huoltokerta teillä, että tämän jälkeen Apple tekee asialle jotain (kerroin soitostani Apple-tukeen). Että jos vaikka uusisitte sen VIRTALÄHTEEN, mikä on aiheuttanut ainakin foorumilla vikoja ja korjaantunut sillä?? Nyt jos vaihdatte vain anturin, niin se palaa takaisin ja vika voi esiintyä edelleen..
Tectorin Jamppa kertoi voivansa vaihtaa vaikka molemmat: sekä lämpöanturin osat, että virtalähteen.
Hienoa.
HUOLTOKEIKKA NRO 3
Toimitin koneen 5.9 perjantaina huoltoon. Lähetin sähköpostilla lähetyskoodin sekä kulut postimaksuista, muistinvaihdoista sekä linkit foorumille, ideani ongelman ratkaisuista ja toivoin KIIREELLISTÄ VASTAUSTA. Sovimme myös tämän Jampan kanssa, että soittelemme HETI, kun kone saapuu ja hän pääsee työstämään ja soittelee Applelle ja pitää minut HETI ajan tasalla asioista.
MAANANTAI 8.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
TIISTAI 9.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
Soitan perään ja kysyn, että missä mennään, missä on herra ”Jamppa” ja missä vaiheessa on iMac.
- Jampalla on tossa pari asiakasta, eikä pääse sun kanssa nyt juttelemaan.
- Me haetaan ne paketit sitten päivän päätteeksi vasta.
(Siis mit-vit. Koneet seisoo postissa 2 päivää, ennen kuin he ottavat ne työn alle??)
Kerroin asiat herra X:lle ja sanoin että jos pyytää sitä Jamppaa soittamaan mulle, kun tää oli jo kolmas huoltokerta, ja Jamppa lupasi pitävänsä kiirettä ja BLABLA.
- Selvä, pyydän soittamaan.
KESKIVIIKKO 9.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
Pitäkööt kus*päät tunkkinsa. Mä en asioi MILLÄÄN TAVOIN enää Tectorin kanssa. En soita heille, en osta, vaihda tai myy mitään.
Soittakoot kun hommat on hoidettu – ja aivan sama meneekö tässä ”#€%”# farssissa nyt se kuukausi vai kaksi.
Kerrassaan ALA-ARVOISTA (OMA-ALOITTEIS)PALVELUA ALA-ARVOISTA TOIMINTAA. Puhelimessa osataan esittää ystävällistä, mutta minkään sortin ahkeruutta, oma-aloitteisuutta tai toimintaa ei näy. Osa porukasta näyttää olevan juntteja ja epäpäteviä (mitkä huonontavat firman mainetta), loppu taasen näyttää olevan päältä-kaunista nörtti-asiantuntevuutta: tietoa on, muttei taitoa palvella asiakkaita ---> huonontaa myöskin firman mainetta.
- - - - -
EDIT 1:
TORSTAI 11.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 2:
PERJANTAI 12.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
LAUANTAI 13.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
SUNNUNNTAI 14.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 3:
MAANANTAI 15.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 4:
TIISTAI 16.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 5:
KESKIVIIKKO 17.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 6:
TORSTAI 18.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 7:
PERJANTAI 19.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
- - - - -
- - - - -
EDIT 8:
LAUANTAI 20.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
SUNNUNTAI 21.9.2008
Tectorista ei kuulu mitään.
H-hetki lähestyy. . . . .
- - - - -
- - - - -
EDIT 9:
MAANANTAI 20.9.2008
Applen tuesta tulee soitto. Kone otettu työn alle 16. päivä. Kone on (23.9) edelleen korjauksen alla. Apple ei ole vielä valmis vaihtamaan uutta konetta tilalle, koska koneelle ei ole vielä tehty sääntöjen vaatimasti "tree major repairs".
Iltapäivällä lähetetty tapahtuneesta reklamaatio tuotteen myyjälle: verkkokauppa.comille. Verkkokauppa.com vastaa alustavasti, että ei ole (vielä) valmis kaupan purkuun, vahingonkorvauksiin tai hintahyvityksiin uuden tuotteen ostossa.
Päivät senkun kirkastuu.
- - - - -
EDIT10:
Kone saapui kotiini 29.9.2008 Maanantaina
Samalla nimiä piiloteltu..
- - - - -
LOPPUARVOSANA TECTOR OY:
+ Asiakaspalvelu puhelimessa (kun haukut edelliset)
+ Näennäisesti kuulostaa lähes pätevältä toiminnalta
- Aikataulut
- Aikataulut
- Aikataulut
- Perättömät lupaukset
- Asiantuntevuus (osajoukosta)
- Syyttelevä asenne asiakkaille
- ”Pakkomyyntiä” nojaten argumenttiin: varmuuden vuoksi.
- Oma-aloitteisuuden täydellinen uupuminen
- Flegmaattista korjauspolitiikkaa
Saa nähdä miten käy: milloin saan koneen, saanko uuden koneen vai vanhan, toistuuko vika, millä Tector aikoo hyvittää turhan muistikaupan, milloin asiasta otetaan yhteyttä, jne jne.
Varmaa on vain yksi asia. . . .
LOPPUKANEETTI ja jälkiselvittely:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
EDIT11:
1.10.2008 minua lähestyttiin sähköpostilla Tector Oy:n ylätaholta.
Viestin sisältö lyhykäisyydessään oli korrekti pahoittelu tapahtuneesta ja ihmettely, etten häneen ollut ottanut yhteyttä. Myös huoltotoimen toimenpiteitä spekuloitiin. Viestissä pyydettiin ottamaan yhteyttä kun tiedän miten asian kanssa edetään.
- -
Vastasin viestiin kertoen viestinnästä ja minulle kerrotuista toimintamenettelyistä minkä mukaan olin asioita hoitanut. Ehdotin myös mahdollista sovittelua heidän kesken - nyt kun heistä taas kuuluu jotain.
Pääsimme sovintoon asian tiimoilta tänä aamuna (2.10.2008).
Tulevaisuudessa muille kyseisen yrityksen kanssa asioiville: mikäli teillä tulee ongelmia toiminnan kanssa, älkää pelätkö ottaa yhteyttä kyseisen yrityksen johtoportaaseen. Tämä oli mielestäni jopa tulkittavissa pyynnöksi.
Huolimatta ylätahon positiivisesta yhteydenotosta valehtelisin jos väittäisin tätä kokemus-kokonaisuutta positiiviseksi. Kuitenkin ylemmän tahon "huoli" asiakastyytyväisyyteen oli positiivinen merkki. Myös positiiviseksi piirteeksi laitan sen, että ainakin viestien mukaan huollon viestimistapoihin kiinnitetään enemmän huomiota tästä lähtien.
LOPPUARVOSANALISÄYS TECTOR OY (2.10.2008)
+ Asiakastyytyväisyyden tavoittelu ja huoli siitä
+ Asioiden ja toimintamallien parantaminen asiakaspalautteen perusteella
- Vastaantulemisen "synnyttäminen" vaatii valitettavan paljon yritystä ja toimenpiteitä
- Herkästi villaisella painavat yksilöt jäävät nuolemaan näppejään epäkohdista
- 25€* + muistikampa arvioitiin koko odotusaikani, bensani ja vaivani ja tyytyväisyyteni arvoksi
* 38€ kokonaiskorvaus - 12,95€ postikuluista 3. lähetystä koskien => 25€.
VERKKOKAUPPA.COM reklamaatio
Reklamaatio vedetty 2.10.2008 Verkkokaupasta pois. Huomioitavaa mielestäni verkkokaupan osalta on se, että lähetin Verkkokauppaan reklamaatiosta sähköpostin 22.9.2008 kello 16:02 vastaus tähän tuli 22.9.2008 kello 17:24, missä kerrottiin "mikään ei ole vielä toteutettavissa." ja pyydettiin koneen sarjanumeroa. Lähetin 22.9 sarjanumeron ja postikuluista kolmannen postin 23.9. Neljännessä viestissä 29.9 kyselin, että missä viipyy vastaukset. Mitään ei kuulunut. Ei mihinkään vastattu.
Soitin tänään Verkkokaupan huoltoon ja kysyin mitä he ovat reklamaatiolle tehneet. Kuulemma ticketissä ei ole ainuttakaan merkintää kirjattu. Sanoin, että selvä - reklamaation voi btw. mitätöidä.
Lähetin vielä reklamaatiosta peruutusviestin sähköpostilla (varmuuden vuoksi) Verkkokaupalle tänään (2.10) kello 10:14. "OK"-vastaus tuli Verkkokaupalta kello 10:31. Mielenkiintoista aikataulutusta Verkkokaupan osalta...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -