Kumpi?
-
Kumpi?
Viesti Kirjoittaja Taskuraha_ »
Olen aikeissa ostaa uutta kannettavaa internet, opiskelu, leffojen katseluun ja video-editointi tarkoitukseen (pelejä en pelaa). Tällä hetkellä minulla on kaksi vaihtoehtoa viivalla; compaq evo n410c ultrakevyt kannettava tai sitten ibook 12"? Tottakai te suosittelette tuota ibookkia, mutta itseä vähän pelottaa saako siihen kaikki tarvitsemani ohjelmat? ( no en oikeastaan tarvi mitään eriskummallisia, mutta sarjaportista olisi hyötyä siitä on varmaan turha haaveilla ). Eli ibookin ostan jos siihen löytyy hyvin saman tapaisia ohjelmia kuin win-puolellakin. Ja en halua maksaa niistä ohjelmista itseäni kipeäksi. Mielipiteitä...
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Kumpi?
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Leffojen katseluun. Tähänkin löytyy softat, esim. VLC, MPlayer, Cellulo, QuicTime....(ilmaisia)
Video-editointi. iBookin mukana tulee iMovie joka on erittäin hyvä ja helppokäyttöinen perussofta. Mukana tulee myös iPhoto digikuvien hallintaan, iTunes jukeboksisofta jne.
Voit vaikka käydä osoitteessa Macupdate.com katsomassa hieman mitä ohjelmia Macille löytyy.
Et maininnut mitä ohjelmia tarvitset opiskeluun mutta oletan, että esim. Office-pakettia?
Sekin löytyy Macille (Office paketti kehitettiin ekan kerran juuri Macille....) iBookin mukana tulee AppleWorks josta löytyy tekstinkäsittely, taulukkolaskenta jne. Toimii hyvin Officen kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kerro hieman tarkemmin minkälaista softaa tarvitset.
-
Viesti Kirjoittaja Jussi »
On pakko nyt mainita, että on olemassa *paljon* erikoisempaa softaa, jota ei saa Mac OS X - alustalle. Itse tarvitsisin *kunnon* työkalut symbian ja j2me-ohjelmointiin ja *kunnollisen* xml-editorin. SPSS:kin olisi kiva.Olen ihan varma että saat iBookille kaiken tarvitsemasi (jopa sarjaportin muunninpalikan avulla).
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
-
Viesti Kirjoittaja Taskuraha_ »
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Ohjelmointi: xCode, tulee koneen mukana: http://developer.apple.com/tools/macosxtools.html
Piirisimu: kävisköhän MacSpice tähän: http://www.macupdate.com/info.php/id/13520
-
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Aika jyrkkä...ei pitäisi alkaa valittaa ennenkuin on kysynyt asiasta

Mä luulin ihan samoin kun parempi puoliskoni käytti opiskelussaan Win-SPSS:ää...
-
Viesti Kirjoittaja mazbi »
Tietysti jos on samat ohjelmat Macille ja Windowsille, jotka ovat täysin yhteensopivia keskenään, voi Mac olla parempi vaihtoehto.
-
Olet oikeassa tuon SPSS:n suhteen, olin huhupuheen varassa (en ole ottanut selvää, kun en ole omassa työssäni kovinkaan paljoa tarvinnut). Pahoittelut tuosta.Jussille sanoisin, että aikapitkälti kaikkea löytyy jos vain viitsii etsiä...ei pitäisi alkaa valittaa ennenkuin on kysynyt asiasta...
Edelleen tosin olen sitä mieltä, että on olemassa paljon softaa, jota ei saa macille. Välillä ehkä ottaa pattiin tämä yltiöpäinen omppulasien läpi katselu. On mielestäni vähintäänkin arveluttavaa vastata "Olen ihan varma että saat iBookille kaiken tarvitsemasi", koska Macille ei oikeasti saa kaikkia maailman softia.
Onko se *niin* kauheaa myöntää, että kaikkia asioita ei Macille voi tehdä? Tai jos voi, niin huonommin kuin kilpailevilla alustoilla? Mä en menisi Mac OS X:sää suosittelemaan Symbian-ohjelmointiin [vaikkakin symbian-ohjelmia voi sillä tehdä kauhean väännön jälkeen]. Mä en ehkä heti ensimmäisenä menisi suosittelemaan linuxia graafiseen suunnitteluun, vaikka se siihen vääntyisikin. Mä en Maccia menisi suosittelemaan pelikoneeksi, jne.
Alkuperäiselle kirjoittajalle mäkkiä voi mielestäni suositella vallan mainiosti hänen mainitsemiin askareihin...
... ellei opiskelu vaadi jotain erikoisempaa softaa... jota yleensä löytyy Windows-maailmasta huomattavasti helpommin.internet, opiskelu, leffojen katseluun ja video-editointi tarkoitukseen (pelejä en pelaa)
Välillä vaan näissä palstoilla tuntuu olevan meininki: Mac on paras *kaikessa*, ja sitähän se ei ole.
Jussi
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ei saa, eihän noita yli sataa tuhatta haittasoftaakaan Macille saa...

Mutta niitä pariakymmentä tuhatta mitä saa, voi sitten - toisin kuin Wintoosassa - asennella niin paljon kuin levytila/raha/moraali/asianharrastus tms. myöten antavat. Tuhat toimivaa softaa ei vielä ole mikään raja. Käyttis ei vastusta eikä rekisteri sekoa. Tässä on turvallinen ja tukeva selkänoja kaikkeen käyttöön, vaikka ei oikeasti asentaisikaan kuin vaikkapa vaivaiset sata softaa.
Jos on tärkeää voida luottaa siihen että kone on sekalaisen siviilikäytön jälkeen varmasti käytettävissä myös opiskeluun, voi hyvinkin tinkiä siitä että jokin softa ei ole täsmälleen samannäköinen kuin opettajan koneella. Kun on päässyt opiskelemaan, on varmaan tarpeeksi välkky handlatakseen tällaisen pikkuasian jota lukuisat muut edut kompensoivat.
Jos jotain fataalia softaa ei oikeasti Macille saa, kuten esmes Autocad, on tietysti pikku pakko hankkia Wintoosa ainakin niin kauan kuin Virtual PC 7:n luvatut erinomaisuudet ovat vasta lupauksia.
Jos Macille saatava pelivalikoima miellyttää, Mac on paras _yleiskäyttöinen_ pelikone. Jos lempparipeliä ei Macille löydy, kuten usein sattuu, sitten konsoli tai PC on parempi sen henkilön pelaamiseen. Pelin ulkopuoliseen käyttöön Mac on todennäköisesti edelleen varmempi ratkaisu.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Eli jos alkuperäisen kaverin opiskelusta vaikka 90% olisi autocadin käyttöä, suosittelisitko yhdistelmää ibook+virtualpc7+autocad?Jos jotain fataalia softaa ei oikeasti Macille saa, kuten esmes Autocad, on tietysti pikku pakko hankkia Wintoosa ainakin niin kauan kuin Virtual PC 7:n luvatut erinomaisuudet ovat vasta lupauksia.
Jos kaveri aikoisi taiteen ja viestinnän alalle, ja koulussa kaikki käyttäisi joko windowsin tai macin Photoshoppia, kannattaisiko suositella linux+gimp vaihtoehtoa?
-
Itse kyllä kuulun juuri noihin hardcore-Macisteihin, eli käytän vain ja ainoastaan Maccia, ja olen aina läytönyt tarvitsemani softat, mitä ikinä olen koneellani tehnytkin. Enkuitenkaan ole sitä mieltä, että muiden pitäisi ryhtyä aivan yhtä jyrkälle linjalle...roivoisin vain että tutkisitte ensin kunnolla "tämän puolen vaihtoehdot" ennenkuin toteatte ettei ole olemassa.
-
Nyt ei välttämättä ole kyse siitä, että macille ei jotain tietyn tyyppistä softaa saisi, vaan siitä, että toiselle alustalle saa paremman sovelluksen. Kyllä esimerkiksi linuxilla voi tehdä hyvin www-suunnittelua ja graafista suunnittelua, mutta suuri osa ihmisistä pitää dreamweaveriä ja photoshoppia ylivertaisina sovelluksina.Kannattaisi ottaa huomioon että Macille saatavien sahreware ohjelmien tarjonta on hyvin korkealaatuista, ja niistä löytää helposti tarvitsemansa ohjelman.
Samaan tapaan voidaan todeta jälleen kerran tuosta symbian-ohjelmoinnista. Vaikka se Macilla onkin mahdollista, on se sellaista tervanjuontia verrattuna windowssiin. Onko mitään järkeä käyttää omenaa naulan seinään lyömiseen jos on olemassa myös vasara?
Okei. Voisiko joku portata Series60-emulaattorin Mac OS X:lle? Olisi mukavaa, jos omia ohjelmiaan voisi debugata emulaattorissa xCode:n kautta. Tällä olisi vähän kiire, tarvitsisin sen 2 viikon kuluttua. Kiitos.ja jos ei löydä, voi aina huomauttaa asiasta oikealla keskustelupalstalla ja joku varmasti alkaa tehdä sellaista.
Niin kuin tuli todettua, macille varmasti löytyy mitä erikoisempia softia. Usein vain käy niin,"tämän puolen vaihtoehdot" ennenkuin toteatte ettei ole olemassa.
että kilpailevalla alustalla nämä softat ovat *parempia*.
Toisinpäin:
Esimerkiksi *minun* mielestä Adobe Photoshop on parempi kuin Gimp ja MS Office on parempi kuin Open Office. Tämän vuoksi *mun* mielestä Mac OS X:llä ja Windowssilla on paremmat eväät toimistotyökaluissa ja kuvankäsittelyohjelmissa kuin linuxissa. Voitko kuvitella, että jossain asioissa Windows ja Linux ovat parempia kuin Mac OS X?
-
Mahdotonta suositella, sillä VPC 7:ää ei ole saatavilla.
JOS VPC 7 olisi saatavilla ja sen nopeus olisi Autocad-opiskelukäyttöön riittävä, mikä voi olla mahdollista tai sitten ei, luonnollisesti suosittelisin. Miksi en suosittelisi?
Virkistän muistiasi sen verran, että - esitetyin nopeusvarauksin, kun kokeilemaan ei pääse - VPC-Autocad mitä luultavimmin TOIMII, sillä silloin nettiasioita EI hoideta Windowsilla, jolloin mahdollisuudet saada pöpöjä Win-ympäristöön ovat erittäin paljon vähäisemmät kuin Windows only -koneessa! Ja kun Windowsissa ei ole yhtään "turhaa" softaa - Macissahan voi olla niitä vaikka kuinka paljon, it just doesn't care - sen luotettavuus muutenkin on niin hyvä kun olla saattaa. Eli kokonaisuuden luotettavuus on... no, ylivoimainen.
>Jos kaveri aikoisi taiteen ja viestinnän alalle, ja koulussa kaikki käyttäisi joko windowsin tai macin Photoshoppia, kannattaisiko suositella linux+gimp vaihtoehtoa?
Huoh.
-
Jos softa on sama, en.
Jos Win- tai Linux-softa on selvästi parempi, silloin se on parempi eikä siitä softasta kannata kiistellä. Kun se softa suljetaan, Windows ja Linux ovat edelleen sitä mitä ovat, eli soveltuvat parhaiten nörteille.

-
Mä olen erittäin skeptinen näiden nopeuksien suhteen. Tuo ibook ei ole mikään vauhtihirmu. Kun siihenJOS VPC 7 olisi saatavilla ja sen nopeus olisi Autocad-opiskelukäyttöön riittävä, mikä voi olla mahdollista tai sitten ei, luonnollisesti suosittelisin. Miksi en suosittelisi?
pistetään vielä emulaattorin päälle raskas autocad ohjelma, on kyllä suoranainen ihme jos sitä pyörittää
jouhevasti. (Mulla voi sitten olla eri skaala mitä jouhevuudella tarkoitetaan kuin muilla. Mun mielestä kun Mac OS X:sän graafinen käyttöliittymä 1GHz PowerBookissa on aivan liian hidas(tahmea).

Ja jos se pyörisikin kutakuinkin inhimillisellä tasolla, niin olet varmaan samaa mieltä että vastaavassa wintel-kannettavassa nopeus olisi aivan eri luokkaa? Esim. jos windowssilla tuon autocadin nopeus on 2-3 kertainen, kannattaisiko mäkkiä suositella, jos kaveri tekisi autocadilla 90% hommistansa?
Usein graafisella puolella suositellaan Macin Photaria, koska se on kuulemma paljon nopeampi kuin
Windowssin vastaava. Aivan samaan tapaan win autocadia kannattaa suositella ehdottomasti macin emulaattori-winautocadin sijasta... eikö?
-
Mutta jos näillä palstoilla tulisi kysymys "kannattaako Mäkki hankkia, olen nörtti ja harrastan symbian-ohjelmointia ja pelaamista", suurin osa väestä ryntäisi vastaamaan "ehdottomasti."Windows ja Linux ovat edelleen sitä mitä ovat, eli soveltuvat parhaiten nörteille

>>Voitko kuvitella, että jossain asioissa Windows ja Linux ovat parempia kuin Mac OS X?
>
>Jos softa on sama, en.
(Mitä tarkoitetaan nyt samalla softalla? Java-softaa? Softaa joka on portattu useammalle alustalle?)
Itse käytän PowerPointtia jokapäiväisesä työssäni. PowerPointin saa Windowsille ja Macille.
Macin uusin PowerPoint on n. 5 kertaa hitaampi (mutu) isojen tiedostojen käsittelyssä kuin vastaavan
tehoisella prossulla varustettu wintel-kone.
Mielestäni windowsin powerpoint on tässä asiassa parempi kuin macin powerpoint. Mikä tässä on niin kauheaa?
Jussi "Macisti jo vuodesta 1986"
-
Mä väitän (ja uskallan seisoa sen takana), että 1GHz GNelonen pyörittää kymppiä vauhdikkaasti kunhan keskusmuistia on vaan tarpeeks.
-
Viesti Kirjoittaja laavu »
Njaa, enpä menisi ihan noin väittämään. Huomasin kyllä tuon hymiön tuossa, joten en ota tuota ihan vakavissani. Kyllä Linuxilla tehdään töitä siinä missä muillakin järjestelmillä ilman sen kummempia nörtteilyjä. Mutta jos pidät nörtteilynä sitä, että joku haluaa esim. käyttää komentoriviä eikä koskeakaan hiireen, niin käsityksesi on yhtä väärä kuin monien Windows-ihmisten käsitys Mac-maailmasta. Kyllä moni asia tehdään vielä 10x tehokkaammin komentoriviltä kuin klikkailemalla jostakin hiirellä, sen ns. tehokäyttäjät kyllä tietävät (= nörtit?). Eri juttu ovat sitten nämä graafisen alan sovellukset.
-
512mtPaljonko sulla on rammia PowerBookissa?
Mulla on vieressä 800Mhz PIII (512mt), jossa W2K. Ja käyttöliittymä on kaikessa salamannopea. Mac OS X:ssäMä väitän (ja uskallan seisoa sen takana), että 1GHz GNelonen pyörittää kymppiä vauhdikkaasti kunhan keskusmuistia on vaan tarpeeks.
osa käyttöliittymän toiminnoista tapahtuu pienellä viiveellä, pahin on ikkunan koon muuttaminen.
Jussi
-
Viesti Kirjoittaja Jaska »

-
Pistä giga rammia tohon rautakirjaan niin alkaa tapahtumaan.
Mulla oli eMac G4/1GHz jossa 1Gt rammia ja se oli maanalaisen paikan nopea kone. Nyt uusi 1,25GHz malli tuntuu vieläkin nopeammalta.
-
Viesti Kirjoittaja MjP2 »
TKK:lla näkee sentään ilahduttavan paljon Applen läppäreitä.
MjP2
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka