PowerBookini kovalevy sanoi poks, takuu meni tietenkin umpeen reilu kuukausi sitten. Onneksi backupit löytyy ja Applen puhelinpalvelussa ystävällinen tyttö lupasi uuden kovalevyn ja huollon ilmaiseksi, mutta joutuisin viemään koneen itse huoltoon. Sehän vaan passaa!
Mutta kysymys kuuluu - onko huolloissa eroa? Mistä saa yleensä nopeinta palvelua, jos nopeutta on edes mahdollista vertailla? Mietin lähinnä nelikkoa Helsingin alueella: Officeline, Tector, Varimport, Machuolto. Onko kellään huonoja kokemuksia mistään huollosta? En voi jättää ainoaa työkonetta viikoksi huoltoon, mutta esim. Varimportilta sanottiin, että voin viedä koneen sinne sovittuna päivänä ja hakea sen pois vielä samana päivänä. Tärkeää on siis miten hyvin huolto pystyy pitämään lupauksensa, vaikka toisaalta ei tässä ole kyse muusta kuin kovalevyn vaihdosta. Hain tietoja asiasta muutamilla hakusanoilla, mutta varsinaista keskustelua huolloista en löytänyt.
Saas nähä miten käy, PB:ni lähtee Machuoltoon kun käy turhan kuumana tai oikeammin tuuletin puhkuu välillä koko päivän. Ja nyt taas vasen rannetuki on aika lämmin mutta tuuletin ei puhku, tai oikeammin juuri alkoi taas.
Toisaalta vaikea tietää vaikuttaako AppleCare huollon toimivuuteen.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Machuolto vastaa kaikista huolloista.
Ajattelin soittaa Applelle tästä PB:n pimeänä olevasta muistipaikasta, mutta en löydä puhelinnumeroa mistään. Tohon 47€+pvm -numeroon en ole soittamassa.
Rewes kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Machuolto vastaa kaikista huolloista.
Ajattelin soittaa Applelle tästä PB:n pimeänä olevasta muistipaikasta, mutta en löydä puhelinnumeroa mistään. Tohon 47€+pvm -numeroon en ole soittamassa.
Olet ymmärtänyt väärin. iRock luetteli Helsingin valtuutetut huollot. Tällä löydät ne muutkin postinumeron perusteella. Suomen tukinumero on 0800 96162. Korjausasioissa sinne voi soittaa olipa takuuta tai ei, kuluja tulee pvm:n verran. Toisekseen jos olet juuri ostanut Tiikerin niin sehän on Applecaren piirissä sekin asennusongelmien suhteen vaikka kone ei enää olisikaan.
Muutaman kerran on apple ollut huollossa officelinessa. Aina on onnistunut niin että kone vasta sitten sinne kun osa on tullut. Pois on aina saanut samana päivänä. Eli mielestäni erittäin hyvää asiakaspalvelua!
"You never get a second chance to make a first impression"
MacBook Pro 13" iPad Air 2 iPad 2018 Airport Extreme Apple TV 4K 3rd Gen iPhone 13 Pro AirPods X2 HomePod Mini X2 ynnä muut...
Huollon kestoon vaikuttaa kaksi asiaa. Ruuhka + varaosien saatavuus. Eli esim. onko jotain emolevyä hyllyssä vai joudutaanko se tilaamaan applelta. Kannattaa myös huomioida, että kun kone lähtee huoltoon se ei välttämättä hyppää heti korjaajan pöydälle vaan menee jonoon odottamaan omaa vuoroaan. Siitä en sitten tiedä vaikuttaako AppleCare huollon nopeuteen.
Rewes kirjoitti:Oman muisteluni mukaan juurikin Officelinessa olisi sanottu, että huollot hoitaa Machuolto. Samapa tuo, siinähän ne on ihan vierekkäin.
Jos Officelinella ei tuota sanottaessa ollut valtuuksia huoltaa kannettavia? Tilanteet muuttuvat eli vuoden tai parin vuoden vanha tilanne voi olla jo muuttunut.
iBookin kovo pamahti syyskuussa 2004. Tuolloin kaikki kannettavien huollot tehtiin hollannista. Näin ainakin mulle OfficeLinesta tuolloin kerrottiin.
Kun kovo vaihdettiin uudestaan tammikuussa 2005 (Varimportissa), niin kovovaihdot oli siirretty suomalaisten korjaajien pariin. Hyvä näin. Huolto tapahtui huomattavasti nopeammin. Eikä kone edes lähtenyt pois kaupungista.
Huolto tapahtui siis tuolloin jälkimmäisellä kerralla todella nopeasti. Ikävästi tuolloin oli juuri Tampereen Varimportissa muutto/korjaus (en nyt muista) ja Tampereen huollot oli sitten jaattu Turulle ja Helsingille, joten tuolloin huoltojen henkilökunta oli ylikuormitetty. Myöskin 60Gt:n kovalevyt olivat tuolloin loppu, joten niitä jouduttiin tilaamaan. Selitin, että tarvitsisin silti konetta (ulkoiselta kovalevyltä sitä pystyi käyttämään) niin huollon kaveri vain sanoi, että heidän pitää vain varmistua siitä, että kovo todellakin on rikki, joten normaalisti saisin sen samana päivänä takaisin, mutta tässä tapauksessa menisi muutama päivä. Ja alle viikkohan siinä menikin! (Kun taas se aikaisempi huoltokerta oli yhtä hampaiden kanssa kiristelyä, jota en jaksa tässä enää puida [:S])
Varimportin eduksi on sanottava sekin, että sillä on huollot kaikissa toimipisteissään, kun taas OfficeLinella vain Helsingissä (toisaalta, sun tapauksessasi sillä ei ole merkitystä)
Molemmissa liikkeissä on varmasti osaavaa henkilökuntaa, mutta ainakin palvelu on omien kokemuksieni mukaan huomattavasti parempaa varimportissa.
Päivitystä: sovin tänään puhelimessa huollon Varimportiin. Sitä ennen olin lähettänyt heille sähköpostilla koneen tiedot ja huoltovaltuutusnumeron, jonka sain Applen puhelinpalvelusta. Minulle soitettiin takaisin tunnin päästä, jolloin sovimme tarkemmin huollosta. Uusi kovalevy saapuu heille torstaina, vien koneen huoltoon maanantaina ja näillä näkymin saan koneen takaisin tiistaina. Tähän asti olen erittäin tyytyväinen palveluun ja erityisesti sen nopeuteen.
Kerronpa tarinalle lopun, en sen vuoksi että ketään kiinnostaisi juuri minun kone, vaan suositellakseni Varimportia. Vein koneen tänään huoltoon, mutta sain sen takaisin jo kolmen tunnin kuluttua. Tuskin ihan jokapäiväistä että heillä sattuu sopiva rako suorittaa huolto noin nopeasti, mutta eipä haitannut ollenkaan. Palvelu oli koko ajan asiallista, ystävällistä ja nopeaa. Suosittelen!
Minä olen huollattanut Tectorissa. Meni emolevy vaihtoon.
Sattui vielä käymään niin, että neljäs emolevy oli vasta toimiva.
Ensinmäinen ei inahtanutkaan.
Toinen ei huolinut muistia.
Kolmannessa oli jotain vikaa, en muista mitä.
Vasta neljäs meni testeistä läpi.
Palvelu oli hyvää ja asiallista.
He valittelivat sitä että meni paljon aikaa, mutta minkäs sille voi jos tulee viallisia varaosia.
Jos one olisi ollut duunikone, olisin varmaan ostanut käytetyn että pystyy jatkaa duunia. Aikaa meni kolme viikkoa.