Varoitus: vuodatusta luvassa!

Itseäni alkaa pikkuhiljaa riepoa Applen jälkimarkkinointi. Ensinnäkin, luulisi, että Suomessa toimivalla yrityksellä olisi jonkinlainen velvoite taata palvelua myös suomeksi. Olen viimekuukausien aikana soittanut Applen tukinumeroon kymmeniä kertoja yrittäessäni etsiä takuuhuoltomatkalle hukkunutta iBookia ja jokaikisellä kerralla olen saanut kuulla saman nauhan: "Valitettavasti kaikki suomenkieliset tukihenkilömme ovat varattuja, ole hyvä ja niin edelleen".
(Noniin, kone löytyi lopulta, mutta näyttää siltä, ettei maailmassa huono-osaisempaa raukkaa ole kuin sellainen, jonka lähetyksen UPS ottaa kuljettaakseen ilman validia Tracking Numberia.)
Asiaan... Nykyistä Powerbookiani alkukesästä Applestoresta tilatessani myyjä innosti minut ottamaan mukaan ilmaisen printterin. Se tulisi maksaa nyt, rahat saisi takaisin sitten parin kuukauden kuluttua (öö, älytöntäkö...). Periaatteessa pyrin välttämään tulostamista, mutta mitäpä ei ilmaiseksi huolisi, joten pyysin laittamaan tulemaan.
Kone saapui parin viikon kuluttua tulostimineen. Hieman mietitytti, mistä Apple tietäisi tilinumeroni, jotta osaisi maksaa printterin hinnan takaisin myöhemmin. Googlaamalla selvisi, että kyse on Impress for Less -kampanjasta, ja kamppiksen kotisivuilta pystyi printtaamaan PDF-lomakkeen, jolla rahojaan sai pyytää takaisin. Lomakkeen lisäksi kirjekuoreen tuli laittaa kopio kuitista, jossa näkyvät sekä kone että tulostin sekä UPS-labelit molempien laitteiden laatikoista. On se hyvä, etten ollut vielä ehtinyt heittää pois...
Rahoja ei ole kuulunut, mutta sain viimein kirjeen - (huonoksi) suomeksi vieläpä - jossa kerrottiin, ettei onnistu. Kuulemma asianmukaista kuittia ei ollut toimitettu lomakkeen mukana. Varmasti oli, ja mihin heidän pitäisi ylipäänsä mitään kuittia tarvita, kai he itse näkevät, kelle ovat myyneet ja mitä.
Pyydettiin soittamaan numeroon 09 693 792 57. Tuo numero ei tosin ole käytössä, vaan kehottaa soittamaan edelleen numeroon 0800 96 162, jonne olenkin soittanut jo koko kesän iBookia metsästäessäni. Eipä ollut taaskaan yllättäen yhtään suomalaista paikalla, ja henkilökunta pallotteli eestaas Customer Relationsin ja Apple Storen väliä. Lopulta kävi ilmi, etten minä mitään tietokonetta ole koskaan ostanutkaan, ainakaan heidän tietojensa mukaan. Minulta kun puuttuu nettiostoksen asiakasnumero. Tietenkin puuttuu, koska ostin koneeni puhelimitse edu-alen saadakseni. Lupasi selvittää ja ottaa yhteyttä.
Aargh, sanoisin. Olenko ainoa, vai onko joku muukin yhä ilman rahojaan?
MjP2