Elikkäs olen uusi onnelinen käytetyn PowewrMacin omistaja. Ongelmani on lähinnä että en tiedä Mac:stä mitään. Ajan tällä koneella Linuxia. Kuinka hyvin Windows / Linux ihminen pärjää uuden appleosx:n kanssa jos käy sellaisen ostamassa? Ja mistä voin tarkistaa toimiiko uusi Tiger tässä vehkeessä. Muisti 256mb tuskin riittää, kone on newpmac G4 500mhz.
Voitteko suositella jotain OSX asennus ohjeita ja muita ohjeita jota kannattaisi lukea ennen päätöksen tekemistä.
Pantterin asennus on kyllä sen verran helppoa, etten osaa siihen paljonkaan neuvoja antaa.
Mutta tässä pari
1) lue ohjeruutu ennenkuin klikkaan OK tai Jatka.
2) tarkista mitä vaihtoehtoja milloinkin on tarjolla (esim mitkä kielipaketit haluat valita jne).
3) Osta vähintään 512 MB lisää. Tai edes 256 MB.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Tiger toimii ilman sen kummempia tarkistamisia. Pitää olla sisäinen FireWire, joten huomattavasti tuota konettasi vanhemmassakin PowerMacissa se toimii. Nopeudesta on vielä mahdotonta sanoa, mutta Pantherin vauhti on 500 MHz:n G4:ssä ihan kelpo joten sen hankkiminen on oikein hyvä ajatus. Luultavasti yllätyt iloisesti monestakin asiasta.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Pantherin osto on ihan suositeltavaa ja samalla kannattaa ostaa lisää muistia, sillä se on suht halpaa. Tulet toivottavasti ihastumaan OS X.ään, itse en ainakaan suostu siitä enää luopumaan.
Suurin opettelunaihe on varmaan näppäimistöasettelu, joka erikoismerkkien osalta poikkeaa merkittävästi PC:stä. Samoin mukavan työympäristön järjestäminen vie aikansa. Jos mitään erityisiä ongelmia ei tule, ei pärjäämisen pitäisi tuottaa ongelmia. Muutos on tosin suurempi kuin Windowsista useimpiin Linux-työpöytiin (KDE, Gnome, jne. mutta ei Xfce) siirtyminen tai päinvastoin.
Mikäli olet tutustunut Linuxissa komentoriviin ja esimerkiksi shell-skripteihin, pystyt käyttämään monia taitojasi suoraan OS X -ympäristössä. Asetustiedostoja ei tarvitse vi:llä editoida, mutta joitain toistuvia tehtäviä on aikanaan kätevä automatisoida.
Koneessasi saattaa olla liian vanha näytönohjain. Pitää olla 32MB näyttömuistia että tukee Pantteria, tiikerin laitevaatimuksia ei tietääkseni ole vielä julkaistu.
32 MB:n näyttömuistivaatimus liittyy QuartzExtremeen, ei koko käyttikseen. Panther toimii toki mainiosti vähemmälläkin.
Joo, kyllä Exposé jotenkin nikottelee 333 MHz Pismolla, mutta pakko sanoa, että jonkin verran sutjakkaammin menee mun koneessa. Ikkunan koon muutos nykii tässäkin, mutta tupla G5 -käyttäjävät väittävät, että heillä ei enää nyi se sekään!
Tervehdys.
Olen uusi macin omistaja ja haluaisin tietää onko mahdollista saada noi palauta,pienennä ja sulje painikkeet oikealle puolelle.
Pc: käyttäjänä tottunut.
Kiitos.
skenewear kirjoitti:Tervehdys.
Olen uusi macin omistaja ja haluaisin tietää onko mahdollista saada noi palauta,pienennä ja sulje painikkeet oikealle puolelle.
Kiitos.
Ei saa. Kyseessä on lähinnä tottumus kysymys. Itsellä nimittäin tahotoo suhia Windowssia käytettäessä hiiri vasemmalle ikkunaa suljettaessa.
Altern kirjoitti:Asetustiedostoja ei tarvitse vi:llä editoida, mutta joitain toistuvia tehtäviä on aikanaan kätevä automatisoida.
Täs kannattaa muistaa että Pantterissa on vielä chron, mutta Tiikerissä käytetään launchd ohjelmaa. MIkäli näitä tarvitsee. Kuulemma launchd on kovin edistynyt systeemi tms.
Taas yksi newbie.. kylläkin koneen hankinta vielä edessä.
Mulle ei kovin paljon kerro noi prosessorit et mitä meinaa jos on Intelin tai jotain muuta. Yhteensopivuusjuttuja. Voinko asentaa noita vanhoja jo omistamiani windows-versioita ohjelmista Macciini? Photoshoppia lähinnä mietin ja joitain muita.
Lisäksi.. Mulla on iso Windows media player -kirjastollinen wma-musiikkia cd:iltä koneelle tallennettuna. Pystysinkö näitä tiedostoja kuuntelemaan uudella koneellani (varmaankaan en kuitenkaan Winkkaria macissani pyörittelis)? Jos en niin voiko niille tehdä jotain.. muuttaa niitä tiedostoja mp3:ksi tms jotenkin helposti, ettei tarvi yksitellen käydä läpi kaikkia. Vai pitääkö vaan alkaa koota kirjastoa alusta alkaen uusiks?
Mua on kiehtonu tommonen pikkunen iBook (pikkusen terästettynä) mut nyt taidan odotella ja kattella millasta pukkaa sille vastineeksi. Koskahan sitä sais kuulla, mitä sieltä on tulossa?
Windows ohjelmat toimivat vain Windowsissa. Photoshop pitää päivittä crossgradella Mac versioon. Onnistuu kyllä. Saat samalla uusimman.
WMA onkin sitten jo toinen juttu. Voisit kokeilla ladata siihen Windows-koneeseen iTunesin ja katsoa mitä se sanoon WMA tiedostoistasi. Saattaa kääntää mp3 tai AAC muotoon.
iBook päivittyy tänä vuonna Intel-prosessoriversioksi. Sen tarkemmin ei kukaan voi sanoa. On ennustettu tammikuuta, helmikuuta, maalis-huhtikuun vaihdetta ja seuraava kai on touko-kesäkuun vaihde. Mutta ei sitä kukaan tiedä koska ne tulee.
Toisaalta, voisi olla kannattavaa ostaa nyt vielä iBook G4, koska sille on Photoshop olemassa, intel mallissa se pyörii Rosettan päällä eikä kuulemma ole kovin nopea (se on tosin suhteellista). Ja Adobe lupaa päivättä vasta joskus ensi vuonna intel-optimoidun.
Muunmuasaa Wma:t saa muutettua melko moneen muotoon näppärällä Switch ohjelmalla. Suojatuista wma:sta ei ole tietoa, joskus en onnistunut kyseisiä tiedostoja muuntamaan ainakaan EasyWMA:lla. En tosin muista yritinkö silloin edes Switchillä. Luulisin ettei mitään ongelmia synny.
skenewear kirjoitti:Tervehdys.
Kiitos.
Ei noita nappeja juuri tarvitse käytellä. Näppäimistöltä tulee itse enimmäkseen käytettyä +W sulkee ikkunan, ja tuota (-) nappia en käytä ikinä, jos ko ominaisuutta tarvitsen niin tuplaklikkaan ikkunan yläreunaa ja tulos on sama.