Moi!
Olen tekemässä muutaman videopätkän iMoviella ja iDVD:llä. Tekeleet tulee lähettää mm. eri puolille Eurooppaa, Yhdysvaltoihin ja Lähi-Itään.
Miten tulee toimia eri formaattien kanssa? Varsinkin tuo DVD on minulle epäselvä.
Kaikki tieto ja vinkki tervetullutta!
-pd
DVD ja VHS ulkomaille!
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
DVD ja VHS ulkomaille!
Viesti Kirjoittaja dunkel »
-
Re: DVD ja VHS ulkomaille!
Viesti Kirjoittaja funfunk »
Juu tärkeintä on tehdä DVD:stä "regionfree" et pelittää joka paikassa.
Sitten onkin ongelma, koska on NTSC/PAL-kuvajärjestelmät (tuota et väistä millään),
elikkä joudut tekeen erikseen kiekot: "jekkilään" ja kaukoitään NTSC ja muualle PAL.
Sitten tulee vielä yksi ongelma, toimiiko ne itse poltetut levyt kaikkien dvd-soittimissa = ei !!!
Mutta jos oletetaan että kaikilla on "uudehko" dvd-soitin, niin sitten ei tule ongelmaa edes kuvajärjestelmän kanssa. Uudemmat kun liki poikkeuksetta tukevat molempia (NTSC/PAL),
tai ainakin täällä euroopassa myytävät mallit. Jos soitin ei tuota tue, niin tuskin sillä näkyy
itse poltettu levykään!
Itse vääntäisin NTSC DVD:t ja sillä selvä!
_ff_
Sitten onkin ongelma, koska on NTSC/PAL-kuvajärjestelmät (tuota et väistä millään),
elikkä joudut tekeen erikseen kiekot: "jekkilään" ja kaukoitään NTSC ja muualle PAL.
Sitten tulee vielä yksi ongelma, toimiiko ne itse poltetut levyt kaikkien dvd-soittimissa = ei !!!
Mutta jos oletetaan että kaikilla on "uudehko" dvd-soitin, niin sitten ei tule ongelmaa edes kuvajärjestelmän kanssa. Uudemmat kun liki poikkeuksetta tukevat molempia (NTSC/PAL),
tai ainakin täällä euroopassa myytävät mallit. Jos soitin ei tuota tue, niin tuskin sillä näkyy
itse poltettu levykään!
Itse vääntäisin NTSC DVD:t ja sillä selvä!
_ff_
-
Viesti Kirjoittaja dunkel »
Kiitos! Luulen, että tajusin tuon ... missä vaiheessa iDVD kysyy tuota vai miten teen tuon asetuksen?
-pd
-pd
-
Viesti Kirjoittaja Ninja Turtle »
Ikävä tuottaa pettymys, mutta se ei ole ihan noin yksinkertaista. NTSC ja PAL formaatit kun kuitenkin poikkeavat aika paljon toisistaan. PAL on kooltaan 720 x 576 ja 25fps, ja NTSC on 720 x 480 ja 29.97 Eli toisinsanoen yhteentörmäys on väistämätön.([:'(])
Ennen kuin voit vääntää PAL materiaalista NTSC dvd:n, täytyy itse materiaali muuttaa siihen muotoon, ja kuten elämä, tämäkään ei ole helppoa tai halpaa. Sinun täytyy siis sovittaa materiaalisi tähän eri-kokoiseen ruutuun, ja muuttaa videon frame-rate. Sen voit tehdä periaatteessa esim. After Effectsissä, mutta se ei ole ihan yksinkertaista. Jos oletat kykeneväsi siihen, (ts. osaat AEtä) voin kyllä neuvoa miten..
Tällaisia formaatti-muunnoksia tehdään myös monissa kaupallisissa firmoissa, esim. Reel-One, mutta hinta on aika kova.
Eli ellei budjettisi ole venyvä, joutunet tyytymään PAL levyihin ja pystyssä oleviin peukkuihin.
Ennen kuin voit vääntää PAL materiaalista NTSC dvd:n, täytyy itse materiaali muuttaa siihen muotoon, ja kuten elämä, tämäkään ei ole helppoa tai halpaa. Sinun täytyy siis sovittaa materiaalisi tähän eri-kokoiseen ruutuun, ja muuttaa videon frame-rate. Sen voit tehdä periaatteessa esim. After Effectsissä, mutta se ei ole ihan yksinkertaista. Jos oletat kykeneväsi siihen, (ts. osaat AEtä) voin kyllä neuvoa miten..
Tällaisia formaatti-muunnoksia tehdään myös monissa kaupallisissa firmoissa, esim. Reel-One, mutta hinta on aika kova.
Eli ellei budjettisi ole venyvä, joutunet tyytymään PAL levyihin ja pystyssä oleviin peukkuihin.
-
Viesti Kirjoittaja funfunk »
jaa no oletin että ko. materiaali koostetaan juurikin tuolla iMovie softalla!
Mulla ainakin on sen asetuksissa suoraa valinta framerate 29.97 tai 25,
oletuksena näyttäis ainakin mulle työstävän NTSC-tavaraa.
Ja jos matsku tulee DV-camilta, niin pitäs ainakin laadun riittää molenpiin "komeesti"
DV-NTSC seteillä siis pitäis tapahtuu "automaagisesti"...
Tiedä sitten olenko ihan noviisi (tuskin) nytkin splittaan yli 15GB-"kakusta" leffoja DVD:lle,
toki softa on ihan eri, mutta toteutus sama!
_ff_
Mulla ainakin on sen asetuksissa suoraa valinta framerate 29.97 tai 25,
oletuksena näyttäis ainakin mulle työstävän NTSC-tavaraa.
Ja jos matsku tulee DV-camilta, niin pitäs ainakin laadun riittää molenpiin "komeesti"
DV-NTSC seteillä siis pitäis tapahtuu "automaagisesti"...
Tiedä sitten olenko ihan noviisi (tuskin) nytkin splittaan yli 15GB-"kakusta" leffoja DVD:lle,
toki softa on ihan eri, mutta toteutus sama!
_ff_
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka