Pääministeri Vanhanen ja tietoturva
-
Pääministeri Vanhanen ja tietoturva
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Paskanmarjat! Niin kauan kun alusta on mitä on, on myös pöpöjä. Tää koko tietoturvahehkutus ottaa muutenkin päähän. Onneksi ei itse tarvitse olla mukana.
-
Re: Pääministeri Vanhanen ja tietoturva
Viesti Kirjoittaja Macsam »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TAA »
Vaikka on varmasti totta, että OSX (UNIX taustansa ansiosta) on rakenteeltaan turvallisempi kuin esim. Windows XP, ei se silti tee OSX:stä täydellistä. Aivan takuulla käyttöjärjestelmän sisällä on lukuisia tietoturvareikiä, jotka vain odottavat löytäjäänsä. Ja aivan varmasti myös OSX:lle tehdyistä ohjelmista löytyy tietoturvareikiä, Applen omistakin.
Kokeneet Windows -käyttäjät (kuten minä toistaiseksi, Powerbookia saapuvaksi odotellessa) ovat (toivottavasti) oppineet sen verran vainoharhaisiksi virusten ja tietoturvauhkien suhteen, että pitävät järjestelmänsä päivitettyinä, palomuurit päällä ja virustutkan päällä. Uuden tietoturvauhan tullessa siihen osataan suhtautua oikein, eikä olla sormi suussa ihmettelemässä että mitäs nyt?
Sen sijaan; Mac -yhteisössä kuvittelisin tilanteen olevan toinen. Kun tietoturvareikiä ym. uhkia ei oteta vakavasti ("Ei noi ongelmat Maceja koske" -mentaliteetti), moisen uhan väistämätön ilmestyminen aiheuttaa varmasti paljon enemmän hämmennystä ja todennäköisesti vääriä toimenpiteitä käyttäjien taholta kun Windows puolella, vain koska asennoituminen on pielessä.
Elikkäs; pää pois pensaasta ja otetaan tietoturva vakavasti, vaikka Macia käytetäänkin.
-
Viesti Kirjoittaja bryan »
-
Viesti Kirjoittaja tiigeri »
Jos tarkoitat PC:llä windows konetta, niin olet väärässä. WindowsXP:n päivittäminen ei vaadi mitään toimenpiteitä jos valitsee Express-päivitykset. Korkeintaan joutuu vastaamaan "kyllä" dialogiin jossa kerrotaan, että käyttöjärjestelmää on päivitetty ja se täytyy rebootata. Sama koskee mm. Norton Internet Security -tuotteita.bryan kirjoitti:Macin päivittäminen on huomattavasti helpompi juttu kuin pc:n johtuen todella helppo käyttöisestä ohjelmiston päivitys-ohjelmasta.
Olet väärässä. Kyllä sitä tuhoa saa aikaan tyhmä käyttäjä käyttöjärjestelmästä riippumatta.Sitä paitsi mitä vääriä toimenpiteitä voi macilleen tehdä? Kajoamatta terminaaliin ei konettaan ainakaan helposti käyttökelvottomaksi saa, vai olenko väärässä?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
No joo hieman kärjekkäästi esitin asiani. Kuitenkin on mielestäni huono asia, että jopa pääministeri joutuu varoittelemaan kansaa viruksista sun muusta. Suomi (ei ainoana) on niin sidottu MS ohjelmistoihin, että vaikka mitä tapahtuisi, sama softa pysyy.TAA kirjoitti:Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt Mac-yhteisön suhtautuminen tietoturvaan. Mollataan vaan Windowsia minkä ehditään ja kehutaan kuinka OSX on huipputurvallinen ja ettei mitkään tietoturvavaroitukset koske Mac -käyttäjiä.
Varmaan X:llekin alettaisin niitä pöpöjä tehtailemaan, jos koneita olisi enemmän. Siksi olisikin parempi, että esim. windowsin tulevat versiot olisivat oikeasti niin pitkälle ajateltuja, ettei niihinkään olisi niin helppoa tehdä haittaohjelmistoja. Ei tietokoneen kuulu olla laite, jossa täytyy muistaa laittaa palomuuri ja viruksentorjunta päälle ennen kuin on edes käyttistä päivittänyt loppuun asti.
ELI: joka puolella voivotellaan ja kehoitetaan varovaisuuteen ja kulttuuriministerimmekin rinnastaa lasten turvallisen nettikäytön palomuurien ja virustorjunnan tärkeyteen. samalla kukaan ei tunnu osoittavan huolestuneisuutta sen suhteen, että ongelmat johtuvat itse asiassa hyvin pitkälti siitä, että 95% käyttiksistä on suunniteltu tietoturvaltaan vajaavaisiksi.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
True. Paitsi OSX:ssä tuhoa ei pääse tekemään jos ei ole oikeuksia siihen. Eri asia sitten jos kone hajotetaan fyysisesti..tiigeri kirjoitti:Olet väärässä. Kyllä sitä tuhoa saa aikaan tyhmä käyttäjä käyttöjärjestelmästä riippumatta.
Niin ja paras palomuuri maailmassa on repiä verkkopiuha irti koneesta, ei tartu silloin virukset wintoosiinkaan

-
Tästä olen samaa mieltä. Hyvin markkinoitua paskaa (MS) ostivat. Sen siitä saa kun asioista päättää ihmiset, jotka ei tajua tietokoneista hevonv:täkään.windowlicker kirjoitti:Kuitenkin on mielestäni huono asia, että jopa pääministeri joutuu varoittelemaan kansaa viruksista sun muusta. Suomi (ei ainoana) on niin sidottu MS ohjelmistoihin, että vaikka mitä tapahtuisi, sama softa pysyy
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No kun on aihetta mollata. Ja tämä OS X vaan on huipputurvallinen. Vai onko näyttöä, ettei olisi? Näyttöä todennetuista viruksista, troijalaisista, madoista, spywaresta jne. Aika lyhyeksi taitaa jäädä lista. Ja sen mollatun lista, miten se nyt on, 100 000 haittaa vai vieläkö ollaan alle...
Kokeneiden Windowskäyttäjien vainoharhaisuuteen ei ole aihetta. Varovaisuuteen toki. Ja tiedän todella suuren joukon ei-niin-kokeneita Windowskäyttäjiä, jotka eivät ole vainoharhaisia ja jäljet pelottavat.
Älkääkö alkako jauhaa sitä "kunhan käyttäjämäärä kasvaa" juttua, ei sitä jaksa.
Mac-käyttäjäthän juuri ovatkin ottaneet mm tietoturvan vakavasti jo valitessaan käyttämänsä koneen. Kumpa useampi ottaisi tietoturvan vakavasti ja tekisi jotain eikä vain tyytyisi paikkaamaan, jahtaamaan haittoja ja pitämään suojauksiaan yllä. Sillä ei tietoturvaongelmat ole käyttäjien syytä, vastuu on tietoturvattoman tuotteen valmistajalla. Mutta sitä ei haluta sanoa.
-
Viesti Kirjoittaja absum »
Siis hä? Eikös nyt ole hyvä asia että yritetään jollain tapaa takoa asioita ihmisten päähän? Vai mitä? Annetaan olla ja odotetaan että ihmiset viisastuvat itsestään ja ostavat itselleen macin? Voin kertoa, ei tule tapahtumaan [:O]windowlicker kirjoitti:Tänään meinasi ohimolta napsahtaa verisuoni, kun katsoin uutisista, kuinka Vanhanen on pistänyt pystyyn tietoyhteiskuntakomitean (tms.).. Mies kertoi, kuinka jokaisen kansalaisen tulee osata huolehtia tietoturvasta ja että koulutuksella Suomesta saadaan tietoturvallinen maa.
Paskanmarjat! Niin kauan kun alusta on mitä on, on myös pöpöjä. Tää koko tietoturvahehkutus ottaa muutenkin päähän. Onneksi ei itse tarvitse olla mukana.
Totta, alusta tarjoaa pöpöille leikkiareenan. Ei kuitenkaan voida mitenkään edes ajatustasolla todeta, että kaikkialle tunkeutunutta wintoussia voitaisiin mitenkään sormia napsauttamalla kadottaa maan päältä ja siirtyä sankoin joukoin käyttämään jotain vaihtoehtoista os:ää. Pärjättävä on niineen kuin nyt on, jolloin paras vaihtoehto ongelmien vähentämiseksi on yrittää takoa vain massan nuppiin että kaikkien internetistä pomppivien lootien yees -nappia ei tarvitse välttämättä klikata.
-
Viesti Kirjoittaja ipa »
Tuskin nuo SP päivitykset tuottavat sen enempää ongelmia kuin macin päivityksetkään. Kyllä minä olen täältäkin joutunut lukemaan valituksia Mac OS X päivityksistä jotka eivät toimi niin kuin pitäisi. Itselläni ei ole minkään Service Packin asennus kertaakaan pieleen, mutta varmaan joillakin on ja sama pätee macceihin.Jamac kirjoitti:Kait se Windowsin päivitys on ihan OK, ellei oteta huomioon mitä ongelmia jsotain SP:stä tuntuu tulevan. Niin, paitsi nyt kun MS alkaa estämään piraatti Windowsien päivittämisen.
-
Samalla voitaisiin kuitenkin edes ohimennen mainita muitakin vaihtoehtoja.. kai? No jaa.. Linux ei käsittääkseni edelleenkään ole kovin käyttäjäystävällinen, jos ajatellaan niiden kannalta, jotka hädin tuskin tietää mikä on "any key". Eli ihan totta, asialla on tuo puolensakin. Jotenkin vain tuntuu siltä, että nykyisestä tilanteesta ei edes haluta eroon.absum kirjoitti:Totta, alusta tarjoaa pöpöille leikkiareenan. Ei kuitenkaan voida mitenkään edes ajatustasolla todeta, että kaikkialle tunkeutunutta wintoussia voitaisiin mitenkään sormia napsauttamalla kadottaa maan päältä ja siirtyä sankoin joukoin käyttämään jotain vaihtoehtoista os:ää. Pärjättävä on niineen kuin nyt on, jolloin paras vaihtoehto ongelmien vähentämiseksi on yrittää takoa vain massan nuppiin että kaikkien internetistä pomppivien lootien yees -nappia ei tarvitse välttämättä klikata.
-
Viesti Kirjoittaja Aranwë »
Minulle ei ole Windowsin päivityksistä koskaan koitunut mitään ongelmia, lukuunottamatta SP2-päivityksen Release Candidatea, joka sai koneen juntturaan, mutta se nyt ei ollutkaan Final-versio.ipa kirjoitti:Tuskin nuo SP päivitykset tuottavat sen enempää ongelmia kuin macin päivityksetkään. Kyllä minä olen täältäkin joutunut lukemaan valituksia Mac OS X päivityksistä jotka eivät toimi niin kuin pitäisi. Itselläni ei ole minkään Service Packin asennus kertaakaan pieleen, mutta varmaan joillakin on ja sama pätee macceihin.Jamac kirjoitti:Kait se Windowsin päivitys on ihan OK, ellei oteta huomioon mitä ongelmia jsotain SP:stä tuntuu tulevan. Niin, paitsi nyt kun MS alkaa estämään piraatti Windowsien päivittämisen.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Viruksista ja haittaohjelmista on Macintoshissa tunnetusti selvästi vähemmän harmia kuin Windows-koneissa keskimäärin, mutta käyttäjien hölmöilyt ovat vähintään samalla tasolla. Esim. kuinka moni HO:n lukijoista käyttää konettaan admin-oikeuksilla varustetulla tunnuksella? En minä vaan uskalla.
--Ari
-
Itse tulin ennen PC-käyttäjänä siihen tulokseen, että jos XP:llä meinasi esim musiikkia tehdä, niin ei yhen ainutta päivitystä koneelle, koska ne sotki ja heikensi alustan performancea mukavasti. Ihan eka ja päivittämätön XP toimi parhaiten itsellä. Palomuurit jne kolmannen osapuolen softilla niin ei ongelmia ollut.ipa kirjoitti:Tuskin nuo SP päivitykset tuottavat sen enempää ongelmia kuin macin päivityksetkään. Kyllä minä olen täältäkin joutunut lukemaan valituksia Mac OS X päivityksistä jotka eivät toimi niin kuin pitäisi. Itselläni ei ole minkään Service Packin asennus kertaakaan pieleen, mutta varmaan joillakin on ja sama pätee macceihin.
-
Minä käytän. Hallitsen konetta, eikä kone minuatkt kirjoitti:Esim. kuinka moni HO:n lukijoista käyttää konettaan admin-oikeuksilla varustetulla tunnuksella? En minä vaan uskalla.

-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Oletko aivan varma?Hallitsen konetta, eikä kone minua ;
--Ari
-
Jep. Jos kone alkaa v*ttuilemaan niin pistän sileeks samantientkt kirjoitti:Oletko aivan varma?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
On mulla tietääkseni ihan hyvä tietoturva tällä hetkellä, vaikkei mitään salaista koneella kyllä olekaan.
Privaattijutut pidän sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse ykskään henkilö verkon yli tai saa olla jo yliluonnollisia kykyjä.
-
Viesti Kirjoittaja tiigeri »
Eiköhän niitä ostopäätöksiä tehdessä aikoinaan ajateltu mm. seuraavia seikkoja:spiidi78 kirjoitti:Tästä olen samaa mieltä. Hyvin markkinoitua paskaa (MS) ostivat. Sen siitä saa kun asioista päättää ihmiset, jotka ei tajua tietokoneista hevonv:täkään.windowlicker kirjoitti:Kuitenkin on mielestäni huono asia, että jopa pääministeri joutuu varoittelemaan kansaa viruksista sun muusta. Suomi (ei ainoana) on niin sidottu MS ohjelmistoihin, että vaikka mitä tapahtuisi, sama softa pysyy
1. Tuki & koulutus: Suomesta ei löydy tarpeeksi teknistä tukea/ kouluttajia Mac-tuotteille, kun puhutaan julkisen sektorin hankinnoista eli varmasti kymmenistä/sadoista tuhansista koneista. Ei sinne päinkään.
2. Hinta & Saatavuus: Windows-koneiden hinta & saatavuus aivan eri luokkaa kuin mäkkien kun puhutaan tämän kokoluokan hankinnoista. Hinnoista puhumattakaan.
3. Ohjelmistot & Osaaminen: Useat edelleen unohtavat, että Windows-softien määrä on aivan eri luokkaa kuin muiden alustojen.
4. Tulevaisuus: Microsoftin markkina-asema. Aivan omaa luokkaansa.
Siinä vain muutama. Toivottavasti "big picture" aukeaa vastaanväittäjille.
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Minä myös. Mitäs pelättävää tässä olisi?spiidi78 kirjoitti:Minä käytän. Hallitsen konetta, eikä kone minuatkt kirjoitti:Esim. kuinka moni HO:n lukijoista käyttää konettaan admin-oikeuksilla varustetulla tunnuksella? En minä vaan uskalla.
-
Näinhän se menee. Markkinointijutulla tarkoitin tätä: MS on kyllä muinoin osannut pistää tökätä hakkunsa kultasuoneen oikeaan aikaan. Gates on hyvä bisnesmies. Eihän kymmenet miljoonat kärpäsetkään voi olla väärässä, että paska on hyväätiigeri kirjoitti:Eiköhän niitä ostopäätöksiä tehdessä aikoinaan ajateltu mm. seuraavia seikkoja:
1. Tuki & koulutus: Suomesta ei löydy tarpeeksi teknistä tukea/ kouluttajia Mac-tuotteille, kun puhutaan julkisen sektorin hankinnoista eli varmasti kymmenistä/sadoista tuhansista koneista. Ei sinne päinkään.
2. Hinta & Saatavuus: Windows-koneiden hinta & saatavuus aivan eri luokkaa kuin mäkkien kun puhutaan tämän kokoluokan hankinnoista. Hinnoista puhumattakaan.
3. Ohjelmistot & Osaaminen: Useat edelleen unohtavat, että Windows-softien määrä on aivan eri luokkaa kuin muiden alustojen.
4. Tulevaisuus: Microsoftin markkina-asema. Aivan omaa luokkaansa.
Siinä vain muutama. Toivottavasti "big picture" aukeaa vastaanväittäjille.

-
Viesti Kirjoittaja muumio »
Mikäli ollaan siis päästy siihen, ettei kone saastu ennen päivitysten tekemistä välittömästi verkkopiuhan kiinni laitettua.Jos tarkoitat PC:llä windows konetta, niin olet väärässä. WindowsXP:n päivittäminen ei vaadi mitään toimenpiteitä jos valitsee Express-päivitykset. Korkeintaan joutuu vastaamaan "kyllä" dialogiin jossa kerrotaan, että käyttöjärjestelmää on päivitetty ja se täytyy rebootata. Sama koskee mm. Norton Internet Security -tuotteita.
Miten peruskäyttäjä OS X:ssä voi sössiä? Aiheesta oli joskus Sektorissa keskustelu ja pahin mitä joku saattoi keksiä oli, että käyttäjä voi sössiä internet-asetuksensa niin ettei osaa säätää niitä enää takaisin, mutta sekään ei ollut kovin helppoa. Käyttäjäkansionsa sähköposteineen ja dokumentteineen voi tietysti dumpata skrodeen.Olet väärässä. Kyllä sitä tuhoa saa aikaan tyhmä käyttäjä käyttöjärjestelmästä riippumatta.
Asensin OS X 10.0:n vuonna 2001, sen jälkeen olen vain päivittänyt uudempaan. Ensimmäinen formatointi ja uudelleenasennus on edessä ensi viikolla, koska vaihdan kovalevyn isompaan enkä tällä kertaa halua kopioida, vaikka kone toimii yhtä pientä ongelmaa lukuunottamatta mainiosti. Admin-oikeuksilla on menty koko ajan, ei tosin roottina, en tiedä tarkoititko sitä.Esim. kuinka moni HO:n lukijoista käyttää konettaan admin-oikeuksilla varustetulla tunnuksella? En minä vaan uskalla.
Puheet käyttäjämäärien ja virusten suhteesta ovat täyttä roskaa. Exponentiaalisestikin laskettuna Windowsin kymmeniätuhansia viruksia kohti pitäisi löytyä edes 10 OS X-virusta, mutta ei niitä vain löydy. Toki Mac-käyttäjä kärsii viruksista roskapostin muodossa kuten kaikki muutkin.
-
Viesti Kirjoittaja Lakki »
Hmm... hemulin, jonka luulisi asioista tietävän, uutisoitiin joku aikaMacFinn kirjoitti:
Älkääkö alkako jauhaa sitä "kunhan käyttäjämäärä kasvaa" juttua, ei sitä jaksa.
sitten jauhavan juuri sellaista jaksaa:
"Alkuperäisen Macintoshin suunnittelussa mukana ollut Andy Hertzfeld kertoo Salon-julkaisun haastattelussa, ettei usko Applen pystyvän käyttämään hyväkseen onnistunutta tietoturvaa. Viruksien puuttumista ei uskalleta mainostaa aggressiivisesti, sillä se herättäisi virustehtailijat todistamaan kykynsä myös Mac-alustalla. "Ja jos Macin markkinaosuus kasvaa esimerkiksi 10 prosenttiin, alkaa niitä viruksia lopulta tulla", Hertzfeld ennustaa."
Tosin tuo 10% jäänee Maciltä saavuttamatta.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka