Olen tässä katsellut budjettiani ja siinä näyttäisi juuri sopivasti olevan Minin kokoinen tila tuhlattavaksi, joten olen pyörinyt netissä katselemassa vähän hintoja. Tähän mennessä aika hikisesti olen löytänyt kauppoja jotka kyseistä vekotinta vielä myyvät mutta Apple Storessa hinta oli yllättävän edullinen. Kannattaako sieltä tilata vai ovatko hinnat siellä yleensä korkeimmat mahdolliset (kuten tuollaisissa virallisissa kaupoissa usein tuppaa olemaan)? Nyt kun se tulisi vielä ilmain toimituskulujakin...
Sitten vielä toinen kysymys: Minulla on sellainen käsitys että iPod (joten ilmeisesti sitten minikin) ostetaan joko Windowsille tai Macille. Onko asia tosiaankin näin? Tässä kohtaa sitten tuleekin päänvaivaksi se, kummalle sen sitten ostaisin. Itsellä on vielä toistaiseksi PC mutta olen suunnitellut iBookin hankintaa ja sen luultavasti tulen tekemäänkin ennemmin tai myöhemmin, mutta luultavasti myöhemmin. Kai se sitten Windowsille tulee ostettua kun kaikki musiikkini ovat jo siellä PC:llä. Vähän epäkäytännöllista että iPodit ovat erikseen Macille ja Vintoosalle kun luultavasti tulen kuitenkin käyttämään molempia aktiivisesti. :/
Jos olisit Applen sivuilla silmäsi pitänyt auki tietäisit, että iPodista ei tehdä enää erikseen Mac/Win versiota, vaan toimii molemmissa. Kyllä, yksi versio ja toimii niin Mac/Win maailmassa. Ministä tietenkään ei koskaan ole edes ollut kahta versiota markkinoilla. Ja mitä ensimmäiseen kysymykseen tulee niin tokkopa paljoa edullisemmin mistään laitetta tulet saamaan. Muutaman euron jossain saattaa olla havempi, mutta Storen hinta ei varmaankaan ole se kallein.
Täällä kun on keskusteluja seurannut, niin AppleStoresta tuntuu saavan kaiken nopeammin kuin liikkeistä. Ainakin ns. pienemmät tavarat. Tietokoneiden suhteen tuntuu olevan arpapeliä kuinka nopeasti koneensa saa. Valitsi sitten AppleStoren tai paikallisen jälleenmyyjän.
Täällä on kai useampikin henkilö tilannut AppleStoresta tavaraa? Mitenkäs tuo laskutus sitten... Tulee ilmeisesti lasku paketin mukana? Minne päin rahat sitten lähetetään? Onko Applella täällä Suomessa toimisto vai menevätkö rahat ulkomaille? En ole ennen mitää ulkomaille maksanut lähinnä luottokortin puuttumisen takia mutta Applella kai käy ihan nettipankin kautta tuo maksaminen niinkuin Suomeenkin maksettavilla laskuilla?
Täällä on kai useampikin henkilö tilannut AppleStoresta tavaraa? Mitenkäs tuo laskutus sitten... Tulee ilmeisesti lasku paketin mukana? Minne päin rahat sitten lähetetään? Onko Applella täällä Suomessa toimisto vai menevätkö rahat ulkomaille? En ole ennen mitää ulkomaille maksanut lähinnä luottokortin puuttumisen takia mutta Applella kai käy ihan nettipankin kautta tuo maksaminen niinkuin Suomeenkin maksettavilla laskuilla?
Maksuhan menee joko luottokortilla tai sitten tilisiirtona tilille. Laskutus mahdollisuutta ei store anna, ihan ymmärrettävistä syistä. Eli joko hankit jostian luottokortin tai sitten käytät tuota tilisiirtoa. Menee aina muutama päivä ennen kuin rahat näkyvät tilillä.
AppleStore on ollut kyllä todeööa hyvä paikka ostaa. Kaksi konetta ja iPod on sieltä tullut tilattua ja kaikki on toiminut todella hyvin. Hinnat on mun mielestä AppleStoressa Applen tuotteissa alhaisimmat, mutta esim. muistit on mun mielestä vähän kalliita. Paketithan tuolta tulee suoraan kotiovelle. Jos formatoit sen iPodin Windowsiin, niin silloin se ainakin toimii molemmissa koneissa. Kannattaa sitten ostaa siihen Miniin se dock, koska se on osoittautunut todella käteväksi ja ei kaiketi tule laitteen mukana.
Mutta jos joku menee pieleen kannattaa varautua pitkään taisteluun ja soittorumbaan Irlantiin. Itselläni jäi toimituksesta (BTO G5 + paljon softaa ja Lacien kovalevy) puuttumaan Keynote, josta hyvityksen saaminen kesti noin 7 kuukautta ja lopulta hyvittivät vaan alv:ittoman osuuden, josta pankki vielä vei 8 euron palvelumaksun. Itse en AppleStoresta enää osta - vaikka Suomalaisten liikkeiden hinnat on hieman kovemmat olen valmis maksamaan paremmasta palvelusta.
Voiko toi dock olla yhtä aikaa kytkettynä Maciin FireWirellä ja PC:hen USB2:lla? Vai meneekö synkkaus sekaisin, jos molemmat koneet on samaan aikaan päällä ja kytkettynä?
Voiko toi dock olla yhtä aikaa kytkettynä Maciin FireWirellä ja PC:hen USB2:lla? Vai meneekö synkkaus sekaisin, jos molemmat koneet on samaan aikaan päällä ja kytkettynä?
Kyllähän toi periaatteessa olisi mahdollista, jos käyttäisi manuaalista sykronointia, en kyllä tiedä toimiiko.
Eikös tota wheeliä ole vähän vaikea käyttää silloin kun laite on kiinni dockissa? iPodiin pitäisi saada lisävarusteena langaton kaukosäädin. Silloin sitä voisi käyttää cd-soittmen korvikkeena sohvalta.
Tai sitten siinä pitäisi olla sisäänrakennettu wlan, jolloin se toimisi airport extremen kanssa itse "kauko-ohjaimena"..
Mahtuukohan wlan minin sisälle vai tuleekohan se vaan isomman mallin ominaisuuksiin.. Se bluetooth menis varmaan pienempään tilaan ja sillä vois sit toteuttaa sen kaukosäätimen...
iPodihan "naitetaan" vain yhteen koneeseen kerrallaan eli jos kytket sen pc:n se peilaa iTunesin kirjastoa siihen ja jos kytket Macciin niin sama juttu. Taitaa mennä pasmansa sekaisin jos on 2 konetta kiinni yhtäaikaa.
"Kyllähän iPodiin on jo saatavilla kaukosäätimiä."
"ei vain kovin kummosia"
No, kyllä ne hoitaa homman.
Rupesin juuri ihmettelemään tota Teostomaksu juttua. Jos iPodin ostaa Suomesta, niin joutuu siis maksamaan Teostolle extraa sen n.30€, mutta jos tilaa AppleStoresta, niin tota maksua ei tule, niinkö? Kun tilasin omani AppleStoresta, niin siihen ei ainakaan lisätty mitään Teostomaksua.
Rupesin juuri ihmettelemään tota Teostomaksu juttua. Jos iPodin ostaa Suomesta, niin joutuu siis maksamaan Teostolle extraa sen n.30€, mutta jos tilaa AppleStoresta, niin tota maksua ei tule, niinkö? Kun tilasin omani AppleStoresta, niin siihen ei ainakaan lisätty mitään Teostomaksua.
Juuri näin. Apple ei tilitä Teostomaksuja. Arvatkaapa kaksi kertaa tuleeko iTunes-verkkopalvelua koskaan meidän ulottuvillemme ja jos tulee, kuinka kauan menee ennen kuin Teoston lakimiehet sulkevat koko palvelun ihan vaan lounastauon huviksi näiden rästissä olevien teostomaksujen takia?
Kyllä ne varmaan iTunes MusicStoressa onnistuu jotenkin kiertämään Teoston. Musiikkihan ostetaan ulkomailta, sitä paitsi iTunesiin on jo lisätty suomalaisia artisteja, kuten Reijo Taipale!, joten eiköhän se ole tulossa.
Eiks noista iTunes-myynneistä jää jopa isompi osuus musiikin tekijälle kuin levymyynnin kautta? Jos näin on, Teostonhan pitäis olla ikionnellinen iTunesin ja iPodin tulemisesta...
Teostonhan pitäis olla ikionnellinen iTunesin ja iPodin tulemisesta...
ensimäisenä tunnustan etten juurikaan ole perehtynyt teoston toimintaan. Joten seuraava on mutua sen perimäisessä olemuksessaan.
Mielikuva teostosta suomessa on se että teosto ajaa omia etujaan, ja kun oma palkka kyllästyttää niin keksitään huvituksia miten kansalaisia ja yhteisöjä kiusataan, eikös jossain vaiheessa teosto kieltänyt lastentarhoilta laulamisenkin jollei kappaleet olleet itse sävellettyjä tms?
"Saisiko tähän vielä perustelut ja syyn, miksi näin ei voi olla? Tälläinen ilmaan heitetty lausahdus kun ei kerro oikeastaan yhtään mitään. "
Ipodin USB2.0-kaapeli on vain usb-väylää varten. Firewire on samassa letkussa muistaakseni vain latausmahdollisuuden takia ja siinä tuskin on edes data-kaapeleja (vain +5V ja ground). Korjatkaa jos olen väärässä.