Muutamia syitä harkita kahdesti mac minin ostoa
-
Muutamia syitä harkita kahdesti mac minin ostoa
Viesti Kirjoittaja elgringoblanco »
1) Tiger on tulossa. Tällä hetkellä koneen mukana tulee tietysti Panther, eikä ainakaan itselleni ole selvinnyt mikä päivityspolitiikka on (lukuunottamatta juuri julkaisua edeltävillä viikoilla ostetut). Joka tapauksessa tästä aiheutuu vaivaa.
2) Laajennusten hinnat. Tyypilliseen Apple-tapaan muistit ja laajennukset on hinnoiteltu törkeästi. Ostamalla käytetyn G4 koneen (esim. Quicksilver), saa kömpelömpikin itse laajennettua konetta järkevän hintaisilla osilla. Arkkiteehtuurihan ei ole mikään ihmeellisen "uusi" (kts. väylä, jne.).
3) Quartz 2D Extreme (ja ilmeisesti Core Image). Nämä tigerin ominaisuudet toimivat vain Pixel Shader >= 2.0 korteissa, jollainen Radeon 9200 ei ole. Käyttöliittymän historialliseen tehottomuuteen olisi luvassa parannus, mutta ei mac miniin. Henkilökohtaisesti (myös x86-Windows/Linux-käyttäjänä) olen sitä mieltä, että esim. ikkunoiden koon muuttaminen ja monimutkaisen web-sivun "rullaus" on G5:ttä luukuunottamatta useilla koneilla ärsyttävän hidasta (verraten kilpaileviin alustoihin). Seuraavassa revisiossa saatta hyvinkin olla vaadittavankaltainen kortti.
3+1) Tätähän siivuutettiin jo tuossa, mutta koeneessa ei ole PCI-(tai PCI-X/E) paikkoja. Toki koneen hintakin on alahainen, mutta ei välttämättä käytettyihin koneisiin verrattuna. Onko muutaman sadan euron säästö laajennettavuuden menettämisen arvoinen? Ei ole ollenkaan varmaa, että lisälaitevalmistajat hyppäväät tukemaan miniä kuten imac-koneita aikoinaan.
Sinänsä suunnitteluratkaisujen tulisi olla kestäviä sillä ne on ilmeisesti kopiotu powerbook-koneista, mutta "aikaiset ostajat" ottavat aina riskin. Apple:n vapaaehtoisesti laajentamat takuuohjelmat ovat usein kuitenkin puuttuneet myöhemmin havaittuihin ongelmiin.
Kaksi syytä joiden takia saattaa soveltua joillekin, ovat pieni koko ja äänettömyys (suhteellinen), mutta itse odottaisin ja odotan hieman.
-
Re: Muutamia syitä harkita kahdesti mac minin ostoa
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
No joo.. tuosta olisin eri mieltä. Itse en PCI-korttipaikkoja ole koskaan aiemmin tarvinnut ennen kuin viime kesänä ostin PCI-liitäntäisen RME:n äänikortin. Nykyään kaikki lisälaitteet saa (tarvittaessa) USB- tai FW- liitännällä kiinni... Itsellänikin tuo kortin hommaaminen oli valinta, samoilla spekseillä ja samalla hinnalla olisi saanut FW-liitäntäisenkin. Väittäisin, että käyttäjistä 99% ei tarvitse korttipaikkoja mihinkään, jos vaan uskaltaa ajatella avarakatseisemmin ja tutkailla vaihtoehtoja... Suurimman osan käyttäjistähän ei konetta tarvitse koskaan laajentaa.elgringoblanco kirjoitti:3+1) Tätähän siivuutettiin jo tuossa, mutta koeneessa ei ole PCI-(tai PCI-X/E) paikkoja. Toki koneen hintakin on alahainen, mutta ei välttämättä käytettyihin koneisiin verrattuna. Onko muutaman sadan euron säästö laajennettavuuden menettämisen arvoinen? Ei ole ollenkaan varmaa, että lisälaitevalmistajat hyppäväät tukemaan miniä kuten imac-koneita aikoinaan.
Muut on suhteellisen valideja pointteja.. mm. Tigerin tuloa itse odottelen ennen kuin teen ostopäätöksen (puolesta tai vastaan) minin kohdalla. Toisaalta minulla on jo täysin toimiva ja tehokas uusimmilla virityksillä varustettu Macci käytössäni.
