Sivu 1/1

Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 3.12.2018 klo 22.43
Kirjoittaja jussivaari
Pari kuukautta sitten ostin uuden em. koneen. Totesin nopeasti tekniikan muuttuneen kymmenen vuoden aikana aikalailla. Eli opetteluksi meni.
Kolmisen viikkoa sitten kone lakkasi ns. toimimasta. Kun ei ole tuuletinta eikä ruudussa näy mitään, ei tiedä henkeä olevankaan.
Olin ostanut sen Elisan verkkokaupasta, joten soitto sinne.
Kerroin huoleni ja ohje oli, lähetä takuuhuoltoon. Lähetin sen liikkeen kautta.
Kone tuli nopeasti parin päivän kuluttua takaisin. Laskun kanssa. Ja saatteen.
"Laitteelle tehty järjestelmänhallintayksikön nollaus, jonka jälkeen laite käynnistyi normaalisti. Ajettu Applen laitteistotestit läpi ilman virheilmoituksia. Ongelma on sellainen, että käyttäjä olisi sen pystynyt ITSE tekemään. Applen diagnostiikka on siten veloitettu pientyönä. Ei kuulu takuun piiriin." 55,-€, kiitos!
Soitin tietysti myyjälle. Hän nosti kädet pystyyn, hän vaan myy. Soitin huoltoon. Hän nosti kädet pystyyn, hän vaan toimii Applen ohjeilla.
Mitä jää jäljelle, minä maksan.
Edelleenkään en tiedä mitä minä olen tehnyt???
Vaatimukset käyttäjälle vain kasvavat. Pitäisi olla täysin oppinut IT-ihminen, ennen kuin haaveileekaan tietokoneesta.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 3.12.2018 klo 23.19
Kirjoittaja jefreitteri
Täytyy kyllä myöntää, että huonosti hoidettu myyjän toimesta jos ei edes ohjeistanut miten/mistä yleisimpiin ongelmiin löytyy ratkaisu.

Mutta... Mikäli samasta taloudesta tai tuttavapiiristä olisi löytynyt toinen laite jolla olisi päässyt internetiin niin esimerkiksi Googlesta hakusanoilla "Macbook ei käynnisty" olisi ensimmäisenä hakutuloksena tullut tämä: https://support.apple.com/fi-fi/HT204267

Oli miten oli, niin ilmiö on varsinkin nykyään kovin yleinen. Jos esimerkiksi auto ei käynnisty niin moni soittaa hinauksen eikä edes yritä käynnistää esim. apuvirralla tai vilkaise käyttöohjekirjaa.

Tämä ei ole kettuilua, vaan vähintäänkin tuotin yhden hyödyllisen linkin jos en muuta.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 7.07
Kirjoittaja jmhuttun
Suosittelisin melkein että kysyt kuluttaja-asiamiehen kannan asiaan. Ei tuollaisia voi olettaa että tietää. Jomman kumman olisi pitänyt ohjeistaa tuo toimenpide tekemään jos se noin oleellinen on.

”Hän vain myy” ei taida kyllä olla kovin hyvä perustelu Suomessa pakoilla vastuusta ...
jefreitteri kirjoitti: Mutta... Mikäli samasta taloudesta tai tuttavapiiristä olisi löytynyt toinen laite jolla olisi päässyt internetiin niin esimerkiksi Googlesta hakusanoilla "Macbook ei käynnisty" olisi ensimmäisenä hakutuloksena tullut tämä: https://support.apple.com/fi-fi/HT204267

Oli miten oli, niin ilmiö on varsinkin nykyään kovin yleinen. Jos esimerkiksi auto ei käynnisty niin moni soittaa hinauksen eikä edes yritä käynnistää esim. apuvirralla tai vilkaise käyttöohjekirjaa.
Näissä laitteissa ei taida kuitenkaan olla niitä printattuja käyttöohjeita mukana enää nykyään(?), niin tuossa on sitten aika vahva oletus että taloudessa on toinenkin laite jolla pääsee internettiin. Apuvirta ehkä tietokonemaailmassa lähempänä siihen että tarkastaa onko laitteen akussa virtaa. Järjestelmänhallintayksikön nollaus sen sijaan on täysin Apple-spefifinen eikä mikään "jokaisen tietokoneeseen koskenu pitäisi tietää" -asia.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 10.47
Kirjoittaja Ötsi Vik
Kuluttaja-asiamieheen vain yhteyttä. Ei sinun kuuluisi tuollaista maksaa, sillä et voi millään tietää miten ongelma ratkaistaisiin.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 11.38
Kirjoittaja jefreitteri
Niin. Autovertaus oli vain vertaus vastaavaan toimintakulttuuriin.

Fakta on se, että SMC:n nollaus kuuluu normaaleihin käyttäjän toimenpiteisiin macien kanssa, eli viimeistään myyjän olisi pitänyt pystyä se opastamaan jos tietoa ei itse löydä.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 12.08
Kirjoittaja jmhuttun
jefreitteri kirjoitti:Fakta on se, että SMC:n nollaus kuuluu normaaleihin käyttäjän toimenpiteisiin macien kanssa, eli viimeistään myyjän olisi pitänyt pystyä se opastamaan jos tietoa ei itse löydä.
No jaa, itse joutunut sen tekemään ehkä kerran-pari noin kymmenen vuoden aikana, joten en nyt sanoisi että se nyt on mikään "normaali toimenpide" minkä kaikkien pitäisi tietää. Ehkä noin olisi jos laitteen mukana tulisi se manuaali jossa noin kerrottaisiin tekemään, mutta kun ei tule.

Mutta kyllä, myyjän olisi pitänyt jossain vaiheessa tuosta osata mainita. Kyllähän sitä sen verran pitäisi myymiään laitteita tuntea. Ja muutenkin myyjähän se lain mukaan onkin virhevastuu kuluttajakaupassa myymistään laitteista.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 16.24
Kirjoittaja Fixx
Olen kohta 40 vuotta macceja käyttänyt ja osin ylläpitänytkin, kovoja, muisteja ja akkuja vaihtanut. Eipä ole SMC aiemmin tullut vastaan edes mainintana. PRAMin olen kerran nollannut.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 19.30
Kirjoittaja kaulahuivi
Uuden kalliin koneen pitää olla toimintakuntoinen. Jos ei toimi, huolto kuuluu aina takuun piiriin. Kuluttajan ei tarvitse itse yrittää korjailla yhtään mitään. Kuluttajan ei tarvitse maksaa myyjän tai valmistajan virheitä. Tuskin Applella saa olla ihan omat säännöt kaikissa kuluttaja-asioissa, vai saako? Kuluttajansuojan pitäisi koskea kaikkia firmasta riippumatta.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 21.31
Kirjoittaja kermit
Elisan kautta lähetettynä tuo on saattanut päätyä Mobylifeen (entinen Optima Service), josta on taas vähemmän mairittelevia juttuja vuosien takaa...

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 4.12.2018 klo 21.49
Kirjoittaja Ratsumestari
Tuon huoltoliikkeen nimi olisi hyvä saada tietää. Ei tosiaankaan voi edellyttää ostajalta sellaista tietämystä, että uuden koneen kanssa tulee noin tehdä. Eikä sitä voida edellyttää Elisan kaltaisen verkkokaupan myyjiltä. Siellä on kaikenlaista sälää myynnissä ja päätuotteena niillä on kuitenkin puhelimet.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 5.12.2018 klo 19.53
Kirjoittaja kaulahuivi
Kannattaa varmaan ostaa Mac perinteisistä alan yleisesti tunnetuista Applen jälleenmyyjiltä kuten Varimport yms. Onhan noita hyviä kivijalkakauppoja ja Applen oma verkkokauppa.

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 9.12.2018 klo 13.05
Kirjoittaja jussivaari
Kiitos myötätunnosta. Luulin jo pudonneeni yhteisestä moraalista, mutta vielä elää terve sellainen kansan syvissä riveissä.
Otan yhteyttä kuluttajasuojaan.
[:D]

Re: Uusi MacBook tuli taloon

Lähetetty: 22.2.2019 klo 20.52
Kirjoittaja jussivaari
Tilannetiedotus.
En ole ottanut yhteyttä kuluttajasuojaan, olen odottanut laskua kotiin.
Se ei ole tullut.

[:D]