Mitäs mieltä olette Officelinen Myynti/toimitusehdoista?
Mielestäni aika uskomatonta, että yrityksellä joka on Suomen ainoa Apple Center on nettikauppansa myynti/toimitusehdot tällaisella mallilla. Ensinnäkin osa kappaleista on suomeksi ja osa ruotsiksi, miksen saa lukea esim. riitojen ratkaisemisesta suomeksi? Myöskin ihmetyttää kohdat: "Emme vastaa mahdollisista kirjoitusvirheistä" sekä viimeinen kohta "Kuluttajansuojalakia ei sovelleta tässä sopimuksessa". Jaa miten niin ei sovelleta, tietääkseni kuluttajansuojalaki on velvoittava, kun kaupan toisena osapuolena on yksityinen henkilö, yritysten väliset kaupat ovat sitten asia erikseen. Näissä ehdoissa kuitenkin todetaan seuraavasti:
"1. Sovellettavuus
Nämä yleiset myynti- ja toimitusehdot koskevat kaikkia Officelinen toimituksia siitä erikseen mainitsematta. Tilaaminen edellyttää että nämä ehdot on hyväksytty."
Aika leväperäisen oloista. Enhän minä tietenkään mikään lakimies ole, mutta näin kuluttajana tuli aika levoton olo noita lukiessa.
Tässä ehdot (Haettu 16.2.2005):
"Myynti- ja toimitusehdot
Lyhyt versio
• Kaikki hinnat ovat ilman veroa ja rahtia, ellei toisin ole ilmoitettu.
• Pidätämme oikeuden muuttaa hintoja valmistajien hinnanmuutosten vuoksi.
• Pidätämme oikeuden olla toimittamatta tavaraa mikäli hinnanmuutokset tai varastotilanne sitä vaatii.
• Kaikki toimitusajat ovat arvioita eikä sitovia.
• Tuotteiden palautukset pitää syystä riippumatta sopia etukäteen. Avattuja ohjelmistoja tai tarvikkeita ei voi vaihtaa tai palauttaa.
• Emme vastaa mahdollisista kirjoitusvirheistä.
Officeline Finland Oy:n myynti- ja toimitusehdot
1. Sovellettavuus
Nämä yleiset myynti- ja toimitusehdot koskevat kaikkia Officelinen toimituksia siitä erikseen mainitsematta. Tilaaminen edellyttää että nämä ehdot on hyväksytty.
2. Hinnat
Katalogihinnat ovat suuntaa-antavia. Pidätämme oikeuden muuttaa hintoja ilman eri ilmoitusta. Mainostarjoukset ovat voimassa 10 päivää ellei toisin ole kirjallisesti mainittu. Pakettitarjousten hinnat eivät päde jos jokin paketin komponenteista otetaan pois. Kampanjatuotteiden hinta ja määrä rajoittuu kampanja-aikaan. Rahti, vero ja muut vastaavat kulut lisätään annettuun hintaan ellei toisin mainita.
3. Toimitukset
Kaikki tilaukset käsitellään heti mikäli tuotteet ovat varastotavaraa. Annetut toimitusajat perustuvat Officelinen toimittajien ilmoituksiin ja Officeline pyrkii noudattamaan annettua toimitusaikaa niin hyvin kuin mahdollista. Osatoimitukset ovat mahdollisia. Viivästyvät toimitukset eivät sinällänsä oikeuta tilausten peruuttamiseen tai hyvittämiseen. Jos ostaja ei voi vastaanottaa tavaraa sovittuna aikana, varastoimme tavaran ostajan laskuun ostajan riskillä. Toimituksesta laskutetaan rahtimaksut.
4. Maksuehdot
Jos asiakas ei ole valmiiksi luottoasiakas, on maksuehto postiennakko, luottokortti, käteinen tai luottokortti noudettaessa. Luottoasiakkaillemme maksuaika on sovitun mukainen, mikä selviää laskusta. Officeline pidättää oikeuden vaatia etukäteismaksun joko kokonaan tai osittain suojatakseen toimituksen. Officeline ei ole velvollinen antamaan luottoa.
Veloitamme eräpäivän jälkeen maksetuista laskuista viivästyskorkoa 11%. Jos maksua ei suoriteta eräpäivänä, pidätämme oikeuden ...att omgående säga upp gällande avtal och varje utestående belopp förfaller då omedelbart till betalning.... Jos ostaja ei nouda tilattuja tuotteita, pidättää Officeline oikeuden veloittaa ostajalta tilauksesta käsittelymaksu.
5. Omistusoikeus
Tuotteiden omistusoikeus säilyy Officeline Finlandilla kunnes koko kauppahinta on maksettu
6. Asennukset
Lisälaitteiden ja ohjelmien esiasennukset, opetus ja muu vastaava eivät kuulu hintaan, mutta voidaan tilata erikseen .
7. Reklamaatiot
Ostaja on velvollinen tarkastamaan tuotteet niiden saapuessa. Mikäli tuotteissa havaitaan vikaa tai vahinkoja, pitää ostajan viipymättä, mutta viimeistään 8 päivän kuluttua tuotteiden saapumisesta, reklamoida kirjallisesti. Ostaja on velvollinen tarkistamaan tuotteet vaikka niitä ei käytettäisi välittömästi tai ne olisi paketoitu varastoitavaksi. Tässä tapauksessa pitää reklamaatio tehdä niin pian kuin virhe havaitaan. Sopiva aika ei koskaan ole enemmän kuin 3 kuukautta toimituksesta. Jos reklamaatiota ei tehdä tänä aikana, katsotaan toimitus hyväksytyksi.
8. Reklamaatiot / Virheet
Asiakkaan reklamaatio-oikeus koskee vain tuotteita jotka on toimitettu. Reklamaatio-oikeus päättyy kolmen kuukauden kuluttua toimituksesta, ellei valmistaja anna pidempää reklamaatioaikaa. Myyjä on velvollinen korjaamaan vian ostajaa ja myyjää tyyddyttävällä tavalla. Ostaja vastaa kuljetuksesta.
Ostaja vastaa muista mahdollisista kuluista, kuten tulli, vuokra ja vakuutukset. Jos korjaaminen tapahtuu ostajan tiloissa, aikaansaa se matkakustannuksia, kuten yöpyminen ja muut henkilökustannukset. Reklamaatio-oikeus ei koske tuotteita, joita on käsitelty ilman myyjän lupaa, jos vika on seurausta väärästä käsittelystä tai vahingoittavasta huollosta, ja jos maksuehtoja ei ole noudatettu. Osat, kuten paketointi, lamput, patterit tai muut vastaavat käsitetään kulutustarvikkeina ja ovat osin tai kokonaan poikkeus reklamaatiosäännöistä.
9. Palautukset
Vi lämnar öppet köp i 7 dagar vid obruten förpackning. Ostettuja tavaroita ei oteta takaisin ilman etukäteissopimusta. Jos tuotteita ei palauteta alkuperäispakkauksissa ja myyntikuntoisena, myyjä on oikeutettu veloittamaan kulut, joilla tuote saadaan takaisin myyntikuntoon. Tuotteita, jotka tilataan tai tehdään erityisesti ostajan määritysten mukaisesti, ei voi palauttaa.
10. Vastuu
Myyjän velvollisuutena on toimittaa tuote niiden tietojen mukaan jotka annettiin myynnin yhteydessä (katso kohta 7). Jos näin ei ole tapahtunut, pitää myyjälle antaa kohtuullinen aika todeta että näin on tehty. Myyjä ei ole vastuussa tulonmenetyksistä, jotka johtuvat myydyistä tuotteista. Myyjän vastuu rajoittuu tuotteen kustannuksiin.
11. Riidat
Tvist angående villkor och bestämmelser, samt tvist angående här anförda avtal och därav beroende rättsförhållande, lämnas till ordinarie domstol. Alla rättsfrågor som kan uppstå ska bedömas enligt svensk lag, såvida det inte skrifligt står annorlunda i avtalet.
12. Palautusoikeus
Kuluttaja-asiakkailla on 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus. Palautusoikeus edellyttää että tavara palautetaan samassa kunnossa kuin se ostettiin.
13. Kuluttajan oikeudet
Kuluttajansuojalakia ei sovelleta tässä sopimuksessa."
Officelinen myynti/toimitusehdot
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 18.13
Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja masi »
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: 11.2.2005 klo 15.31
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja optimus prime »
LOL
melkein nauroin tuota lukiessani.
Mitäköhän mieltä kuluttaja-asiamies olisi tuosta hommelista![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
melkein nauroin tuota lukiessani.
Mitäköhän mieltä kuluttaja-asiamies olisi tuosta hommelista
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Viestit: 1801
- Liittynyt: 4.2.2005 klo 22.30
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja ERA »
Kotimaassamme on kaikki hieman pientä. Paitsi toimitusehtojen määrä.
-
- Viestit: 327
- Liittynyt: 8.1.2005 klo 20.27
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja wille »
Täytyy tässä kuitenkin muutama positiivinen sanakin lausua Officelinen puolesta. Hankin sieltä iBookkini kuukausi sitten. Ensimmäinen iBook oli susi, perhana ei suostunut käynnistymään. Toista konetta jouduin sitten odottelemaan 5 päivää (+ viikonloppu), sillä vanha kone piti ihan ymmärrettävästi ensiksi todeta huollossa kuolleeksi (dead on arrival) ja sitten Applelta piti saada lupa korvata kone uudella kappaleella. Toiminta oli nopeaa, vaikka hieman ärsyttikin, että konetta luvattiin postitse aina seuraavaksi päiväksi (ei psykologisesti kaikista paras ratkaisu antaa asiakkaan odottaa aina sitä uutta seuraavaa päivää, pettymyksiä kun tuli mullekin monta kappaletta). Mutta, homma hoitui loppuen lopuksi nopeasti, kone kannettiin postin mukana kotiovelle ja neuvottelin koneeseen 512 mb:n lisämuistin varsin kohtuulliseen hintaan (-80 euroa silloisesta listahinnasta).
No, muistin suhteen tuo toimitus kesti sitten myös oman pienen aikansa. Ihan putkeen ei siis sekään mennyt, mutta niiden viivytysten vuoksi sain hyvän alennuksen iPod shufflesta.
Yllä olevat tapahtumat eivät ehkä ole kovin paljoa Officelinea sinällään mairittelevia, mutta noiden toimitusehtojen suhteen siellä kyllä osattiin joustaa ja virheet myönnettiin. Tästä syystä voin ko. yrityksen palveluita suositella ja huomauttaa, että firman todelliset henkilökunnan tason toimitusvastuut yms. on varsin hyvällä mallilla.
No, muistin suhteen tuo toimitus kesti sitten myös oman pienen aikansa. Ihan putkeen ei siis sekään mennyt, mutta niiden viivytysten vuoksi sain hyvän alennuksen iPod shufflesta.
Yllä olevat tapahtumat eivät ehkä ole kovin paljoa Officelinea sinällään mairittelevia, mutta noiden toimitusehtojen suhteen siellä kyllä osattiin joustaa ja virheet myönnettiin. Tästä syystä voin ko. yrityksen palveluita suositella ja huomauttaa, että firman todelliset henkilökunnan tason toimitusvastuut yms. on varsin hyvällä mallilla.
iMac, iBook, iPod, iBMW
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 13.16
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja muumio »
"Kuluttajansuojalakia ei sovelleta..." Pfffft. Ei lakia voida sopia kierrettävän sopimuksin.
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: 12.1.2005 klo 8.59
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja kuma »
Tänään 17.2.05 toimitusehdot näyttävät erilaiselta kuin masin tekstissä ylhäällä. Linkki www.officeline.fi/77.html.
Se kuluttajan oikeudet -kohta on siellä edelleenkin, nyt vain numerolla 12. Mielestäni on toistuvasti ja uudelleen osoitettu, ettei lain yli voi kävellä millään sopimuksella - vaikka miten olisi puumerkit laitettu, sydänveret vuodatettu ja mummon kautta vannottu...
Heitän piruuttanikin kysymyksen sekä OfficeLinelle että kuluttajaneuvojalle, katsotaan responsea :-)
Se kuluttajan oikeudet -kohta on siellä edelleenkin, nyt vain numerolla 12. Mielestäni on toistuvasti ja uudelleen osoitettu, ettei lain yli voi kävellä millään sopimuksella - vaikka miten olisi puumerkit laitettu, sydänveret vuodatettu ja mummon kautta vannottu...
Heitän piruuttanikin kysymyksen sekä OfficeLinelle että kuluttajaneuvojalle, katsotaan responsea :-)
Koodi: Valitse kaikki
kuma
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 18.13
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja masi »
Kappas, en ollutkaan huomannut, että heillä on tuollakin toimitusehdot. Nuo, mitkä minä ole lukenut, löytyvät edelleen (17.2.05 klo 12:10) samassa muodossa, kun valitsee sivujen ylävalikosta "WebStore" ja sen jälkeen oikealta sivuvalikosta "Myynti/toimitusehdot". Ehdot aukeavat popup-ikkunaan, jonka suora osoite on: finwebstore.officeline.no/WebStore/info/betingelser.html
Täytyy sanoa, ettei minullakaan ole mitään huonoja käytännön kokemuksia kyseisestä liikkeestä. Sen vähän mitä siellä olen asioinut on palvelu ollut ystävällistä ja asiantuntevaa. Eikä minulla ole mitenkään tarkoitus mustamaalata kyseistä firmaa näillä viesteillä. Olen vain nettikaupoissa vieraillessani tavannut kiinnittää huomiota kuluttajansuoja-asioihin, ne kun tuntuvat monessa suomalaisessakin verkkokaupassa olevan aika epämääräisessä tilassa. Tämän on mm. kuluttaja-asiamieskin huomannut.
Täytyy sanoa, ettei minullakaan ole mitään huonoja käytännön kokemuksia kyseisestä liikkeestä. Sen vähän mitä siellä olen asioinut on palvelu ollut ystävällistä ja asiantuntevaa. Eikä minulla ole mitenkään tarkoitus mustamaalata kyseistä firmaa näillä viesteillä. Olen vain nettikaupoissa vieraillessani tavannut kiinnittää huomiota kuluttajansuoja-asioihin, ne kun tuntuvat monessa suomalaisessakin verkkokaupassa olevan aika epämääräisessä tilassa. Tämän on mm. kuluttaja-asiamieskin huomannut.
-
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 24.3.2004 klo 16.15
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Firmalle pyysin tuolta Officelinesta tarjousta, mutta sekin meni vähän sekavaksi. Maileihin vastailtiin myös todella huonosti. Suosittelen Mustaa Pekkaa, siellä on palvelu kohdallaan.
Designed by a Brit, built in China - Apple
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: 12.1.2005 klo 8.59
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja kuma »
Välitietoja: sain vastauksen Tampereen kuluttajaneuvojalta, että kysymykseni on ohjattu Helsingin toimistoon. Katsellaan ja odotellaan lisätietoja. Tämähän on mielenkiintoista tämä, kansalaisaktivismi rulaa ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Koodi: Valitse kaikki
kuma
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mä taas soittelin hesariin...
...plaaplaa, voisitteko kertoa kahden palstan leveyden, ...Aha, kiitos, saakos tätä selville mitenkään helpommin kuin soittamalla teille, ...Aa että internetsivuilta, no en kyllä löytänyt vaikka kuinka hain, ...Voisitteko kertoa missä siellä tieto on, ...Ahaa että kyllä, ...Odotan, juu, on mulla netti auki, joo, ... ... .... ... 10min ... .... ... "Onpas tämä todellakin hankalaa, tästä pitää antaa palautetta tuonne.." ... Selailua ... 60 sivuinen pdf .... selailua... 10min..... "AHAH täällähän ne palstanleveydet on...."
Sillälailla, tosi tarina. Eikä ne ollut siinä PDF:ssä.
...plaaplaa, voisitteko kertoa kahden palstan leveyden, ...Aha, kiitos, saakos tätä selville mitenkään helpommin kuin soittamalla teille, ...Aa että internetsivuilta, no en kyllä löytänyt vaikka kuinka hain, ...Voisitteko kertoa missä siellä tieto on, ...Ahaa että kyllä, ...Odotan, juu, on mulla netti auki, joo, ... ... .... ... 10min ... .... ... "Onpas tämä todellakin hankalaa, tästä pitää antaa palautetta tuonne.." ... Selailua ... 60 sivuinen pdf .... selailua... 10min..... "AHAH täällähän ne palstanleveydet on...."
Sillälailla, tosi tarina. Eikä ne ollut siinä PDF:ssä.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 1801
- Liittynyt: 4.2.2005 klo 22.30
Re: Officelinen myynti/toimitusehdot
Viesti Kirjoittaja ERA »
Pieniin kauppoihin ei ole niin kiva keskittyä kun yhtiöllä on nin paljon kunnolla valuuttaa tuovia kumppaneita -voisi olla yksi syy...vaan minkäs siinä sitten teet.Jamac kirjoitti:Mä taas soittelin hesariin...
...plaaplaa, voisitteko kertoa kahden palstan leveyden, ...Aha, kiitos, saakos tätä selville mitenkään helpommin kuin soittamalla teille, ...Aa että internetsivuilta, no en kyllä löytänyt vaikka kuinka hain, ...Voisitteko kertoa missä siellä tieto on, ...Ahaa että kyllä, ...Odotan, juu, on mulla netti auki, joo, ... ... .... ... 10min ... .... ... "Onpas tämä todellakin hankalaa, tästä pitää antaa palautetta tuonne.." ... Selailua ... 60 sivuinen pdf .... selailua... 10min..... "AHAH täällähän ne palstanleveydet on...."
Sillälailla, tosi tarina. Eikä ne ollut siinä PDF:ssä.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit