City-lehdestä päivää
-
City-lehdestä päivää
Viesti Kirjoittaja Murhapuro »
teen City-lehdelle Apple-aiheista juttua, ja kaipaisin innokasta Apple-fania haastateltavaksi. Mitä kauemmin olet fanittanut Applea, sen parempi. Jutussa käsitellään siis Applen fanittamista. Mainittakoon vielä, etttä teen tätä freelancerina.
Arvostaisin, jos joku vaivaituisi vastailemaan näihin kysymyksiin, voisin sitten kysellä vähän lisää.
1. Mikä iPadissä ja iPhonessa on niin hienoa, että ihmiset ovat valmiita jonottamaan saadakseen sellaisen?
2. Onko Suomessa ollut/tuleeko Suomeen jonotusilmiötä tai muuta hysteriaa?
3. Oletko käännyttänyt ihmisiä käyttämään Applen tuotteita?
4. Onko Apple uskonto tai löytyykö sen fanittamisesta uskontoon verrattavia piirteitä?
5. Applen pahimmat kilpailijat? Sanotaan vaikka iPadin, iPhonen, Macbookkien ja iMaccien pahimmat haastajat?
Kiitoksia ihmiset.
-
Re: City-lehdestä päivää
Viesti Kirjoittaja bloof »
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
No jos ei kyseessä ole trolli, niin tuntuu että noita kysymyksiä olisi voinut miettiä enemmän kuin viisi minuuttia.bloof kirjoitti:"Fani" kuulostaa tässä asiayhteydessä jokseenkin oudolta. Bändeillä on faneja, urheilujoukkueilla on faneja, mutta että elektroniikkavalmistaja? Eipä ainakaan ole epäselvää, mistä näkökulmasta tätä juttua ollaan lähdössä tekemään.
Eiköhän tässä haeta niitä Apple-käyttäjiä, jotka eivät voi tunnustaa sieltä päin tulevan mitään nerokkuutta hipovaa vähempää - ts. virheetöntä täydellisyyttä.
Itse olen käyttänyt Applen tuotteita kotioloissa vasta vuoden pari, joten en kelpaa tähän (onneksi) vastaajaksi.
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Luepas nyt ihan ajatuksella pari iltaa tätä foorumia, niin tulet huomaamaan tässä olevan kyse erittäin loistavasta tietojen ja taitojen eteenpäin pyyteettömästi kierrättämisestä, toisten Mac-käyttäjien tietotekniikkaan liittyvien ongelmien ratkaisemisesta sekä erittäin tärkeistä käyttäjien kokemuksista eri laitteista, joista on valtavasti apua, kun aikoo itse jotain uutta hankkia...jne...
Pitää ilmeisesti olla pc-käyttäjä, että voi leimata muut jonkun päivittäiskäytössä olevan laitteen faniksi? Itse olen nykyään turpa kiinni jos joku puhuu tietokoneista ettei vaan leimaudu.
Jonotin muuten autoanikin aikanaan melkein 4kk, vaikken ollut kyseisen merkin fani.
Ikä selviää kun osoitat nimimerkkiä ja katsot profiilia, niiden kohdalla jotka ikänsä kertovat...
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Jotenkin epäilen että tätä juttua ei ole ajateltu oiken täysin läpi vielä tässä vaiheessa sillä fanipojat eivät todellakaan ole ne joilta saa parhaimmat argumentit, ainoastaa "mielenkiinntoismmat" artikkelit ryhmänsä mustamaalaamiseen (tyyliin se "Leave Brittney Alone" tyyppi).
Jos Applen koneita kolme vuotta käyttänyt, mutta puolikriittisesti iPhoneen ja iPadiin suhtautuva (eli eivät ole mitään "godsendejä" eivätkä täysiä susia) kelpaa, niin voin kai ilmoittautua vapaaehtoiseksi.
1. Mikä iPadissä ja iPhonessa on niin hienoa, että ihmiset ovat valmiita jonottamaan saadakseen sellaisen?
- Brändi ja sen maine yhdistettynä fiksuun markkinointiin jonka avulla käyttäjät markkinoivat heidän tuotteita toisilleen. Apple on onnistunut saamaan samanlaisen maineen kuin Metallica ja monet muut suuret bändit kun voivat myydä vaikka mitä paskaa ja tyhmä kansa ostaa ilman että miettii hetkeäkään (esimerkkinä Metallican 90-luvun alun jälkeinen tuotanto ja iPad).
- Tuskin tulee lähitulevaisuudessa tulee tulemaan mitään jenkkien tuotejulkaisujen tai konserttilippujonojen tyylistä. Ehkä tulevaisuudessa, mutta ei tällä hetkellä.
- Äidin, siskon ja muutaman ystävän, tai no ainakin puoliksi kun kaikilla heillä oli jo aiemmin aikeita ostaa mäkki (äiti käytti Macintosh LC konetta vuodelta 1990 kirjanpitoon vielä muutamia vuosia sitten)
4. Onko Apple uskonto tai löytyykö sen fanittamisesta uskontoon verrattavia piirteitä?
- Kyllä varmasti löytyy sillä ihminen laumaeläimenä on melkeinpä rakennettu juuri seuraamaan suuria ryhmiä esim. vahvojen poliittisten ja uskonnollisten johtajien ja suurien firmojen perässä.
5. Applen pahimmat kilpailijat? Sanotaan vaikka iPadin, iPhonen, Macbookkien ja iMaccien pahimmat haastajat?
- Tällä hetkellä iPhonen ja iPadin vahvimmat haastajat ovat Android puhelimet (jollaista m.m itse käytän) ja tablettikoneet (jotka tosin ovat vasta tulossa). iPhone yllätti Nokian täysin "housut kintuissa" jonka jälkeen Nokia on yrittänyt haastaa Applea uusilla iPhone-kopioilla enemmän tai vähemmän tuloksetta (N8 on heidän tähänastisista laitteista vähiten surkea yritys). Nokia saanee varmaan kunnon vastusta iPhonelle vasta ensi vuonna kunhan saavat Intelin kanssa kehitetyn MeeGo käyttöjäjestelmänsä julkisukuntoon ja ensimmäiset sitä käyttävät laitteet markkinoille.
iPad yllätti lähes kaikki vieläkin pahemmin housut kintuissa sillä lähes kenelläkään ei ollut iPadin julkistuksen aikaan kilpailevia tablettikoneita ja koko tuotekategoria oli julistettu lähes kuolleeksi siinä vaiheessa. iPad tulee saamaan kunnon vastusta vasta ensi vuonna kun linux pohjaisen Android käyttöjärjestelmän ensimmäinen kunnolla tablettikoneille soveltuva 3.0 versio tulee markkinoille. Nokian sisältä on myös tihkunut huhuja ja kuvia MeeGo pohjaisesta tablettikoneesta, mutta saas nähdä että että konkretisoituvatko ne koskaan kaupan hyllyille.
Macbookiella on kyllä ihan hyvn kilpailua, etenkin hinnan suhteen Applen tuotteet ovat olleet aika kauankin alakynnessä, mutta premium tuotteet joita Apple myy ylensä ovat kalliimpia kuin kilpailijoiden tuotteet. Mac Pro on Xeon työasemana on ihan omassa tevellisille kaduntallaajille epätärkessä ammattilaistuotekategoriassa, mutta Mac Minä ja iMaccia vastaan juuri kukaan ei yritä kilpailla täysin suoraan vastaavilla tuotteilla.
*Itse luokittelen Applen fanipojiksi tämän tyyliset tyypit ja ne jotka osaavat katsoa Applen tuotteita kriittisesti eivät ole fanipoikia oman näkemykseni mukaan.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Miten kestit neljä kuukautta liikkeen ulkopuolella?Tauvo kirjoitti:Jonotin muuten autoanikin aikanaan melkein 4kk, vaikken ollut kyseisen merkin fani.
-
Oli riittävän lämmin kevät/kesä... Myös ruokaa oli hyvä varata mukaanMailia kirjoitti:Miten kestit neljä kuukautta liikkeen ulkopuolella?Tauvo kirjoitti:Jonotin muuten autoanikin aikanaan melkein 4kk, vaikken ollut kyseisen merkin fani.

-
Viesti Kirjoittaja pyrjola »
Jaa-a, miksi ihmiset innostuvat U2:n konserttilipuista tms ?Murhapuro kirjoitti:Terve,
teen City-lehdelle Apple-aiheista juttua, ja kaipaisin innokasta Apple-fania haastateltavaksi. Mitä kauemmin olet fanittanut Applea, sen parempi. Jutussa käsitellään siis Applen fanittamista.
Arvostaisin, jos joku vaivaituisi vastailemaan näihin kysymyksiin joko täällä tai laittamalla mulle sähköpostia, voisin sitten kysellä vähän lisää.
muistan itse jonottaaneeni Princen konserttilippuja vuonna 1988 yön yli. Elektroniikan suhteen ei kai, vai olisko kuitenkin ?
eipä ole tullut eteeni. Appiukolle suosittelin Windows -konetta, ettei tarvitse opettaa mitään uutta.
Ei.
Microsoft käyttiksenä ja sitten ehkä Sony, Lenovo, Alienware ja HP läppäripuolella. Samsung, HTC, LG, RIM, Motorola ja Nokia puhelinpuolella.
41 vuotta, mies, suomalainen, hetero, perhettäkin on, lapsia, ei kotieläimiä. Ole hyvä.eli sähköpostia voi laittaa osoitteeseen miikka.hujanen@luukku.com
Arvostaisin myös kovasti, jos laittaisitte vielä nimenne ja ikänne. Tämä ei tosin ole täysin välttämätöntä. Kiitoksia ihmiset.
On The Topic: Voisihan tässä viisastella, että lukaise vaikka yksi ilta hyvän viinin/oluen kera tämän foorumin keskusteluita, mm "miksi vihaan Applea" tai "siirryin Maciin" -ketjuja ja palaa sitten uusilla kysymyksillä, mutta en mä nyt perjantain kunniaksi jaksa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
1) iPhone on eka puhelin, joka toimii niinkuin sen pitää mun ja mun tietokoneeni kanssa, tosin taisin jonottaa jotain 15 minuuttia. iPadista taidan ostaa sen version 2
2) suomalaiset nyt ei helposti hysteriaan taivu, jonotusta on useammin Alkon oven takana aamuisin
3) olen käännyttänyt vanhempani/siskoni/lapseni (eli ostin lapsillini vain Macceja) ja nyt heidänkin lähiympäristöön (samoin kuin minun) vaan ilmestyy näitä koko ajan lisää. Tuskin meillä on siihen kovin suurta osuutta, jos ollenkaan
4) uskonto on aivan eri asia, paitsi Linux
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
5) iPadille ei ole haastajaa, iPhonellekaan ei oikeastaan, halpoja kopioita on
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nimi on eikä ole vaikea löytää, ikää on sen verran, että jos tästä seuraavat 10 vuotta selviää hengissä, elääkin helposti 85-vuotiaaksi.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
Viesti Kirjoittaja Murhapuro »
Eipä muuta, kiitoksia kaikille kommentoineille.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Käyttäkää tilaisuus hyväksenne, eikä haittaa, vaikka turhat heitot jäisivät ketjusta pois.
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Ole varovainen, etteivät yritä viekkaudella ja vääryydellä, houkuttelulla ja uhkailulla sitoa sinutkin tämän uskontokunnan pauloihin! Mietihän vielä, jos voisit tehdä juttua jostain vaarattomammasta aiheesta!
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Minä otan näin opintojeni puolesta kantaa tähän kysymykseen. Ensiksi pitäisi määritellä mitä on uskonto? Se on määritelty mm. seuraavan jaottelun avulla.Murhapuro kirjoitti:
1. Uskonnon määrittely yliluonnollisen kautta.
2. Uskonnon määrittely pyhä/profaani -erottelun kautta.
3. Uskonnon määrittely "perimmäisen huolenaiheen" kautta.
Puhuttaessa Applesta uskontona sekoitetaan keskenään kaikki termit ja määritelmät. Applehan on tuotemerkki ja uskonnot eivät ota tällaiseen mitään kantaa. Ehkä sekaannusta aiheuttaa se, että uskonnoista ei tiedetä tällä hetkellä riittävästi ja kaikenlaiset levottomat heitot menevät läpi. Toimittaja on hyvä ja perehtyy uskontoihin enemmän ja paremmin ennen huonojen kysymysten tekemistä.
-
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
iPhonesta ja Applesta yleensäkin hienoja laitteita tekee ne pienet jutut, joita kilpailijoilta ei saa. Esimerkiksi MBP:n etäohjaaminen iPhonella teki meikäläiseen vaikutuksen.
Tälle ominaisuudelle näen hyötyä ihan työasioissakin.
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja demise »
On olemassa paljon ilmiöitä joihin liittyy äärikäyttäytymistä. Konserttilippuja jonotetaan. WoWin julkaisuja jonotetaan. Hullujen päivien puolihintaisia Reiman toppahaalareita jonotetaan. Ei näistä oikein mitään uutta jutun aihetta saa. Voisiko jutun saada vaikka niistä pienistä jutuista, mitä Apple tekee eri lailla kuin muut, ja miten iso niiden pienten juttujen vaikutus on? Vai meneekö Cityn lukijakunnalle liian syvälliseksi?Murhapuro kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Tarkoituksena on lähinnä selvittää, onko olemassa ilmiötä nimeltä "Applen fanittaminen" ja jos on, niin keitä nämä fanit sitten ovat. On totta, että kirjoitin kysymykset nopeasti, mutta olen myös selaillut foorumia jonkin verran, ja aion selailla vielä lisää.
Eipä muuta, kiitoksia kaikille kommentoineille.
Edit: katohan, sattui aika sama pointti kuin edellisellä vastaajalla.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Voi kuule, moderaattoreista löytyy suurimmat kriitikot ja kritisoijat, ehkä siksi että Applen tuotteita on käytetty niin pitkään. Ja silti tykätään näistä vehkeistä. Ja ehkä sieltä löytyisikin se todellinen jutun juuri; miksi pitkän linjan Apple-käyttäjä pitää vehkeistään, kun on kuitenkin kokenut vuosien varrella laaksot ja kukkulat. Kysymyssarja tuossa alussa tuntuu siltä, kuin haluttaisi haastatella juuri äsken Applen laitteet ja filosofian löytänyttä käyttäjää.KunkkuJ kirjoitti:Minä olen omin silmin nähnyt, miten hopeisen omenan ylipapit, lumenimellä moderaattorit, kokoontuvat yhteen palvomaan ja juonimaan.
-
hehhe hehe hehehe hehe...Macco kirjoitti:Ja ehkä sieltä löytyisikin se todellinen jutun juuri; miksi pitkän linjan Apple-käyttäjä pitää vehkeistään...KunkkuJ kirjoitti:Minä olen omin silmin nähnyt, miten hopeisen omenan ylipapit, lumenimellä moderaattorit, kokoontuvat yhteen palvomaan ja juonimaan.

-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Minä en ole edes mikään pitkän linjan Apple-käyttäjä, mutta pidän silti vehkeistäni niin, etten pois antaisi mistään hinnasta. Enkä vaihtaisi.Macco kirjoitti: Ja ehkä sieltä löytyisikin se todellinen jutun juuri; miksi pitkän linjan Apple-käyttäjä pitää vehkeistään
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Monet uudet Mac-kiivailijat ovat usein niin tolkuttoman tohkeissaan vempaimistaan, että eivät huomaa, että itse firma ei ole lopulta niin erilainen kuin moni toivoisi – Jobsin farkuista huolimatta. Uusimpana Applen lähes mikkismäisenä tempauksena on tämä Spotifyfobia ja kulissientakainen puolustustaistelu Amerikan musiikkijakelusta. Niitä harmittaa kun pienet ruotsalaiset keksivät jotain mihin Applella ei ole patenttia.
Yrityksenä Applea oli paljon kivempi digata silloin kuin kaikki meni vähän mönkään ja vastustajat olivat isoja ja rumia.

-
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Mun mielestä nimenomaan "pitkän linjan" apple-fanit olisivat jutun juuri. "Kukkulat ja laaksot", jne. Itse en nähnyt 90-luvulla mitään merkittävää Applen "macintosheissa", varsinkaan sen jälkeen, kun merkittävät ohjelmat (Photoshop, Pagemaker, Dreamweaver) olivat yhtä nopeasti saatavilla windows-ympäristöihin. Uskomaton ohjelmien yksiajo, laajennukset, macin "pommit" ynnä muut eivät vain säväyttäneet. Lähdin mukaan 2000-luvulla, kun ylimääräiselle rahalle tuli oikeasti vastinetta (OS X).Mac Classic kirjoitti:Yrityksenä Applea oli paljon kivempi digata silloin kuin kaikki meni vähän mönkään ja vastustajat olivat isoja ja rumia.
Toimittajahan tässä tekee jutun, ja valitsee näkökulman. Jokainen voi kommentoida sitä, kuten tekeekin. Siitä syntyy oma juttu tänne, ja jokainen voi arvioida, kumpi on kiinnostavampi. Cityn olisi mielestäni ollut hyvä olla liikenteessä vaikka kesällä kyseisellä teemalla. Tietysti iPadin tuloahan tässä kytätään, räjähtääkö pankki taas kerran. Ei ehkä, koska olemme jo tilanneet iPadit Ranskasta.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
E: Ihan varmasti aloitusviestissä oli toimittajan nimi ja sähköposti? Olisin googlannut, mutta nyt sitä ei enää ole. Ilmeisesti on saanut sen minkä halusi.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Toistaiseksi käsittääkseni ketään ei ole vielä tapettu Applen nimissä joten uskonnon viittaa ei omenan harteille kannata ripustaa4. Onko Apple uskonto tai löytyykö sen fanittamisesta uskontoon verrattavia piirteitä?

-
Koittaako kikero kelloa vai soittaako sisero selloa.JHA kirjoitti:Toistaiseksi käsittääkseni ketään ei ole vielä tapettu Applen nimissä joten uskonnon viittaa ei omenan harteille kannata ripustaa4. Onko Apple uskonto tai löytyykö sen fanittamisesta uskontoon verrattavia piirteitä?
Eihän kukaan ole väittänyt mitään uskonnosta, vain kysytty löytyykö vertailukohtia. Muutenkin voisi koittaa ymmärtää edes välttävästi lauseita, eikä tuijottaa vain sanoja.
Tämä ketju on muutenkin sou ouver. Lukkoon vaan.
-
Viesti Kirjoittaja jpva »
Komppaan toista lausetta täydellisesti/täydellisenä.Tauvo kirjoitti:Taitaa olla Murhapuro pc-miehiä, kun luulee tässä olevan fanittamisesta kyse.
Luepas nyt ihan ajatuksella pari iltaa tätä foorumia, niin tulet huomaamaan tässä olevan kyse erittäin loistavasta tietojen ja taitojen eteenpäin pyyteettömästi kierrättämisestä, toisten Mac-käyttäjien tietotekniikkaan liittyvien ongelmien ratkaisemisesta sekä erittäin tärkeistä käyttäjien kokemuksista eri laitteista, joista on valtavasti apua, kun aikoo itse jotain uutta hankkia...jne...
Pitää ilmeisesti olla pc-käyttäjä, että voi leimata muut jonkun päivittäiskäytössä olevan laitteen faniksi? Itse olen nykyään turpa kiinni jos joku puhuu tietokoneista ettei vaan leimaudu.
Jonotin muuten autoanikin aikanaan melkein 4kk, vaikken ollut kyseisen merkin fani.
Ikä selviää kun osoitat nimimerkkiä ja katsot profiilia, niiden kohdalla jotka ikänsä kertovat...
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka