CaptainNapalm kirjoitti:
Voisit tuskin olla enempää värässä. Aiheesta on olemassa ihan "virallisiakin" tilastoja, joiden mukaan Applen koneissa on erittäin vähän hardware-ongelmia verrattuna PC-koneisiin keksimäärin ellei jopa vähiten.
Jos muodostamani käsitys on väärä, olen erittäin tyytyväinen. Minulla on noin 15 vuoden PC-kokemus, mutta PowerBook on ollut huushollissa vajaan vuoden ja jos joku sanoo, että PC on ongelmapesä, joka hajoaa, imee viruksia, kaatuilee ja tekee käyttäjästään aivoinvalidin, tiedän lausunnon olevan huumoria tai propagandaa. Mutta jos alkaa tulla toistuvasti viestiä, että Applen raudan kanssa on runsaasti ongelmia, ei minulla ole riittävästi omaa kokemusta kumoamaan väitettä.
Kuvailisin omaa suhtautumistani teknologiaan vaativan uteliaaksi eli en rakastu rautaan enkä softaan, mutta odotan siltä paljon ja olen valmis tutustumaan uuteen ja muuttamaan tilanteen muuttuessa mielipidettäni. Kun olin aikani kuunnellut puheita Macin ylivoimaisuudesta kaikilla rintamilla olin innokas tutustumaan moiseen ihmetykseen. En sano, että olisin varsinaisesti pettynyt, mutta ilman muuta odotukset kaiken hypen jälkeen olivat korkeammat kuin mitä todellisuus oli. Käyttöjärjestelmän opettelu on ollut ihan kivaa, muttei siinä ole tullut vastaan mitään kovin vallankumouksellista. Muutamat bugit tai kummallisuudet ovat lähinnä hämmästyttäneet, mutta kauhulla olen lukenut toistuvista akkujen palautuskehotuksista ja yksittäisten ihmisten kertomuksista kerta toisensa jälkeen hajoavista samoista komponenteista. Sellaiset kertovat jostain perimmäisemmästä laatuongelmasta, eivät huonosta tuurista.
CaptainNapalm kirjoitti:Veikkaanpa, että me mäkistit olemme niin tottuneet ongelmattomuuteen, että helpommin alamme rääkyä, jos joku asia ei toimikaan. PC-puolella ongelmat ovat niin arkipäiväisiä, ettei niistä jakseta vauhkoontua ja esim. MS:n markkinointi aika ovelasti syyllistää käyttäjää siitä, että koneella on esim. viruksia tms.
Olen tässä nyt koko ajan puhunut lähinnä rautapuolen epävarmuuksista. Pelkkää Maciä käyttävät tietenkin helposti sotkevat raudan ja softan ongelmat, kun molemmissa on omppu päällä, mutta tiedoksi: MS ei valmista PC-rautaa. En ole kokenut enkä kuullut koskaan suuremmista ongelmista PC-raudan kanssa ja luulen sen osaltaan johtuvan kilpailusta eri valmistajien välillä. Kilpailu on yleensä hyväksi laadulle ja innovatiivisuudelle ja kilpailun puutteenhan on yleensä arveltu olleen Microsoftinkin softien luokattoman laadun syynä. Nythän tilanne on vähän parantunut, kun vakavasti otettavaa kilpailua on tullut Linuxin ja ehkä aivan viime aikoina myös Macin kasvattaessa markkinaosuuksiaan.