Niin joo ja laajennoksiahan ei tarvitse Applelta ostaa, esim. jälleenmyyjät on jo huomattavasti halvempia.. eikä se minin purkaminenkaan nyt aivan ylivoimainen tehtävä ole.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
2.) Laajennusten? Ihan samat laajennukset menee kuin muihinkin... (jatkuu)
3.) Ei ole hinnat-alkaen mallin ostajalle ongelma. Ja ikkunan skaalaamisen pieni nopeuserä ei ole kovin iso miinus muihin käyttiksiin verrattuna, kun kaikki muu on paremmin.
3+1.) (jatkuu)...lukuunottamatta tietysti PCI-kortteja, mutta kun koneen idea on olla pieni
Ja mitä ääniliitäntöihin tulee, aina voi hankkia ulkoisen boxin.
-
Mielestäni tulee ottaa huomioon kohdeyleisö, joka on budjettikoneesta kiinnostunut. Jos heti oston jälkeen ilmenee uusi 150 euron menoerä (tai Tigerin "menetys"), on se kovin ikävää. Toki voi argumentoida, että kohderyhmä on se ja se, mutta hinta on koon ohella merkittävin tekijä, eivätkä kaikki varmaan kotiteatteria rakenna (tai halua nimenomaan minimaalista konetta).
Koskien kohdan 2) saamaa kritiikkiä:
Toki laajennukset saa muualta, mutta ihmiset jotka eivät halua itse laajentaa saattavat haluata odottaa mahdollisia hinnanalennuksia, niihin olisi ainakin varaa.
Koskien kohdan 3) saamaa kritiikkiä:
No tämä ei ole toki merkittävää. Tarkoitus on kyyseenalaistaa se, onko ostolla niin kiire, ettei viitsi odottaa käyttömukavuutta parantavaa uudistusta. Tämän tarve on tunnettu jo pitkään ja se on nyt korjattu (siksi "aina voi odottaa" ei ihan päde).
Niin tuo Pixel Shader 2.0 on vähän väärä nimitys. Standardia tukevat kortit sisältävät tietyt laajennukset, joita radeon 9200 ei sisällä (ns. "arb fragment program extensions", joita varten kortista on löydyttävä rautapuolelta ns. "programmable fragment unit")
-
Viesti Kirjoittaja li0 »
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tyypillinen asiakas, jolle PowerMac G5 on oikea laite, mutta on niin nitku, että haluaa samat ominaisuudet entry level koneeseen. Mietis nyt ensin mistä sä puhut, tämä on perus Mac, ei mikään työjuhta.
1) Tiger on tulossa, se on totta. Olisko Applen pitänyt odottaa, että Tiikeri julkistetaaan ensin ja vasta sitten julkaista mini? Vai pitäiskö odottaa kenties 10.4.3 tai 4 versiota, joista kuulemma vasta on bugit korjattu. Tai että voivat pistää G5:n noihin kuoriin tohon tai halvempaan hintaan. Höh.
2) Laajennusten hinnat. Katos nyt vielä kerran ne hinnat, RAM, langattomuus, näppis/hiiribundle? Eihän Applen koneetkaan ole markkinoiden halvimpia, miksi oheislaitteiden pitäisi olla? Ja monelle on pienempi vaiva ostaa koko paketti kerralla. Heh, minäkin ostin yhden eMacin viime vuonna valmiiksi kalliilla muistilaajennuksella, vaikka olisin osannut/saanut muualta halvemmalla.
Vertaa nyt vaikka Airport korttia. Onhan PC puolella halvempia, mutta kuka haluaisi mininsä sisään PCI korttia, josta tulee kaapeli ulos ja antenni jonnekin pöydänkulmalle. En minä ainakaan.
3) Quartz Extreme toimii eMacissa ihan ok. Core imagesta ei vielä tiedä. Katopas Applen Core Image sivua, sieltä on tuettujen näyttökorttien lista kadonnut. Ja tuo ikkunoiden koon muutos, olen tuota kuunnellut siitä lähtien kun OS X:n asensin. En ymmärrä mikä ihan oikea merkitys tuolla muka on.
3+1) PCI kortit, höh. Näytönohjain on jokseenkin ainoa, mitä mun kaverit on PC koneisiinsa lisäilleet, ethernet ja Firewire/USB korttien lisäksi. PCI korttipaikka on tarpeen, jos entry level kone on tehty karsimalla TARPEELLISIA toimintoja. Jos laajennuskorttipaikat on todella tarpeellisia, katsot väärää sivua Applen tuotekataloogissa.
Aikaiset ostajat, just joo. Mulla on tosta kokemusta. Esim tämä 17" PB on yksi ensimmäisiä maassa. Eli pitäis olla just niitä ensi sarjan riskikoneita. Mulla kävi ilmeisesti tuuri, taas. Ei mitään vikaa.
Jos mietit asioitasi rehellisesti, odotat saavasi PowerMac G4:n Mac minin hinnalla, 1.6 GHz tai jotain. Saat odottaa kauan. Mac mini ei ole sun konees, edes Tiikerillä varustettuna, tulet pettymään.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Se on ainoa asia jonka Windows-fanit voivat todistaa olevan OS X:ssä hitaampi. Mutta kuinka usein sitä tosiaan tarvitsee...itse noin kerran viikossa. Ei hirveämmin häiritse.MacFinn kirjoitti:...Ja tuo ikkunoiden koon muutos, olen tuota kuunnellut siitä lähtien kun OS X:n asensin. En ymmärrä mikä ihan oikea merkitys tuolla muka on...
Ps. Siitä Tigerin hinnasta: Ovatko esim. Windowsin päivitykset ilmaisia vai?
Eli jos olisin ostanut halpis PC:n Win 2000:lla, olisinko saanut XP:n puolen vuoden päästä maksutta? En varmasti olisi.
-
Suurin osa kommenteistani oli suunnattu nimenomaan OSTOPÄÄTÖKSEN LYKKÄÄMISEN perusteluksi, mutta selvästi tulkittiin Apple-vastaiseksi propagandaksi.MacFinn kirjoitti:Just tätä mä pelkäsin.
Tyypillinen asiakas, jolle PowerMac G5 on oikea laite, mutta on niin nitku, että haluaa samat ominaisuudet entry level koneeseen. Mietis nyt ensin mistä sä puhut, tämä on perus Mac, ei mikään työjuhta.
Nimim.
Suuresti arvostamani opintotuki ei riitä kaikkeen. (Ja tiedän ettei sellaisesta muaalla osata edes uneksia)
-
Viesti Kirjoittaja MjP2 »
Minua tuo ärsyttää päivittäin ja lujaa. Kuten myös se, ettei ikkunoiden kokoa saa muuttaa kuin yhdestä nurkasta. Ei ymmärrä, mikä älli tuossa on takana.kallekilponen kirjoitti: Se [ikkunoiden koon muutos] on ainoa asia jonk Windows-fanit voivat todistaa olevan OS X:ssä hitaampi. Mutta kuinka usein sitä tosiaan tarvitsee...itse noin kerran viikossa. Ei hirveämmin häiritse.
Kun nyt pääsin tälle uralle, niin mainitsenpa hiljattain huomaamani hankaluuden. Jos iTunes on kauppatilassa, ja ikkuna sattuu olemaan niin pieni, ettei kauppa mahdu kunnolla ruutuun, tekee mieli painaa yläreunan +-nappia, jotta ikkuna zoomautuisi sopivaksi. Vaan sepä meneekin ystävällisesti mini-soitinikkunaksi. Ainoa vaihtoehto on tarttua nurkasta kiinni ja taas nykii.
Mac minin hinta lienee varsin kohtuullinen. Jos vaikka miettii, että porukka myi vielä syksyllä 500-megahetrisisiä iBookeja liki samaan hintaa. Eikä vastaavaa PC:tä ymmärtääkseni noin vain löydä tuohon hintaan. Olisi kyllä mukavaa, jos monikavaäänen saisi kuluttaja-Macceihin ilman ulkoisia palikoita.
MjP2
-
Viesti Kirjoittaja koneistaja »
Jaa, mutta eihän tässä kait ollutkaan hinta pääasia, vaan se että Tigerin tulo on niin lähellä mutta kuitenkin niin kaukana.kallekilponen kirjoitti: Ps. Siitä Tigerin hinnasta: Ovatko esim. Windowsin päivitykset ilmaisia vai?
Eli jos olisin ostanut halpis PC:n Win 2000:lla, olisinko saanut XP:n puolen vuoden päästä maksutta? En varmasti olisi.
Eli vertauksena ennemminkin näin: ostaisitko vielä Windows XP:n, jos tietäisit että parin kolmen kuukauden päästä on kuitenkin tulossa Longhorn?
Ja miksi nämä Windows-vertaukset pitää aina vetää kaikkeen mukaan?
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
1 siis niin tiikeri on tulossa ja sen jälkeen tulee seuraava käyttis ja sitten seuraava ja siinä välissä tulee revision a ja b ja kokonaan uusi versio Mac ministä jonka jälkeen tulee dual layer polttava vakiona ja sitäkään ei kannata ostaa koska kohta tulee jotain ihan muuta. Pantteri on hyvä, tiikeri tulee 1 - 5 kuukauden kuluessa ja luultavasti kohtuu edullinen jos tarvitset uudemman käyttiksen sitten ostat sen. Turhaa kiusaat itseäsi haluamalla uusinta uutta kun aina on jotain uutta nurkan takana.elgringoblanco kirjoitti:3+1 syytä olla ostamatta mac miniä vielä TAI ollenkaan.
