Huomenna menen ostamaan uuden powerbookin ja olen kuullut, että siihen olisi hyvä ostaa muistia lisää. Koska budjetti on tiukka, ei muistin hinta saisi olla tähtitieteellinen. Mitkä muistit käy, mitkä ei? Mistä kannattaa ostaa?
Eli perus nimitys uuden PB:n muistille on PC2700 DDR333 SO-DIMM
SO-DIMM luullakseni tarkoittaa sitä, että se on sopivan mallinen fyysisesti kannettavaan. DDR meinaa vissiin Dual Data Rate ja PC2700 ja 333(MHz) on jotain tekemistä nopeuden kanssa.
Jos ostat PowerBookin missä on 256 Megaa muistia vakiona, niin kyllä sanoisin että vähintään toinen 256 megaa tohon rinnalle. Enemmän rahalle kumminkin saa vastinetta 512 megan lisäpalikalla. Itsellä on alkuperäiset 512 megaa ja se on toimiva kyllä, mutta välillä on jopa kahden sekunnin tai jopa kolmen sekunnin taukoja vaihdettaessa ohjelmien välillä.
Jos sulla on luottokortti, niin silloin helpointa on ostaa Crucialin muistia heidän nettisivuiltaan. Itse ostin tähän PB 12" tuolta Crucialin kotisivuilta 512MB palan ja tuli muistaakseni kolmessa arkipäivässä kuriiripostina suoraan postiluukusta sisälle. Hyvin on toiminut. Hintaa tuli postikuluineen muistaakseni jotain 135 - 140 euron välillä.
Micro-one: 512MB DDR PC333 200PIN FOR NOTEBOOK 113.5€.
Toimisikohan tuo? Kysyin sähköpostilla kaupasta ja totesivat "eiköhän tuo Applessa toimi". Täytynee käydä kaupassa sovittamassa tuollaista iBookkiin. hinta olisi osapuilleen kohdillaan.
Mielipiteeni on voinut muuttua, muttei se tosiasia että olen oikeassa.
"Micro-one: 512MB DDR PC333 200PIN FOR NOTEBOOK 113.5€.
Toimisikohan tuo? Kysyin sähköpostilla kaupasta ja totesivat "eiköhän tuo Applessa toimi". Täytynee käydä kaupassa sovittamassa tuollaista iBookkiin. hinta olisi osapuilleen kohdillaan."
Pitäisi toimia, ja edulliseltakin vaikuttaa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Itsellä on alkuperäiset 512 megaa ja se on toimiva kyllä, mutta välillä on jopa kahden sekunnin tai jopa kolmen sekunnin taukoja vaihdettaessa ohjelmien välillä.
uffaffaa.. taitaa olla jotain raskaan sarjan anabolisoftaa mallia itäsaksa.. mulla ei ole 512 megalla toistaiseksi tarvetta enempään, kun käytän perinteisiä softia kuten macin omat & photoshop & freehand. jossain mallinnuksessa, HQ-videossa tms. voi olla eri juttu. tosin mulla on tapana siivota perässä eli auki tavallisesti vain 4-6 prosessia (nyt: käyttis/iTunes/mail/Safari/photoshop ynnä sälää kuten kymmenkunta konfabulatoria/niin ja tietysti OS9 vanhan fotarin turvana).
juu, ei se lisämuisti koskaan pahaa tee, mutta välillä näillä tulilla kuulee ettei alle megalla edes niistetä nenää.
Valitan, en ole ostamassa muistia juuri nyt. Olin suunnitellut laittavani Airport Extremen koneeni sisälle vasta muistin jälkeen (tai siis samalla kerralla) mutta muutin mieleni. Katsotaan nyt, ehkä muutaman kuukauden kuluttua.
Mielipiteeni on voinut muuttua, muttei se tosiasia että olen oikeassa.
Crucial tosiaan toimii: ma-iltana tilattu 512mb palikka iBookkiin oli torstaiaamuna allekirjoittaneen näpeissä. Ja kone toimii kuin junan huussi, ei kaatuile kuten kävi Verkkokaupan Kingston-palikan kanssa. Hinta toimituskuluineen pesi Verkkokaupan n. kympillä ja Apple Storen yli 60 eurolla.
Tulipahan kerrankin hyötykäyttöä sille statussymboliksi hommatulle luottokortille
Tähän vielä jatkoksi voisi pohtia kuinka nopeasti muistien hinta laskee uusien iBookien ja PowerBookien kohdalla. Koneethan ovat nykyään aika suosittuja ja luulisi näiden muistien myynnin kasvavan huimaa vauhtia. Samalla niiden hinta sitten joko laskee tai nousee....
Tietokoneen muisti on ehkä useimmilla sellainen ostos, joka jätetään hamaan tulevaisuuteen odottamaan sitä hetkeä kun löytyy yllättävän paljon ylimääräistä kukkarosta. Kärsivällisyydellä tulee toimeen vähemmälläkin muistimäärällä.
Esim. MBNetin hintaseuranta toimii vain suomen liikkeille.. Olisi mukava nähdä vastaava hintakäyrä myös ulkomaiset myyjät mukaanluettuna.
Nykyisen 12" PB 768MB muistia alkaa tuntua ahtaalta ja pitäisi 1GB muistipalikkaa alkaa harkitsemaan. Onko kenelläkään kokemusta OWC:n 1GB muisteista? Miten on toiminnut koneessa kuin koneessa? Heidän 1GB muistipalikka PowerBookkiin maksaisi ~250$ -> 205€, kun taas Crucialin 1GB palikka maksaisi 313,71 puntaa joka on ~461 euroa. Säästöä tulisi rutkasti, vaikka tuohon OWC:n muistiin tulisi alv + tullimaksut päälle.
Se OWC ( other world computing ) on kyllä outo paikka. Nimensä mukaisesti jostain kaukaa ( ja syvältä ).
Tilasin sieltä muistia Visalla.
Mutta sainkin vain sähköpostia jossa he totesivat ettei korttiani voi varmentaa. Olisi pitänyt faksata heille kopiot ajokortistani, luottokortistani ja passistani. Kaksi A4-sivua virallista tietoa itsestäni varustettuina luottokorttinumerollani ja allekirjoituksellani. Hmmm...
Olen tilaillut kortilla onnistuneesti muista verkkokaupoista. En tosin ameriikoista. Minä mitään faksailemaan rupea, antaa olla sitten.
Verkkokaupan muisti kingston 512Mb on halvempaa 125,90€, kuin crucialin vastaava joka maksaa 135,11. Toisaalta verkkokaupan toimitusaika on 2-4vko, vastaavasti crucialilta noin viikossa.
"You never get a second chance to make a first impression"
MacBook Pro 13" iPad Air 2 iPad 2018 Airport Extreme Apple TV 4K 3rd Gen iPhone 13 Pro AirPods X2 HomePod Mini X2 ynnä muut...
Millainen mahtaa olla tuo Transcend 1024MB (1GB) SO-DIMM 333MHz palikka, 327,90€, verkkokauppa.com:sta.
Transcendin sivujen mukaan Apple Powerbook 12" 1.33GHz malliin menisi 1GB SO-DIMM muistia valmistajan tuotenrolla TS1GAPG4333S, kun verkkokaupan myymässä on valmistajan tuotenro: TS128MSD64V3A. En kyllä ostais tuota verkkokaupan muistia ennen kuin joku muu tekee sen ja kertoo sen toimivuudesta rev c PowerBookeissa.