Hei!
Ensinnäkin ylläpidolle ja muille pahoittelut:
- Paikka voi olla väärä, joten siirtäkää oikeaan ryhmään.
- Tästä aiheesta ehkä löytyy keskustelua aikaisemmin, en pikaisella etsimisellä löytänyt, olen pienessä paniikissa ja ehkä en oikein tiedä millä sanoilla hakea.
Asiaan:
Olen vastikään siirtynyt Mac minin käyttäjäksi ja olen ollut äärest tyytyväinen siihen. Tänään tutustuin Safarin salasana-juttuun ja katselin mitä salasanoja minulla on siellä jemmassa. Mutta suureksi yllätyksekseni löysin sieltä salasanoja, sivustoille, joita en ole käyttänyt vuosiin. Esim löytyi nettiauton salasana ja olen sitä varmaan käyttänyt kun edellisen kerran myin autoa n 4 vuotta sitten (ennen kuin omistin mitään applen tuotetta) ja lisäksi oli salasanoja sellaisille sivuille, joita en ole käyttänyt vielä pidempään aikaan arvaus yhdesta sivusta on 7-10 vuotta.
Kysymys kuuluukin, että mistä ihmeestä tuo Safari ne on oikein taikonut? Ja pitäiskö tästä nyt olla jotenkin huolissaan?
Vai mistä tässä oikein on kysymys?
Kaikki sivut jonne noita salasanoja on ovat käytännössä erilaisia keskustelupalstoja jne, että mitään luovuttamattoman kamalan pahaa ei ole sattunut, mutta hätkäyttää tuo tommoinen kuitenkin. Osaisiko joku nyt hiukka avittaa ja tyynnytellä minua?
Safari on löytänyt vanhoja salasanoja?!?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Safari on löytänyt vanhoja salasanoja?!?
Viesti Kirjoittaja agent86 »
-
Re: Safari on löytänyt vanhoja salasanoja?!?
Viesti Kirjoittaja jpva »
Oletko tuonut kirjanmerkit esim.jostain windowspuolen selaimesta?
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Ovatko salasanasi siis Avainnipussa (Lisäohjelmat/Avainnipun käyttö)?
Jos käyttöjärjestelmää tai konetta päivitetään ja käyttäjätiedot siirretään Siirtymisapurilla tai TimeMachine-varmuuskopiolta, siirtyy Avainnipputiedosto mukana ja siellä voi olla siten hyvinkin vanhoja merkintöjä. Eri palveluissa ja Safarin versioissa on hieman vaihtelevasti ollut kysymys, talletetaanko jonkin sivun kirjautumistiedot (=salasana).
Avainnipputyökalulla voit poistaa valikoiden turhiksi katsomasi salasanat.
Jos käyttöjärjestelmää tai konetta päivitetään ja käyttäjätiedot siirretään Siirtymisapurilla tai TimeMachine-varmuuskopiolta, siirtyy Avainnipputiedosto mukana ja siellä voi olla siten hyvinkin vanhoja merkintöjä. Eri palveluissa ja Safarin versioissa on hieman vaihtelevasti ollut kysymys, talletetaanko jonkin sivun kirjautumistiedot (=salasana).
Avainnipputyökalulla voit poistaa valikoiden turhiksi katsomasi salasanat.
-
No siinäpä se just onkin, kun en ole tuonut tähän kirjainmerkkejä tai siirrellyt käyttäjätietoja mitenkään.
-
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Varmistetaan nyt vielä;
Olit siis Safarin asetuksissa täpässä "Automaattinen täyttö" ja klikkasit "muokkaa..." painiketta "Tunnukset ja salasanat" kohdan vieressä?
Olit siis Safarin asetuksissa täpässä "Automaattinen täyttö" ja klikkasit "muokkaa..." painiketta "Tunnukset ja salasanat" kohdan vieressä?
Viimeksi muokannut mercury, 16.2.2014 klo 20.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Perus hipsteri. pelle. -mindgame
-
Olin seuraavassa paikassa:
Safarin "safari"-valikossa, Preferences ja siellä Passwords-täppä.
Ja siinä listassa on siis sellaisia sivustoja, joissa en ole vieraillut sinä aikana kun olen tämän Mac minin omistanut tai itseasiassa edes edellisillä koneilla. Parhaimmillaan kyse on jostain edellistäedeltävästä työkoneesta..
Mulla on kamala olo että en osaa edes kuvata tätä hämmentävää "ongelmaa" oikein.
Safarin "safari"-valikossa, Preferences ja siellä Passwords-täppä.
Ja siinä listassa on siis sellaisia sivustoja, joissa en ole vieraillut sinä aikana kun olen tämän Mac minin omistanut tai itseasiassa edes edellisillä koneilla. Parhaimmillaan kyse on jostain edellistäedeltävästä työkoneesta..
Mulla on kamala olo että en osaa edes kuvata tätä hämmentävää "ongelmaa" oikein.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Ainakin uusimmissa Safariversioissa sinun on täytynyt vastata myöntävästi selaimen kysymykseen 'Haluatko Safarin tallentavan...' Voi olla, että aina tuota kyselyä ei ole ollut. Tyhjästähän nuo eivät ole ilmestyneet vaan olet - tai joku koneen käyttäjä - ainakin joskus käynyt ko. sivuilla.