1) Tiger on tulossa. Tällä hetkellä koneen mukana tulee tietysti Panther, eikä ainakaan itselleni ole selvinnyt mikä päivityspolitiikka on (lukuunottamatta juuri julkaisua edeltävillä viikoilla ostetut). Joka tapauksessa tästä aiheutuu vaivaa.
2) Laajennusten hinnat. Tyypilliseen Apple-tapaan muistit ja laajennukset on hinnoiteltu törkeästi. Ostamalla käytetyn G4 koneen (esim. Quicksilver), saa kömpelömpikin itse laajennettua konetta järkevän hintaisilla osilla. Arkkiteehtuurihan ei ole mikään ihmeellisen "uusi" (kts. väylä, jne.).
3) Quartz 2D Extreme (ja ilmeisesti Core Image). Nämä tigerin ominaisuudet toimivat vain Pixel Shader >= 2.0 korteissa, jollainen Radeon 9200 ei ole. Käyttöliittymän historialliseen tehottomuuteen olisi luvassa parannus, mutta ei mac miniin. Henkilökohtaisesti (myös x86-Windows/Linux-käyttäjänä) olen sitä mieltä, että esim. ikkunoiden koon muuttaminen ja monimutkaisen web-sivun "rullaus" on G5:ttä luukuunottamatta useilla koneilla ärsyttävän hidasta (verraten kilpaileviin alustoihin). Seuraavassa revisiossa saatta hyvinkin olla vaadittavankaltainen kortti.
3+1) Tätähän siivuutettiin jo tuossa, mutta koeneessa ei ole PCI-(tai PCI-X/E) paikkoja. Toki koneen hintakin on alahainen, mutta ei välttämättä käytettyihin koneisiin verrattuna. Onko muutaman sadan euron säästö laajennettavuuden menettämisen arvoinen? Ei ole ollenkaan varmaa, että lisälaitevalmistajat hyppäväät tukemaan miniä kuten imac-koneita aikoinaan.
Sinänsä suunnitteluratkaisujen tulisi olla kestäviä sillä ne on ilmeisesti kopiotu powerbook-koneista, mutta "aikaiset ostajat" ottavat aina riskin. Apple:n vapaaehtoisesti laajentamat takuuohjelmat ovat usein kuitenkin puuttuneet myöhemmin havaittuihin ongelmiin.
Kaksi syytä joiden takia saattaa soveltua joillekin, ovat pieni koko ja äänettömyys (suhteellinen), mutta itse odottaisin ja odotan hieman.
2 Jos haluat käytetyn tornikoneen, osta sellainen. Arkkitehtuurista hmm, siis tuo Mac minihän on cd-paketin kokoinen tietokone, en väittäisi sitä vanhaksi. Se että väylä jne??? on mitä on, kyseessähän siis on kompaktin kokoinen peruskone, jos haluat arkkitehtuurisesti nopeaa konetta katsot väärää tuotetta, Powermac on oikea tuote. Pidetään mielessä että eri mallit on eri käyttöön ja käyttäjille, siis Mac mini, eMac, iMac ja Powermac näin pöytäkoneista.
3 tai sitten ei
3 + 1 siis eihän pci-x/e väyläliitäntä edes mahtuisi tuon kotelon sisälle, taas jos haluat käytettyä konetta osta käytetty. Tuossa koneessa ei ole tarkoituskaan mitään lisäkortteja tunkea koneeseen vaan jos jotain tarvitaan laitetaan se firewireen tai usb liittimiin
Odota pois, luulen kuitenkin että sinun kannattaisi katsella jotain käytettyä powermacciä kun katselee "puutelistaasi".
Mac mini ei siis ole
Tehokone viimeisillä tekniikoilla vrt. Powermac
Sisäisillä laajennuspaikoilla varustettu vrt. Powermac
Vaan se on kompakti, pieni, hiljainen ja edullinen mac. Tuntuisi aika hullulta jos kaikki vaatimukset täyttyisi tuoteperheen halvimmassa ja pienimmässä laitteessa vai mitä?
-
Viesti Kirjoittaja Silencio »
Tarvitsen autoa. Menin pankkiin ja otin lainaa. Sain yksilitraisen volkkarin, johon ihastuin ja lopulta rakastuin. Yksilitranen kone! Rev B Poloa ei edes tehty enää niin pienellä koneella, kuin tää meitsin, mutta päästiin tällä litrasella kuitenkin Pariisiin tapaamaan perhetuttuja ja sieltä yhä EteläSpaniaan. Kuukausi reissussa. Se oli mahtavaa!
Ehkäpä tuokin aika olisi kannattanut käyttää Helsingin sisäisen liikenteen bussin ikkunasta tuijotteluun. "hitsinpitsi, siin on niin pien se kone, mutta, ku ei oo varaa oikein muuhunkaan. Hmm, ehkäpä ens vuonna sähköikkunat tulis jo vakiona ja isommalla koneella tietenkin, ei kannata nyt ostaa, ootan vielä vuoden...."
Eikö oo jotenkin lapsellinen vertaus?
O!
Mutta ne jotka konetta tarvitsevat, sellaisen varmaan ostavat ja lähtevät elämysmatkalle. Ne joilla on aikaa odottaa, niin odottakoot. Ilmeisesti ei ole sitten tarvetta koneelle.
Ja välillä ihmetyttää, että mitä ihmiset niillä koneilla oikein tekevät, kun aina kaikki on liian ahdasta, meluista, tai on hidas näytönohjain, tai ei oo firezire 759mhz väylää, kun se on 3,9% nopeempi kuin AKGväylänen muistitikku....Ihan oikeesti on hitaampi, kaivan sen pentsmarklinkin tuolta jostain vielä esiin, vaikka niitäkin testejä oli kuulemma hieman vääristelty...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mutta kun se päivittyy niin hitaasti, niin ei maksa vuotta kohden paljon mitäänkallekilponen kirjoitti:Ps. Siitä Tigerin hinnasta: Ovatko esim. Windowsin päivitykset ilmaisia vai?
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja JAL »
1)Pitääkkö käyttis heittää heti romukoppaan kun uusi tulee?? PC puolella se ainakin on itsemurha! Eli ostetaanko tässä uusinta softaa vai konetta?
2)Tuota tuota ostin tämän alla olevilla herkuilla eikä nyt heti tule mieleen mitä tähän lisää tarvisin. Tietysti muistia mutta sitä saa kaupasta. Omassa pc:ä on polttava dvd ja kunnon näytönohjain erona tähän. Ja niistä toisenkin olisi tähän saanut. 512mb aplle hinta 80é ja hintaseuranta 333mhz 512mb 63é halvimmillaan plus pk päälle. Ei niin törkeen kallista musta, mutta giganen kyllä on. Ostamalla käytetyn G4 koneen saat huomattavasti isomman kokosen koneen kuin mac minin. Ja siitähän tässä on kyse myös.
3) tähän saa muut vastata, ei hajuakaan mikä core image on, mutta jos se tekee mainitsemaasi asiaa eli sivua pystyy scrollaamaan ja suurentamaan nopeammin pystyn elämään ilman sitä vallan mainiosti. Mitään ärsyttävän hidasta tapahtumaa en ole huomannut verrattuna kilpailijoihin(XP+explorer). Mutta muutamia eroja kyllä, esim ikkuna ei jää näkymään toisen päälle, kun sen sulkee 5sekunniksi. Scrollaus vauhti on minusta ihan riittävä, tosin en ole mikää pika lukija

3+1) Mihin sinä niitä kortteja niin paljon tarvit?? Tässä on käytännössä jo kaikki mitä normaali pulliainen tarvii. Kuten sanottua PC:ni on 6 PCI paikkaa ja kaikki tyhjiä, yks agp missä on näyttis, verkko-ja äänikortti integroituja. Kokoa tosin on massiiviset 80 cm komea musta pylväs potkittavana työpöydän alla. Minissä on kaikki samat 5cm korkeudessa ja joka suuntaan kapeampana.
Hinta on tosiaan alhainen ja arvaa jurppiiko, kun se useita satoja euroja paremmin laajennettavissa oleva hökötys, kaikuu sisältä tyhjyyttä ja kohisee kuin tuulimylly. Vaikka on tungettu oikeen murotyyliin täyteen äänenvaimennus mattoa ja tuulettimet vaihdettu äänettömiksi. Eli rahaa on palanut lisää vielä sen toosan hiljentämiseksi. Eikä se vielä ole likimainakaan samalla tasolla, kuin mini suoraan tärykalvon päälle laitettuna.
Niin että kannattaako ostaa nyt vai ensivuonna vai koskaan? Tullaan taas siihen jo mainittuun kyttäämiseen, koska on hyvä ostaa, kun huomenna tulee aina jotain uutta. Omalta osaltani olen tässä vuodenpäivät kyttäillyt ja miettinyt ja funtsinut ostaako vaiko ei. Viime vuoden lopulla päätin ostaa eMacin(hinnan takia eli jos mac osoittautuisi sudeksi tulisi vähemmän persnettoa

Mutta jos olet riipuvainen pci korteista, core imagesta ja muista mainitsemistasi asioista niin odota ihmeessä tai valitse toinen tuote. Itse käytän tätä nyt tyytyväisenä ja sitten kun näyttää siltä, että ilman tiikeriä ei voi enää elää ostan sen pois. Tosin sillon voi jo olla tulossa joku muu suurpeto ja taas pitää miettiä ostaako vai.
Ja tosta äänettömyydestä. Jos ihminen tulee pc:den parista kuten minä niin tuo mini on äänetön kuten jo aikaisemmin mainitsin.
Tässä minun avoin vuodatus ei muuta.
-
Viesti Kirjoittaja Mavah »
Itse ehdin ostamaan eMacin.

-
Viesti Kirjoittaja Ninja Turtle »
Ihan pakko kysyä mielenkiinosta, että mitä tuo oikein tarkoittaa? Ikkunoiden koot muuttuu ainakin mun koneella juuri sillä vauhdilla kuin millä niitä muuttaa, ja sama juttu scrollauksessa. En ole kyllä koskaan itseasiassa käyttänyt tietokonetta jossa ikkunan koon muuttaminen olisi ollut ongelma. Onko se siis oikeasti jokin mäkki ongelma, kun en ole vielä koskaan moiseen törmännyt?
Pääasiallisena koneena minulla on suunnilleen minin spekseillä varustettu powerbook. Joka on muuten todellinen työjuhta. En ymmärrä miksei minikin sitten olisi?
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
No, esimerkiksi Apple olisi voinut sujauttaa Minin pakettiin mukaan Tigerin lisenssin jonka avulla käyttäjä voisi ladata verkosta Tigerin jakeluversion kun sen aika tulee / tilata Applelta Tigerin asennusmedian ja siirtyä uuden ja hehkutetun käyttiksen käyttäjäksi ilman oleellisia lisäkustannuksia.MacFinn kirjoitti:Just tätä mä pelkäsin.
1) Tiger on tulossa, se on totta. Olisko Applen pitänyt odottaa, että Tiikeri julkistetaaan ensin ja vasta sitten julkaista mini? Vai pitäiskö odottaa kenties 10.4.3 tai 4 versiota, joista kuulemma vasta on bugit korjattu. Tai että voivat pistää G5:n noihin kuoriin tohon tai halvempaan hintaan. Höh.
.
Mitä vaikeaa / odoteltavaa tuossa olisi ollut ?
-
Viesti Kirjoittaja JanneV »
Just. Ja vaikka pari kolme seuraavaakin käyttisversiota samaan pakettiin. Niin ja lisäks vaikka minin ilmainen vaihto-ohjelma uuteen malliin pariksi kolmeksi vuodeksi. Tai kaupanpäälle G5-torni niitä laajennuskortteja varten.JHA kirjoitti:No, esimerkiksi Apple olisi voinut sujauttaa Minin pakettiin mukaan Tigerin lisenssin jonka avulla käyttäjä voisi ladata verkosta Tigerin jakeluversion kun sen aika tulee / tilata Applelta Tigerin asennusmedian ja siirtyä uuden ja hehkutetun käyttiksen käyttäjäksi ilman oleellisia lisäkustannuksia.
Mitä vaikeaa / odoteltavaa tuossa olisi ollut ?
Viime neljänneksellä Apple myi noin 1 milj. konetta. Olisiko niiden mukana jo pitänyt olla ilmainen käyttispäivitys? Jos kuluva neljännes ehti päättyä ennen Tiikeriä ja myynti olisi sama, niin tällöin luku olisi jo 2 miljoonaa ilmaista päivitystä. Haluaisitko olla maksumiehenä? Hinta noin 300 miljoonaa taalaa. Ei taitaisi näytää hyvältä esim. tuloksessa. Vai otettaisiinko se pois tuotekehityksestä? Vai nostetaanko koneiden hintoja?
Ruikutuksen vois jo lopetttaa IMHO. Käyttis on parempi kuin koskaan ja Applen koneet ovat tähänasti julkistetuista mäkeistä tehokkaimpia ja myös halvimpia. Muistutukseksi vaan, että vajaa 3 vuotta sitten se aiemmin ketjussa mainittu QuickSilver saattoi kustantaa reilut 4000 Euroa. Nyt sillä saa siis abaut 4-5 miniä tai sen yhden minin, tulevan Tiikeripäivityksen ja 3000 eeron lomamatkan. Repikää siitä.
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Väittäisin, että on ihan taktinen veto Applelta julkaista paljon laitteita alkuvuodesta ja uusi käyttisversio myöhemmin.. vuoden puolivälissä (loppuvuodesta voi sitten taas pukata rautapäivitystä.. hieman Tigerin tulon jälkeen). Ei se Apple mikään hyväntekeväisyysjärjestö ole, ovat tekemässä bisnestä ja ennen kaikkea tulosta. Tällä menettelyllä saadaan hieman katetta myöskin mininstä, joka lienee jo aika tiukalle sorvattu siltä puolelta.... Tiger on tulossa ...
-
Viesti Kirjoittaja R-[brain] »
Tuskin äitiäni ainakaan haittaa jos käyttöjärjestelmä vaihtuu yhtäkkiä tai jos siitä puuttuu PCI- ja PCI-X/E väylät, hän on sentään käyttäny viimeisen vuoden Win98:a työnsä nuhapumppuPC:ssä jonka tuulettimet surisevat enemmän kuin vihainen ampiaspesä.

-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ensinnäkin. Lähestyvän käyttispäivityksen ennakoimisen rinnastamisen rautapäivityksiin on lähinnä naiivia.JanneV kirjoitti: Just. Ja vaikka pari kolme seuraavaakin käyttisversiota samaan pakettiin. Niin ja lisäks vaikka minin ilmainen vaihto-ohjelma uuteen malliin pariksi kolmeksi vuodeksi. Tai kaupanpäälle G5-torni niitä laajennuskortteja varten.
Viime neljänneksellä Apple myi noin 1 milj. konetta. Olisiko niiden mukana jo pitänyt olla ilmainen käyttispäivitys? Jos kuluva neljännes ehti päättyä ennen Tiikeriä ja myynti olisi sama, niin tällöin luku olisi jo 2 miljoonaa ilmaista päivitystä. Haluaisitko olla maksumiehenä? Hinta noin 300 miljoonaa taalaa. Ei taitaisi näytää hyvältä esim. tuloksessa. Vai otettaisiinko se pois tuotekehityksestä? Vai nostetaanko koneiden hintoja?
.
Ja oikeastaan tässä avainkysymyksenä on mielestäni enemmän Applen markkinointiviestinnän sävy kuin se että pitäisikö päivitys olla jo mukana vai ei.
Jos avaa Applen sivuilta osion OS X niin heti ensimmäiseksi kerrotaan Tiikeristä ja siitä mitä hienoa ja miten Applella saa aikaan ja että miten Tiikeri mullistaa koneenkäytön ja vasta pienellä mainitaan että oikeastaan jos ostat Applen nyt niin et sinä mitään näin hienoa saakkaan vaan kaikki on vain kauniita lupauksia tulevasta ja jolla on hintalappu kyljessä.
Hivenen ristiriitaista viestintää kuluttajan suuntaan.
Lisenssin sisällyttämisen miniin näkisin enemmän myyntiä lisääväksi kädenojennukseksi kuluttajalle ja mielikuvalupausten täyttämisenä kuin mihinkään mankumiseen vastaamisena.
Ja mitä taas talouslaskelmiin tulee niin myytyjen pantterikoneiden automaattinen laskeminen tiikeripäivitysten ennakoiduiksi tuloiksi kuulostaa lähinnä tuloksen pahemmansorttiselta Enronoinnilta. Miten olematonta rahaa voidaan ottaa mistään pois.
-
Viesti Kirjoittaja JAL »
-
Viesti Kirjoittaja JanneV »
No tuo rautapäivityksen mukaan veto oli kaiketi vain kuohahdus sen vuoksi, että viime aikoina on kaikkialta pistänyt silmään "heti mulle kaikki tänne ja ilmaiseksi"-asenne. Ottaa aivoon. Pahoittelen.JHA kirjoitti:Ensinnäkin. Lähestyvän käyttispäivityksen ennakoimisen rinnastamisen rautapäivityksiin on lähinnä naiivia.
Ja oikeastaan tässä avainkysymyksenä on mielestäni enemmän Applen markkinointiviestinnän sävy kuin se että pitäisikö päivitys olla jo mukana vai ei.
Jos avaa Applen sivuilta osion OS X niin heti ensimmäiseksi kerrotaan Tiikeristä ja siitä mitä hienoa ja miten Applella saa aikaan ja että miten Tiikeri mullistaa koneenkäytön ja vasta pienellä mainitaan että oikeastaan jos ostat Applen nyt niin et sinä mitään näin hienoa saakkaan vaan kaikki on vain kauniita lupauksia tulevasta ja jolla on hintalappu kyljessä.
Hivenen ristiriitaista viestintää kuluttajan suuntaan.
Lisenssin sisällyttämisen miniin näkisin enemmän myyntiä lisääväksi kädenojennukseksi kuluttajalle ja mielikuvalupausten täyttämisenä kuin mihinkään mankumiseen vastaamisena.
Ja mitä taas talouslaskelmiin tulee niin myytyjen pantterikoneiden automaattinen laskeminen tiikeripäivitysten ennakoiduiksi tuloiksi kuulostaa lähinnä tuloksen pahemmansorttiselta Enronoinnilta. Miten olematonta rahaa voidaan ottaa mistään pois.
Joskus aiemminhan Applella oli kuluttajaystävällisempi päivityspolitiikka käyttisten osalta (korjatkaa, jos muistan väärin). Toisaalta koneiden hinta on tullut sukkana alas ja jostain kai niitä katteita on revittävä. (vrt. iLife aluksi ilmaisia päivityksiä, 04-versio 49 €, 05-versio 79€ tuleva 06-versio kenties 99€. Ikävämmältähän tämä kuulostaa). Tämä sama purnaus on ollut tapetilla jokaisen OS X päivityksen kohdalla. Nykyisin tuo politiikka on kaiketi sellainen, että jos ostat koneen uuden käyttiksen tultua markkinoille, eikä koneessa vielä ole sitä mukana, niin saat sen "omakustannushintaan" Ehkä tuo on tiukkaa politiikkaa, mutta toisaalta varmistanee osaltaan tuloksen ja tulevan kehityksen. Mene ja tiedä.
Mitä tuohon Tiikeriin vielä tulee, niin jos julkistaminen venähtää esim. heinäkuulle, niin niitä halukkaita on siis useita miljoonia. Ja koko ketjuhan sai alkunsa siitä, että miniä ei kannata vielä ostaa, mm. koska Tiikeri on nurkan takana. Samalla se sisältää piiloajatuksen siitä, että Pantterilla ei tee mitään, kun Tiikeri tulee. Ja itsekin viittaat Applen markkinoinnin sävyyn. Tästähän päästään sujuvasti siihen, että kaikkien Pantterikäyttäjien pitää ehdottomasti päivittää ja hintalappu olisi silloin satoja miljoonia taaloja menetettyä myyntiä. Mitä tuo sitten Applelle maksaisi, ei ole hajuakaan (ilmaiseksi päivittävät kaikki, kuinka moni ostaa ???) . Itse valitsen mieluummin halvemmat konehinnat ja pikku riskin, että joutuu sijoittamaan sen 150 € uuteen käyttikseen kuin korkeamman konehinnan ja 3 kuukauden sisällä mahdollisen käyttispäivityksen 20 €:lla. Nyt voi itse valita. Ilmaisen päivityksen maksaisivat kaikki ja veikkaanpa, että kuluttajalle kalleimman vaihtoehdon mukaan. Kaikella on puolensa. Ja lisääkö ilmainen päivitys myyntiä? En tiedä, mutta katetta se ainakin leikkaa ellei koneiden hintoja samalla nosteta. Ekonomithan noita laskee ja ei siitä insinööri paljoa tajua.
Mainittakoon tässä yhteydessä, että hommasin siis juuri Minin appiukolle. Tiikeriuhasta huolimatta. Ja veikkaan että konetta käytellään ihan tyytyväisenä Pantterilla, autuaan tietämättömänä Tiikerin ominaisuuksista, jollen niistä vihjaa. Ja vielä senkin jälkeen. Ja itse hommaan Tikrun, kun se tulee, jo Spotlightin vuoksi. Tuleeko uusi kone samalla jää nähtäväksi. Applehan on jo hyvissä ajoin (viime kesänä) ilmoittanut, että Tikru tulee 2005 ekan puoliskon aikana. Eli ei se ihan yllätyksenä tule. Jokaisen on vain itse päätettävä odottaako sitä vai hommaako koneen nyt. Lisäksi myöhäinen Pantteri saattaa olla luotettavampi/bugittomampi kuin tuore Tikru. Puolensa silläkin.
Niin ja tunnustan, että ilmaisen päivityksen minäkin ottaisin, jos saisin ( ja suurella ilolla). Toisaalta ihan yhtä pienellä tuskalla ostan Tiikerin, kun ilmaista lounasta ei ole kuitenkaan tarjolla. Ja jos olisin ostamassa konetta nyt ilman akuuttia tarvetta, niin odottelisin. Loppukaneetiksi totean, että vaikka ilmaisen huolisinkin, niin olen aivan valmis maksamaan siitä, että minun ei tarvitse jatkossakaan tapella sen suositumman käyttiksen kanssa, vaan että tämä vaihtoehto pysyy hengissä.
Tulihan runo. Sori.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka