Ihan otsikon mukaisesti lähtisin kysymään, että kannattaako uutta MacBook prota rekisteröidä applelle ollenkaan?
Millaisia käytännön haittoja siitä tulee, jos esimerkiksi myyn koneen eteenpäin, pystytkö silloin poistamaan rekisteröintini? Entä jos itse ostan käytetyn ja rekisteröidyn tuotteen, näkeekin myyjä mille id:lle koneen rekisteröin? Entä näkeekin hän mitä ohjelmia asennon koneeseen? Itse en ainakaan haluaisi nähdä mitään mitä koneeni uusi omistaja koneella tekee...
Entä jos kone on rekisteröity minulle ja sillä tehdään jotain laitonta ( siis olen myynyt tililleni rekisteröidyn koneen seuraavalle henkilölle)? Saatetaanko sitten minua syyttää jostain?
Itselle rekisteröidyn tuotteen myynti / ostaminen?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
2 viestiä
• Sivu 1/1
-
Itselle rekisteröidyn tuotteen myynti / ostaminen?
Viesti Kirjoittaja ChampCap »
-
Re: Itselle rekisteröidyn tuotteen myynti / ostaminen?
Viesti Kirjoittaja atheos »
Rekisteröinnit ja niiden poistot voi hoitaa Apple ID:llä Support Profile -palvelussa, rekisteröinnin käytännön merkitys tosin on aika vähäinen, etenkin Suomessa kun täällä ei ole Apple Storea joka käyttäisi samaa tietokantaa vaan paikallisilla jälleenmyyjillä on ihan omat järjestelmänsä.
Rekisteröintitietokantaan pääsee käsiksi vain käyttäjä itse sekä Apple ja ainoa mitä siellä on, on että mitä sarjanumeroita millekin Apple ID:lle on rekisteröity TAI mitkä yhteystiedot millekin sarjanumerolle on rekisteröity jos ei ole liitetty Apple ID:hen. Laitteen sarjanumerolle rekisteröityjen tietojen perään voi myös kysyä Applen puhelintuesta 0800-96162 ja muuttaa niitä tarvittaessa.
Apple ID puolestaan sisältää tiedon ostetuista ohjelmista ym. mutta sehän on henkilökohtainen käyttäjätunnus ja kaikki jäljet siihen katoavat koneelta kun koneen tyhjentää ja asentaa käyttiksen uusiksi, erittäin suositeltavaa ennen koneen myymistä joka tapauksessa.
Ainoa tapa seurata mitä uusi omistaja koneella puuhaa on asentaa koneelle joku vakoiluohjelma ennen myyntiä mutta jos tämä pelottaa niin käytettynä ostetun koneen voi tyhjentää itsekin ja asentaa käyttiksen uusiksi niin sitten ei kyllä ole mitään.
Rekisteröintitietokantaan pääsee käsiksi vain käyttäjä itse sekä Apple ja ainoa mitä siellä on, on että mitä sarjanumeroita millekin Apple ID:lle on rekisteröity TAI mitkä yhteystiedot millekin sarjanumerolle on rekisteröity jos ei ole liitetty Apple ID:hen. Laitteen sarjanumerolle rekisteröityjen tietojen perään voi myös kysyä Applen puhelintuesta 0800-96162 ja muuttaa niitä tarvittaessa.
Apple ID puolestaan sisältää tiedon ostetuista ohjelmista ym. mutta sehän on henkilökohtainen käyttäjätunnus ja kaikki jäljet siihen katoavat koneelta kun koneen tyhjentää ja asentaa käyttiksen uusiksi, erittäin suositeltavaa ennen koneen myymistä joka tapauksessa.
Ainoa tapa seurata mitä uusi omistaja koneella puuhaa on asentaa koneelle joku vakoiluohjelma ennen myyntiä mutta jos tämä pelottaa niin käytettynä ostetun koneen voi tyhjentää itsekin ja asentaa käyttiksen uusiksi niin sitten ei kyllä ole mitään.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka