Sivu 1/2

iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 8.17
Kirjoittaja ER
Minulla on yhtenä luottokorttina Stockmannin/Nordean MasterCard, jota käytän lähinnä verkko-ostoksissa ja satunnaisesti matkoilla. Maksan sillä myös Applen palveluita, mm. iCloud 50 Gt. Viime kuukausina on tapahtunut pari-kolme kertaa, että Apple ilmoittaa että kortissa on ongelma ja että maksaminen ei onnistu. Tällainen ilmoitus tuli tänään viimeksi. Ja kyse ei ole siis mistään huijausviestistä, sama ilmoitus tulee iPhonen käyttiksen puolella. Jos muutan kortin asetuksista ulkomailla käytön sallituksi, niin maksaminen onnistuu. Mutta tämä tuo tietenkin omat riskinsä ja itse asiassa pankkikin ilmoittelee sitten, että oletko tosissasi... Tämä ongelma ei näytä tulevan kuitenkaan joka kuukausi, välillä saan vain normaalisti ilmoituksen siitä että 0,99 € on laskutettu kortilta. Ja muutama päivä sitten elokuvan ostaminen Storesta toimi ongelmitta. Samalta kortilta Spotify-, Netflix- yms. ostokset onnistuvat ongelmitta.

Onko tätä ongelmaa kenelläkään muulla ja onkohan ongelma Applen vai Nordean puolella? Keksittekö mitä muuta voisi tehdä kuin vaihtaa laskutuskortin?

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 9.48
Kirjoittaja egoste
Applen veloitus tapahtuu ”ulkomailta” ja siksi voi antaa virhettä jos tuo ei ole pankistasi sallittu.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 10.04
Kirjoittaja ER
egoste kirjoitti:Applen veloitus tapahtuu ”ulkomailta” ja siksi voi antaa virhettä jos tuo ei ole pankistasi sallittu.
Tuo tapahtuu tosiaan vain satunnaisesti. Ja jos ne ostokset olisivat aina ulkomaan ostoksia, niin kuvittelisi muillakin tulevan ongelmaa kun monella muullakin luulisi olevan turvasyistä ulkomaan estoja.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 10.38
Kirjoittaja egoste
Tilillä ei tarvitse olla luottokorttia ja tilille voi lisätä arvoa ns. lahjakorteilta, jos ei halua tuota kortin veloitusta sallia.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 11.09
Kirjoittaja homenamsi
Aika outoa jos ulkomainen maksu menee satunnaisesti läpi vaikka käyttö asetuksissa on estetty. Siitä ilmoitus Nordeaan, kuulostaa vialta.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 11.20
Kirjoittaja ER
Kortin käyttö on asetettu toimimaan internetissä. Sen sijaan "kivijalkakäyttö" on rajattu Suomeen.
Voit rajata korttisi käyttöä maantieteellisesti. Rajaaminen lisää kortin käytön turvallisuutta, koska korttia voi käyttää ainoastaan sallimissasi paikoissa. Rajoitus koskee korttimaksuja ja käteisnostoja automaateilla. Rajoitus ei koske internet-ostoja.
Ymmärrykseni mukaan ongelma on siis se, että joskus tuo Applen verkkolaskutus ei toimi eikä se, että se yleensä toimii.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 11.41
Kirjoittaja Ilkka66
Uskoisin Applen veloituksen kuuluvan tuolla luokittelulla ”kivijalkakäyttöön”. Internet-käytössä veloitus vahvistetaan erikseen pankkitunnuksilla.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 11.57
Kirjoittaja kaulahuivi
Applen maksu menee sen mukaan, mihin maahan Apple ID on asetettu ja minkä maan Apple Store kauppaa käyttää? Itse olen kirjautunut Apple Store Suomeen, joten ongelmia ei ole ollut korttien kanssa.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 12.07
Kirjoittaja ER
kaulahuivi kirjoitti:Applen maksu menee sen mukaan, mihin maahan Apple ID on asetettu ja minkä maan Apple Store kauppaa käyttää? Itse olen kirjautunut Apple Store Suomeen, joten ongelmia ei ole ollut korttien kanssa.
Suomen Storessa minäkin olen aina ollut.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.12.2020 klo 14.43
Kirjoittaja Ilkka66
kaulahuivi kirjoitti:Applen maksu menee sen mukaan, mihin maahan Apple ID on asetettu ja minkä maan Apple Store kauppaa käyttää? Itse olen kirjautunut Apple Store Suomeen, joten ongelmia ei ole ollut korttien kanssa.
Minä olen myös Apple Store Suomessa kirjautuneena. Sähköpostiin tulevassa kuitissa minulla myyjänä on:

Apple Distribution International Ltd.
Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ireland.
Ireland VAT Reg No. IE9700053D

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 27.12.2020 klo 14.58
Kirjoittaja Sendaa
kaulahuivi kirjoitti:Applen maksu menee sen mukaan, mihin maahan Apple ID on asetettu ja minkä maan Apple Store kauppaa käyttää? Itse olen kirjautunut Apple Store Suomeen, joten ongelmia ei ole ollut korttien kanssa.
Ei pidä paikkaansa. Nuo menevät keskitetysti Applen Euroopan toimintojen alaisina.

Ostokset ovat verkko-ostoksia, eivät kivijalka ostoksia. Jos Applen tai Nordean yhteyksissä sattuu olemaan hetkellinen häiriö niin veloitus ei välttämättä onnistu jolloin siitä tulee ilmoitus.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 29.12.2020 klo 17.23
Kirjoittaja Umbo
Itsekin olen Nordean asiakas, ja joskus nämä katsoin läpi. Omilla korteillani käyttöalueena on vain Suomi (ei ole viime aikoina hirveästi tullut matkusteltua...) ja Internet-käyttö on sallittu sille, jolta mm. Applen laskutukset menevät. Mitään ongelmia ei ole ollut, kuitit vain kilahtelevat meiliin.

Eli luottokortteihin liittyy 2 eri asetusta, maarajoitukset ja verkko-ostosten rajoitukset. Maarajoitus koskee, millä alueilla fyysistä korttia voi käyttää; Vain Suomi, Pohjoismaat+Viro, Eurooppa ja koko maailma. Sen lisäksi on verkko-ostosten salliminen, joka ainakin viimeksi kun säädin oli vain kyllä/ei. Verkko-ostoksiin saattaa liittyä varmistus omilla pankkitunnuksilla, mutta muistaakseni sitä ei edellytetä, eikä tainnut pystyä laittamaan edellytykseksi. Lähinnä toimii ostettaessa kotimaisista verkkokaupoista. Jos verkko-ostoksia ei ole sallittu, verkko-ostokset eivät ole mahdollisia edes kotimaassa.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 3.1.2021 klo 12.28
Kirjoittaja Sendaa
Tuohon verkkomaksujen varmistamiseen on 1.1. jälkeen astunut voimaan PSD2:n toisen osan vaatimukset, eli verkko-ostokset tulee jatkossa aina välillä varmistaa omilla pankkitunnuksilla/vahvalla tunnistautumisella.

Näissä on kuitenkin kaikenlaisia "pieniä poikkeuksia" eli jos ostat useasta samasta paikasta ja olet tallentanut korttitiedot palveluun / sallinut ns tilausveloitukset/kuukausiveloitukset yms.

Hauskana yksityiskohtana, nämä säännökset olivat etenkin hotelleille täysi yllätys, kun eivät enää voi näppäilä näitä kaikenmaailman virtuaalikortteja maksupäätteelle vaan joutuvat hankkimaan noita varten omat verkkopalvelut/sopimukset.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 25.1.2021 klo 22.50
Kirjoittaja Andreas66
Tiedä sitten onko sama vai eri ongelma. Olen tässä viikon aikana yrittänyt ottaa käyttöön Apple Onea. Vaikka siinä on ilmainen kokeilu, se haluaa maksun varmistuksen kortilla. Tämä etenee siihen asti että syötän Dansken sivuilla omat tunnusluvut ja siitä sitten Danske id -hyväksyntä puhelimessa. Sen jälkeen tulee virhe eikä homma etene. Ensin ei edennyt edes tuohon asti ennenkuin sallin kortin käytön (Suomen ja internetin lisäksi) Euroopassa.

Kun yritän vahvistaa maksutapaa kortille, tallennuksen yhteydessä tulee virheilmoitus että ei voida tehdä muutoksia. Tämä tietokoneella ja iPhonella eri kautta (Apple id, Music -sovellus, netti...). Olen nyt 4-5 kertaa viikon aikana yrittänyt tätä tehdä eikä vaan onnistu. Seuraavaksi pitänee yrittää soittaa Applen tukeen. Tiedä mistä kyse kun ihan vasta samalla kortilla ostin Applen verkkokaupasta Mac Minin.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 12.00
Kirjoittaja sahahi
Mulla on ongelmaa Applen ja Dansken kanssa. Yritin päivittää iCloud tallennustilaani isommaksi. Ilmoittaa, että kortti pitää varmentaa. Hyppää Dansken tilille/sivulle ja kun hyväksyn tämän tulee ilmoitus: "Internal Error. Please try again later.". Mä käsitän että ongelma on mun tapauksessa Dansken päässä. Sama kortti toimii useissa muissa palveluissa mutta Applen kanssa ei nyt pysty päivittämään ostoja. Vanhat ostot ja tilaukset kuitenkin menee ihan normaalisti. Aivan käsittämätön tilanne.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 19.20
Kirjoittaja Andreas66
Ihan sama tilanne minulla. Uskomatonta ettei tuota olisi jo huomattu ja korjattu. Ongelma minulla jo parin viikon ajan.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 19.29
Kirjoittaja Jultsu
Oliko kumpikaan ilmoittanut ongelmasta applelle ja / tai Danske Bankille? Ei nämä ongelmat itsestään korjaannu.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 19.39
Kirjoittaja Andreas66
En vielä, ei ole ollut aikaa tukipuheluihin. Mutta jos firmoilla (Apple/Danske) ei ole mitään automaattisia ongelmailmoituksia kun rahaan liittyvä transaktio päätyy virheeseen niin ihmettelen suuresti. Aika monta kertaa yritin eri laitteilla tätä tehdä.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 21.26
Kirjoittaja Jultsu
Näin koodausta osaamattoman näkökulmasta voisin todeta että on aika hankala määritellä virhetilanne josta tuollainen automaattiviesti pitäisi lähteä, tuo kun saattaa näkyä siellä Dansken / Applen päässä vain siten että käyttäjä ei ikinä hyväksynyt pyyntöä / klikannut linkkiä tjsp.

Jokainen virhetilanne ei voi olla ennakoitu eikä niistä varmasti lähde aina jotain ilmoitusta maailmalle, muutoinhan nuo firmat ei ehtisi tehdä muuta kuin käydä satoja (tuhansia) virheilmoituksia läpi päivittäin.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 21.30
Kirjoittaja Sauerkrautzi
Sendaa kirjoitti: 3.1.2021 klo 12.28 Tuohon verkkomaksujen varmistamiseen on 1.1. jälkeen astunut voimaan PSD2:n toisen osan vaatimukset, eli verkko-ostokset tulee jatkossa aina välillä varmistaa omilla pankkitunnuksilla/vahvalla tunnistautumisella.
Joo, aina yli 30 e ostosta on nyt vahva tunnistaminen seurauksena. Nettiostoihin tulossa joku uusi tsekkaus myös, saas nähdä kuinka solmuun menee. Voi olla, että pitää siirtää PayPalin kautta tapahtuvaksi, jos menee vaikeaksi. Tämä ei varmaan ollut EU:n tarkoitus.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 21.36
Kirjoittaja Andreas66
Jossain vaiheessa tuli aina sama virheilmoitus. Samoin Applen pitäisi havaita toistuvia aloituksia tilauksiin jotka eivät pääty perumiseen tai mihinkään muuhunkaan lopputulokseen. Jossain pitäisi virhelippu nousta. No, ilman muuta tuosta teen tukipyynnön kunhan ehdin.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 21.47
Kirjoittaja sahahi
Itse tein Danskelle samantien ilmoituksen. Tuskin mitään tapahtuu. Kokeilin kiertää ongelmaan aktivoimalla Apple Pay:n. Sille kyllä kelpasi sama luottokortti mutta edelleenkään 2,99€/kk tilausta ei pysty tekemään. Kokeilen vielä toista Dansken korttia mutta olen aika varma että asia ei sillä selviä.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 22.41
Kirjoittaja Andreas66
Tein seuraavaa:

* kävin (jälleen kerran) maksutavoissa antamassa kortin kolminumeroisen vahvistuskoodin
* lisäsin maksutavaksi PayPalin, tosin toissijaiseksi
* menin taas tekemään Apple One -tilauksen. Pääsin aina Dansken vahvistussivulle jossa painoin Jatka
* taas tuli virhe niinkuin ennen, punainen laatikko virhetekstillä.
* painoin reload, ei auttanut mitään
* valitsin Cancel
* menin katsomaan tilauksia - ja herran jestas nyt oli kokeilujakso Apple One -tilaukseen siellä

Ei mitään hajua mikä näistä auttoi. Ainoa muutos aiempiin yrityksiin oli tuon PayPalin lisääminen. Mutta kun se ei ollut kuitenkaan ensisijainen maksutapa. Olisiko mennyt kuitenkin sinne kun Dansken vahvistus meni juntturaan? Sen näkee jos maksu on kuitenkin kulkenut PayPalin kautta.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 31.1.2021 klo 22.46
Kirjoittaja Andreas66
Tai siis nythän mitään maksua ei mennyt kun kokeilujakso on ilmainen. Otapa tuosta selvää.

Re: iCloud ja luottokorttimaksamisen kummajainen (Nordea)

Lähetetty: 1.2.2021 klo 7.15
Kirjoittaja sahahi
Olin eilen Apple supportiin yhteydessä. Palvelu oli ihan hyvää mutta jäi kyllä sellainen fiilis että ihan kärryillä ei oltu sielläkään päässä. Laskutustuki oli sitä mieltä että Apple ei voi asialle tehdä mitään ja vika on pankin päässä. Suosittelivat ottamaan yhteyttä pankkiin. Olivat toki pahoillaan mutta mitään konkreettista apua eivät osanneet antaa.

Seuraavaksi yritän siis saada Danskelta jonkun edes vastaamaan. 😬