Taas yllätyin positiivisesti mäkistä
-
Taas yllätyin positiivisesti mäkistä
Viesti Kirjoittaja at »
Minulla oli 27 GB dataa ulkoisella levyllä, joka on forkattu WinXP:ssä ntfs formattiin.
Oletuksena oli, että se pitää forkata fatiksi, niin mäkki näkee sen.
Siirtelin sitten tiedostot winkkari koneelle (kunhan nyt ensin raivasin sinne tilaa).
Sitten fiksuna ajattelin, että forkkaan mäkissä sen kovalevyn fat muotoon. On mielyttävämpi tehdä.
Löin kovalevyn kiinni ja se pullahti tuohon työpöydälle.
Siitä mä sitten kopion suoraan datan mäkille [:S]
No, näköjään tämä lukee nätisti ntfs levyjä. Hyvä tietää taas tulevaisuutta silmällä pitäen.
Sitä vaan ei usko että asiat voi tehdä helposti.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Taas yllätyin positiivisesti mäkistä
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Mutta hyvä kuitenkin että nyt tuki on.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
-
Viesti Kirjoittaja Raimo.Rousku »
Miten forkkaaminen liittyy kiintolevyihin? Minulle se on tuttu lähinnä ohjelmointiin liittyvänä terminä (uuden prosessin luominen).at kirjoitti:Koska en ole kuin 9kk leikkinyt näiden mäkkien kanssa, sitä ei vain voi uskoa että asiat voi tehdä helposti.
Minulla oli 27 GB dataa ulkoisella levyllä, joka on forkattu WinXP:ssä ntfs formattiin.
Oletuksena oli, että se pitää forkata fatiksi, niin mäkki näkee sen.
Siirtelin sitten tiedostot winkkari koneelle (kunhan nyt ensin raivasin sinne tilaa).
Sitten fiksuna ajattelin, että forkkaan mäkissä sen kovalevyn fat muotoon.
-
Viesti Kirjoittaja mtoivo »
"oota hetki, mun pitää forkata kovo". Tästä menee varmasti vielä enemmän sekaisin. Formatointiahan tässä tarkoitetaan. Itse en pidä siitä, että serveriä sanotaan servoksi. Projektinani on vaihtaa puhekielestä muutenkin kaikki mahdolliset vierasperäiset sanat suomenkielisiin vastineisiin, useasta kun on ihan kelpo versiot olemassakin. Lopuille voi keksiä omat.Miten forkkaaminen liittyy kiintolevyihin? Minulle se on tuttu lähinnä ohjelmointiin liittyvänä terminä (uuden prosessin luominen).
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Niin, formatointihan on aivan suora laina englannista, suomalaisittain voisi käyttää kielitoimiston lanseeraamaa "alustaa" verbiä. Alustus, alustaa,... kyllähän se käy. Itsellä on formatoiminen tarttunu suuhun niin tiukasti ettei sitä oikein muusta osaa puhua.mtoivo kirjoitti: "oota hetki, mun pitää forkata kovo". Tästä menee varmasti vielä enemmän sekaisin. Formatointiahan tässä tarkoitetaan. ... Projektinani on vaihtaa puhekielestä muutenkin kaikki mahdolliset vierasperäiset sanat suomenkielisiin vastineisiin, useasta kun on ihan kelpo versiot olemassakin. Lopuille voi keksiä omat.
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Itsekin käytän kyllä useasti formatointi sanaa, kun se on näemmä vakiintunut tarkoittamaan juuri tuota alustusta. Ja tuo "initialisointi" on kielellä vaikea taivuttaa.
Mika
-
Viesti Kirjoittaja fjonga »
<way off topic>mtoivo kirjoitti:"oota hetki, mun pitää forkata kovo". Tästä menee varmasti vielä enemmän sekaisin. Formatointiahan tässä tarkoitetaan. Itse en pidä siitä, että serveriä sanotaan servoksi. Projektinani on vaihtaa puhekielestä muutenkin kaikki mahdolliset vierasperäiset sanat suomenkielisiin vastineisiin, useasta kun on ihan kelpo versiot olemassakin. Lopuille voi keksiä omat.
Öh... puhutko myös swapista sen oikealla nimellä, eli heittovaihtotiedostosta? Tietoteknisien termien joukossa on aika monta käännöksen kukkasta... Ja eiks server ole servu, ei servo
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Itse joudun työkseni kirjoittamaan paljon materiaalia englanniksi, ja myös esittämään juttuja tällä vieraalla kielellä (taitaa olla aika yleistä tällä alalla). Mutta silloin kun pitää mennä esittämään samaa asiaa suomeksi, aivot nyrjähtävät niiden yrittäessä muistella mitä hittoa jokin TLA (three letter acronym) voisikin olla suomeksi, tai miten esim. sana "federate" taipuu suomeksi, tai mikä on USB-dongle (vakiintunut sana lienee USB-tikku, mutta jos en väärin muista, suomenkielen jossain sanakirjassa tämäkin on käännetty vähän eri tavalla).
Miten asiaa edesauttaa, että käyttää sanoja, joita kovinkaan moni ei päivittäisessä kielessään käytä ja keksii lopuille omat vastineensa. Eikös silloin asiat mene vielä enempi sikinsokin?
</way off topic>
http://vaihde.blogspot.com/
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
...kielitoimiston lanseeraamaa... usein hauskin komiikka on tahatonta![:D]tBa kirjoitti: suomalaisittain voisi käyttää kielitoimiston lanseeraamaa "alustaa" verbiä.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Toinen vastaava on se kun tämä nykyinen atk-nuoriso on alkanut kuvitella että "kovo" tarkoittaa kovalevyä. Tätä tuulimyllyä vastaan ei kait kannata kumminkaan enää taistella. Kovohan tarkoittaa "atk-rautaa" yleisesti ottaen. Kovis, kova taas kovalevyä. Jaa että mistä mä tiedän? No siitä, kun kovo-sanaa käytettiin silloin kun tietokoneissa ei ollut vielä kovalevyjä, vaan pelkät korput tai lerput.
-
Viesti Kirjoittaja WzL »

Kyllä noita monia muitakin hassuja on. Onpa minulta tultu hakemaan Prosessorin potkuriakin.
-
Viesti Kirjoittaja Soundwise »
Hyvä Jamac! Sama asia on vaivannut minuakin. Hyvä, että uskalsit nostaa asian esille! Itsekin aloittelin aikana ennen kovalevyjä ja rauta oli tosiaan kovo.Jamac kirjoitti:"Fork" on suameksi kaiketi "haarukka", eli jos kovis forkataan niin se silloin haarukoidaan. Hmmm.. puhekieli on puhekieltä mut joskus kannattaisi mun mielestä tarkistella...
Toinen vastaava on se kun tämä nykyinen atk-nuoriso on alkanut kuvitella että "kovo" tarkoittaa kovalevyä. Tätä tuulimyllyä vastaan ei kait kannata kumminkaan enää taistella. Kovohan tarkoittaa "atk-rautaa" yleisesti ottaen. Kovis, kova taas kovalevyä. Jaa että mistä mä tiedän? No siitä, kun kovo-sanaa käytettiin silloin kun tietokoneissa ei ollut vielä kovalevyjä, vaan pelkät korput tai lerput.
nimim. Kovot kovoina ja kovikset koviksina!
-
Viesti Kirjoittaja at »
Näppäimistöhän on väärä ilmaisu, sillä kielitoimisto suosittaa sormisto ilmaisua.
Kuka tietää mikä tietokoneen laite on myyrä?
(Opittu aikoinaan ATK-instituutissa, oli eräässä tenttikirjassa mainittu. Opettajankin piti oikein kaivaa tieto esiin, sillä ei hänkään tiennyt sitä)
-
Viesti Kirjoittaja pontifex »
Kuulen nyt ensimmäisen kerran, että kovo tarkoittaisi rautaa. Mutta tosiaan, jos englannista ottaa mallia ...
Kovis ja pehmis taas ovat kuuluneet minun elämässäni taas ihan eri sarjaan.
Niin, mäkki aina välillä yllättää positiivisesti ... lisääntyvässä määrin niitä pimeän puolen kulkijoitakin, olen huomaavinani töissä.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Juuja eihän tässä "termistössä" ole mitään kielitoimistoon liittyvää, vaan kyseessä <respect>Pioneerien</respect> ajanlaskun alussa (-70-80-luku) lanseeraamat originaalit nörttitermit. Kovista ihmisenä ei tunnettu, kunnioitusta herättävä voimakas henkilö oli Guru, ja pehmis oli ruoka-aine. Nykyään vaan nuoriso luulee että koneet ja softat tulee tehtaastaKlaas R kirjoitti:No, no, pojaat ja likat! Heitetään nyt sentään läppää oikeista asioista. Kielitoimiston mahdollinen sormisto on jo aikoja sitten kuopattu. Ei koko sanaa esim. löydy enää kielittoimiston uusista sanakirjoista.
Kuulen nyt ensimmäisen kerran, että kovo tarkoittaisi rautaa. Mutta tosiaan, jos englannista ottaa mallia ...
Kovis ja pehmis taas ovat kuuluneet minun elämässäni taas ihan eri sarjaan.
![Itku [:'(]](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Ugh, olen saarnannut!
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja at »
Jos joku ei sattunut tietämään
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Sellaisiakin joskus on ollut? Nooh... evoluutio karsii heikot.at kirjoitti:Myyrä on jalalla ohjattava laite joka ohjaa kursoria näytöllä.
Jos joku ei sattunut tietämään
(ei kuvaa, linkkiä kellään??)
Joskus muistan jossain nähneeni käytössä sanan lerbbu.
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja mtoivo »
Niin hauskaa kuin lähimmäisten hämmentäminen minusta onkin, pyrin olemaan harrastamatta sitä tässä tapauksessa. Syistä toinen on äidinkielen ylläpito ja toinen keskusteleminen ihmisten kanssa, joille tietotekniset termit eivät ole tuttuja, etenkään englanninkielisinä. Uusien asioiden muistamista ei helpota, jos ne pitää opetella heti kärkeen vieraalla kielellä. On todella vaikeaa käyttää puhettaan vaikuttamisen keinona, jos vastaanottopuoli ei ymmärrä sanoman avainkohtia. Jos puheen ymmärtämisen vuoksi sinne pitää ripotella sanojen selvityksiä jokaiseen virkkeeseen, menee puhe harakoille. Suomenkielisenä terminä sana selittää yleensä itse itsensä, eikä sen selittämiseksi sitä tarvitse enää kääntää suomeksi (yleensä tuloksena on suora käännös ja sitten ollaan vielä syvemmällä suossa) ja tämän jälkeen vielä selittää tämä termi selkokieliseksi.fjonga kirjoitti:Miten asiaa edesauttaa, että käyttää sanoja, joita kovinkaan moni ei päivittäisessä kielessään käytä ja keksii lopuille omat vastineensa. Eikös silloin asiat mene vielä enempi sikinsokin?mtoivo kirjoitti:Projektinani on vaihtaa puhekielestä muutenkin kaikki mahdolliset vierasperäiset sanat suomenkielisiin vastineisiin, useasta kun on ihan kelpo versiot olemassakin. Lopuille voi keksiä omat.
Työpaikalla itsekin sorrun epämääräiseen fingelskaan, koska tätä kieltä ymmärtävän kanssa asiat hoituvat näin nopeammin. Jos taasen joudun flash-suunnittelijalle selittämään kymmenrivisen actionscript-koodipätkän ihmiskielelle, saa englanninkieliset termit heittää nurkkaan.
Ei se suomi niin kauhea kieli ole.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka