Onhan tämä eittämättä hyvä strategia Applelta -- oli pakko ostaa tässä välissä toinen Mac tilalle

-Lem
Viesti Kirjoittaja Lem »
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Viesti Kirjoittaja Zero »
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Viesti Kirjoittaja Topsi »
Viesti Kirjoittaja NOx »
Että Applelta ei voi varaosat loppua? Meinaatko että uuteen koneeseen laitetaan vanhan mallinen kovalevy? Toivottavasti ei. Eiköhän koneet kuitenkin korjata siihen kuntoon jossa ne on myyty eli osa vaihdetaan samanlaiseen eikä sinnepäin, korkeintaan parempaan? Käymällä läpi AppleCare Technician Trainingin (299 €) saat vuodeksi pääsyn AppleCare Service Sourceen ja voit itse lähettää omat koneesi huoltoon suoraan webin kautta sekä monitoroida huollon edistymistä. Välillä kestää viikkojakin ennen kuin osaa on saatavana, siellä se kone vaan odottaa jotakin mitättömän tuntuista osaa. Tämä on tuurikauppaa, riippuu osasta ja sen varaosatilanteesta miten kauan kestää.Jos kovo on rikki, niin kone lähtee Hollantiin korjattavaksi. Se että sieltä olisivat kovot loppu on aikas puppua! Meinaan siellä niitä kyllä piisaa. Isäkin sai varastosta jonkun "vanhan" 20 gigaisen (pienen pienellä käsirahalla), kun niitä oli siellä ja paljon...
Varaosat ja huolletut koneet eivät kulje kuin poikkeustapauksissa postilla. Jälleenmyyjällä taas ei ole huollon kanssa mitään tekemistä. Valtuutetulla huollolla on ja silloin tavara kulkee suoraan Applelta huollolle ilman välikäsiä, kuriiri tuo ja vie lentorahtina. Jos asiaan on sotkeutunut jälleenmyyjä välikätenä, niin silloin voi postillakin olla asiassa osuutensa ja selityskin pitää paikkansa.Oma koneeni oli Hollannissa tasan yhden vuorokauden. Kaikki mokailu huoltoreissuissa sattui ihan Suomen päässä. Jälleenmyyjä syytti Postia siitä, että matka Helsingistä Turkuun kesti muistaakseni peräti neljä päivää..
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Viesti Kirjoittaja NOx »
Justiinsa näin. Onko siinä jotakin omituista? Näin kaikki logistiikat toimivat nykyään. Katalysaattorin tulo autooni Hollannista Suomeen kesti kaksi kuukautta. Jos kovalevyt tai katalysaattorit on loppu varastosta, ne on loppu. Ellei niitä ole valmistajallakaan tai kovalevy/katalysaattorikorjaamolla odotellaan kunnes niitä taas on. Niitä tuskin edes tilataan ennen kuin tietty ennalta sovittu tilausmäärä on täynnä. Toiminta on yleensä nopeaa jos vain osia on. Hankaluus on nimenomaan osien loppuminen, kaikki logistiikka kun pyritään optimoimaan ja ennustamaan kulutus, yksi kulutuspiikki tyhjää pilaa kaikki ennusteet ja siinä sitä sitten ollaan. Älä usko jos et usko. Näin tämä maailma kuitenkin pyörii. Optimoimalla valmistus, varastointi ja kuljetukset on saavutettu koko ajan edullisempi hintataso, eikös se ole sitä mitä kaikki haluavat?Niin, siis väität, että kun esimerkiksi iBookista hajoaa kovalevy, niin ensin rahdataan kone Hollantiin. Siellä sitten tilataan uusi kovo tehtaalta. Odotetaan. Lopulta se vaihdetaan se koneeseen (kai tämä on näin joidenkin osien kohdalla, mutta useinmiten vaihdettu osa on kovo, ainakin kuuleman mukaan ja omien huoltoreissujen mukaan). No, oma koneeni oli kuitenkin illalla Hollannissa ja seuraavana iltapäivänä se lähti takaisin.
Pakkohan ne on tehtaalta tilata kun ei niitä joulupukkikaan tuo.En oikein jaksa uskoa, että kun iBookeissa on pamahdelleet kovot(tälläkin palstalla useammalla on ollut kyseinen ongelma), niin niitä lähdettäisiin tilamaan tehtaalta. Kyllä mä nyt uskoisin, että ei ole paha jos vaikka Applella olisi 50 kpl 60 gt:n kovoa varastossa. Tuskin ne kauhean kauan ehtivät vanheta?
Viesti Kirjoittaja petrim »
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Jos osaat tarkasti ennustaa kunkin viikon kulutuksen jonkin tuotteen osalta, löydät varmasti työpaikan noin kolmessa tunnissa ja lisäksi saat ihan itse valita palkkatasosi. Tuote voi olla mitä tahansa nakkimakkaran ja loistoristeilijän väliltä. 50 kpl 60 gt kovalevyä varastossa? Tuollainen määrähän saa jo tukkurinkin sisällyttämään laskuun pientoimituslisän. Riittäisiköhän tuollainen määrä korjauskeskuksessa puoleksi päiväksi?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Varasto on riski ja ykkössääntö on pitää se niin pienenä kuin mahdollista. Varastoon sitoutuu pääomaa. Jos Apple alkaa jotain isompaa varastoa pitämään, niin joku iso sijoittajaherra vilkaisee päin Applen johtoa ja kysyy että "Haluatteko olla Applen johdossa?" Usein haluavat.Tällöin luulisi, että niitä voisi hamstrata
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Viesti Kirjoittaja petrim »
Viesti Kirjoittaja hc »
Viesti Kirjoittaja Zero »
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Viesti Kirjoittaja NOx »
Ei niin. Olenko väittänyt jotakin siihen suuntaan? Kerroin ennustamisen vaikeudesta. Varasto voi yllättäen loppua täysin ennustamattomasti. Ei tarvita kuin yksi virheellinen kovalevyerä toimitetuissa koneissa ja huollolta loppuvat levyt hetkessä. Vielä pahempaa, huollon varasto voi olla täynnä sitä samaa jo vialliseksi tiedettyä levyä. Kun ylimääräisiä osia ei ole, aiheuttaa poikkeustilanne lähes aina pienoisen katastrofin.Eivät "logistiikat nykyään" suinkaan toimi niin, että tilataan jotain kuukauden laivamatkan päästä sitten, kun se on loppu. Ne toimivat niin, että varastossa ei seiso ylimääräisiä osia.
Keskimäärin Applella huoltokäynti on muutamia päiviä. En usko Dellinkään tai kenenkään voivan aina kyetä täydelliseen suoritukseen. Keneltä tahansa voi loppua jokin osa, ei pelkästään Applelta. Applella asiaa hankaloittaa komponentit joita Applen koneissa käytetään. Dell ehkä kykenee asentamaan korvaavan lähinnä vastaavan osan ja tällä paikkaamaan puutteita varastossa, Apple ei voi. Emolevyt, virtalähteet ja melkein kaikki poikkeaa ns. vakiokamasta. Jos ne ovat loppu ja sopimusvalmistajallakaan ei ole toimittaa niin sitten osaa ei kertakaikkiaan ole olemassa.Dellillä vehje on perillä tilaajalla viikon kuluttua tilauksesta, huolimatta siitä mitä sadoista vaihtoehdoista on sen kokoonpanoksi halunnut.
Viesti Kirjoittaja NOx »
Toki voi jonkin verran päätellä ja varmasti päätelläänkin. Kyllä niitä osia on ihan varmasti siellä varastossa. Mutta kun se päättely on aika vaikeaa niin levyt voivat myös yllättäen loppua. Se on selvä ettei liikaa pidetä varastossa missään olosuhteissa, jokin puskuri lasketaan ja sen yli jos mennään niin sitten käy huonosti eli osat loppuvat. Varaston arvoa ei voida paisuttaa mahdottomaksi, Applehan yrittää tuottaa voittoa kaikin konstein.Kai niistä voi jonkin verran päätellä menekkiä?
En halua ruveta kinamaan vaan uskon, että tosiaan jotkin osat tilataan tarvittaessa, mutta miten se mun kovo tuli tehtaalta muutamassa tunnissa?
Ei Apple ole mikään SPR, se on voittoa tavoitteleva yritys. Laskepa muuten jos vaikka 0,5% myydyistä kannettavista hajoaa kovalevyn osalta takuuaikana, kuinka paljon siitä tulee...200 kpl on naurettavan pieni määrä näillä luvuilla.Niin, mikseivät he sitten huoletta pidä varastossa aina vaikkapa 200 kappaletta kovoja jokaista kokoa?
Viesti Kirjoittaja NOx »
Valtuutetut huollot saavat osansa Applelta. Jos osat ovat sieltä loppu, ei valtuutettu huoltokaan voi asialle mitään. Tietysti jossakin määrin valtuutettu huolto voi ehkä keksiä luovia ratkaisuja, mutta eipä tuokaan aina auta. Varmasti AppleCare asiakkaana oletkin jo huomannut saavasi rahallasi parempaa palvelua ja olevasi ensimmäisenä jonossa...rahalla saa ja hevosella pääsee.Kannattaa valita huolto jolla on täydet valtuutukset. Esim. minun kannettavaani vaihdettiin AppleCarena emolevy MacHuollossa, kesti muutaman päivän – osa tilattiin kyllä ulkomailta, mutta fiksaus tapahtui Hgin Ruoholahdessa. Olisiko Varimport lähettänyt saman koneen Hollantiin?
Viesti Kirjoittaja petrim »
Heikko analogia. Mäkkärillä ravintola on tuotantolaitos. Logistinen osaaminen pitää heillä huolen siitä, että sisään yllättäen marssivalle pesäpallojoukkoeelle ei koskaan sanota "sori, meillä on pihvit loppu, odottakaa pari päivää että saapuu lisää brasiliasta".Jos voitaisiinkin ennustaa, ei hampurilaispaikoissakaan tarvitsisi ikinä jonottaa odotellessa burgerin paistumista. Nekin toimivat samalla logistiikalla, valmiiden hampurilaisten määrä pyritään optimoimaan. Tämä romahtaa välittömästi kun ovesta saapastelee paikallinen pesäpallojoukkue.
Ei Delli ainakaan niin kauan kuin eivät tee koneita joihin saa OS X:nEn usko Dellinkään tai kenenkään voivan aina kyetä täydelliseen suoritukseen.
Osaksi toki totta. Jos erikoisosaa tekevät sopimusvalmistajat eivät pysty toimittamaan, niin Apple ei voi kuin lyödä itseään päähän siitä hyvästä, että ovat pedanneet asiansa huonosti aikaisemmin. On myös todennäköistä, ettei Apple toimittajiaan valitessaan voi sanella lainkaan samanlaisia ehtoja kuin Dell, koska volyymit ovat heillä kertaluokan verran pienempiä.Dell ehkä kykenee asentamaan korvaavan lähinnä vastaavan osan ja tällä paikkaamaan puutteita varastossa, Apple ei voi. Emolevyt, virtalähteet ja melkein kaikki poikkeaa ns. vakiokamasta. Jos ne ovat loppu ja sopimusvalmistajallakaan ei ole toimittaa niin sitten osaa ei kertakaikkiaan ole olemassa.
Viesti Kirjoittaja jamo »
Viesti Kirjoittaja NOx »
Viimeksi Mäkkärillä asioidessa oli Chicken Wingsit loppu ja sama kohtalo oli Happy Mealin leluilla. Eikä tarvittu edes pesäpallojoukkuetta. Eikä ollut muuten ensimmäinen kerta noiden siipien kanssa. Yleensä niitä joutuu myös odottamaan eli valmiina ei ole vaan tarjoilu tapahtuu pöytään sitten myöhemmin kun muut omasta porukasta on jo syönyt. Applen huolto/mikä tahansa samalla tavalla massaa käsittelevä laitos toimii kuin hampurilaispaikka. Raaka-aineista koostetaan työvoimaa käyttäen lopputuote.Heikko analogia. Mäkkärillä ravintola on tuotantolaitos. Logistinen osaaminen pitää heillä huolen siitä, että sisään yllättäen marssivalle pesäpallojoukkoeelle ei koskaan sanota "sori, meillä on pihvit loppu, odottakaa pari päivää että saapuu lisää brasiliasta".
Ei kysymys ole halusta vaan kannattavuudesta. Jos varaston arvo tippuu prosentin viikossa niin ei kyllä varastoi vaikka haluaisi. Finanssiosasto ja osakkeenomistajat rääkäisevät oitis. Tämä on tätä kvartaalitaloutta. Edelleen toistan myös sen että aivan varmasti pyrkivät pitämään varastossa optimimäärän, mutta kun se ennustaminen ei vain helpotu vaikka kuinka asiasta taitettaisiin peistä. Tässä kun ei lasketa yksittäiskappaleita vaan tuhansissa. Eikä tarvita kuin yksi pieni alihankkijan alihankkijan virhe niin pyörät pysähtyvät.Keskustelun aiheena oli kuitenkin alunperin kannettavan kovalevy, joita varmasti valmistetaan maailmalla tarpeeksi. Siksi minusta tässä tapauksessa on selvää, että Apple voisi sekä hankkia tarvittavaa osaa nopeammin, että varastoida sitä enemmän - jos haluaisi.
Viesti Kirjoittaja persta »
Viesti Kirjoittaja jamo »
Ei. Siksihän minäkin saan (toivottavasti - kop kop) huomenna kuriirilla levyn jonka vaihdan itse. Aina se Hollantiin lähettämisen voittaa kun aikaa menee pari päivää toimitukseen ja vartti asennukseen, verrattuna pariin viikkoon.Onko kovalevynvaihto niin monimutkainen operaatio...
Viesti Kirjoittaja NOx »
Kyse on iBookista. On se niin monimutkainen että keskimäärin kaikki osapuolet pääsevät vähemmällä kun kovalevyä ei lähetetä koneen omistajalle vaan omistaja lähettää koneen huoltoon. Huollot voidaan tehdä kotimaassakin lähimmässä valtuutetussa huoltopisteessä, ei sitä mikään pakko ole Hollantiin lähettää.Onko kovalevynvaihto niin monimutkainen operaatio että sitä varten pitää kone lähettää Hollantiin asti? Ei luulis olevan hirveen vaikeeta ottaa piuhoja irti siitä levystä, irroittaa levyä kotelosta. pistää uutta levyä tilalle ja installoida systeemiä uudelleen. Varmaan Macin ostamista harkitsisi taas hieman isompi joukko jos tuollaiset perushuolllot saataisi hoidettua täällä suomessa.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”