Jos aiemmista työkoneista on tosiaan peritynyt jotain, niin jokin siirtotie täytyy olla. Oletko käyttänyt .Mac/MobileMe/iCloud synkronointipalveluita - niissähän on kirjanmerkkien ym. synkronointi ollut mahdollista jo pitkän aikaa, kenties mukana ovat tulleet evästeetkin ja salasanat? Synkronointi Windows-Safarinkin kanssa taisi olla mahdollista ja sinnehän olet voinut siirtää vaikka jostain Windows-selaimesta tai IE:sta tietoja. Toinen tie on sitten vastaaminen jossain vaiheessa myöntävästi kysymykseen 'Tuodaanko toisesta selaimesta...'. Kolmannen tien, eli päivitykset eri koneista taisitkin jo sulkea pois. Neljäs tie liittyy sitten koneen muihin mahdollisiin käyttäjiin ja heidän toimintaansa.
Tietysti kannattaa suojauspolitiikkaa tehostaa - käyttömukavuuden puitteissa, esimerkiksi evästeet vähintäänkin kyselyjen taakse, pääsääntöisesti käyttää konetta tunnuksilla, joilla ei ole ylläpitäjän oikeuksia. Varmistuskyselyjä tulee jonkin verran lisää. Ja kaikki tunnukset salasanan taakse, ainakin jos kannettavasta on kysymys - ja muutenkin vaikka varkaiden varalta.
Jos aiemmista työkoneista on tosiaan peritynyt jotain, niin jokin siirtotie täytyy olla. Oletko käyttänyt .Mac/MobileMe/iCloud synkronointipalveluita - niissähän on kirjanmerkkien ym. synkronointi ollut mahdollista jo pitkän aikaa, kenties mukana ovat tulleet evästeetkin ja salasanat? Synkronointi Windows-Safarinkin kanssa taisi olla mahdollista ja sinnehän olet voinut siirtää vaikka jostain Windows-selaimesta tai IE:sta tietoja. Toinen tie on sitten vastaaminen jossain vaiheessa myöntävästi kysymykseen 'Tuodaanko toisesta selaimesta...'. Kolmannen tien, eli päivitykset eri koneista taisitkin jo sulkea pois. Neljäs tie liittyy sitten koneen muihin mahdollisiin käyttäjiin ja heidän toimintaansa.
Tietysti kannattaa suojauspolitiikkaa tehostaa - käyttömukavuuden puitteissa, esimerkiksi evästeet vähintäänkin kyselyjen taakse, pääsääntöisesti käyttää konetta tunnuksilla, joilla ei ole ylläpitäjän oikeuksia. Varmistuskyselyjä tulee jonkin verran lisää. Ja kaikki tunnukset salasanan taakse, ainakin jos kannettavasta on kysymys - ja muutenkin vaikka varkaiden varalta.
-
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Kerroit siirtyneesi, vastoittain oletettavasti Windows-maailmasta, Macin käyttäjäksi Mac minin myötä... Oletan että uudelle koneellesi on siirretty tietoja vanhasta, teitkö tämän itse vai oliko sinulla joku (nörtimpi) apuna?
On kuitenkin oikeastaan ihan varmaa että salasanat ja tunnukset eivät itsestään, tai minkään haittaohjelman avulla, koneesta toiseen siirry, joten huoleti voit sen suhteen olla. Nyt olisi mukava sinun mielenrauhasi ja ainakin minun asiasta heränneen mielenkiintoni vuoksi saada selville mitä on tapahtunut![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
On kuitenkin oikeastaan ihan varmaa että salasanat ja tunnukset eivät itsestään, tai minkään haittaohjelman avulla, koneesta toiseen siirry, joten huoleti voit sen suhteen olla. Nyt olisi mukava sinun mielenrauhasi ja ainakin minun asiasta heränneen mielenkiintoni vuoksi saada selville mitä on tapahtunut
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viimeksi muokannut mercury, 16.2.2014 klo 20.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Perus hipsteri. pelle. -mindgame
-
tómppu: you and me both..
Tota itseasiassa olen siirtynyt mac-maailmaan ipadin ja sittemmin iphonen kautta. iCloud mulla on ollut käytössä siitä saakka kun se tuli. Se vaan että nuo tommoiset salasanat mitkä ovat olleet töissä käytössä eivät ikinä ole olleet ipadeissa tms.
Juurikaan en ole tietoja siirtänyt vanhasta koneesta tälle koneelle. Lähinnä jotain tekstitiedostoja (wordejä ja exeleitä jne), musiikkia ja jokunen elokuva.
Semmoinen mitä jäin miettimään on, että olen iTunesia käyttänyt itseasiassa kaikissa koneissa joista noita salasanoja on ilmestynyt. Voisiko sen kautta jotenkin juonikkaasti noita salasanoja tulla?
Tota itseasiassa olen siirtynyt mac-maailmaan ipadin ja sittemmin iphonen kautta. iCloud mulla on ollut käytössä siitä saakka kun se tuli. Se vaan että nuo tommoiset salasanat mitkä ovat olleet töissä käytössä eivät ikinä ole olleet ipadeissa tms.
Juurikaan en ole tietoja siirtänyt vanhasta koneesta tälle koneelle. Lähinnä jotain tekstitiedostoja (wordejä ja exeleitä jne), musiikkia ja jokunen elokuva.
Semmoinen mitä jäin miettimään on, että olen iTunesia käyttänyt itseasiassa kaikissa koneissa joista noita salasanoja on ilmestynyt. Voisiko sen kautta jotenkin juonikkaasti noita salasanoja tulla?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ei iTunes niihin kajoa. Mutta jos sulla on iCloud synkronointi käytössä, sieltä kautta ne ovat tulleet.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
En minä ole kuullut, että iCloud mitään salasanoja synkronoisi.MacFinn kirjoitti:Ei iTunes niihin kajoa. Mutta jos sulla on iCloud synkronointi käytössä, sieltä kautta ne ovat tulleet.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka